Jump to content

Segt som sirap....


cealm

Recommended Posts

Förmodar att jag inte är ensam om att uppleva vårt fina LocostSwedenforum som långsamt.

Under ett par veckor, vill nog påstå att det är hela september som gäller, går forumet extremt långsamt mot tidigare.

Jag når forumet normalt med upp fem olika datorer som alla har olika väg ut på internet och samtliga vägar är långsamma. Nästan pinsamt långsamma.

Jag nämnde detta för Jonte härom veckan och möjligen möjligen blev det någon skillnad men nja inte så det blev alltför märkbart.

Frågor:

- Är jag ensam att uppleva "långsamheten" på forumet?

- Om inte vad går att göra åt det hela?

Link to comment
Share on other sites

Jag har uppmärksammat att det är segt på forumet och även på hemsidan, så det är inte forumspecifikt. Jag har försökt kolla upp vad som kan orsaka detta men hittar inget underligt.

Det kommer att ske en flytt av forumet till en helt annan server under hösten där det förhoppningsvis kommer flyta på bättre.

Detta är dock inget som är gjort i en handvändning. Vi vill försäkra oss om att allt fungerar på den nya servern innan omstyrningen sker.

Så i detta fall kan jag bara be er hålla ut :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ett svar från support idag angående problemen med servern

This is a known issue actually. There have been high load issues observed on this server and our technicians are already working on this. Please get back to us later within 2-3 hours if the issue still persists so we can inform you of any progress. We are sorry for the inconvenience.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande segt.

edit:

svårt att se exakt vad som går segt, men bara den posten som gjordes när jag klickade edit för detta inlägg tog enligt firebug 18,95s.

När jag kikade på en annan tråd var det två saker som tog tid, dels get-requesten till själva sidan (6,14s) och get-requesten till pretify.css (23,1s).

De andra sakerna som bara är att leverera filer går hyfsat snabbt, vilket kanske tyder på att servern är under hård last och det blir därför segt att ta fram saker som kräver beräkningar. Pretify.css antar jag byggs ihop av flera andra css:er, och det är väl lite jobb, men det känns som att den borde man kunna cacha ganska hårt då den inte bör förändras särskilt ofta.

Edited by papabear
Link to comment
Share on other sites

Kodändringar skall väl inte behövas så länge så som du inte har "pillat kod" och gjort nåt som sammanfaller med att det började gå långsamt :)

Har fått databas felmeddelande några gånger, kanske re-indexera och kolla DB?

Link to comment
Share on other sites

View new content och att visa denna tråd tog ca 20 sekunder vardera. Sen tog Add Reply bara 4-5 sekunder, men här under Attachments står det just nu "www.locostsweden.se Driver Error" med stora bokstäver. Vet inte om det kan ha med saken att göra?

Link to comment
Share on other sites

Forumet (och för den delen den mer ointresserade huvudsidan) är superseg ...eftersom det är helt olika system så finns det antagligen gemensamma nämnare t.ex. PHP-tolken (minne etc dedikerat till denna) samt att de båda förmodligen går emot samma MySQL databas.

Inte roligt och surfa på sajten när "allt" annat går snabbt

Link to comment
Share on other sites

Vi har två trådar som behandlar samma sak. Vårt otroligt sega forum

Jonte i rollen Webadmin har lämnat två svar i den andra tråden. Nu sammanför jag trådarna på detta sätt för det är ingen mening med att resonera på två ställen när det är nog svårt att resonera i en tråd pga seghet.

Personligen anser jag att det är bättre att flytta till ny server. Nuvarande forum är som att dö sotdöden. Hellre ett totalstopp ett par dagar om serverflytten råkar ställa till något oväntat.

Är det så att det är tids- eller resursproblem att hinna verkställa ett serverbyte vilket jag kan läsa i inläggen så vet eller tror mig veta att det finns fler personer inom forumet som kan hjälpa till om Webadmin får kärvt att hinna allt själv.

I lösningen med serverbyte och vad gäller eventuell ekonomi är jag säker att vi har pengar i kassan så det inte är hindrande på något sätt. Det är resurser som kan vara styrande men finns hjälp att få från andra så kanske inte det heller är direkt gränssättande längre.

Kortkort version: Tacksamt för ett omgående serverbyte.

Referenser från andra tråden.

Inlägg #7:

Jag har uppmärksammat att det är segt på forumet och även på hemsidan, så det är inte forumspecifikt. Jag har försökt kolla upp vad som kan orsaka detta men hittar inget underligt.

Det kommer att ske en flytt av forumet till en helt annan server under hösten där det förhoppningsvis kommer flyta på bättre.

Detta är dock inget som är gjort i en handvändning. Vi vill försäkra oss om att allt fungerar på den nya servern innan omstyrningen sker.

Så i detta fall kan jag bara be er hålla ut

Inlägg #8:

Ett svar från support idag angående problemen med servern

This is a known issue actually. There have been high load issues observed on this server and our technicians are already working on this. Please get back to us later within 2-3 hours if the issue still persists so we can inform you of any progress. We are sorry for the inconvenience.

Link to comment
Share on other sites

Bra Jonte. Skönt att det blev gjort åtgärder " i en handvändning" och att vi inte behövde ha en tröttsam och seg höst.

Vore roligt att få veta lite vad som blev gjort.

- Är servern bytt eller är vi kvar med gammal men nypreppad server dvs kommer det bli ett serverbyte senare i höst.

- Gjorde du kodändringar eller hade supporten gjort något internt på gamla servern.

Alltid kul att veta hur ett par veckors tröttsamt siraps-forum blev som ett "preppat" rinnande vatten-forum.

Link to comment
Share on other sites

Underbart är kort.........

Nu är det än mer segt än lovligt i Arboga regionen, det är så förra omgångens seghet var "nästan njutbar" mot denna omgång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i kontakt med support igen och fått svar att dom jobbar på problemet. Flera servrar hos vårt webbhotell är under stor belastning utifrån i syfte att ta ner dom.

Återkommer i ärendet

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit i kontakt med support igen och fått svar att dom jobbar på problemet. Flera servrar hos vårt webbhotell är under stor belastning utifrån i syfte att ta ner dom.

Återkommer i ärendet

Nu går sidan lika snabbt som för några dagar sedan - PERFEKT

kenneth

ps jag kom in på forumet mycket snabbt, valde att svara på tråden "segt som sirap", när jag sedan skulle skicka upp sidan så gick det med samma gamla sirapsfart - få se hur lång tid det tar att ladda upp denna ändring ds

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Jag är konstant på support om vårt problem. Dock i lagom takt så de inte blir sur på mig :prop:

Här är det senaste svaret jag fått från dom imorse

Hello Jonas

It appears that the fix is taking longer than anticipated. The server is still showing signs of high load.

Rest-assured that our Technicians have been prompted of the situation and is already working to stabilize this. We are sorry for any inconvenience caused.

Link to comment
Share on other sites

Det är på G med byte. Men det är inte gjort på en handvändning.

När det blir tvärstopp här på forumet så håll utkik på Facebooksidan för info

Skickat från min HTC

Link to comment
Share on other sites

När det blir tvärstopp här på forumet så håll utkik på Facebooksidan för info

Facebook , det är ju en övergående trend smile.gif ingen mening att skaffa konto där bara för att denna sidan segar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...