Jump to content

Jörgen

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    1527
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Jörgen last won the day on June 25

Jörgen had the most liked content!

Community Reputation

35 Excellent

About Jörgen

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/21/1966

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.vobblaracing.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Trollhättan

Profile Fields

  • Namn
    Jörgen Bock
  • Ort
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

11470 profile views
  1. styren är inte bra att innandas alls.
  2. ang tolkningsutryme ,menar du det om står på ts hemsida? Att besprsonal inte inte vet om t12bf beror nog på att dom inte läst på ordentligt😄. Den avgörande punkten i texten är "efterliknar fordon" ,vilket en del tolkar som en exakt replika av orginalfordonet, vilket det inte betyder. Det brukar gå att diskutera med ansvarig , men om denna inte alls förstår eller vill så byt station. Lycka till med besiktning 👍 Kontrollbesiktning av amatörbyggt fordon Den 20 maj 2018 förändrades besiktningsreglerna. Amatörbyggda fordon ska kontrollbesiktas enligt reglerna för respektive fordonsslag. Amatörbyggda fordon kan undantas från besiktning om fordonet uppfyller nedanstående kriterier tekniskt och utseendemässigt efterliknar fordon som tack vare ålder (50 år gamla bilar och 40 år gamla motorcyklar) är undantagna samt sällan eller aldrig används i trafik en gällande godkänd fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal fordon som har textkod T12A eller T12C om man uppfyller ovanstående punkter behöver man genomgå en registreringsbesiktning för att få textkoden T12BF som ger besiktningsbefrielse
  3. finns ett bra knep under bron ,innan du kommer fram till svängen så finns det till höger den rödvita banmarkeringen och där den slutar ,där börjar man svänga in , inte innan ,och gör man detta så öppnar kurvan upp sig och blir rätt snäll, men första gången tänker man att detta går inte men det är det korrekta vägvalet. Nuär det inte många som har full gas igenom kurvan utan man minskar lite på pedalen bara, dom som säger nåt annat ljuger 😁 ,visst vissa sjuor som är anpassade med vinge eller slicks för racingbanor eller dom som inte kommer upp över 160km klarar sig nog igenom men annars så är det vingbilar som kan hålla stumt igenom där, har själv sett det på kompisens sportvagn när vi tittade loggdatan att han haden gaspedal 100% igenom kurvan men han kör ju på 50-51 tider runt ringen och över 200km igenom. svänger man in för tidigt så blir kurvan skarp och många släpper då gasen för mkt med lätt bakvagn som följd.
  4. generelt så är dessa typer av fordon relaativt lätta att få t12bf för då det är kända bilar sen länge, finns inget som hindrar att man bygger ett amatörbygge på nån annan gammal bilmodel och får den godkänd . Min egen erfarenhet genom åren av olika besföretag är att jag får utbilda och berätta vad det är som gäller, ska vara tvärtom då dessa regler är lätt att få tag i. All info om t12bf finns på ts att insupa och förstår man inte så ringer man bara dit och får prata med behörig person på det du undrar över.. nu ,,ingen kritik mot någon ,men som ansvarig byggare av ett amatörbyggt fordon är det du som ska se till att kunskap om olika regler , chassiegeometri, svetskunskap och hur man konstruerar exvis framvagn och hur den ska ställas in. På forumet hjälper vi alla till med vad vi kan 😁men har sett under åren att många inte ens har läst igenom vad som gäller för dessa byggen, exvis på sfro sidan eller inköpt sfro boken vilken är mkt behjälplig eller inte ens ringer till sin lokala besman och frågar utan man vill gå den "enkla" vägen för att sen stå och undra vad som hände vid första eller andra sfro eller tom vid enskilt godkännande när man får negativa besked.🤔 Det är ju vi själva som ska ta reda på kunskapen om hur vi bygger och vad som gäller, inte sfro killen som egentligen bara ska besiktiga det du byggt....men som tur är så är dom ju villiga att svara på olika frågor men om dom blir neringda så hinner dom kanske inte med o besiktiga fordon 😄 Bygg på nu så det blir fler roliga fordon klara.👍
  5. en t12bf besiktning är ju en mkt enklare procedur än vad enskilt godkännande för amatörbyggt fordon är och som det inte ska göras för .
  6. stämmer bra det för t12bf, men för enskilt godkännande för amatörbyggt så är det ackridering ifrån sedac tror jag dom heter som gäller ,om inte det har ändrats nyligen.
  7. dom ska ju kolla chassienr bla. titta att mått stämmer ifrån regbeviset och bedömma att det ser ut som en "sjua. Många tror att alla besstationer kan göra t12bf besiktningar men det är bara dom stationer som ackriderats för dessa som får besiktiga. På dina svar som du fått är det tydligt att dom inte har ackridering för detta, fortsätt och ring runt tills du hittar någon som verkar kunna detta.
  8. om du vill ha lite mer fäste fram så kan du styva upp lite bak, då får du en lite bättre balans i bilen. Det många inte vet att om man harmkt grepp fram eller bak och har svårt att få grepp på motsvarande axel så "försämra" på den axeln som du ha mkt grepp på, då blir bilen i en bra balans.
  9. det är ju inte du som ska komma med "bevis", det ska dom kunna pga att dom är ackriderade för just sådant. Ta ett annat bes företag än att hålla på med nån station som inte kan regelverket.
  10. håller med dig i det mesta, men besmannens resonemang kan ju inte vara rimligt OM man inte ska tolka reglerna så 😁😁, du fattar vad jag menar..
  11. är ju det jag menar😁...om man ska gå på bes mannens tolkning så kan man ju lika gärna säga att det är ursprungsmodellen som gäller. alla modeller utvecklas ju och så och seven, sen kan man diskutera om tex en seven med fullbur kommer att godkännas,vet inte om nogon har gjort detta än ,då det aldrig fanns på orginal sevens tid😉.
  12. det som nu gäller är att lotus seven , ac cobra och rod replikor får möjligheten till t12bf.
  13. rätt intressant då "alla" cobror som nu rullar inte såg ut som dom gör nu , orginalcobran var ju mkt mindre först ,byggt på en AC med 260 v-åtta. Sen har den ju utvecklats till det den är nu, bara att berätta detta för besmannen och påpeka att lotus seven från början också var mindre och utvecklats. En del av dom här auktoriserade besfirmorna som får göra dessa bes borde inte fått akridering alls för dom är mkt dåligt pålästa vad som gäller utan vill endast ragga kunder till företaget dom jobbar på.
×
×
  • Create New...