Jump to content

Mittbackspegel


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Efter diskussioner om mitt-backspegel eller inte och att det är bra att gardera sig genom att sätta på en självhäftande eller dylikt vid behov så spånar jag efter en lämplig sådan ....lätt, liten, för stående montering och gärna platt(are) i fästplattan.

I UK finns det ju en del men skulle vilja hitta en här. Den som biltema har med sugproppp hade ju varit nåt men tror det blir helt fel vinkel (att man ser himlen när man vänder på spegeln med sugproppen neråt)

Några tips?

Link to comment
Share on other sites

Tanken är primärt att komma igenom SBP första gången (regbes), så om det funkar med sugpropp så är det ok. Om jag senare känner att jag behöver en permanent mittspegel för komforten så är jag villig att borra i aeroscreen'en men inte just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: --- sätta på en självhäftande eller dylikt vid behov --- Hopas du menar att du har med spegeln i en lite lämplig trevlig väska och om mittspegel nämns och det börjar torna upp sig "kravmoln" på himlen då åker den på annars tomt i mitten, eller hur?

Jag har färdigborrat hål och spegel med färdig bult och mutter i en liten väska. Om väskan var trevlig eller ej kommer jag inte ihåg. DEt förmodligen en plastkasse när jag tänker efter.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var tanken. Vill dock inte borra onödiga hål... Sen med stolar och störtbåge numera klädd med rörisolering så lär ju inte sikten förbättras nämnvärt med mittspegel

EDIT: Denna hade ju varit perfekt http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Historic_Motorsport/Historic_Mirrors/Demon_Tweeks_Interior_Mirror_Plastic_Surround/2057/7035/156013 (spegel 100 SEK och frakt 230 SEK)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

--- rörisolering --- Blir det vanlig grå asbestfri rörisolering som köps på metervara och är uppskuren längs med och klistras ihop eller är det något mer "bilorienterat"

Link to comment
Share on other sites

Så länge konstruktionen är "tillfredställande" mm mm så finns inget krav men kan vara bra att imponera med.....

Edit: tillägg: Imponera på SBP alltså.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- rörisolering --- Blir det vanlig grå asbestfri rörisolering som köps på metervara och är uppskuren längs med och klistras ihop eller är det något mer "bilorienterat"

Japp, Hornbach med buntband. Denna skall tas av efter bes :) Har läst om att andra haft haft påpekande och då strappat ditt liggunderlag med OK.

IMG_0880.JPG

Ang. mittspegel eller ej...det är ju siktfältskraven som avgör...att det sen finns personliga bedömningar tillkommer

Link to comment
Share on other sites

Perfekt för den hugande spekulanten!

Redan numer 20 i ordningen skulle göra sig bra på en sjua :lol:

http://www.ebay.co.uk/itm/Wooden-Mirrored-Wall-Mounted-Bathroom-Cabinet-/280711938428?pt=UK_Home_Garden_Bathroom_Cabinets&hash=item415bbc417c

Skämt åsido, jag smackade dit en mittspegel på in bil och jag skulle inte vilja köra utan för allt smör i Småland (undrar hur mycket smör de ha i Småland egentligen, förmodligen massor). Man är liten i trafiken i sjuan och det är inte dumt att kunna se sig omkring ordentligt.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

:) Tack grabbar men jag passar definitivt ett badrumsskåp :D

Körde iväg en beställning på en mittbackspegel precis så får jag se hur det blir...

Link to comment
Share on other sites

Var det ett badrumsskåp? Tyckte det mer liknade ett verktygsskåp. Klaga inte sen om du skulle sakna något verktyg och bara har

en mittspegel med dig i en liten trevlig väska............

Link to comment
Share on other sites

Och 99% skruvas hängande (och 0,5% är badrumsskåp)

Kan du inte fästa en sådan här med dubbelhäftande tejp:

(Vill du sen behålla den så är det bara att skruva fast den och vill du inte ha den så är den nog inte så svår att sälja vidare)

http://www.ebay.co.uk/itm/Race-Kit-Car-Rear-View-Centre-Mirror-FLAT-GLASS-BLACK-/230601406304?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item35b0ea3760

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Jag upptäcker i efterhand att det är mycket man BORDE ha plockat loss från donatorerna som man inte gjorde.

Inre backspeglar kom jag faktiskt ihåg att plocka loss, märkligt!!!

Kommer nog att epoxylimma spegeln på rutans övre kant.

Antas

Vänd dej inte om i vrede - var visst en amerikansk filmtitel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en kompis som jobbar på Autoadapt och nämnde detta med mittbackspegel...en dag senare kom han förbi med en bra backspegel med "mekanisk" sugpropp och flexibel arm. Blir perfekt att ha i portföljen på besiktningen om det blir diskussioner ;) Sen har jag fått ovanstående också om jag vill sätta en permanent senare. Denna kan också rekommenderas, lite och fin.

IMG_0933.JPG

IMG_0936.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat sugpropp problemet var att efter en tid så släppte den.

i början tog det några dagar sedan gick det fortare och fortare så jag kastade den. men du kanske har bättre tur med din.

Link to comment
Share on other sites

Som det är nu vill jag inte ha någon mittbackspegel...eller i alla fall inte borra för någon. Blir det diskussion på SBP så kan jag klämma dit denna. Sen kan jag prova bilen i trafiken/IRL och avgöra om jag ser tillräckligt bra eller inte....om inte skruvar jag mer än gärna fast en permanent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...