Mange Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Hej, har börjat tänka mycket på vad man ska ha för stötdämpare. Så min tanke är... går det att använda ATV dämpare? finns ju mycket sånt att få tag i i sverige o det är "billigt" förhållande vis. skulle det fungera? eller är dom för mjuka/hårda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 De är nog för mjuka då de är för lättare ekipage och säkert inte den livslängden heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Skulle tro att dom är för mjuka, ATVn väger väl ca 1/4 av en sjua. Tror inte att coilovers från en China ATV håller någon högre kvalite och ska du köpa från någon "märkes" ATV så kostar det kanske lika mycket eller i närheten av vad en uppsättning "riktiga" dämpare kostar!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 13, 2011 Author Share Posted December 13, 2011 Skulle tro att dom är för mjuka, ATVn väger väl ca 1/4 av en sjua. Tror inte att coilovers från en China ATV håller någon högre kvalite och ska du köpa från någon "märkes" ATV så kostar det kanske lika mycket eller i närheten av vad en uppsättning "riktiga" dämpare kostar!? okej från en MC då? vad har du för dämpare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Jag och många andras använder GAZ. 800-1000 kronor styck inkl fjäder och VAT är väl ok? http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=133_772_1035&products_id=5309 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 13, 2011 Author Share Posted December 13, 2011 Jag och många andras använder GAZ. 800-1000 kronor styck inkl fjäder och VAT är väl ok? http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=133_772_1035&products_id=5309 ok :) vart beställer man dom då? finns dom i sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Beställ dom i England hos Rallydesign. Du får betala 7000 och uppåt för en sats i Sverige. Dom kommer på några dagar och till lägre fraktpris än här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1604&products_id=11851 Om nu länken funkar. 4 gaz dämpare inkl fjädrar för £247 exkl VAT. Billigare hittar du knappast hur du än gör. Och läser jag vad andra redan skrivit så inser jag att mitt inlägg i debatten var i onödan ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Jag köpte mina här. Han är behjälplig på fjädrar m.m. så det blir rätt. Lutar de så får man räkna med att man får ha starkare fjäder t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 http://www.rallydesi...oducts_id=11851 Om nu länken funkar. 4 gaz dämpare inkl fjädrar för £247 exkl VAT. Billigare hittar du knappast hur du än gör. Och läser jag vad andra redan skrivit så inser jag att mitt inlägg i debatten var i onödan ... Absolut inte onödigt. Det där var ju ett fint paketpris! Lagom till jul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1604&products_id=11851 Om nu länken funkar. 4 gaz dämpare inkl fjädrar för £247 exkl VAT. Billigare hittar du knappast hur du än gör. Och läser jag vad andra redan skrivit så inser jag att mitt inlägg i debatten var i onödan ... Ne det var inte i onödan :) en snabb fråga...VAT? va e de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Hur vet jag hur långa stötdämpare jag behöver? vad "ska" det vara för vinkel på dom ungefär? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 VAT är moms (value added tax) och ligger idag på 20% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 VAT är moms (value added tax) och ligger idag på 20% Jaha okej, Tack :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 VAT är moms (value added tax) och ligger idag på 20% Mange Vad bygger du för modell? Finns det någon annan på forumet som har samma modell? Vad har de använt för längd på stötdämparna? Personligen skulle jag inte ha så bråttom att köpa stötdämpare - det finns i så många olika längder så det är troligen inte något problem att få tag i en dämpare som blir perfekt för dig. När det gäller fjädrar så finns de också i en mängd olika hårdheter, de är billiga cirka 300 - 400 kr för ett par och nästan lika mycket i frakt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Mange Vad bygger du för modell? Finns det någon annan på forumet som har samma modell? Vad har de använt för längd på stötdämparna? Personligen skulle jag inte ha så bråttom att köpa stötdämpare - det finns i så många olika längder så det är troligen inte något problem att få tag i en dämpare som blir perfekt för dig. När det gäller fjädrar så finns de också i en mängd olika hårdheter, de är billiga cirka 300 - 400 kr för ett par och nästan lika mycket i frakt kenneth Hej jag bygger den smala bokramen den som heter "basic chassis". A jag har nog lite för bråttom med det, men det är nog för att jag gillar att planera. men ska försöka göra klart länkarmarna i helgen så jag i alla fall kan mäta lite :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Spax gör fina dämpare. De har flera olika modeller att välja mellan och de finns både med och utan uniballs. De är ganska enkla att ha att göra med. http://www.spax.co.uk/racing_products-trakspaxda.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts