Prata lite mer med SFRO i mellandagarna och det gjorde endel beslut mycket svårare och jobbigare
Pratade om turbokonvertering och att det troligen skulle gå om jag ansöker om dispens 20kw/100kg och hamnar på minst 1100kg tjänstevikt vilket resulterar i ca300hk vid 0,6bar. Detta avviker endel från mina ursprungliga planer på ett enkelt billigt bygge, så det har varit ett svårt beslut att strunta i turbo och bara bygga vidare så som jag först tänkte. Kan bli turbo i framtiden så det byggs så det går att fåplats med.
Har fått ihop lite styrning och fått dit förarstolen och petat lite med en kardan och lite annat.
Styrningen består av yttre styrleder från Mazda 6 och inre från Opel Vectra C ihop med BMW e39 styrväxel. Köpte först Mazda Miata yttre styrleder men dom har bara m12 gänga och det kändes lite klent. Köpte även BMW e90 inre styrleder men dom blev lite för korta. Så där rök ett par hundra till från budgeten på onödiga delar, men så är det när det bara nästan är bult on.
Tänkte använda resten av e39ans styrning men rattaxeln visade sig bli för lång trots att den har bra med justering i splinsen. Leta endel och hitta att BMW e60 dvs en modell nyare 5serie hade liknande splins fast kortare rattaxel såg det ut som. Så jag chansa och köpte en. Den passa inte i övre splinsen men nedre biten passa prefekt så nu slipper jag göra något hemma gjort för att få ihop det. Rattnavet gjorde jag av en av BMW rattarna, bara kapa ner och svarva till och fixa i några m5 gängor.
Kardanen har jag grejat lite med också. Främre biten är från Volvo 940 för att passa mot hardyn på lådan och bakre är från en äldre e39. Kardanen som satt på donatorbilen är i alu och det blir lite jobbigt att korta.
Stolarna jag tänkte använda kommer från Opel Kadett Frisco. Fick dom av en kompis för sisådär 15år sen så det är väl dags att använda dom snart
Pedalerna är lite jobbiga att fåtill. Tänkte använda e39ans pedaler och då blir det lite extra jobb. Troligen får jag kapa ut i oljetråget för att få lite mer plats.
Kapa loss den från ramen och ställde ner den på golvet, 10-11cm markfrigång.
Håller på och klurar på hur jag ska göra kardanfångarna och stödlagerfäste.
Känns gott att det fick plats utan att flytta servopumpen.
Plocka bort tändningslås mm och svarva en hylsa till lagringen.
Staga upp flaksidorna lite innan jag kapa loss den från ramen.