jonasw Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Lamporna är köpta på www.louis.de. Kostade 20 euro/st art.nr. 10033666 resp 10033667 Quote
jonasw Posted January 13, 2012 Author Posted January 13, 2012 El är inte min grej :banghead: Har en dash2 och en orginal westfield tank och tankgivare. Dash2 behöver väl en input i volt men mätaren är väl bara ett variabelt motstånd? Måste jag byta givare? Vill bara bli klar med elen så man kan bygga lite roligt igen.. Quote
Pac Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Har en dash2 och en orginal westfield tank och tankgivare. Dash2 behöver väl en input i volt men mätaren är väl bara ett variabelt motstånd? Måste jag byta givare? Hur stort spänningssving klarar Dash2? Vilken impedans(motstånd) har mätaren? Quote
jonasw Posted January 14, 2012 Author Posted January 14, 2012 Hur stort spänningssving klarar Dash2? Vilken impedans(motstånd) har mätaren? Som sagt el.. :wacko: Dash2 klarar upp till 15v. Motståndet är (med mätaren på 2000ohm) 025 vid nästan tom tank och om jag inte minns fel, upp mot 250 vid full tank Quote
Baging Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Som sagt el.. :wacko: Dash2 klarar upp till 15v. Motståndet är (med mätaren på 2000ohm) 025 vid nästan tom tank och om jag inte minns fel, upp mot 250 vid full tank Har för mej du måste använda en pull-up resistor..... Här finns scheman för olika givare och jag antar att du har en 1-trådsgivare eller?? http://www.race-technology.com/wiki/index.php/HowDoI/Connect1Or2WireSensorToDL1 Quote
Kenneth Lundblad Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Hej Det går att använda WF orginal givare. Har du inte köpt Dash2 an från Westfield måste du göra en kabelstam med pullup motstånd (kabelstamen som WF levererar är klar med rätt motstånd) Här finns lite tips http://westfield-world.com/rtdash2.html //Kenneth Quote
jonasw Posted January 14, 2012 Author Posted January 14, 2012 Tack Kenneth och Stefan, det var suveränt :notworthy: Quote
jonasw Posted January 24, 2012 Author Posted January 24, 2012 Barnen tjatade om att de ville se en färdig bil så jag la på lite plast, tyckte nog det var lite roligt själv oxå.. Quote
jonasw Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 (edited) Ännu en el fråga.. har köpt kombilampor bak, dessa har gemensam jord och separata för plus. I min westfield kabelhärva finns för respektive baklykta en gemensam jord och plus för bak resp blinkers. Nu till mitt problem, bromsljuset som går via bromsljuskontakten är också jord. Tänkte att jag kunde vända på det och ha gemensam plus och separat jord men eftersom blinkers är plus så funkar ju inte det.. En annan tanke är att koppla 12v till bromsljuskontakten isället för jord.. Kan någon hjälpa en byggare med kortslutning :banghead: Edited February 25, 2012 by jonasw Quote
Christer J Posted February 25, 2012 Posted February 25, 2012 (edited) Ännu en el fråga.. har köpt kombilampor bak, dessa har gemensam jord och separata för plus. I min westfield kabelhärva finns för respektive baklykta en gemensam jord och plus för bak resp blinkers. Nu till mitt problem, bromsljuset som går via bromsljuskontakten är också jord. Tänkte att jag kunde vända på det och ha gemensam plus och separat jord men eftersom blinkers är plus så funkar ju inte det.. En annan tanke är att koppla 12v till bromsljuskontakten isället för jord.. Kan någon hjälpa en byggare med kortslutning :banghead: Antar att du har en enpolig bromsljusswitch? sån som sitter i bromsröret eller? Annars är det ju bara att koppla plus i stället för jord till brytaren. Lösningen för enpolig jordad switch är ju ett relä. Koppla + på 30 & 86, 85 till bromsljusswitchen och 87 till bromsljuset. Då relät drar får du + ur 87 Edited February 25, 2012 by Christer J Quote
jonasw Posted February 25, 2012 Author Posted February 25, 2012 Antar att du har en enpolig bromsljusswitch? sån som sitter i bromsröret eller? Annars är det ju bara att koppla plus i stället för jord till brytaren. Lösningen för enpolig jordad switch är ju ett relä. Koppla + på 30 & 86, 85 till bromsljusswitchen och 87 till bromsljuset. Då relät drar får du + ur 87 Tack! Hoppades på ett svar från dig :) Quote
jonasw Posted March 5, 2012 Author Posted March 5, 2012 (edited) Håller på att skruva ihop nu, känns som våren är på väg och det börjar bli bråttom.. När jag skruvade dit anslutningarna på startmotorn sprack bakeliten bakom lilla anslutningen :banghead: Vad byter men? Går det byta bara den? Jag provade med kemisk metall, tror det blev bra.. Kommer lite foton inom kort.. Edited March 5, 2012 by jonasw Quote
jonasw Posted March 6, 2012 Author Posted March 6, 2012 (edited) Baklysen utprovade, måste lägga till ett motstånd till ledblinkersen bara Nån som har bra tips var man köper bra filtmatta till inredningen? Edited March 6, 2012 by jonasw Quote
jonasw Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 Ursprungskontroll klar, reg bes bokad, men det blev i Uppsala, enligt bokningen var det bara Högdalen i Stockholm som hade befogenhet att utföra reg bes, de hade inga bokningsbara tider. Någon med erfarenhet av Uppsala? Eller tips på andra stationer där de är trevliga :) Veckorna rullar på fort nu, men tror jag har skapligt koll på bygget, men inte allt för mycket plats för oförutsedda händelser.. Störtbågen punktad Börjar bli riktigt stökigt i garaget, måste snart ha ut bilen för en städdag :Hmm: Quote
cealm Posted March 24, 2012 Posted March 24, 2012 Synvilla eller inte? Är det olika vinkel framåt på bågarna? Ref bild 2 ovan, men på bild 1 verkar det vara lika vinkel? Jag regbesiktat i Eskilstuna och i Örebro med gott resultat. Jag vet andra som gillar Gävle. Quote
jonasw Posted March 24, 2012 Author Posted March 24, 2012 Synvilla eller inte? Är det olika vinkel framåt på bågarna? Ref bild 2 ovan, men på bild 1 verkar det vara lika vinkel? Jag regbesiktat i Eskilstuna och i Örebro med gott resultat. Jag vet andra som gillar Gävle. Det är synvilla, samma vinkel Quote
jonasw Posted April 14, 2012 Author Posted April 14, 2012 Första provturen efter vintern avklarad. Ursprungskontroll klar. Regbes bokad i maj. Väntar bara på att min sfro snubbe ska komma hem från californien så ska 2:an göras. Quote
jonasw Posted April 29, 2012 Author Posted April 29, 2012 Bilen är klar för 2:an och regbes förutom framlyktor. Håller på att tillverka egna lykthus men har lite problem med materialtillgång. Behöver en alu L-profil (eller U eller balk som jag kan kapa) 95x50. Ståldepån brann ner för ett år sen och har nu slutat med sin skrotlåda som man alltid kunde fynda i.. Tänkte skaffa ett par provisoriska besiktningslyktor, har nån tips på billiga, godkända lyktor? Quote
jonasw Posted May 19, 2012 Author Posted May 19, 2012 Allt klart för reg på måndag. Lite nervöst men mest kul, nära nu... :515: Quote
Stadig1 Posted May 20, 2012 Posted May 20, 2012 Har du kollat alla dina lampors så du har "Rätt" E-märkning? Så du inte gör en sån tabbe som jag på reg-besiktningen? Strålkastare för höger trafik osv.. Lycka till! //Jesper Quote
jonasw Posted May 20, 2012 Author Posted May 20, 2012 Har du kollat alla dina lampors så du har "Rätt" E-märkning? Så du inte gör en sån tabbe som jag på reg-besiktningen? Strålkastare för höger trafik osv.. Lycka till! //Jesper Jag tror jag har koll på det :unsure: Tack Quote
Krolleg Posted May 22, 2012 Posted May 22, 2012 Klart :racesmile: UJO495 är född!! Grattis. Vad fick du betala för besiktningen? Quote
jonasw Posted May 22, 2012 Author Posted May 22, 2012 Grattis. Vad fick du betala för besiktningen? Dom svor rätt bra över dom nya reglerna och tyckte inte jag skulle drabbas av att dom själva inte har fått in rutinerna så det tar lite extra tid. Dom avrundade till 2300:- :thumbsup: Quote
jonasw Posted May 27, 2012 Author Posted May 27, 2012 Till min Omex ska man ställa in "tacho teeth" för att varvräknaren ska gå korrekt, någon som vet antalet teeth på en zetec st170? Har kört några mil nu och motorn går inte rent, tänkte börja med att få varvräknaren att visa korrekt. Annars är det rätt trevligt att köra runt helt lagligt :) Quote
Peter M Posted May 28, 2012 Posted May 28, 2012 Till min Omex ska man ställa in "tacho teeth" för att varvräknaren ska gå korrekt, någon som vet antalet teeth på en zetec st170? Har kört några mil nu och motorn går inte rent, tänkte börja med att få varvräknaren att visa korrekt. Annars är det rätt trevligt att köra runt helt lagligt :) Först och främst. GRATTIS! Det borde vara samma som för vilken Zetec som helst. 36/1 (Om det är svänghjulet du menar.) Min går inte heller rent och är skum som f-n på tomgång. Börjar misstänka att det är kamförställningen som spökar. Funderar på att steloperera den. Quote
jonasw Posted May 28, 2012 Author Posted May 28, 2012 (edited) Först och främst. GRATTIS! Det borde vara samma som för vilken Zetec som helst. 36/1 (Om det är svänghjulet du menar.) Min går inte heller rent och är skum som f-n på tomgång. Börjar misstänka att det är kamförställningen som spökar. Funderar på att steloperera den. Tack! Gick förvånansvärt smärtfritt :prop: I min omex pärm har dom som exempel matat in 3, när jag kör med det hade jag ungefär dubbla varvtalet och växlingslamporna blinkade som en julgran. Nu har jag matat in 6 och varvräknaren går rimligt rätt, men jag vet ju inte vad 6:an står för eller om det är rätt :unsure: Min går fint på tomgång och låga varv men storknar vid fullgas, smäller rejält från insuget. Ska montera lambdasond. Kamförställningen, är det den bakre kontakten? Har inte kopplat in den, bara sensorn fram på kammen. Edited May 28, 2012 by jonasw Quote
Peter M Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Min går fint på tomgång och låga varv men storknar vid fullgas, smäller rejält från insuget. Ska montera lambdasond. Kamförställningen, är det den bakre kontakten? Har inte kopplat in den, bara sensorn fram på kammen. Mojängen uppe på toppen, där fram, ska vara kamförställningen. Vid höger bak sitter kamsensorn, annars är jag helt ute och cyklar. Jag använder inte kamsensorn då min tanke var att bara smälla igång kamförställningen vid sisådär 4000 rpm. Med riktigt avancerade ECU:er kan man styra kamförställningen steglöst och då krävs en kamsensor. Om du inte beställt lambda redan kan jag rekommendera Innovate MTX. Billig, bra och snygg. (Om man står ut med att sargen är i plast. Gamla modellen var i metall.) Innovates lambda brukar finnas som förval i de flesta insprutningssystem. Du kan verkligen inte ställa in motorn utan bredbandlambda, så köp och installera omgående. Vi kan väl hålla kontakten och utbyta erfarenheter, så kanske vi får ordning på maskinerna lite fortare. Quote
Thomas Posted May 29, 2012 Posted May 29, 2012 Smäller den i insuget vid belastning så går den troligtvis alldeles för magert såvida inte den är extremt lågtänd Quote
jonasw Posted May 31, 2012 Author Posted May 31, 2012 Mojängen uppe på toppen, där fram, ska vara kamförställningen. Vid höger bak sitter kamsensorn, annars är jag helt ute och cyklar. Jag använder inte kamsensorn då min tanke var att bara smälla igång kamförställningen vid sisådär 4000 rpm. Med riktigt avancerade ECU:er kan man styra kamförställningen steglöst och då krävs en kamsensor. Om du inte beställt lambda redan kan jag rekommendera Innovate MTX. Billig, bra och snygg. (Om man står ut med att sargen är i plast. Gamla modellen var i metall.) Innovates lambda brukar finnas som förval i de flesta insprutningssystem. Du kan verkligen inte ställa in motorn utan bredbandlambda, så köp och installera omgående. Vi kan väl hålla kontakten och utbyta erfarenheter, så kanske vi får ordning på maskinerna lite fortare. Så har jag också kopplat, den ska ändra vid 4000 och tillbaka vid 3800. Ska kolla en sån lambda, har bokat en tid för mappning 18/6 så jag bryr mig inte så mycket till dess, ska bygga en ljuddämpare som är lite öppnare, vi håller kontakt Quote
jonasw Posted May 31, 2012 Author Posted May 31, 2012 Smäller den i insuget vid belastning så går den troligtvis alldeles för magert såvida inte den är extremt lågtänd Ok, tack, ska kolla stiften, det kan inte bero på att ljuddämaren är för tät? Quote
Thomas Posted May 31, 2012 Posted May 31, 2012 en tät ljuddämpare brukar göra att motorn tappar ork. Quote
jonasw Posted June 3, 2012 Author Posted June 3, 2012 Mojängen uppe på toppen, där fram, ska vara kamförställningen. Vid höger bak sitter kamsensorn, annars är jag helt ute och cyklar. Jag använder inte kamsensorn då min tanke var att bara smälla igång kamförställningen vid sisådär 4000 rpm. Med riktigt avancerade ECU:er kan man styra kamförställningen steglöst och då krävs en kamsensor. Vi kan väl hålla kontakten och utbyta erfarenheter, så kanske vi får ordning på maskinerna lite fortare. Har kollat lite på locostbuilders där det finns gott om ST170, flera slår på sin kamförställning redan vid 2000 rpm och påstår att det är bättre, ska prova det sen när den går bättre Quote
jonasw Posted June 18, 2012 Author Posted June 18, 2012 Den går inte rent :angry: Vekar inte tända på alla 4. Insuget till andra ser ut så här Jag tog isär och gjorde rent. Nu verkar det vara på cylinder ett, för det stiftet är blött??? :wacko: Har tagit kompprov och det är ok. Några tips? Quote
Thomas Posted June 18, 2012 Posted June 18, 2012 har du full komp på alla och gnista på alla så ska den gå. men får den för mycket på cranking? när du kör på startmotorn. om ett stift slås ut så är det inte säkert ett det kommer igång igen och har man osis så är det bara att kasta det. Quote
jonasw Posted June 18, 2012 Author Posted June 18, 2012 har du full komp på alla och gnista på alla så ska den gå. men får den för mycket på cranking? när du kör på startmotorn. om ett stift slås ut så är det inte säkert ett det kommer igång igen och har man osis så är det bara att kasta det. Har stoppat i dom gamla stiften men ingen skillnad. Den går igång lätt men går inte rent, sen när man kör och pressar så drar den iväg rätt bra men det smäller en hel del från avgas på avslag. Varför är ett inlopp helt oljigt? Trodde ventilerna var kass men kompet är ju bra... Quote
Thomas Posted June 18, 2012 Posted June 18, 2012 Smäller det bara på avslag? Det gör det om den går magert på avslag, vilket är helt normalt och ska göra. Man kan ändra tändning på avslag på de flesta spruten. men står din tändning rätt? Oljig insugskanal kan bero på olja från ventilstyrning som kommer in vid avslag/vacuum men du har så mycket så det kan komma från vevhusventilationen. och i sista han kolven men då bör den blåryka en del. Quote
jonasw Posted June 18, 2012 Author Posted June 18, 2012 Smäller det bara på avslag? Det gör det om den går magert på avslag, vilket är helt normalt och ska göra. Man kan ändra tändning på avslag på de flesta spruten. men står din tändning rätt? Oljig insugskanal kan bero på olja från ventilstyrning som kommer in vid avslag/vacuum men du har så mycket så det kan komma från vevhusventilationen. och i sista han kolven men då bör den blåryka en del. Smällde även från insug tills jag bytte till en öppen ljuddämpare. Har inte koll på tändning, har en grundmapp som ska passa min motor till omex. Vevhusvent äe inte nära 2:ans insug. Tror inte den blåryker. Tror den bara går på tre ibland, ska kolla tändkablar nästa gång jag skruvar. Kan det vara något innan dom som gör att den bara går på tre emellanåt? Quote
Thomas Posted June 18, 2012 Posted June 18, 2012 Du bör med stroboskoplampa kolla tändningen. Du har väl "nollat" motorn så 20 grader i boxen är 20 grader i verkligheten. Quote
jonasw Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Du bör med stroboskoplampa kolla tändningen. Du har väl "nollat" motorn så 20 grader i boxen är 20 grader i verkligheten. Nej, hur gör jag det? Quote
Thomas Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Om du mäter på kolven exakt i TDC med indikatorklocka eller med en specialbult i tändstifthålet som man har som stopp o låter motorn gå till stoppet åt båda håll med handkraft så har du 0 punkten mitt emellan. där gör du märke i främre remskivan mot en referenspunkt på motorblocket. Står det t.ex. i din box att du ska ha 10grader på 900varv och du har en stroboskoplampa så ska det visa 10 grader. visar den t,ex, 16 grader så ligger du 6 grader för på din vevaxeltrigger (cranktrigger) Antingen så ändrar du det läget i boxen eller flyttar givaren. Quote
Thomas Posted June 19, 2012 Posted June 19, 2012 Rickard la ut en länk till en gradskiva som man kan skriva ut. Sätt den på främre remskivan när du nollat motorn så ser du gradtalen. https://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/vev_rikard.jpg Quote
jonasw Posted June 19, 2012 Author Posted June 19, 2012 Rickard la ut en länk till en gradskiva som man kan skriva ut. Sätt den på främre remskivan när du nollat motorn så ser du gradtalen. https://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/vev_rikard.jpg Tack, är inte hemma förens till helgen men då ska det fixas :notworthy: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.