Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/14/21 in all areas

  1. Byggmiljön ser ut så här. Lite bökigt kommer det bli att ha bilen på lyft vid vissa moment, men smidigt att kunna arbeta på rätt höjd.
    2 points
  2. Snyggt, sedan kan det vara bra att veta att dina spindelleder inte är Cortina Mk3/4/5 eller Taunus 1971-82. De bilarna har en led med stor plåt som skruvas i bärarmen. Det är kanske värt att kolla vad det egentligen är du fått? Engelska kits brukar vara konstruerade för Austin Maxi. Använder man den leden med belastad nedre bärarm (dvs då leden ska bära framvagnens vikt) är vår bedömning från SFRO att man ska hålla sig till max 500 kg axeltryck. Detta då denna led vid våra dragprovningar visat ge med sig vid i storleksordningen 1/4-1/2 lasten som led konstruerad för den belastningen (Volvo 140
    1 point
  3. Riktigt snyggt bygge, ska bli intressant att följa! Jag tog den snabba vägen och köpte en färdig 7:a under julhelgen, får se om jag ger mig på att bygga en egen senare. Men inser att det är ett väldigt stort projekt.
    1 point
  4. Väldigt fint jobb du har gjort på ramen 👍🏻
    1 point
  5. Då är denna post uppdaterad till där jag är idag. Har micklat med motorn senaste tiden. Har lagt tokmycket tid vid svarven på att bygga en water rail som ersätter orginal termostathus och den är inte klar än. Gjorde även en panikbeställning från UK innan Brexit. Kardan, svänghjul med kopplingskit lite kopplingshydralik mm. Provade också att lyfta i motor och växellåda och blev varse att oljetråget och lite på underdelen av sprängkåpan till lådan måste kapas lite.
    1 point
  6. 10/12 Infästning ratt/styrkolonn, Ford Focus/Aston Martin 🙂 Montering stol - Fick till ett ok fäste så att jag får ned stolen maximalt utan att behöva sänka golvet. Stolar - enklare standard race stolar. Montering pedalställ - Hängande pedalställ.
    1 point
  7. 4/12 Styrväxelförlängare Har svarvat och gängat två förlängare till styrväxeln, 24 mm sexkants automatstål.
    1 point
  8. 22/11 Stötdämpare fram GAZ 9-13" Styrväxel Ford Escort mk2 Har byggt ett eget utflyttat övre stötdämpar fäste för att få 30° lutning på dämparen. Dämpare 40% "ihoptryckta" vid ride height.
    1 point
  9. 15/11 - 21/11 Skarpa bärarmar fram. Samma hydralrör som bak, nedre 25x3, övre 20x3. 35x4 svarvad till 28,6 inre diameter för lagom presspassning av polybussningar. Övre med lite bockade rör för att få plats med utflyttat övre stötdämparfäste. (30° lutning)
    1 point
  10. 2/10-4/10 Hade inte helsvetsat hela ramen, bara bakre halvan. Gasen tog slut. Det går åt mycket argon! Helsvetsning av i stort sett hela ramen. Läste i SFRO boken att de kryssmäter ramen och har vissa toleranser de godkänner. Kryssmätte efter helsvetsning - diffar 0 - 0,3 mm. det bör godkännas.
    1 point
  11. 29/7-1/8 Helsvetsning ram. Någon sa att det är 700 svetsfogar på en Haynes Roadster - det kan stämma. Man behövde inte gå till gymmet dessa dagar!
    1 point
  12. Helt rätt man ska inte tänka för mycket innan man börjar. Då kanske nån påpekar hur galen man är... 😂
    1 point
  13. 2020-05-25 Första lasset stålrör hemma. Väntar på en beställd kapsåg som drog ut på tiden. 14/6 - 16/6 Börjat bygga ram.
    1 point
  14. Fina bilder! Det är så man blir sugen på att hälsa på igen.
    1 point
×
×
  • Create New...