Jump to content

Elektrolys


BoA

Recommended Posts

OK!

Ytan är svart så då får man kanske vara nöjd då.

Det fungerar att vända polerna för att köra rent anoden. Det var en av sakerna som provades när jag ansåg att det inte fungerade som jag ville. "Skiten" släppte inom 1 minut från zinkbiten, så det fungerar i alla fall som jag vill ha det.

Ska slänga in bitarna i blästerskåpet innan de målas.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad ska grannarna tror när det blixtrar i garaget strax efter 1 på natten? Sambon har jobbat sent, kommit hem och gått och lagt sig. Jag står i garaget...

32819013156.jpg

Den vänstra har badat, det har inte den högra. Jag började med den värsta så den vänstra var ännu rostigare. När den kommer upp ur badet är den alldeles kladdig med svart gegga. Bara att borsta bort med diskborste i diskbalja med rent vatten...

Link to comment
Share on other sites

Jag kör som sagt med:

Murbruksbalja i plast 45l, 54,90kr på Biltema

Batteriladdare 6A, 129kr på biltema

Nitor målarsoda, 39kr på Bauhaus

Armeringsjärn, 50kr på Bauhaus

Jag lyxar också till det med engångsgummihandskar när jag ska sticka ner händerna i sörjan...

Link to comment
Share on other sites

OK!

Det där låter så roligt och spännande, så jag ska köra mina donatorgrejor också! :D

(Ska ha en tändsticka i beredskap att slänga ned i knallgasen om grannens katt-d--r kommer) :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Citronsyran är så svag, plus att du kör i rumstemperatur. Jag kan inte tänka mig att det påverkar materialet det allra minsta!

Jag har kört igång min elektrolys. Jag började med en bromssköld (donatorn hade bromstrummor bak). Blandade en matsked målarsoda i 4 liter varmvatten, löste sig bra. Jag har en kraftig batteriladdare som går att använda som startbatteri, men det blev ingen fart alls. Bara lite bubblor. Som anod använder jag en järnbit som inte är armeringsjärn, men det ska ju funka ändå. Jag har kollat alla anslutningar och det går en svag ström igenom. Efter ett dygn ökade jag på med mer målarsoda. Det blev mer bubblor, men inte mycket. Nästa steg blir att byta fabrikat på målarsodan till Nitor som du har, samt byta järnbit på anodsidan.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att anoden måste ha ungefär samma yta som det du ska avrosta. Du har väl minuspolen till prylen? Bättre är att använda en batteriladdare med inbyggd mätare. Det är ju inte så att fräser precis utan många små, små bubblor som främst kommer från de områden som inte är så rostiga.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

e d bra att både minus o plus ligger o vattnet ??

anoden ska den ligga som en ring runt ämnet inte vidröra bara liggar runt ?

för måste ju testa detta helt klart har lite rostiga bromsok så : :515: på rosten

Link to comment
Share on other sites

Bäst är det inte med båda klämmorna i vattnet men det fungerar ändå. Plusklämman mår också bäst av att vara ovanför ytan då den oxiderar så förbannat annars. Armeringsjärn är perfekt...

Avrostningseffekten är bäst närmast anoden så att lägga den runt detaljen är inte dumt men det fungerar ändå. Jag körde en del delar med en bromsskiva som anod och det fungerade fast bitarna låg i var sin ände av badet...

Viktigt är:

Plastbalja

Akta sig för knallgas

Inget rostfritt stål som anod!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Fredrik.

Kan du inte sammanställa en liten how to do med lite bilder?

Vore trevligt eftersom det verkar fungera så bra :)

Hur blir ytan efteråt igentligen. Om jag förstått det riktigt så blir den plåtren? Vill ju inte lägga ner massa jobb å måla om det sedan börjar krypa rost igenom färgen efter 2 år.

Link to comment
Share on other sites

En liten arbetsinstruktion kanske jag skulle kunna få ihop.

Ytan blir helt ren men rostar därför ganska direkt när den får ligga ute en kort stund. Jag sprayade olja på bitarna för att sedan avfetta direkt innan målning. Dessutom målade jag med hammarlack som ju håller rosten innanför bättre än vanlig lack...

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt både citronsyra metoden och elektrolys med natriumbikarbonat.

Jag föredrar elektrolys eftersom jag tycker att det ger en renare yta (inte så mycket svart gunk som man måste borsta bort med stålborste efteråt).

Jag tycker dock att båda metoderna är bättre än blästring eftersom delarna inte behöver vara rena från fett och skit innan man stoppar dom i badet. Och man bankar inte in skiten i porerna som är risken vid blästring.

Jag kör med nätagg inställt på ca24v och brukar köra över natten (vad jag läst skadar det inte att köra för länge).

Som anod har jag en plåt böjd som ett U som täcker bottnen och 2 sidor på blajan sen lägger jag delen som ska avrostas på en sten i mitten, fungerar kanon (får dock byta plåten ibland!)

Link to comment
Share on other sites

Kör man i citronsyra så kan man koka bort det svarta gojset efteråt. Citronsyra lämpar sig bättre för skruv och brickor.

För länge kan man nog inte köra. Jag lämnade mitt bad på en hel vecka p.g.a. arbetsresa och när jag kom hem så var anoden gravrostig och strömen mycket låg. Efter rengöring var det på väg igen. En sten på plåt fungerar nog utmärkt. Man kan ju också dra upp en bit av plåten ovan ytan...

Industriellt använder man flera tusen volt och pulserande, altenerande spänning för automatisk rengöring av anoden.

Elektrolysen angriper inte heller lagerbanor och packboxar som blästringen är stygg mot. Jag använde även elektrolys för att få isär naven. Ner med hela skiten i badet och efter ett par dagar kunde jag lätt få loss skruv och dyl.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Hej

Efter Fredriks fina bilder och tidigare redogörelser för hur detta går till köpte jag en murar balja på Biltema, en billig (149:-) batteriladdare på samma ställe och lite målarsoda. Sedan lite varmvatten i baljan och 5 matskedar soda och några timmar till 2 dygn senare är det fint som snus :prop: ; jag tog upp detaljen med lite intervaller och drog med en stålborste så tog det ny fart och den lösa rosten faller av.

Detta är ett toppen sätt om man inte har blästerskåp.

Tack alla ni som lett mig in på den rätta vägen - rostborttagning utan arbetsinsats! bättre kan det inte bli!

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

En liten arbetsinstruktion kanske jag skulle kunna få ihop.

Ytan blir helt ren men rostar därför ganska direkt när den får ligga ute en kort stund. Jag sprayade olja på bitarna för att sedan avfetta direkt innan målning. Dessutom målade jag med hammarlack som ju håller rosten innanför bättre än vanlig lack...

Låter kanon. Jag ska ju starta att renovera mina delar snart så alla tips är ju välkomna. Hadde först tänkt att använda vinkelslip stålborste på dom stora delarna å blästra resten.

Men tror ja kommer köra denna teknik på de små delarna iaf.

Kommer troligen pulverlacka mina delar. Förutom broms grejer som blir röda :)

Vad tror du om att lägga ner bromsskivor i detta bad? Har ju framskivor jag köpte av skoterjocke som är lite rostiga på de vanliga ställena (ytter å innerkant) kan man lägga dessa i badet för att få bort rosten å sedan lacka där inte broms beläggen går?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har jag testat mitt "rostlösar bad" lite. fungerar riktigt fint. Allt gör sig själv i stort sett, å billigt. ca 100 spänn för materialet ja förutom batteriladdaren då)

Men det jag tänkte på är hur ska jag göra med fram hjulnaven. om de nu heter så kika bild länk nedan. (lånar bild hoppas det är ok)

http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=3607

Mina nav ser ut sådär med själva hjulaxeln redan på plats. Kan jag lägga ner hela skiten å badet eller ska jag ta isär å bort med lagerna?

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

Hjullagren är ju inte rostiga, och dessutom insmorda med fett. Grundtips är att de nog inte tar skada.

Personligen skulle jag dock inte slänga ner dom i soppan som brukar se läskig ut.

Link to comment
Share on other sites

Målarsoda. Kaustiksoda ska också fungera men med zinkanod. Zinkanoder finns på Biltema. Målarsoda och järnanod är enklare...

Jag körde mina baknav kompletta men tog sedan isär, gjorde rent och fyllde med nytt fett.

Tänker du inte ta isär navet så lägg i det komplett med packbox och allt. Det är bara rostiga ytor som påverkas. Inte plast, fett eller blanka stålytor...

Link to comment
Share on other sites

Det lutar åt att jag tar isär navet. Plåtskyddet för bulten som håller axeln va så slitet att de vill jag byta. Så lika bra att göra det ordentligt :)

Hur många gånger använder ni samma vatten? Upplever att järnanoen blir "mättad" och får rengöras/slipas ner med jämna mellanrum.

Körde med dubbla anoder å då blev det lite värra sprutt i Ampen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är jag i full fart med att renovera mina delar. Å det fungerar ju kanon. Nästan all rost ramlar av efter 4-5 timmar. MEN, viss rost sitter ju stenhårt kvar även efter 10 timmar. Å det brukar vara samma rost som sitter kvar efter 4-5, har provat rengöra armeringsjärnen å byta vattenlösning. Men får inte bort den sissta rosten :(

Har ni varit ute efter samma? Jag funderar om den rosten är "nog rostig" eftersom när man slipat med stålborste på borrmaskin på den rost som är kvar så blir den nästan lika metallblank som metallen bredvid.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men kanske det är så att det är rester från gravrost du ser. I så fall har nog elektrolysen tagit bort järnoxiden så det är ren metall som är kvar. Mina bromtrummor var såna, men gick fint att måla.

Link to comment
Share on other sites

Jo det kanske är gravrost det heter.

Gjorde så att delarna fick ligga över natten å då lossnade lite till. Dom sissa små rostpartierna tog jag med dremel å liten slipsten. Tog inte enns 5 min så va metallen lika ren som när den va ny.

Så nu hänger det lite nymålade delar i garaget igen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag brukar köra min delar i ungefär 12 timmar. Sen tar jag upp å rengör armerings slingan som ligger i botten. Kör den ganska stålren med vinkelslipen. Antingen stoppar jag tillbaka delen om det är kvar nått men oftast är det bra.

Fungerar ju skitbra igentligen. Snart är alla donatordelar klara :D

Link to comment
Share on other sites

Att man aldrig hör om det här innan!!

Funkar ju kanon.

post-417-1186313377_thumb.jpg

Så här blev det efter ca 5 timmat i badet.

post-417-1186313400_thumb.jpg

Och så här efter 5 timmar till i citronsyra.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jahapp!!

Då är man nere i det här träsket också. :) Kan bara instämma med alla andra att det funkar kanon.

Har kört färdig en bromsokshållare och just nu "kokar" en hållare och ett bromsok (två olika bad)

post-60-1189454463_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan nämna att detta är den metod som arkeologer använder.

Lite mer tips är att det går inte snabbare ju mer det bubblar. Det krävs ungefär 1.5 volt för att bryta upp FeO (rost) och allt ovanför det roar sig kungligt med att bryta upp H2O (vatten) till H2 och O2 (knallgas). Jag har ett spänningsaggregat som jag ställer in på maxampere och drar ner spänningen så att det slutar bubbla, då kan man köra det inne i garaget och röka samtidigt, om man är lagd åt det hållet. Värt att nämna är att det går inte mer än 1-2 ampere vid denna spänning, så de som kör med MMA-svetsen kan genast sluta, det går inte snabbare med mer kraft. Det enda som händer är att offerplåten går åt snabbare.

Jag använde ett par rostiga bakplåtar från ugnen till att avrosta alla donatordelar till min bil samt en hel del andra grejer, såsom bromstrummor till en cherokee och en massa annat. Nu när jag är klar så kan man eventuellt se lite hål i bakplåtarna om man kikar noga, så det behöver inte gå åt särskilt mycket tunnplåt heller. Ytan blir rätt stor på ett par bakplåtar också.

Edited by dlt
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det fins en annan metod också. Man kan använda en lösning av saltsyra, hexamethylentetramin och vatten. Ingen elektrolys. Blandningen ser ut så här exact men det går säkert att ändra lite på måtten. 500ml Saltsyra (HCI densitet 1,19g/ml) 3,5 gr hexamethylentetramin och 1000ml destilerat vatten. Skulle tro att det går bra med vanlig 30%ig saltsyra från färghandeln i stället för att blanda själv. Det tar ca 10 min att få bort rosten.

Link to comment
Share on other sites

Saltsyralösningen du skriver om löser väl endast rosten från frisk plåt. Elektrolysprocessen återskapar ursprunglig form. Jag har själv mycket vaga kunskaper i hur det fungerar men lite magiskt är det när man plötsligt kan läsa text på gjutna detaljer igen...

Jag har hört att när man kör elektrolys industriellt kör man med betydligt högre spänning, (ett par tusen volt) och vänder polaritet för att rengöra elektroden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...