Jump to content

Cykeldator som hastighetsmätare


Antas

Recommended Posts

Har börjat inse att det lättaste och billigaste sättet är att använda en cykeldator som hastighetsmätare. Tänkte använda originalmätaren men den medför en del ombyggnad som gärna kan anstå till längre fram (alltså aldrig!).

Vilken cykeldator är rekommendabel? Har hittills kollat på Biltema och Clas Olson. Vore bra med STOR hastighetsangivelse. Någon som har provat trådlös cykeldator?

Med magnet på kardan, bör man sätta en motvikt mot magneten eller dubbla magneter?

Någon som har bilder på belysning av datorn?

Andra erfarenheter?

På segelbåten använde jag en cykeldator som varvräknare på dieseln - fungerade alldeles utmärkt!

Antas

OBS! Har aldrig åkt fast för fortkörning!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jättelätt val. Du skall ha en mätare som klarar omkrets på 3 siffor.

Vissa cykeldatorer kan bara ha en min-omkrets på 1000mm dvs då kan du bara ha mätaren på hjulet inte på kardan. Vi hjulet blir det mos av grejorna om inte fort så strax efter fort. '

gör så här två neodymmagneter från clas O (sats om 10 st för runt 60 kr) obs ta inte de med hål i utan den andra typen. Köp en sigma cykeldator finns de som klarar 3-siffrig omkrets kostar runt 150 kr eller kanske 200kr Clas O förslagsvis. De har haft Sigma förut, idag vet jag inte men kolla.

MEd två neodymmagneter så kan du ha den lille avkännaren lite ifrån kardan. DEt blir inte så kritiskt med max 5 mm 10 mm och kanske 15 mm går bra också.

Hopp ut och bygg nu, nä just nej Clas O är kanske inte öppet annat än på webben nu och de har väl inte direkt hemkörning till "suktande bilfabrikörer". En brist kan man tycka.

Det känns så ovant nu när forumet plötsligt svarar och svarar rätt snabbt. hmmmm är det något fel måntro?

--- Någon som har bilder på belysning av datorn --- Lätt som en plätt det också, finns bilder i min V8 tråd. eller sätt in cykeldatorn i huset på en mätare från tex Biltema. skala bort innanmätet flytta in cykeldatorn lite och borra in en lysdiodlampa för 19 kr från Biltema finns i vit färg som kontrollampa inom deras "kontrollampssortiment".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skippa de trådlösa, jag har provat, det blir för mycket störningar och den visade fel hela tiden. Å andra sidan blev det inte så bra med tråd heller, över 88km/h började den visa väldigt fel..

Jag har betat av några olika hastighetsmätare:

1. Ford Sierra original (fungerade men såg tråkig ut)

2. Skoda Rapid (snygga men gick inte att dreva om så den visade alltid fel)

3. Trådlös cykeldator

4. Trådbunden cykeldator

5. Volvo GT (minns inte exakt modell, men dom var bara i bilen under nån vecka innan dom gick sönder)

6. VDO (beställde nya för jag tröttnade på klabbet).

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Sigmas lite dyrare cykeldator för Mountainbike i Caprin sedan 1999 eller nåt, den funkar utmärkt och visar hastighet upp till 300 km/h enligt spec, jag har bara testat runt 180 på bana ;-)

Magnet på hjulnav funkar också bra om man bara tänker till med monteringen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Min Sigma sport 800 visar exakt och jag har kört 193km/h,jag har jämfört med GPS mätare.

Jag har magneten på fälgens insida för jag är lite orolig att har den utanpå kardan ifall den släpper.

Link to comment
Share on other sites

Min Sigma sport 800 visar exakt och jag har kört 193km/h,jag har jämfört med GPS mätare.

Jag har magneten på fälgens insida för jag är lite orolig att har den utanpå kardan ifall den släpper.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Sigmas lite dyrare cykeldator för Mountainbike i Caprin sedan 1999 eller nåt, den funkar utmärkt och visar hastighet upp till 300 km/h enligt spec, jag har bara testat runt 180 på bana ;-)

Magnet på hjulnav funkar också bra om man bara tänker till med monteringen.

/Gustaf

Såvitt jag förstår bör då sensorn sitta på övre/nedre bärarmen och inte på chassit. Montage på bärarmen ger att avståndet till magneten är konstant oavsett hjulrörelser. Vilket avstånd bör det vara mellan magnet och sensor?

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag förstår bör då sensorn sitta på övre/nedre bärarmen och inte på chassit. Montage på bärarmen ger att avståndet till magneten är konstant oavsett hjulrörelser. Vilket avstånd bör det vara mellan magnet och sensor?

Gör en liten arm från hubben

Link to comment
Share on other sites

--- Magnet på hjulnav funkar --- Det som kan uppstå är störningar i signalen eftersom kabeln i de flesta fall måste förlängas för att nå fram. I många fall, vilket vittnas om i den här tråden, fungerar det klanderfritt ändå.

Kardanplacering är dock väldigt mycket enklare, sladden räcker och neodymmagneterna lossar inte de är så kraftiga och radien de sitter på så liten så magnetismen håller fast. Men obs det SKALL vara neodymmagnet. Den magnet som skickas med håller inte sig kvar. Kom också ihåg att putsa lite så magneten inte till 100 procent ansluter till en "rosthinna eller hög med rost". Samt välj den utan hål = kraftigare Magneterna är cirka 10mm i dia. Skulle magneten mot förmodan lossna så händer inget den sitter i kardantunneln.

Link to comment
Share on other sites

Men Calle vilket varvtal har du provat i?

Har du haft bortåt 6500rpm på kardanen?

Jag har förlängd kabel men har aldrig haft problem.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Min Sigma med givare på kardan går bra upp till 108 km/h, sen visar den bara lägre fart trotts att motorvarvet ökar. Ska flytta givaren till drivaxeln som snurrar långsammare, kan vara lösningen.

Sätter du magneten nära diffen?

Axelrörelserna borde vara minst där, speciellt på min "rörhög" eftersom diffen är fäst i chassit. Har du stel bakaxel?

Link to comment
Share on other sites

Mätarna behöver bara klara bilens "konstruktionsmässiga fart" men i Sverige är oavsett kontruktion brytpunkten 120 km/h. En cykeldator ser man i alla fall inte men den måste fungera vid besiktningarna och där kör SBP sällan över 60km/h.

Men svaret på frågan Thomas, Nej jag har inte provat mätaren vid 6500rpm men magneterna sitter bra vid högt varv.

Link to comment
Share on other sites

Mätarna behöver bara klara bilens "konstruktionsmässiga fart" men i Sverige är oavsett kontruktion brytpunkten 120 km/h. En cykeldator ser man i alla fall inte men den måste fungera vid besiktningarna och där kör SBP sällan över 60km/h.

Men svaret på frågan Thomas, Nej jag har inte provat mätaren vid 6500rpm men magneterna sitter bra vid högt varv.

Över 120 km/tim kan man istället använda GPS´n!!! Perfekt!

Har du limmat fast magneten på kardan? Det gjorde jag på segelbåtens svänghjul, var nog "to over-do it" eftersom varvtalet sällan översteg 2200 rpm.

Hur blir det med balansen av kardan/drivaxel/fälg - bör man sätta en motvikt på motsatta sidan (järn eller annat)?

Hmm....kom på att jag har alufälgar - magneten MÅSTE limmas om jag sätter den på fälgen.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag har skrivit kardan, slarvigt av mig jag har menat hela tiden kardanknuten. Sätter man magenten på kardan som är rundad så fäster den säkert inte så bra pga begränsningen av ytan som är lätt böjd på kardanrörert. Jag har satt magneterna på lagerskålen utåt på kardanknuten. Plant och fint. Putsa lite med smärgelduk eller stålull om ytan är skrovlig eller rostig annars "ploppa på" magneterna och de sitter fast utan lim. Det kan finns en bild på arrangemanget om någon orkar leta i V8 tråden. Skulle tippa på ett datum efter juli 2009 som söktips.

Art no Clas O.

31-1466 59,00 SEK

eller

31-1467 59,00 SEK

Link to comment
Share on other sites

"Jag har satt magneterna på lagerskålen..."

Har du två magneter? Räcker det inte med en? Om du har en (1) hur blir det med balanseringen?

I morgon blir det att uppsöka "Gubbdagiset" för att inköpa magneter och Kjell&Co för att titta på cykeldatorn som Rikard Larsson nämner ovan. Tittade på manualen till den, där anges hjulomkrets 176cm(22") och 192cm(24"), min omkrets är ca 188,5 cm. Det framgår inte av manualen om man kan ställa in hjulomkretsen steglöst. Källa till felvisning! Iofs marginell men kul att fundera kring och som räkneövning.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ta två då blir avståndet till avkännaren väldigt okritiskt. Jag har två det är lite mer "grabbigt" och ladda dubbelmagnet men visst klarar du dig med en så kör med det. Jag hade en först och då fick jag sätta avkännaren för nära tyckte jag med två då träffar "magnetstrålarna" utan att sikta. Förresten kommer du inte titta på hastighetsmätaren när första nyhetens behag lagt sig. Du kommer köra på den växel du har i och aktuellt ljud på motorvarvet då vet eller känner du vilken fart bilen har. Som en vanlig bil alltså. Även varvräknaren kommer falla i glömska när nyhetens behag lagt sig där också.

Nu låter jag som en gnällig gubbe. Sån katastrof. Kom på mig själv också. Men faktiskt hur många av oss Sevenåkare på vanlig gata är det som efter vi passerat 100 körda Sevenbils-mil i egen bil kan lägga handen på hjärtat och säga "Jag tittar flera gånger i minuten på varvräknaren och hastighetsmätaren för att veta hur fort och effektivt jag kör. Gruppen är nog liten, väldigt liten. Så nu är jag inte gnällig längre utan nästa stycke konstruktivt och framåtsyftande. Då var det sagt och då vet alla att nästa stycke skrevs före detta stycke.

Balansering = Det märker du eller rättare sagt om du inte känner något mot vad du har nu så är det ok. De där två små "kluttarna" och vill du kompensera så kan du alltid limma något omagnetiskt på andra lagerskålen. Pl400, sättlim är bra att limma med.

Edit Tillägg och förtydligande: Aha läste ditt inlägg lite nogrannare om två magneter inte mot varandra på samma sida "sidan två på knuten är tom eller möjligen kompensationsviktad. Fast varför, det behövs inte hos mig. Jo även jag om jag vill kan varva mer än 3000 rpm, men bara om jag vill och när jag vill.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har en sigma-dator, vet inte modellen men den visar upp till 200 i alla fall..,

Jag har magneten på drivaxeln, på klumpen mellan inre knuten och diffen (Sierra 7"). Jag har tappat ett par magneter pga för dålig fastsättning med silikon (olja kröp in och löste upp det)

Nu har jag satt fast en liten magnet med 2-komp lim vilket verkar hålla bra.

Att sätta fast magneten i fälgbanan kanske är en god idé då det borde ge en snabbare passage av magneten mot givaren = exaktare avläsning vid stadsfart.

Enda negativa är att jag har svårt att läsa av mätaren i dåligt dagsljus men det är ju lätt fixat med en liten diodlampa i någon form av hållare.

/ Peter

Link to comment
Share on other sites

Så här blev montaget av givaren till cykeldatorn.

Jo, jag vet! Kabeln ska fästas och förlängas.

Magneten från Clas Olson sitter hårt fast på drivknuten, tveksamt om det behöver kompletteras med epoxylim.

Avståndet mellan givare och magnet är ca 5 mm (lätt att justera).

Nämnde tidigare att jag hade funderingar om hjuldiametern endast gick att ställa in i steg, det visade sej att så inte var fallet - det gick att ställa in steglöst.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: Verkar vara en prisvärd cykeldator.

En liten kul sak är begreppet "cykeldator" och tänker speciellt på hastighetsdelen med möjlighet till 199 km/h. Tour de France i nedförsbacke???

Link to comment
Share on other sites

Murphys law gäller fortfarande!

Höll på att ta bort fästet för styret på cykeldatorn när slipmaskinen slant.

Naturligtvis valde slipmaskinen genvägen över ena kabeln från givare.

I morgon blir det att köpa en ny cykeldator på Kjell&Co, iofs till den facila kostnaden av 129 SEK men ändå.

Antas

Svårt prövad slipare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så här blev det.

Funderade ett tag på hur belysningen på cykeldatorn skulle konstrueras för att uppfylla regelverket.

Böjde en aluplåt till en huv över cykeldatorn, limmade fast två lysdioder med smältlim på insidan. Skruvade sedan fast anordningen på instrbrädan och vips var laglig belysning fixad!

Jag valde röda lysdioder för att inte förstöra mörkerseendet i dagsljusa sommarnätter uti Konungarikets centrala region i norr.

Om det visar sej att det behövs starkare belysning är det bara att limma aluminiumfolie som reflektorer bakom dioderna.

"Belysningshuven" kan också flyttas upp eller ner för optimal effekt. "Huven" kläddes med vinyl med "kolfiber-look" som "Stigge" så vänligt har bidragit med.

Kökets utensilier är använbara i bilbygget:

-skärbräda (röd 7 i "grillen")

-stektermometer (mätning av oljetemp i diff)

-aluminiumfolie (reflektor)

-GladPack (skydd för spill av lim mm.)

Antas

Utrangerad kock.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...