Jump to content

Jörgen

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    1534
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Jörgen last won the day on June 25

Jörgen had the most liked content!

Community Reputation

35 Excellent

About Jörgen

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/21/1966

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.vobblaracing.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Trollhättan

Profile Fields

  • Namn
    Jörgen Bock
  • Ort
    Trollhättan

Recent Profile Visitors

11518 profile views
  1. Sen har du väl lockupfunktion i den lådan, vi har det på våran 305 700låda, lockup på 2,3 och 4:an och varvet sjunker lite till. På vår låda har vi satt lockup funktionen på en vippbrytare i panelen för vi drog husvagn ofta med den, enkelt att göra en omkoppling vid kontakten nere vid lådan.
  2. jovisst är det så men exvis som på mina taunusok så var dom hela men dimensionerna på dom finns inte i sverige som standardsortiment men finns det nån nu som kan fixxa sånt så är det toppen ju.
  3. Problemet med att dela ett gammalt ok är att om o-ringarna går sönder så är det nästan omöjligt att få tag på o-ringar som ska vara i rätt matrial (EPDM ) inget annat fungerar, nitril och andra löses upp med bromsbortfall som följd.
  4. Finns inga fastslagna höjdmått utan det som gäller är att man på ett betryggande sätt kan ta sig över farthinder, kantsten o dyl. Vilken lägre hastighet du gör detta på bedömer du själv. Okunnig besiktningsman tyvärr. Finns att finna hos TS. Jag körde några år med 75mm och det gav problem vid dåliga vägar såsom påtthål och tjälskott så numer har jag 100mm och det fungerar fint.
  5. 😉 nu kan ju exvis inte riksbanken påverka kronkursen speciellt mkt och då det är andra större faktorer globalt exvis som påverkar mer så undrar jag bara vad du menade? "svenska styret" säger säger ju ingenting eller allt ,, vet inte om du kanske förstår vad jag menar? Skriver man en sån kommentar så undrar jag vem man lägger skulden på ? 😊 det är väl inte så konstigt? Inget ont menat men jag är nyfiken vetu.
  6. Fast du menade nog nåt annat eller?😊 kan inte tolka det på nåt annat sätt.
  7. kronans värde har inget med landets styre att göra ,det borde du väl veta ?
  8. styren är inte bra att innandas alls.
  9. ang tolkningsutryme ,menar du det om står på ts hemsida? Att besprsonal inte inte vet om t12bf beror nog på att dom inte läst på ordentligt😄. Den avgörande punkten i texten är "efterliknar fordon" ,vilket en del tolkar som en exakt replika av orginalfordonet, vilket det inte betyder. Det brukar gå att diskutera med ansvarig , men om denna inte alls förstår eller vill så byt station. Lycka till med besiktning 👍 Kontrollbesiktning av amatörbyggt fordon Den 20 maj 2018 förändrades besiktningsreglerna. Amatörbyggda fordon ska kontrollbesiktas enligt reglerna för respektive fordonsslag. Amatörbyggda fordon kan undantas från besiktning om fordonet uppfyller nedanstående kriterier tekniskt och utseendemässigt efterliknar fordon som tack vare ålder (50 år gamla bilar och 40 år gamla motorcyklar) är undantagna samt sällan eller aldrig används i trafik en gällande godkänd fullständig kontrollbesiktning som är högst 24 månader gammal fordon som har textkod T12A eller T12C om man uppfyller ovanstående punkter behöver man genomgå en registreringsbesiktning för att få textkoden T12BF som ger besiktningsbefrielse
  10. finns ett bra knep under bron ,innan du kommer fram till svängen så finns det till höger den rödvita banmarkeringen och där den slutar ,där börjar man svänga in , inte innan ,och gör man detta så öppnar kurvan upp sig och blir rätt snäll, men första gången tänker man att detta går inte men det är det korrekta vägvalet. Nuär det inte många som har full gas igenom kurvan utan man minskar lite på pedalen bara, dom som säger nåt annat ljuger 😁 ,visst vissa sjuor som är anpassade med vinge eller slicks för racingbanor eller dom som inte kommer upp över 160km klarar sig nog igenom men annars så är det vingbilar som kan hålla stumt igenom där, har själv sett det på kompisens sportvagn när vi tittade loggdatan att han haden gaspedal 100% igenom kurvan men han kör ju på 50-51 tider runt ringen och över 200km igenom. svänger man in för tidigt så blir kurvan skarp och många släpper då gasen för mkt med lätt bakvagn som följd.
  11. generelt så är dessa typer av fordon relaativt lätta att få t12bf för då det är kända bilar sen länge, finns inget som hindrar att man bygger ett amatörbygge på nån annan gammal bilmodel och får den godkänd . Min egen erfarenhet genom åren av olika besföretag är att jag får utbilda och berätta vad det är som gäller, ska vara tvärtom då dessa regler är lätt att få tag i. All info om t12bf finns på ts att insupa och förstår man inte så ringer man bara dit och får prata med behörig person på det du undrar över.. nu ,,ingen kritik mot någon ,men som ansvarig byggare av ett amatörbyggt fordon är det du som ska se till att kunskap om olika regler , chassiegeometri, svetskunskap och hur man konstruerar exvis framvagn och hur den ska ställas in. På forumet hjälper vi alla till med vad vi kan 😁men har sett under åren att många inte ens har läst igenom vad som gäller för dessa byggen, exvis på sfro sidan eller inköpt sfro boken vilken är mkt behjälplig eller inte ens ringer till sin lokala besman och frågar utan man vill gå den "enkla" vägen för att sen stå och undra vad som hände vid första eller andra sfro eller tom vid enskilt godkännande när man får negativa besked.🤔 Det är ju vi själva som ska ta reda på kunskapen om hur vi bygger och vad som gäller, inte sfro killen som egentligen bara ska besiktiga det du byggt....men som tur är så är dom ju villiga att svara på olika frågor men om dom blir neringda så hinner dom kanske inte med o besiktiga fordon 😄 Bygg på nu så det blir fler roliga fordon klara.👍
  12. en t12bf besiktning är ju en mkt enklare procedur än vad enskilt godkännande för amatörbyggt fordon är och som det inte ska göras för .
  13. stämmer bra det för t12bf, men för enskilt godkännande för amatörbyggt så är det ackridering ifrån sedac tror jag dom heter som gäller ,om inte det har ändrats nyligen.
  14. dom ska ju kolla chassienr bla. titta att mått stämmer ifrån regbeviset och bedömma att det ser ut som en "sjua. Många tror att alla besstationer kan göra t12bf besiktningar men det är bara dom stationer som ackriderats för dessa som får besiktiga. På dina svar som du fått är det tydligt att dom inte har ackridering för detta, fortsätt och ring runt tills du hittar någon som verkar kunna detta.
×
×
  • Create New...