Krolleg Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Någon som vet eller vet vart man kan få tag i max axelvikter för sierra axlarna? Quote
Thomas Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 (edited) bilprovningen/ford brukar ha såna uppgifter Edited November 16, 2011 by Thomas Quote
super7 Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Någon som vet eller vet vart man kan få tag i max axelvikter för sierra axlarna? Hur menar du? Max vad hubbarna är godkända för? //Nisse Quote
Krolleg Posted November 17, 2011 Author Posted November 17, 2011 Hur menar du? Max vad hubbarna är godkända för? //Nisse Japp. Det är min SFRO kille som vill veta det, tydligen räcker det inte å veta att en sierra väger ca dubbelt så mycket som min sjua... så håller det för sierra borde det hålla för en seven? :banghead: Quote
Janne L Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 (edited) Är din besiktningsman ny som besiktningsman och inte vågar göra en ingenjörsmässig bedömning? Jag har Haynes gör det själv handbok men där står inget. Min besiktningsman bedömde detta själv utifrån vilka delar jag använt. Har själv Sierra axlar men "Hubbarna" är egentillverkade. m :D h Janne Edited November 17, 2011 by Janne L Quote
Drake Posted November 17, 2011 Posted November 17, 2011 Tror att det är nått nytt dom hittat på. Står det inte i nya boken att man ska uppge axelvikt? Marlon tjatade också om det har jag för mig så jag drog till med en siffra som lät bra. Tror du att han kommer att kolla? Quote
therealpinto Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Det är inte nytt...kravet på att max axeltryck ska anges har funnits länge. Vissa Bilprovningar har tidigare haft som system att hjälpa byggarna med detta men på senare tid har en del "gnällt" över att SFRO inte fyllt i uppgifterna. Men du som bygger bilen ska ju i första hand ange den tekniska specifikationen...inte SFRO eller Bilprovningen. Det är ju inte bara donatorbilens uppgifter som styr vilket max axeltryck som är lämpligt heller, ibland kan det vara bärarmskonstruktionen som är dimensionerande. En bra idé är att kolla axeltrycken på bilarna man plockar delar till fram/bakvagn från. De allra flesta bilar har en märkskylt med axeltrycken, antingen i motorrummet eller på någon dörrstolpe. Baserat på det kan du lämna ett förslag till vilka axeltryck som anser är lämpliga, så får SFRO bedöma de uppgifterna. /Gustaf Quote
Drake Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Jomen hallå! Sierradelar till en Sjua? Det är ju inte direkt något pilotprojekt va? 600 kg bil jämfört med originalets mer än dubbla vikt, reggad och godkänd i tusentals ex. Snacka om skitnödig regel. Hitta på en siffra säger jag så får du mer tid till att bygga bil! Quote
Thomas Posted November 18, 2011 Posted November 18, 2011 Fälgarna ET styr också belastningen på Hubbarna/Lager Quote
therealpinto Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Reglerna ska ju funka även för den som kanske får för sig att bygga Cobra med Sierradelar, eller biltransport, eller hotrod, eller... I realiteten är sällan något problem eftersom uppgifterna inte är så svåra att få tag på. Har man lyckats bygga en bil lyckas man nog också prestera en rimlig siffra på axeltryck för bilen man byggt. /Gustaf Quote
Krolleg Posted January 8, 2012 Author Posted January 8, 2012 Lyckades hitta en tysk hemsida där de stog Front 850 kg Rear 1150 kg Känns rimligt tycker jag, dock lyckas jag inte hitta den hemsidan igen så de va tur jag skrev upp vikterna när jag hittade dom. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.