Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/15/2021 in all areas

  1. Färdigställda pottor bak, nu passar ljusen alldeles prima. Tänk vad man kan skapa med några toarullar o tejp som mall 🤣
    1 point
  2. Modifierade även linjärmotorn med gängat hål M8 i änden och monterade ihop med pedalstället med hjälp av en längre M8 skruv i ställets undre fäste till högra bromscylindern och en förlängningsmutter plus en stump gängad stång till linjärmotorn så det går att finjustera positionen. Pedalstället monterades på en kraftig plåt och styrskenor av fyrkantsstång svetsades in i chassit. Provkörde med en gammal trafo från barndomen som låg på vinden, men det blir en tvåpolig 2-vägsomkopplare sedan. Motorn drar bara 3A så det behövs inte något relä och inga problem att hitta omkopplare som klarar 5A. Linjärmotorn har inbyggda ändlägesbrytare så enkelt att koppla ihop. Slaglängd 100 mm och linjär kraft vid rörelse max 1000 N, tål dock betydligt högre last statiskt, men pedalstället blir självhämmande i längdled vid bromsning p.g.a. momentet från pedalen i relation till styrplåtens längd. VID_20210314_162242.mp4
    1 point
  3. Då är de sista gjort inför premiären 2021 Packade om ljuddämparen (visade sig att det behövdes) passade då även på att byta ut slutröret som jag inte riktigt gillade. Blir nog bra när röret fått gulna lite likt resterande avgassystem Innan: Avkapat: Nya:
    1 point
  4. Hej, Magnus ! Modulen är ca.310x300x150 mm och väger ca 25 kg vill jag minnas. Det är 12s dvs ca 48 volt och kapaciteten är 4 kWh. Två stycken parallellkopplade är nog susen i ett larvenbygge. Mvh Pär
    1 point
  5. Rullade ut bilen idag! Vilket vårtecken. Ska försöka göra rent garaget lite. Sen ska jag dra lite bromsrör och bränslerör. Jag ska köpa en bromsreduceringsventil med bromsljuskontakt i tror jag. Eller så köper jag två separata prylar. Nån som har nån åsikt om det? Måste köpa ett bränslefilter också. Känns som det rör sig framåt! Hoppas ni andra byggare har samma känsla [emoji3]
    1 point
  6. Får tacka för alla uppmuntrade kommentarer om bygget! Uppskattas verkligen! Sommaren 2019, några månader efter att jag köpt bilarna, åkte jag till föräldrarnas gård för att börja bearbeta bilarna. Först och främst skulle drivlinan ut från Jaguaren. Drivlinan på den är en Duratech AJ30 med en Getrag 221. Vidare plockade jag bort styrväxel, rattstång, spindlar fram och bak, differential, drivaxlar samt kylare och lite andra småsaker. Därefter var det dags att ta itu med 480:n. Planen var/är att bygga ett rörramschassi med Jaguarens drivlina och sedan sätta 480:ns paneler på rörramen. Tanken är att bulta original- plåtkarossen från a till b-stolpe för att sedan gjuta fram- och bakpartiet i plast till flipfront fram och bak, likt Lancia Delta s4. Men för att kunna rita upp rörramen behövde jag därför få in måtten på 480:n kaross i datorn. Från tidigare projekt där jag byggde kofångare till en Jeep Wrangler visste jag att det inte var ett alternativt att försöka mäta av den för hand. Kan ju slänga in ett par bilder på Jeepen om någon är intresserad, vet ju att det existerar en Land Rover på forumet. Tanken var därför iaf att inte mäta av Volvon för hand utan istället hyra en 3D-scanner och skanna in karossen. Men då inga rimliga prisbilder fanns för att göra detta fick jag tänka om. Istället förstod jag att det gick att använda en vanlig systemkamera tillsammans med programmet 3DF Zephyr för att skanna in bilen. Principen är att man går runt bilen och tar fotografier på den i alla riktningar för att sedan låta programmet skapa ett 3D-objekt i datorn. Det tog dock ett tag innan det funkade som det skulle. Det krävde att bilrutorna tejpades samt att man placerade objekt runt bilen med en tydligare textur än bilens släta ytor för att hjälpa programmet att koppla ihop bilderna (för mig funkade trädstubbar superb). Det svåra med detta sätt att digitalisera bilen var att få skalan rätt på 3D-modelen, då den är dimensionslös när Zephyr är klar. Detta gjordes genom att ta referensmått på bilen, tex spårvidd och skala efteråt. Resultatet blir inte felfritt- lite rynkor, men de generella måtten stämde med verkligheten. Jag använde också detta sätt för att skanna motorn och differentialen, vilka var enklare att skanna då de har fler skrovliga ytor. Men för att designa min upphängning, vilket gjordes från scratch, krävdes bättre tolerans på måtten för spindlarna. Därför mättes Jaguarens spindlar av för hand. Här tyckte jag att det var väldigt svårt att få måtten att stämma överens mellan olika mätningar, innan en kompis kom på att det bästa var att bulta fast spindeln i en skiva för att få ett referensplan och sedan tvinga fast en vinkelhake, för att på så sätt få ett 3D-referenssystem att mäta utifrån. Ha en trevlig helg så skall kommer det fortsatta uppdateringar i nästa vecka!
    1 point
  7. Svetsändar gängas M12x1,5 till ledlagren som levererats från MecMove. Dyra, men bra hoppas jag. Återstår en del bitar till den undre A-armen bak och sedan svetsning. Det blir spännande att se om spårvidden stämmer med mina skisser, och om karossen går ner över hjulen!
    1 point
  8. Prata lite mer med SFRO i mellandagarna och det gjorde endel beslut mycket svårare och jobbigare Pratade om turbokonvertering och att det troligen skulle gå om jag ansöker om dispens 20kw/100kg och hamnar på minst 1100kg tjänstevikt vilket resulterar i ca300hk vid 0,6bar. Detta avviker endel från mina ursprungliga planer på ett enkelt billigt bygge, så det har varit ett svårt beslut att strunta i turbo och bara bygga vidare så som jag först tänkte. Kan bli turbo i framtiden så det byggs så det går att fåplats med. Har fått ihop lite styrning och fått dit förarstolen och petat lite med en kardan och lite annat. Styrningen består av yttre styrleder från Mazda 6 och inre från Opel Vectra C ihop med BMW e39 styrväxel. Köpte först Mazda Miata yttre styrleder men dom har bara m12 gänga och det kändes lite klent. Köpte även BMW e90 inre styrleder men dom blev lite för korta. Så där rök ett par hundra till från budgeten på onödiga delar, men så är det när det bara nästan är bult on. Tänkte använda resten av e39ans styrning men rattaxeln visade sig bli för lång trots att den har bra med justering i splinsen. Leta endel och hitta att BMW e60 dvs en modell nyare 5serie hade liknande splins fast kortare rattaxel såg det ut som. Så jag chansa och köpte en. Den passa inte i övre splinsen men nedre biten passa prefekt så nu slipper jag göra något hemma gjort för att få ihop det. Rattnavet gjorde jag av en av BMW rattarna, bara kapa ner och svarva till och fixa i några m5 gängor. Kardanen har jag grejat lite med också. Främre biten är från Volvo 940 för att passa mot hardyn på lådan och bakre är från en äldre e39. Kardanen som satt på donatorbilen är i alu och det blir lite jobbigt att korta. Stolarna jag tänkte använda kommer från Opel Kadett Frisco. Fick dom av en kompis för sisådär 15år sen så det är väl dags att använda dom snart Pedalerna är lite jobbiga att fåtill. Tänkte använda e39ans pedaler och då blir det lite extra jobb. Troligen får jag kapa ut i oljetråget för att få lite mer plats. Kapa loss den från ramen och ställde ner den på golvet, 10-11cm markfrigång. Håller på och klurar på hur jag ska göra kardanfångarna och stödlagerfäste. Känns gott att det fick plats utan att flytta servopumpen. Plocka bort tändningslås mm och svarva en hylsa till lagringen. Staga upp flaksidorna lite innan jag kapa loss den från ramen.
    1 point
×
×
  • Create New...