Jump to content

Framvagnsfunderingar? Mk Indy.


Nallemannen

Recommended Posts

Hej.

Skulle behöva lite hjälp me några funderingar om min framvagn.

Har en Mk Indy ram med sierrans styrväxel. Mitt problem är att jag tror att styrväxeln inte är kortad tilräckligt så att jag får "Bumpsteer" när jag kör med den i lite högre fart. Skulle vilja ha något mått på hur lång den ska vara ca. I dag så ligger styrarmens ledpunkt ca 6cm utanför övre och undre bärarmsfästen. Gärna någon bild ovanifrån på styrningen också om det är någon som orkar? :icon_oops:

Fråga 2. Hur långa ska stötdämparna vara fram ca på MK, mina är 30cm och känns korta. Dom undre bärarmarna hänger vågrätt med ramen när man hissar bilen och det känns som att där vill man ha bärarmarna när dom är i normalt läge. Har fjädrarna ca70% spända för att den inte ska säcka ihop, känns också mycket.

Långa frågor blev det...

MVH. NYBÖRJARN!!! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen mk men generella svar kan jag ge tills någon mätt.

6cm utanför linjen övre undre är väldigt långt inom en cm eller liknande brukar vara rätt ok. Men längder är inte allt, även höjd och placering i längsled påverkar. Ta ett kort uppifrån och framifrån och lägg in i tråden så ser vi alla hur de ser ut. Märk gärna ut linjen övre undre och ett x för inre styrled om damasken skymmer.

Fjädrarna verkar vara för klena. Hur många lbs är de på. Borde vara på 400 eller i de trakterna.

Motor i bilen?

Har du vikten, totalt och på respektive hjul?

Link to comment
Share on other sites

Tack cealm för snabbt svar!

Ska försöka ta kort i kväll. Det sitter en zetec 2.0 i den. lbs på dämparna vet jag inte, det är samma längd bak som fram. Men det va 12 varv på fjädrarna bak och 10 fram. Jag prövade att skifta fram och bak så nu sitter dom med 12 fram och det blev lite bättre tror jag, men längden blev ju samma. ska man ha någon negativ fjädring så pekar bärarmarna uppåt. ett problem till som blir då är att markfrigången blir för dålig, 5cm till oljetråget. En fördel med det är ju att varje gång det tar i oljetråget så blir det några mm till i markfrigång.... :wacko:

Kan man hitta uppgifter på fjärdarna vad det är för något tror du? Det är Gaz dämpare, så långt vet jag. Vikten kan jag kolla ikväll.

Link to comment
Share on other sites

På mina gaz-fjädrar står det på ena änden av fjädern vad det är för spec. Alltså en av ändarna som fjädern trycker med, med andra ord är det nog bortskavt för längesedan.

Med en 400 lbs-fjäder menar man att 400 pounds trycker ihop fjädern en tum. Så om du väger 90 kg (198 lbs) och lyckas balansera på en fjäder utan att slå ihjäl dig ska den tryckas ihop ca 12 mm (halv tum) om det är en 400-fjäder. Borde gå med lite hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Standard på en MK Indy är det 350 lbs fram, 200 lbs bak och Protech dämpare. Fjädrarna har jag för mig är 8,5" utfjädrade. Kommer tyvärr inte ihåg dämparens längd.

Jag har en bild i början på min byggtråd där du kan se styrväxeln monterad i ramen kontra bärarmar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen alla!

Nu har jag varit och tagit lite kort. Kanske inte dom bästa bilderna...

Det är ca 4 cm mellan sträcken ute vid spindlarna!

post-3755-0-36968900-1315422502_thumb.jpg

Jag tog lite mått och dom inre styrlederna ligger ca 5cm utanför den räta linjen, blir lite missvisande när jag tog bilden mitt framifrån. Här ser ni också att bärarmarna hänger vågrätt i stötdämparna, ni kan också se hur mycket jag har spänt upp fjädern och ändå är den lite för mjuk. Spänner man mer så står stötdämparna i topp. Då är den läskig att köra...

post-3755-0-61375000-1315422430_thumb.jpg

Vikt på fram hjulen ca 315kg Bak ca 345kg

Link to comment
Share on other sites

Du har för mycket lutning på coiloversen.

Och för lita rörelse neråt innan stopp. De har ju nästan bottnat.

Du får bestämma Ridehigh och se till att där ska du få 60% ner o 40% uppfjädring.

Fjäderkonstanten du har är ju med rak fjäder. lutar den så minskas ju fjäderns "bärighet" och upplevs mjukare.

Link to comment
Share on other sites

Bra bilder. Inre kulan är väldigt långt ut så kortning att du kommer inom centimetern från linjen kommer hjälpa till. Exakt på linjen är väl bra men inte ett absolut krav.

Innan du gör enligt nedan läs sista meningen först.

- ta bort coiloverdämparna ha kvar däcken

- bestäm rideheight notera var bärarmarna står då

- lossa inre och yttre lederna från varandra.

- vrid styrningen så inre leden hamnar i linjen övre / undre

- nyp fast yttre och inre styrled med ett par buntband eller två slangklämmor eller något annat bra så de sitter tillräckligt stadigt

- ta fram ett Biltema laserpass med magnet för 99 kr (eller köp) fäst detta i höjd med navcentrum.

- rikta laserpunkten mot en skiva eller liknande en meter framför bilen (ungefär 1 meter)

- markera punkten på skivan

- släpp spindeln till max utfjädring som dämparen tillåter

- markera nya punkten

- hissa spindeln till max infjädring som dämparen tillåter

- markera punkten

- dra en lodrät linje genom ridehight-punkten

- mät hur långt från den punkten som in respektive utpunkterna är. OCH om du har olika ut och infjädring kommer dessa punkter lite olika från centrumlinjen.

Resultatet skall vara så nära centrumlinjen som möjligt för då fladdrar inte bumpsteeren framhjulen utan dessa står skapligt still inom fjädringsrörelsen. Hoppas jag klarade att beskriva det hela begripligt. DEt är i alla fall inte svårt att kolla bumpsteer med metoden. När eller om du gör om saker kan det bli så att du måste flytta styrväxeln i höjd eller sida. Kommer inte ihåg nu hur jag har det men jag noterar att du har styrlederna framåtriktade, jag vill minnas att båda mina bilar har styrlederna bakåtriktade.

Där använde jag en egen metod att kunna centrera styrväxeln exakt i förhållande till yttre ledens position mot spindeln. Låter avancerat men är jätteenkelt. Gå in i CealmSeven V8 tråden och ett datum runt tidig sommar 2009 där finns både min förenklade version av bumpsteerkoll utan att ta av något såsom hjul eller coilover. Eventuellt behövs en hjullastare då men det är mycket enklare.....

Sista meningen: Gör motsvarande prov nu som bilens framvagn är ställd för att få en "före-referens" Då behöver du bara ha nuvarande rideheight och bort med hjul och coilover annars är provet enligt listan ovan.

Link to comment
Share on other sites

Man bör ha Caster inställd innan man placerar kuggstången definitivt för ändras caster så ändras vinklen på styrstaget.

Jag har missat det och ska göra om nån gång. Jag märker inget på bilen.

Link to comment
Share on other sites

hej!

Om du vill mäta, eller se hur det ser ut på min bil, MK-Indy finns jag på barkarby nu på lördag.

Du har i alla fall mycket kortare resa dit än vad jag har.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina tips igår och bra bilder på fram vagnar, kommer bli till hjälp. Blir nya fästen till stötdämparna, räta upp dom lite. Sedan göra om styväxeln.

Tack Thomas för en fin sväng, blev INTE sugen att få klart mitt...... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet var man köper färdig styrväxel till MKn, gärna med några färre varv än normalt. Kanske ni vet ca pris också. Kortar jag om den som sitter, blir det nog att bygga om hela styrstången också. :banghead: Kanske jag slipper det om jag köper en som är klar redan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...