Jump to content

Lambda på Pinto EFI


Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att nysta lite i elen för att förhoppningsvis till sommaren ha en körklar bil. Det kommer säkert bli många frågor här =)

Jag kollar elscheman från Haynes 13.48 diagram 4 och de ska gälla för sierra 87-89 med insprutning.

Schemat verkar inte täcka in pinto med lambda, men signalen går in på stift 29 Brun/Vit och signaljorden på 49, brun. Sen även en svart plus till S119 och en brun jord till S126.

Finns det pinto med Lambda men utan kat? Vissa 88:or bör vara utan kat och min motor är en 88:a

Behöver jag då ha katalysator på bilen eller :o

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min är en -88 kat med Lamda men jag har tagit bort katten. Jag har fått ett specialschema från The Real Pinto som jag kan skicka till dig.

Kanske hjälper lite.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tror att det inte suttit kat på bilen, utan det är inte det som är problemet. Jag funderar egentligen utifall det är någon som har schema för pinto med lambda...utan kat men de är säkert samma med och utan kat.

Sen hittade jag två till mysko saker. Plint 43 ska gå till luftmängdmätaren men det sitter ingenting på plint 43 i mitt kontaktstycke...

Även plint 5 ska vara en jord för bilar med manuell växellåda, den sitter inte heller där.

Dessa saker kanske också får sin förklaring om jag hittar ett schema för pinto med lambda utan kat.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Jag har tittat på Autodata men ingen lambda utan kat. och det enda schemat som fanns var utan lambda.

Finns det för pinto med kat?

amatörbyggt fordon behöver inte ha katalysator.

Okej, och man slipper miljöavgifter också?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ge mig din mail så får du det jag fick, du kan ju alltid kolla, kan inte skada att ha ett till. Tror det kvittar om den har kat eller inte men min har lamda.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Alla Pinto som har lambdastyrning har (haft) katalysator. Schemat som Vedde har fått av mig är bra, det är Fords egna schema. Eftersom Pinto med kat bara såldes i Sverige och Schweiz är det lite svårt att få tag på schemat.

Du behöver inte ha katalysatorn men ska motorn gå vettigt så ska du ha lambdasond och du måste koppla in MAP-sensorn (som också bara sitter på Pinto med kat) - trots att du även har luftmängdmätare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Sen hittade jag två till mysko saker. Plint 43 ska gå till luftmängdmätaren men det sitter ingenting på plint 43 i mitt kontaktstycke...

@therealpinto: Skall den inte ha luftmängdsmätare? Körde de stökiometriskt?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

I mitt schema (för Pinto med kat alltså) är luftmängdmätaren kopplad till:

25 - brun/gul

26 - brun/svart

27 - brun/röd

46 - brun (signaljord, betjänar fler givare)

Hayneschemat för EFI utan kat säger 43 för den brun/röda istället.

Man ska alltså se till att ha rätt schema för att bli klok på inkopplingen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack, detta besvarar en del konstigheter.

Vart sitter tryckgivaren? jag får anta på insuget någonstans, men mitt är ju omgjort för att passa (kortat/bakvänt) så den kanske har blivit bortrationaliserad vid ombyggnadtionen.

Kan jag få ta del av schemat Gustav? Jag PM:ar min e-post.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har inte donatorbilen tillgänglig, men jag måste då alltså få tag i en originalmapsensor samt kontakt... (kontakten blir förmodligen det svåraste).

Tack för hjälpen!

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för schemat, igen!

Jag har nu varit och hämtat en MAP från Sierra DOCH (samma nr) och nu är den inkopplad enligt schema, dock kvarstår det någon fråga...

Jag har plint 10&54 som går till en gemensam kontakt. Vad är denna till för?

Enligt schema så från Plint 51 och via S119 (+punkt) sitter det en elektronisk vakuum regulator. Vad är detta?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du kan hitta något i filerna jag skickade. :hypocrite:

Jag hade gärna kollat åt dig hur det sitter på min men den är så oåtkomlig just nu och jag skall köra bana nästa fredag så jag sliter ogärna i den.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...