Elken Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Hej! Jag håller på att nysta lite i elen för att förhoppningsvis till sommaren ha en körklar bil. Det kommer säkert bli många frågor här =) Jag kollar elscheman från Haynes 13.48 diagram 4 och de ska gälla för sierra 87-89 med insprutning. Schemat verkar inte täcka in pinto med lambda, men signalen går in på stift 29 Brun/Vit och signaljorden på 49, brun. Sen även en svart plus till S119 och en brun jord till S126. Finns det pinto med Lambda men utan kat? Vissa 88:or bör vara utan kat och min motor är en 88:a Behöver jag då ha katalysator på bilen eller :o Mvh Thomas Quote
vedde Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Hej Min är en -88 kat med Lamda men jag har tagit bort katten. Jag har fått ett specialschema från The Real Pinto som jag kan skicka till dig. Kanske hjälper lite. /Fredrik Quote
Elken Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Hej! Jag tror att det inte suttit kat på bilen, utan det är inte det som är problemet. Jag funderar egentligen utifall det är någon som har schema för pinto med lambda...utan kat men de är säkert samma med och utan kat. Sen hittade jag två till mysko saker. Plint 43 ska gå till luftmängdmätaren men det sitter ingenting på plint 43 i mitt kontaktstycke... Även plint 5 ska vara en jord för bilar med manuell växellåda, den sitter inte heller där. Dessa saker kanske också får sin förklaring om jag hittar ett schema för pinto med lambda utan kat. Mvh Thomas Quote
Thomas Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Jag har tittat på Autodata men ingen lambda utan kat. och det enda schemat som fanns var utan lambda. amatörbyggt fordon behöver inte ha katalysator. Quote
Elken Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Tack! Jag har tittat på Autodata men ingen lambda utan kat. och det enda schemat som fanns var utan lambda. Finns det för pinto med kat? amatörbyggt fordon behöver inte ha katalysator. Okej, och man slipper miljöavgifter också? Mvh Thomas Quote
vedde Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Ge mig din mail så får du det jag fick, du kan ju alltid kolla, kan inte skada att ha ett till. Tror det kvittar om den har kat eller inte men min har lamda. /Fredrik Quote
therealpinto Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Alla Pinto som har lambdastyrning har (haft) katalysator. Schemat som Vedde har fått av mig är bra, det är Fords egna schema. Eftersom Pinto med kat bara såldes i Sverige och Schweiz är det lite svårt att få tag på schemat. Du behöver inte ha katalysatorn men ska motorn gå vettigt så ska du ha lambdasond och du måste koppla in MAP-sensorn (som också bara sitter på Pinto med kat) - trots att du även har luftmängdmätare. /Gustaf Quote
Pac Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 (edited) Sen hittade jag två till mysko saker. Plint 43 ska gå till luftmängdmätaren men det sitter ingenting på plint 43 i mitt kontaktstycke... @therealpinto: Skall den inte ha luftmängdsmätare? Körde de stökiometriskt? Edited August 16, 2011 by Pac Quote
therealpinto Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 I mitt schema (för Pinto med kat alltså) är luftmängdmätaren kopplad till: 25 - brun/gul 26 - brun/svart 27 - brun/röd 46 - brun (signaljord, betjänar fler givare) Hayneschemat för EFI utan kat säger 43 för den brun/röda istället. Man ska alltså se till att ha rätt schema för att bli klok på inkopplingen. /Gustaf Quote
Elken Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Hej! Tack, detta besvarar en del konstigheter. Vart sitter tryckgivaren? jag får anta på insuget någonstans, men mitt är ju omgjort för att passa (kortat/bakvänt) så den kanske har blivit bortrationaliserad vid ombyggnadtionen. Kan jag få ta del av schemat Gustav? Jag PM:ar min e-post. Mvh Thomas Quote
therealpinto Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 MAP-sensorn sitter på torpedväggen, ansluten med slang till insuget. /Gustaf Quote
Thomas Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Så satt den på en Escort jag hade,så Ford har nog samma på flera modeller. Quote
Elken Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Hej! Jag har inte donatorbilen tillgänglig, men jag måste då alltså få tag i en originalmapsensor samt kontakt... (kontakten blir förmodligen det svåraste). Tack för hjälpen! Mvh Thomas Quote
therealpinto Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Du kan plocka MAP-sensor från Scorpio, Escort etc. också. Eller så skaffar du insprutning från Pinto utan kat... /Gustaf Quote
Elken Posted August 18, 2011 Author Posted August 18, 2011 Hej! Tack för schemat, igen! Jag har nu varit och hämtat en MAP från Sierra DOCH (samma nr) och nu är den inkopplad enligt schema, dock kvarstår det någon fråga... Jag har plint 10&54 som går till en gemensam kontakt. Vad är denna till för? Enligt schema så från Plint 51 och via S119 (+punkt) sitter det en elektronisk vakuum regulator. Vad är detta? Mvh Thomas Quote
Elken Posted August 18, 2011 Author Posted August 18, 2011 Hej! Nej, MAP sensorn går till 45, 26, 46 och heter i schema tryckgivar insug. Denna heter elektronisk vakuum regulator. Mvh Thomas Quote
vedde Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 Hoppas du kan hitta något i filerna jag skickade. :hypocrite: Jag hade gärna kollat åt dig hur det sitter på min men den är så oåtkomlig just nu och jag skall köra bana nästa fredag så jag sliter ogärna i den. /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.