jonasw Posted September 29, 2011 Posted September 29, 2011 (edited) Har snyltat på forumet tillräckligt länge nu och tänkte dela med mig av mitt bygge till eventuella intresserade. Våren 2008 var mitt garage äntligen färdigt och ett Westfield grundkit inhandlades. Samtidigt som allt tråkjobb med popnit mm så letade jag lämpliga komponenter. Hittade en zetec st170 som bara snurrat i 800 mil, tyvärr saknades en kolv och jag kunde senare konstatera att Ford endast saluför kompletta motorblock... Jag har lagt den på hyllan för att trimmas efter slutbesiktning. Hittade en komplett St 170 på rea med 15000 mil, får funka till att börja med. Hittade sedan en LSD diff med 3,92 utvxl. Tog inte många kort i början så här är några av de första Edited January 6, 2012 by jonasw Quote
jonasw Posted September 29, 2011 Author Posted September 29, 2011 (edited) Hittade en hyfsat fräsch typ9 låda men hade problem med att få dit den innan jag förstod att det behövde kapas lite i den Edited September 29, 2011 by jonasw Quote
jonasw Posted September 29, 2011 Author Posted September 29, 2011 (edited) Fälgarna är Team Dynamics 7-7,5/17. Bak sitter Golf ok och fram 4-kolvs Hi-Spec Stötdämpare fick bli AVO till att börja med.. Säten är Kirkey, ljuddämparen är hembyggd och grenröret är modifierat st170 Jenvey insug Edited January 6, 2012 by jonasw Quote
jonasw Posted September 29, 2011 Author Posted September 29, 2011 Idag har jag klarat bygg1. Fick nedslag på främre undre A-armar som måste förstärkas och det räckte inte med kollapsbart rattnav resp nedre rattstång. Även den övre rattsången skulle vara kollapsbar. Men jag fick bra beskrivningar på hur det skulle göras så det är inga problem. I övrigt fick bygget välgodkänt :) Quote
jonasw Posted September 29, 2011 Author Posted September 29, 2011 Kan någon tipsa om hur jag ska få bilderna att ta mindre minne :unsure: Quote
Elken Posted September 29, 2011 Posted September 29, 2011 Kan någon tipsa om hur jag ska få bilderna att ta mindre minne :unsure: Hej! Du behöver förminska bilderna i ett redigeringsprogram. En 10Mpix fil är ganska stor, och även om dina bilder är mycket mindre, typ 2500x1168 så är dom "onödigt" stora för att man ska se vad som finns på dom. 800x600 duger gott och då blir filerna väldigt lätthanterliga. Lämplig storlek för web- publicering är nog max bildbredd 1200px och max bildhöjd ca 900. Då passar det de flesta bildskärmar/upplösningar, för det blir lite jobbigt att titta på för stora bilder (delvis för det tar tid att öppna dom). Jag använder photoshop, men det finns betydligt fiffigare program för detta. Acdsee är annars ett historiskt sett bra program jag använt mycket. Mvh Thomas Quote
jonasw Posted September 29, 2011 Author Posted September 29, 2011 (edited) Edited September 29, 2011 by jonasw Quote
kengren Posted September 30, 2011 Posted September 30, 2011 Ditt bygge ser mycket fint ut! kenneth Quote
jonasw Posted September 30, 2011 Author Posted September 30, 2011 Ditt bygge ser mycket fint ut! kenneth Tackar! Quote
jonasw Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Är det någon som har tips om hur man pluggar oanvända anslutningar från termostathuset på ett snyggt sätt? Har två anslutningar på 19mm som inte behövs, är väl till värme och oljekyl antar jag. Quote
Krolleg Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Nu vet jag inte hur termostathuset fungerar på st170 motorn. Men är det lika på zetec kan du kolla på bilden nedan hur de ska vara kopplat. Och jag har för mig att de inte fungerar till 100% om man pluggar även om man inte har nån heater utan då blir inte cirkulationen som den ska. men nån som vet kanske kan bekräfta eller dementera detta. Quote
Myst Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Idag har jag klarat bygg1. Fick nedslag på främre undre A-armar som måste förstärkas och det räckte inte med kollapsbart rattnav resp nedre rattstång. Även den övre rattsången skulle vara kollapsbar. Men jag fick bra beskrivningar på hur det skulle göras så det är inga problem. I övrigt fick bygget välgodkänt :) Vad var det som måste förstärkas på bärarmarna? det ser inte ut som om du har widetrack. Martin Quote
jonasw Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Vad var det som måste förstärkas på bärarmarna? det ser inte ut som om du har widetrack. Martin Det är plattan längst ut som var klen där rundrören börjar, skulle tigsvetsa på en extra platta under/ Jonas Quote
jonasw Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Nu vet jag inte hur termostathuset fungerar på st170 motorn. Men är det lika på zetec kan du kolla på bilden nedan hur de ska vara kopplat. Och jag har för mig att de inte fungerar till 100% om man pluggar även om man inte har nån heater utan då blir inte cirkulationen som den ska. men nån som vet kanske kan bekräfta eller dementera detta. Intressant och krångligt, är det någon mer som har erfarenhet? / Jonas Quote
Kenneth Lundblad Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Hej Zetec cooling http://www.emeng.gentlyhosting.co.uk/Cooling/Part1.htm //Kenneth Quote
jonasw Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Hittade följande på locostbuilders: The single one on the back of the stat housing is the heater outlet, block that one. Small outlet under the main (bigger) one is the warm up bypass, this needs to be run to the bottom hose close to the water pump. This allows water to circulate round the engine when cold. Top outlet goes to the top of the rad. Plumb a header tank into the bottom hose but not combined with the bypass hose, it needs to be independant. Bleed on top of stat housing goes to the top of the header, and a bleed from the rad if you have one. Quote
jonasw Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Hej Zetec cooling http://www.emeng.gentlyhosting.co.uk/Cooling/Part1.htm //Kenneth Tack! Vill fortfarande plugga anslutningen till värmen? Quote
Thomas Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 då bör du nog koppla ihop de som går till värmepaketet. To och From. så det cirkulerar i motorn som om värmepaktete vore inkopplat. På många bilar är det alltid cirkulation hät igenom och så styrs varm o kalluft genom att spjällen tar luft utifrån eller via värmepaketet, Det är en del av kylsystemet. Quote
jonasw Posted November 19, 2011 Author Posted November 19, 2011 Har haft problem med kopplingen, Hade orginal st170 svänghjul och det har inbyggd ryckutjämnare, har nu bytt till 1.8 svänghjul och nu funkar det. Förstår ändå inte varför det inte funkade men det är ju inte viktigt längre... Quote
jonasw Posted November 19, 2011 Author Posted November 19, 2011 (edited) Har krängt på däck, vad tror ni om bakdäcken 235/40-17 på 7,5 fälgar? Borde ha varit 8,0, hur påverkar det egenskaperna? Edited November 19, 2011 by jonasw Quote
jonasw Posted November 19, 2011 Author Posted November 19, 2011 (edited) Edited November 19, 2011 by jonasw Quote
Thomas Posted November 19, 2011 Posted November 19, 2011 Är dina svänghjul olika "Djupa"? Lamellern kan har legat emot? Däcken ser bra ut emn skulle kanske må bättre av 1-1,5 tum bredare fälg. Här kan du läsa lite om fälgarna http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67611 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67611 Quote
jonasw Posted November 20, 2011 Author Posted November 20, 2011 Är dina svänghjul olika "Djupa"? Lamellern kan har legat emot? Däcken ser bra ut emn skulle kanske må bättre av 1-1,5 tum bredare fälg. Här kan du läsa lite om fälgarna http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67611 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=67611 Jag kunde se att trycplattan släppte från lamellen men nått måste ju ha legat emot.. Funderar på att köpa nya 8,5" bakfälgar och använda nuvarande 7,5 fram istället. Isåfall blir mina 7,0 över.. Quote
Krolleg Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Undring bara. Varför så breda däck? Vad jag läst/hört (ingen personlig erfarenhet) så är det svårt att få värme i breda R-däck eftersom våra sjuor är så lätta. 185-205 är väll vanligast på en sjua. Quote
jonasw Posted November 20, 2011 Author Posted November 20, 2011 Då får jag väl köra dom lite hårdare :) Har byggt lite efter en amerikansk förebild.. Kommer säkert byta när jag blir frånåkt på banan :515: Quote
Rikard Larsson Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Det är fräckt med breda mackor :) /Rikard, med 9" fälg och 255:or bak. Quote
jonasw Posted December 4, 2011 Author Posted December 4, 2011 Har kämpat med elen, inte min starka sida... :angry: Har westfields elhärva, omex 600 och dash2 som ska synka. Fick igång motorn med startgas för några dar sen men får inte igång soppapumpen. Tips? Har två kablar ut från omexen men vart kopplar jag in dom? Quote
Thomas Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 (edited) Har du inget elschema? kopplar du fel kan du bränna boxen. kolla här http://www.omextechnology.co.uk/600%20055.pdf Elschemat ät längst ner på sista sidan. Edited December 4, 2011 by Thomas Quote
jonasw Posted December 4, 2011 Author Posted December 4, 2011 Jo jag har det schemat men det är en blå/vit och en röd som sitterihop och det står fuel relay på, båda är det spänning på. Hur kopplar jag dessa till Westfields elhärva? Quote
Thomas Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 (edited) det visar de på schemat. röd + till en säkring 1A och vidare till bränslepumpsreläets dragspole ena sida och blåvit till dragspolens andra sida. sedan ska pumpen få spänning från tändninglås via reläet. Edited December 4, 2011 by Thomas Quote
jonasw Posted December 5, 2011 Author Posted December 5, 2011 (edited) det visar de på schemat. röd + till en säkring 1A och vidare till bränslepumpsreläets dragspole ena sida och blåvit till dragspolens andra sida. sedan ska pumpen få spänning från tändninglås via reläet. Tack!! Nu funkar det! Första starten :lol: Nu blir resten av vintern härlig! http://s1141.photobucket.com/albums/n581/jonaswahl/?action=view¤t=MOV_0062.mp4 Edited December 6, 2011 by jonasw Quote
jonasw Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 12/12 kl 13, första provturen avklarad! :thumbsup: Var rädd att det skulle komma snö så 3 plusgrader var välkommet. Känns skönt att börja fila på detaljerna Quote
jonasw Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 (edited) Är det någon som har kunskap om hur VVT (variabel insugskam) kopplas in från min omex? I anvisningarna står bara att den möjligheten finns och jag har även fått med en bunt kablar Edited December 14, 2011 by jonasw Quote
None Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Vilken läcker bil du bygger, keep up the good work! Quote
jonasw Posted December 15, 2011 Author Posted December 15, 2011 Vilken läcker bil du bygger, keep up the good work! Tackar! Riktigt roligt att bygga för tillfället :) Quote
kengren Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Tackar! Riktigt roligt att bygga för tillfället :) snyggt bygge. när det gäller omex så tror jag inte det är ett öppet system - mejla de som säljer dessa och ställ frågan till dem - då har du garanterat ett riktigt svar kenneth Quote
jonasw Posted December 19, 2011 Author Posted December 19, 2011 (edited) Efter konversation med omex (bra support!) var det bara att plugga in en kabel i boxen och sen en till 12v. Men det är svårt att veta om det funkar när man bara kan gasa i garaget. Behöver större garage eller kanske snökedjor.. min vatten temp ligger på -20 grader när jag varmkört motorn en liten stund, vet inte hur jag kalibrerar givaren? Fick hjälp av Omex igen så nu går motorn riktigt fint Edited December 20, 2011 by jonasw Quote
Peter M Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Trevlig med en till som insett hur infernaliskt många hästar per krona man får med en ST 170. Dessutom får man en driftsäker maskin som bara går och går. Ditt spjällhus och trattarna ser fina ut. Vad är det och var får man tag i såna? Jag använder spjällhus från Suzuki GSX och specialtillverkade trattar. Jag är avundsjuk på dina alu-stolar. Jag hade liknande "Butlerbuilt" men de fick inte plats då min bil är en SE, inte en SEiW. :-( Förmodligen den bästa stol jag suttit i. Man sitter som i ett skruvstäd och om det inte klämmer tillräckligt är det bara att bocka till "flärparna" lite. Quote
jonasw Posted December 31, 2011 Author Posted December 31, 2011 Trevlig med en till som insett hur infernaliskt många hästar per krona man får med en ST 170. Dessutom får man en driftsäker maskin som bara går och går. Ditt spjällhus och trattarna ser fina ut. Vad är det och var får man tag i såna? Jag använder spjällhus från Suzuki GSX och specialtillverkade trattar. Jag är avundsjuk på dina alu-stolar. Jag hade liknande "Butlerbuilt" men de fick inte plats då min bil är en SE, inte en SEiW. :-( Förmodligen den bästa stol jag suttit i. Man sitter som i ett skruvstäd och om det inte klämmer tillräckligt är det bara att bocka till "flärparna" lite. Jag gav 3000 för en komplett st170 och 5000 för en nästan komplett som bara gått 800 mil (garantiärende på ford) så den blir rolig att bygga ihop när bilen är reggad! Jag köpte ett komplett kit från omex med ECU och komplett insug från Jenvey. Stolarna är Kirkey och man sitter verkligen som klistrad i dom! Är din bil klar? Funkar VVT bra, vilka varvtal? Quote
Peter M Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Jag gav 3000 för en komplett st170 och 5000 för en nästan komplett som bara gått 800 mil (garantiärende på ford) så den blir rolig att bygga ihop när bilen är reggad! Jag köpte ett komplett kit från omex med ECU och komplett insug från Jenvey. Stolarna är Kirkey och man sitter verkligen som klistrad i dom! Är din bil klar? Funkar VVT bra, vilka varvtal? Nä, min bil är i "ihopskruvningsstadiet" med allting nylackat och ytbehandlat. Har sett att andra har satt VVT:n på 4000 rpm och 50% gaspådrag. Ska bli kul att testa. Quote
jonasw Posted January 2, 2012 Author Posted January 2, 2012 (edited) Har satt min VVT: .................PÅ AV RPM..............4000 3800 Engine load......10,16kPa 7,81kPa TPS..............10,16% 7,81% Vet inte riktigt hur engine load mäts, har bara fått värdena och matat in. Edited January 2, 2012 by jonasw Quote
jonasw Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 Hittade några lampor på mellandagsrea, 200kr/st E-märkta. Kunde inte låta bli att montera dom på en plåtbit. Hur högt över marken måste dom sitta? Quote
Jocke4U Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Hej, Bara "E-märkta" behöver inte betyda att dom är märkta rätt/godkända. Men förhoppningsvis har dom dom HCR för halogen eller DCR för Xenon...fast du verkar ju ha två då R är helljus och C halvljus så går det nog att pussla ihop. Ang. mått så rekommenderar jag SFRO's röda bok men några snabba Från kant min: 400 mm Mellan min: 600 mm Höjd min: 500 mm Höjd max: 1200 mm :D :D Fast det finns ju massa andra måttangivelser på lampor så köp boken, om inte annat för att sponsra SFRO det dom hjälper oss med (för en liten peng) Quote
jonasw Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 Hej, Bara "E-märkta" behöver inte betyda att dom är märkta rätt/godkända. Men förhoppningsvis har dom dom HCR för halogen eller DCR för Xenon...fast du verkar ju ha två då R är helljus och C halvljus så går det nog att pussla ihop. Ang. mått så rekommenderar jag SFRO's röda bok men några snabba Från kant min: 400 mm Mellan min: 600 mm Höjd min: 500 mm Höjd max: 1200 mm :D :D Fast det finns ju massa andra måttangivelser på lampor så köp boken, om inte annat för att sponsra SFRO det dom hjälper oss med (för en liten peng) Jag har boken men jag och instruktionsböcker... men på s154 står det ju! Lamporna är märkta HR E11 resp HC E11, funkar det? Quote
Jocke4U Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 HR borde således vara godkänd för helljus halogen och HC för halvljus halogen...en som klarar både halv/helljus har HCR. Kolla på sig 155 så står denna märkning i boken jag har (kan ha kommit uppdateringar kanske). Har du dessutom ett A i nån lampa så har den godkänt positionsljus, annars måste du sätta dit det...finns nog runda blinkers med halva positionsljus (Hella tror jag) Quote
jonasw Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 HR borde således vara godkänd för helljus halogen och HC för halvljus halogen...en som klarar både halv/helljus har HCR. Kolla på sig 155 så står denna märkning i boken jag har (kan ha kommit uppdateringar kanske). Har du dessutom ett A i nån lampa så har den godkänt positionsljus, annars måste du sätta dit det...finns nog runda blinkers med halva positionsljus (Hella tror jag) I helljuset sitter parkering, står 02A E11. Spelar det ingen roll vilken E siffra det är? Det är tydligen det land som godkänt, är 11 ok? Quote
Jocke4U Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Bra, 11 anger vilket land den är godkänd i (pssst också detta på sid 155 i SFRO's röda ;) ) Quote
jonasw Posted January 6, 2012 Author Posted January 6, 2012 Tackar!! Då är det bara att gjuta några lamphus Quote
Jocke4U Posted January 6, 2012 Posted January 6, 2012 Ta, gärna lite närmare bilder och hänvisa till lamporna (vad dom heter, var dom finns att köpa, artikelnummer,....etc etc) för just lampor är ett populärt diskussionsämne och har du ett par bra och godkända så kan andra ha nytta av det. Svårt att se men ser ut som lins-modell... Blir intressant att veta mer om ditt gjutningsprojekt (glöm inte att dokumentera och ta foton :) ). Jag var själv inne på ett sådant projekt men tiden räckte inte. Tänkte dessa men tyvärr utan parkeringsljus så kanske ett par halvljus och helljus (med P.ljus) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.