Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

Utväxling?

Recommended Posts

Vad skall man tänka på när man parar ihop växellåda och diff?

Det jag undrar över är vad man vill ha för utväxlingar och varför?

I mitt fall är det en gatbil med typiskt en banträff / år. Dvs den skall vara anpassad för gatkörning om det gör skillnad.

Motorn är en SAAB 150hk (som kan bli mer OM jag tycker det behövs). Lådan en Opel R25/28/30 och diffen en Sierra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det du ska tänka på är ju om t.ex. 5:an ska vara 1:1 eller överväxel beroende på slutväxeln i bakaxeln.

Du kanske vill kunna åka i 100 km/h utan att motorn gör 4000 rpm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det du ska tänka på är ju om t.ex. 5:an ska vara 1:1 eller överväxel beroende på slutväxeln i bakaxeln.

Du kanske vill kunna åka i 100 km/h utan att motorn gör 4000 rpm

Åt vilket håll räknas diffen? På en 3.62 diff är det 3.62 in och 1 ut? Dvs så lågt värde som möjligt på diffen om jag vill ha lågt varv på motorn på motorväg, eller är det tvärtom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utväxling = x:1

Ju lägre värde på x = mer fart med lägre varv på motorn.

Ja, motorn måste snurra 3,62 varv för bakaxeln skall snurra ett varv

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan måste du räkna med rullomkretsen på däcken

Share this post


Link to post
Share on other sites

En turbomotor har mycket bredare register och högre vridmoment på låga varv, så jag tror att det är svårt att få för hög utväxling, speciellt i en såpass lätt bil som en 7a. Den har ju ungefär halva vikten mot Saaben du tagit motorn från. Och om du ska köra mestadels på landsväg, så välj en så hög utväxling du kan. Speciellt om du ska ha 13-14" hjul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utväxling = x:1

Ju lägre värde på x = mer fart med lägre varv på motorn.

Ja, motorn måste snurra 3,62 varv för bakaxeln skall snurra ett varv

Inte motorn, men pinjonen (kardan axeln).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad blir hög utväxling? Är en diff på 4.0 högre eller lägre än 3.0? Kanske en stendum fråga men det terminologi är inte alltid lätt. 4 är högre än 3 men med 3 blir tex teoretisk toppfart högre så då är det sägas vara högre än 4.

Kommer nästan säkert ha 15" hjul med kanske 205/50. Det är inte bestämt ännu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under förutsättning att femman är en överväxel med utväxling på ca 0,80 - 0,90:1 hade jag satsat på en 3,62 eller 3,64 (7 eller 7,5"). Det ger en bra kompromiss för banåka och gubbkörning. Börjar vi prata ren bankörning så hade jag tittat på en annan växellåda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osäker om det stämmer exakt med min bil (om det kanske är 3,64) men nöjd är jag :)/>

Wheel radius	285					
Wheel length/rev [mm]	1790,707813					
Wheel length/rev [m]	1,790707813					
Differential	3,62					
1st Gear	3,954	14,31348				
2nd Gear	2,188	7,92056				
3rd Gear	1,388	5,02456				
4th Gear	1	3,62				
5th Gear	0,845	3,0589				



RPM	1st	2nd	3rd	4th	5th
1000	8	14	21	30	35
1500	11	20	32	45	53
2000	15	27	43	59	70
2500	19	34	53	74	88
3000	23	41	64	89	105
3500	26	47	75	104	123
4000	30	54	86	119	140
4500	34	61	96	134	158
5000	38	68	107	148	176
5500	41	75	118	163	193
6000	45	81	128	178	211
6500	49	88	139	193	228

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns en bra sida här: http://westfield-world.com/gtc.html

Om jag tolkar saker rätt så finns det en R25 variant 2 låda som har 0.76 på 5:ans växel (samma som R30 som väl är en myt ....). Väljer man fortfarande 3.62 eller fungerar 3.92 då? (ger 120kmh på 3000 varv med 3.62)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min saab spis med r25 låda har en bakaxelutväxling på 3,89 och jag har vid 100kmh 3000rpm.

perfekt på kullen då jag kör på 4 :an 90% av varvet och läger i 5:an en bit in på målrakan.

På landsväg skulle jag dock föredra ca 4-500 lägre rpm.

Så 3,62 skulle vara bra på en vägbil.

Hjul är 195/50 15"

Jörgen

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min saab spis med r25 låda har en bakaxelutväxling på 3,89 och jag har vid 100kmh 3000rpm.

perfekt på kullen då jag kör på 4 :an 90% av varvet och läger i 5:an en bit in på målrakan.

På landsväg skulle jag dock föredra ca 4-500 lägre rpm.

Så 3,62 skulle vara bra på en vägbil.

Hjul är 195/50 15"

Jörgen

Jag åker 3.7 (omega diff) och en R25 variant1 - 205-50-15 .Tycker den utväxlingen är lite för varvillig då jag tycker växeln tar slut väldigt fort på 1-2-3, 4 och 5 är pefekta på bana. På landsväg kunde det varva lite mindre

Så min rekomendation blir nog som ovan en R28 eller (myten ... R30 med hög 5:a) Det ger lite högre utväxling än min r25 och en 3.62 som ytterligare lite högre utväxling ( om nu det är närmaste sierra har)

Turbo motorer vill enligt min mening ha lite att "jobba" emot annars blir det mest växlingar hela tiden med "ptsh"ljud konstant. momentet är ju ofta det dubbla mot en som suger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för all input.

Skall säga att jag efter detta inte är helt säker på vad jag bör satsa på men lite klokare har jag allt blivit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:racesmile:/>/>/>/>/>

Min kurva

Utväxlingstabell.

Bakaxel 1:an 2:an 3:an 4:an 5:an

3,44 4,20 2,49 1,67 1,24 1,00

Bredd [mm] 195 Profil 50 Dim 15

Siffrorna under växel är angivna i km/h.

rpm Ettan Tvåan Trean Fyran Femman

500 3.8 6.3 9.4 12.7 15.8

1000 7.5 12.7 18.9 25.5 31.6

1500 11.3 19 28.3 38.2 47.3

2000 15 25.4 37.8 50.9 63.1

2500 18.8 31.7 47.2 63.6 78.9

3000 22.5 38 56.7 76.4 94.7

3500 26.3 44.4 66.1 89.1 110.5

4000 30.1 50.7 75.6 101.8 126.2

4500 33.8 57 85 114.5 142

5000 37.6 63.4 94.5 127.3 157.8

5500 41.3 69.7 103.9 140 173.6

6000 45.1 76.1 113.4 152.7 189.4

6500 48.8 82.4 122.8 165.4 205.2

7000 52.6 88.7 132.3 178.2 220.9

7500 56.4 95.1 141.7 190.9 236.7

8000 60.1 101.4 151.2 203.6 252.5

8500 63.9 107.7 160.6 216.4 268.3

Edited by Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar detta vettigt? Förutsätter att lådan är som jag tror att den är (Omega diesel dvs R25 variant 2)

Utväxlingstabell (korrigering 98% vad det nu betyder).

Bakaxel 1:an 2:an 3:an 4:an 5:an

3,62 3,81 2,11 1,34 1,00 0,76

Bredd [mm] 205 Profil 50 Dim 15

Siffrorna under växel är angivna i km/h.

rpm Ettan Tvåan Trean Fyran Femman

500 4 7.2 11.3 15.1 19.9

1000 8 14.4 22.6 30.3 39.9

1500 11.9 21.5 33.9 45.4 59.8

2000 15.9 28.7 45.2 60.6 79.7

2500 19.9 35.9 56.5 75.7 99.7

3000 23.9 43.1 67.8 90.9 119.6

3500 27.8 50.3 79.1 106 139.5

4000 31.8 57.4 90.4 121.2 159.5

4500 35.8 64.6 101.8 136.3 179.4

5000 39.8 71.8 113.1 151.5 199.3

5500 43.7 79 124.4 166.6 219.3

6000 47.7 86.2 135.7 181.8 239.2

6500 51.7 93.3 147 196.9 259.1

7000 55.7 100.5 158.3 212.1 279.1

7500 59.6 107.7 169.6 227.2 299

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag körde 100% korrigering. det är nog decimaljustering på hastigheten.

ja det är inte fel på den utväxlingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kommer att funka bra på din motorkombothumbsup.gif

Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Korrigering" är tänkt som en räknekorrigering för den lilla bit som hjuldiametern blir mindre i och med bilens vikt.

Nu är ju detta i och för sig inget vetenskapligt och hjuldiametern är även den framräknad och följer därmed inte STRO:s tabeller men det ger en fingervisning. Brukar funka rätt bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...