Jump to content

Ozelot Speedster


Recommended Posts

Som en del minnesgoda läsare kanske noterat så har jag haft en "byggtråd" förut men det här är den riktiga tråden där det fysiska bygget kommer att beskrivas. Bilen är nu döpt till "Ozelot Speedster" och är en Locost i den "Svenska Skolan", dvs med Saabmotor. Receptet är i princip klart och lyder som följer:

-Chassi: I grunden det genomarbetade chassi som Mekjuntan i Karlstad ritat upp med anpassning för att kunna montera en Tiger GTA kaross.

-Framvagn: Opel Ascona spindlar med nav från BMW E36. Bromsar ej bestämt, sannolikt BMW.

-Bakvagn: BMW E34 diff, drivaxlar och stubbaxlar. I övrigt anpassning av Chrus Gibbs konstruktion.

-Motor: Saab 9000 Ltt 2.0 -96.

-Växellåda: Opel Omega. Jag tror den är från 88-89 och har inte hydraulisk slavcylinder. Vi får se vad det blir med den.

I övrigt kommer så mycket som möjligt av elsystem och komponenter att tas från Saab av den enkla anledningen att jag har ett gäng stående plus en halvmeter fabriksmanualer.

Här släpas donatorn fram, en -96:a som köptes för ett par år sen.

post-2382-0-35845600-1325969845_thumb.jpg

Edited by JaguarMkVII
Link to comment
Share on other sites

Slakten har börjat:

post-2382-0-24397400-1325970033_thumb.jpg

Man blir ju inte så nöjd när man upptäcker att tre av pinnskruvarna till grenröret är av och att något miffo har pluggat dumpventilen. Jag tror inte turbon tagit skada då den inte blåryker eller väsnas men det får tiden utvisa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...