Jump to content

Tankavluftning


Recommended Posts

Jag gjorde det enkelt.

Ville undvika att bensingaser skulle förpesta garage och omgivningarna.

Allteftersom tanken töms på bränsle måste luft fylla ut tomrummet annars knycklas tanken ihop som ett russin, förutsatt att tanklocket är tätt.

Jag tillverkade en slangstos (dia 6 mm) längst upp på påfyllningsröret, drog en slang i en böj uppåt och sedan neråt med en backventil. Slangen mynnade ut under bakvagnen. Ventilen tillät luft in men hindrade gaser ut. Enkelt och effektivt!

OBS! Tanken är inte monterad på bilden.

Antas

Utan kvävningsastma och motorhosta.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Här finns några. Men ska du ha nåt Locost så på äldre bilar -80tals med förgasare så brukar det sitta membran backventiler vid förgasaren som styr olika saker. en brukar gå till fördelaren. De tål bensin. Man brukar använda dem i folkrace för där får inte bensin komma ut om man välter. Det är cylinderformade ofta i 2 färger. svart/vit grön/vit t.ex. Ford sierra bl.a. brukar ha flera stycken.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?LH_PrefLoc=2&_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A5698&rt=nc&_nkw=tank%20vent%20valve&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_trksid=p3286.c0.m14.l1513&_pgn=2

Link to comment
Share on other sites

Enkelt och locost.

Sätt fast ett rör i toppen på tanken (med hål ner i tanken) på röret sätter du sedan en slang som går över högsta punkten på tanken/påfyllningen, sedan fortsätter slangen och mynnar ut under lägsta punkten på tanken. WOLA en avluftning som hindrar brännsle att åka ut oavsett om du ligger uppåner eller rättvänd men luft kan fritt komma ut/in i tanken.

Visst finns det en aspekt angående gaser, men jag har då inte märkt några luktbara gaser.

Appropå backventil som bara släppa in luft i tanken. Föreställ dig att du har bilen i kallgarage under vintern, det blir -30 grader i garaget, luften krymper men trycket är som vanligt eftersom den släpper in luft i tanken, och när sedan våren kommer och solen gassar utan att du är i garaget och det blir +15 där inne. Då kommer du få ett övertryck i tanken eftersom luften inte har någon stans att ta vägen. Då gäller det att tanken är riktigt tät även under tryck om den inte ska börja läcka.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Håller med Krolleg att en backventil kan ställa till det efter som det kommer att bli övertryck i tanken. Räker med att man tankar en varm dag så kommer det bli ett ganska bra tryck.

Efter som bensinen är kall när den kommer från pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Krolleg. Vad händer om man hamnar på sidan?

Jag har inte upplevt nåt problem med sån backventil och alla bilar sedan -80 talet har ju magnetventil som öppnar och släpper in gaserna i insuget via kolkanistern när vissa kriterier är uppfyllda. Te,x, tomgång eller tidsintervall.

Om en sådan bil dvs alla idag står i garaget så skulle tankarna läcka?

Och det finns säkert många med fel på magnetventiler/kablage m.m.

Så det är nog en långskott.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

På en bil med kolkanister är ju tankventilationen öppen fast genom kolfiltret i kanistern när motorn är avstängd.

Och när man startar så öppnar en ventil så att bensingaserna som samlats i kolkanistern sugs in i motorn.

Så en sådan lösning bygger inte något tryck i tanken.

Och skulle tankventilationen bli täppt så märks det fort efter det då blir undertryck i tanken när man kör.

Här finns lite olika ventiler

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Fuel_System/Fuel_Tank_Vent_Valves/1546

Link to comment
Share on other sites

Krolleg. Vad händer om man hamnar på sidan?

I mitt fall. Hamnar bilen på vänster sida och det är mer än halv tank kommer det läcka ut eftersom slangen mynnar ut på vänster sida under tanken, men detta går ju enkelt att lösas genom att låta slangen gå under tanken och mynna ut på höger sida under tanken istället, då kan det max läcka ut det som hamnat i slangen under själva volten.

Men hur stor är risken att en sjuan hamnar på sidan vid en krash?, och jag räknar med att risken för att volta vid vägkörning är minimal, bankörning något högre men då kör jag ändå inte med full tank så det är inget problem.

För övrigt att det pyser i vanliga tankar beror ofta på det sitter backventiler med inbyggt tryckventil. Alltså dom är bara backventil tills ett vist under/övertryck blir då öppnar den ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej!

Lyfter en gammal tråd.

Frågeställningen kvarstår. Måste man ha avluftning av tanken på REG- besiktning?

Om man måste det: Isåfall tror jag det enklaste är att göra en slanganslutning på påfyllningsröretoch på den direkt sätta ett T, och sedan sätta 2st ventiler där en släpper in luft vid undertryck i tanken och den andra släpper ut luft vid övertyck i tanken.

Det eller en "dubbelverkande" backventil men det blir nog billigare med 2st små plastgrejer från biltema.

Tänker jag rätt?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...