Jump to content

Jörgen

Forumdeltagare
  • Content Count

    1552
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Jörgen last won the day on June 25 2019

Jörgen had the most liked content!

Community Reputation

37 Excellent

About Jörgen

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/21/1966

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.vobblaracing.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Trollhättan

Profile Fields

  • Namn
    Jörgen Bock
  • Ort
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

11831 profile views
  1. tackar för förtydligandet👍
  2. men min bil är reggad med drag ,vilket värde är det då jag ska gå på undrar jag? Jag har ju ett värde om max dragvikt på 750kg i mina papper och då är det väl det som gäller? Dom högre dragvikterna som ni beskriver kan jag förstå som ni beskriver. 2010 reggades den .
  3. jag har ju ts app och när jag tittar där på grunddata-övriga uppgifter så står det att " släpets maximalatotalvikt vid b behörighet är 2250kg" och "släpets maximala totalvikt vid utökad b behörighet är 3300kg"men när jag tittar under "mått och vikter" står det max släpvagnsvikt 750kg. Vet inte egentligen vilken av dom som gäller.
  4. Hej Gustav, har för mig att på mitt sfropapper står det inget om dragvikt därav att på regbes sattes detta. Pratade en gång med en som jobbade på TS och han sa att om man inte begär högre dragvikt så får man automatiskt dra 750kg , vilket alla bilar får dra.. Kan detta stämma?
  5. Kolla min byggtråd ,där finns bilder på hur jag gjort med min draganordning.
  6. Nu är det ju TS som tar det beslutet och inte sfro men har du den dragvikten på din nu reggade bil? På min sjua så är torrvikten 725 och tjänstevikten 825 och jag får dra 750 kg på vanlig b.
  7. Om du kör i ca 160kmh (troligen snabbare) in mot bron så färdas du ca 45m/s, om du sen ska hinna vinkla om vingen på 1s (45m) så är du redan inne kurvan, 1 s är en evighet vid dom hastigheterna men det är ju bara att prova 😃 ,det är ju i inte tillåtet ens i F1 med aktiv vinge i kurvor just för att man hade problem med att vingen havererade för ofta med ganska stora risker.
  8. Nä ,det gör han inte utan man ringer honom och pratar trevligt så löser det sig.🙂 Ska man börja med ett bygge så är det inte sfro man ska prata med i första hand utan infon finns ju här bla och införskaffa sfro boken vilket förklarar mkt. sen om man fastnar så kontaktar man sfro . Dom får hur mkt mail som helst och hinner inte alltid att svara "nu på direkten" så här på våren/sommaren då allt sker med bes och bullerprov. Kör på bara 🙂
  9. temp vid termostat är för mätaren och den som sitter under insuget är till ECU. Om du menar på vattenröret till turbon? den kan du plugga. Tänk bara på att vattnet ut ifrån turbon ,det röret ska ha en liten större diameter än in, då får du en självcirkulation genom turbon efter du stängt av motorn ,saabteknikerna kom på detta och förlängde livslängden på turbons lager enormt mkt, just detta gjorde att man inte behöver stå och (kyla) turbon på tomgång som på första tidens aggregat. Kom på 9000 kortmotorn.
  10. he he, berodde på att en kabel till fläkten hade hoppat lös ifrån givaren, pån men igen så kylde det bra. Det bästa är nog en alukylare som har lite mer djup än orginalkyl ....men har inga problem med mitt kyl alls.
  11. nu hjälper ju inte fläkten när du kommer över 40-50kmh utan det är fartvinden som kyler, bättre och se till att skärma av luften så den endast går igenom kylet. På min saab turbomotor med 220hkr+ så räcker mitt MB 190 kyl till, börjar gå upp lite efter 23varv på kullen men inte till rött.
  12. när du ligger på en växel med konstant fart och inte accar så slirar det lite grand men då kopplas lockupen in och låser växeln. Ibland vill man inte att lockupen ska gå in och ur hela tiden ,särskilt när man drar husvagn . På 700 lådan så bör man köra på 3;an vid släpdragning då kraften då går rakt igenom stocken som dom säger ,för då slirar det inte lika lätt. Lockupen minskar rpm lite vid varje växel och då förstår man att lådan slirar lite hela tiden utan denna funktion. Har själv råkat ut för att vi inte märkte att lådan slirade lite väl mkt med tungt släp på högsta växeln och efter 5 mil så kokade lådan med följd att helrenovering krävdes av lådan, 11000kr, så 3-:an även utan lockup funkar bra. Sen är det är ju praktiskt om du ligger på högsta växel och lockupen sänker varvtalet ca2-300rpm till.
×
×
  • Create New...