Jump to content

Problem med bakbromsar


Antas

Recommended Posts

Mina bakbromsar ligger på.

Bromssystem: Ford Scorpio -88

Huvudcylinder: SAAB 900-88

Bromskraftsbegränsare för bakre krets: Wilwood.

Oken har samtliga packningar bytta, huvudcylindern honad och samtliga packningar bytta.

När jag pressar tillbaka bakre bromskolvarna in i oken så går de in. Tillbakapressningen sker med Fords specialverktyg (rotation och press). Efter borttagning av verktyget går kolvarna sakta ut igen.

När jag öppnar luftningsnippeln verkar det som att det ligger tryck i systemet. Efter öppning går det att pressa tillbaka kolven hjälpligt men efter första nertryckning av pedalen så ligger bromsen på igen.

Om jag tar en kofot och vrider på hjulet så går det tungt (beläggen ligger på) om man då trycker på bromspedalen låses hjulet precis som det ska.

Ett tag trodde jag att beläggen var för tjocka, slipade ner dom 1 mm vardera men problemet kvarstår.

Är det något speciellt med SAABs huvudcylinder som gör att den inte passar ihop med Fords bromsar?

Personligen har jag svårt att tänka mej det eftersom allt ser ut att vara konstruerat på traditionellt sätt.

Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Prova att lossa luftskruven, släpper det då, ligger problemet på hydraulsidan av någon anledning. Pedalen/tryckstången går upp helt så att bromscylindern släpper trycket?

Annars kärvar väl oket lite för mycket.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Eureka!!!

Jag tror att jag har löst problemet!

Det kan vara betydligt enklare än vad jag antog.

Bromspedalen låg på och ansatte lite broms när den var i viloläge. Åtgärden är enkel, justera ner pedalstoppet tills trycket släpper.

Bakbromsarna släppte och blev obromsande (som vi säger i Norrbotten).

Fa....ibland söker man i den besvärligaste änden av problemen.

Tack ni som bidrog till funderandet.

Antas

(kommer att få på skallen av hustrun!)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nya problem med bromsarna. När det ena problemet är löst tillstöter det andra problemet.

Har luftat systemet med tryckluftsdriven luftningsapparat (suger ut bromsvätska vid oken), har även använt den traditionella metoden med slang och backventil varvid hustrun har fått trampa ner pedalen. Problemet med tryckluftsapparaten är att när den suger så läcker det in luft via luftningsnippelns gängor och bromsvätska tränger ut på utsidan av nippeln mellan nippelns gängor och oket, applicerade kopparpasta på gängorna som tätade tillfälligt. När luftningsnipplarna stängs är pedalen stum och bra men vid nästa pedaltryckning går den djupt.

Läste någonstans att det finns lock som skulle sättas på huvudcylindern och med tryck pressa bromsvätskan ut till oken. Var finns sådana godbitar till SAABs cylinder?

Någon som vet på råd.

Antas

Snart desperat!

Link to comment
Share on other sites

Läste någonstans att det finns lock som skulle sättas på huvudcylindern och med tryck pressa bromsvätskan ut till oken. Var finns sådana godbitar till SAABs cylinder?

Skulle tro att det går lika bra att åka till skroten och köpa ett lock som du sätter en nippel i och trycksätter med kompressorn(vad försiktig med trycket).

Link to comment
Share on other sites

Läste någonstans att det finns lock som skulle sättas på huvudcylindern och med tryck pressa bromsvätskan ut till oken. Var finns sådana godbitar till SAABs cylinder?

http://www.luftman.se/

Säljs på OK, Mekonomen, Cardic & APE Industri

Jag har en, passar på SAAB 9000.

Kör inte med för hårt tryck, då kan behållaren sprängas.

Har hört att rekommenderat tryck 0.5-0.7 kg är lagom.

Annars borde det gå lätt att tillverka en själv med ett annat lock.

Lycka till.

Mvh

/Johannes

Edited by Amoz
Link to comment
Share on other sites

På SAAB 9-5 med en sådan apparat så har jag fått sätta slangklämma runt locket då det är lite dålig passning. glappar lite.men det funkar. det absolut bästa sätt jag har luftat på. har olika lock. 1,5 bar brukar jag ha.

Men antas eftersom du haft lite problem med pedalstången. Är huvudcylinderns kolv i fullt returläge? du ska känna lite spel i stången. Annars fylls inte nu vätska i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Har nu inköpt en "LUFTMAN".

Provade första på OK där den enl. "LUFTMANs" hemsida ska säljas, där hade man aldrig hört talas om produkten. Okänd hos Mekonomen, på Auto Ohjanperä i Luleå fanns ett ex.

Passningen mot huvudcylindern är urusel, det går inte att anbringa tryck enl. beskrivningen. Locket är för mjukt, det "kliver över" gängorna på huvudcylinderns hals. Provade att göra en extra packning men nix, det gick inte att få tätt. Ska prova Thomas metod att sätta ett kabelklammer runt locket.

Principen är korrekt men produkten är dålig.

Link to comment
Share on other sites

Satte på ett slangklammer och fick tätt runt locket.

Luftningen av systemet gick bra men likt förb.... går bromspedalen för lätt och i botten. Besökte SAABs verkstad idag för att höra om dom hade några synpunkter. Ack nej, de tyckte att det borde fungera. Huvudcylinderns kapacitet skulle inte vara några problem för Ford Scorpio-oken.

I morgon tänker jag fara till Biltema och inhandla deras huvudcylinder för Volvo 240 (399 SEK). Ser det som en låg kostnad för att utröna om det är huvudcylindern som felar.

Hela jag, garagegolvet, verktyg och en massa annat är nersmetat med bromsvätska, har förbrukat 3 lit.

Har nyss inmundigat halstrad löja och röding med färskpotatis och tänker nu försöka återställa sinnesfriden med jordgubbar och ett (eller några) glas rosévin.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Har öppnat flera varv.

När jag använde den tryckluftsdrivna sugapparaten misstänkte jag att den sög luft genom gängorna på den öppnade nippeln. Strök rikligt med kopparpasta på nippeln och då upphörde den "tjuvluften".

"A never ending story" dessa bromsar!

Gör nya försök idag.

Som jag nämnde tänker jag köpa Biltemas huvudcylinder till Volvo 240 för 399 SEK och prova. Hoppas bara att nippelgängorna är i mm på den annars blir det ytterligare problem. Problemet kan bli att bromsrören blir för korta om jag måste pressa på nya nipplar. Nåja, inte måla fa...på väggen redan nu!

Antas

Går snart över till mekaniska bromsar.

Link to comment
Share on other sites

här kastar jag in en dum fråga: Du har väl inte råkat sätta oken på "fel" sida så avluftningsnipplarna hamnat längst ner på oken?

Vet inte om det överhuvudtaget är möjligt med moderna grejor men jag gjorde det misstaget på en VW 1200 i tidiga tonåren. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

En dum fråga till, när du monterade huvudcylindern fick du väl packningarna åt rätt håll. Borde ju inte vara problem med delarna du använder annars om inte huvudcylindern läcker invändigt.

Link to comment
Share on other sites

Kollade detta noga, dubbelkollade i Haynes SAAB bok. For till SAAB verkstan och kollade i deras verkstadshandbok för att vara säker på att bilderna var korrekta i Haynes bok. Det visade sej att bilderna i Haynes bok var kopierade från SAABs verkstadshandbok, alltså korrekta. OBS, på den vänstra (främre) kolven är den högra (bakre) packningen vänd åt "fel" håll, den ska vara så enl verkstadshandböckerna.

Men det är ju klart, det kan bli fel ändå i montaget. Tänker plocka ur och demontera huvudcylindern och kolla i em efter att ha plågat kroppen på gymmet. Apropå inre läckage, jag honade loppet före ihopmontering.

Det märkliga är att när jag trycker på pedalen blir det en liten stråle eller snarare en rörelse i vätskan uppåt i huvudcylindern. det är en av anledningarna till att jag har haft en fundering på om någon packning kan vara felvänd (osannolikt!).

Som jag nämnde tidigare tänker jag köpa Volvo 240 cylindern på Biltema för att prova om det fungerar med den. Tyvärr kräver den en hel del anpassningar för att passa. Med lite otur måste jag kapa ur undre tvärröret för att få dit den.

Vill gärna behålla SAABéns huvudcylinder eftersom den har en flottör kopplad till en varningslampa vilket inte Volvos har.

Är lite osäker på om bilden togs före eller efter montage av de nya packningarna, på bilden är i allafall packningarna vända efter boken.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Men, vad har du för bromsar?

Är det Scorpiobromsar runtom så bör du ha en 25,4 mm huvudbromscylinder från Sierra 2.9 med skivor bak utan ABS för att det ska funka enkelt och bra. Den är anpassad till de ok du har. Vilken 25,4 mm cylinder som helst bör funka, även 23,8 (det kör jag med på Caprin till Sierraok bak, 240-ok fram) brukar gå.

Volvo 240 har väl 22,75 mm på huvudkolven, jag har i och för sig använt en sån också (Sierraok bak, 240-ok fram) men frågan är hur det går med glidoken fram.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju rättvänt på bilden. Vad skulle hända om du pluggar utgångarna och försöker lufta. Då ska det ju definitivt bli stumt om huvudcylindern är okej.

Rörelsen i vätskan blir pga rörelsen i kolven bakom tätningen, därför lite svårt att avgöra om det läcker pga det. Stoppstiftet sitter som det ska i främre alltså primärkolven?

Link to comment
Share on other sites

Kollade just, Saaben har 22,22 mm huvudcylinder enligt listorna, kan vara lite liten till de bromsarna du har. Saaboken har ju mindre kolvar (54 vs 60 mm fram, 30/33 vs 43 mm bak).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hur lång pedalväg har du en stråle i behållaren? Det ska bara bli första mm tills påfyllningshålet är blockerat av kolven.

Jag måste bara fråga dig om bak beläggena för du nämnde att du slipat av dem. En del Ford och Mazda o fler har en klack (Tapp) på baksidan av beläggen och den klacken ska då in i kolvens urtag och kolven vrids i läge så urtagen är Vågrätt. Annars kantrar beläggen och "fjädrar"

Det är inte säkert dina är sådana men Focus har såna och Mazda 626.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång pedalväg har du en stråle i behållaren? Det ska bara bli första mm tills påfyllningshålet är blockerat av kolven.

Jag måste bara fråga dig om bak beläggena för du nämnde att du slipat av dem. En del Ford och Mazda o fler har en klack (Tapp) på baksidan av beläggen och den klacken ska då in i kolvens urtag och kolven vrids i läge så urtagen är Vågrätt. Annars kantrar beläggen och "fjädrar"

Det är inte säkert dina är sådana men Focus har såna och Mazda 626.

Har aldrig tänkt på hur långt pedalen går med stråle, ska kolla.

Beläggens klack går in i uttaget på kolven (vrider kolven tills det passar).

Link to comment
Share on other sites

Kollade just, Saaben har 22,22 mm huvudcylinder enligt listorna, kan vara lite liten till de bromsarna du har. Saaboken har ju mindre kolvar (54 vs 60 mm fram, 30/33 vs 43 mm bak).

/Gustaf

Jag har uppmärksammat storleksskillnaden mellan SAAB och Scorpio, mätte kolvdiametrarna när jag "slaktade" donatorerna. Nämnde det tidigare (länge sedan) men fick inga synpunkter såvitt jag minns. SAABs verkstad sa igår att det inte skulle vara några problem att använda SAAB 900 huvudcylinder till denna konfiguration. I mitt tänkande är det liten volym bromsvätska som behövs för att trycka ut kolvarna (vid bromsning), däremot borde det krävas mera när beläggen blir slitna och kolvarna flyttas ut. Enl Biltemas katalog är Volvo 240 cylindern 22,2 mm.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju rättvänt på bilden. Vad skulle hända om du pluggar utgångarna och försöker lufta. Då ska det ju definitivt bli stumt om huvudcylindern är okej.

Rörelsen i vätskan blir pga rörelsen i kolven bakom tätningen, därför lite svårt att avgöra om det läcker pga det. Stoppstiftet sitter som det ska i främre alltså primärkolven?

Stoppstiftet hade jag lite funderingar på var det skulle vara monterat, Haynes ger ingen vägledning i detta. Med lite funderande och mätande kom jag fram till att det borde sitta enl pilen på bilden.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är riktigt så. Rör sig bromskolvarna något alls? volymen ska ju i alla fall få sakerna att röra sig även om den skulle vara i minsta laget.

Det spelar ingen roll hur mycket slitna beläggen är för pedalrörelsens skull. Det justerar sig självt när huvudcylinderns kolv går tillbaka till o läget. Bromskolvarna backar ut lite när trycket släpper bara och följer med utåt allt eftersom beläggen slits.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är riktigt så. Rör sig bromskolvarna något alls? volymen ska ju i alla fall få sakerna att röra sig även om den skulle vara i minsta laget.

Det spelar ingen roll hur mycket slitna beläggen är för pedalrörelsens skull. Det justerar sig självt när huvudcylinderns kolv går tillbaka till o läget. Bromskolvarna backar ut lite när trycket släpper bara och följer med utåt allt eftersom beläggen slits.

Jodå, de rör sej och går också tillbaka (hjulen låses men pedalen går djupt). Bilen är uppallad (borde stavas upppallad)så jag kan vrida hjulen. När man trampar ner pedalen låses hjulen (både fram och bak) och rullar när man släpper upp pedalen. Belagsslitaget bestämmer ju hur mycket vätska som finns i cylindern, pedalnertrampningen borde "förbruka" lite vätska eftersom bromskolvsrörelserna är så små. Jag är nyss hemkommen efter en "räd" till lokala bilskroten (stängde kl 12:00!) och Auto Ohjanperä, de brukar kunna fixa det mesta men går bet på huvudcylindrar med kolvdiametrar över 25mm2 (i allafall till rimliga priser).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

När du sätter i främre kolven och stoppstift kan du då röra främre kolven framåt? Det ska den göra.

Ska demontera (söligt!!!) och kolla detta strax.

Link to comment
Share on other sites

Detta forum är fantastisk!

Alla ni som bistår med ert kunnande, synpunkter och erfarenheter är ovärderligt.

Undrar om det är värt att prova Biltemas Volvo huvudcylinder?

Heder över er alla.

Nu ska jag ut i verkstan och svära högt och ljudligt till grannarnas nöje och förskräckelse.

Antas

Står i stor tacksamhetsskuld till er alla.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Din pedal utväxling är den så du nyttjar hela huvudcylinderns slaglängd?

Om du inte gör det så ska stången sitta längre ner och då blir det på rätt håll så att säga. Den pumpar ut mer vätska per mm slaglängd

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att pedalen når cylinderns botten, det blir nämligen tvärstopp nästan längst ner.

En bekant, tidigare Ford mekaniker, kommer hit kl. 21:00 (innan han går på nattskiftet) och tittar på cylinderloppet mm.

Link to comment
Share on other sites

Mycket märkligt problem... Jag hade problem med att bromsarna låg på, men det var först när man kört en bit. Då var felet skräp i huvudcylindern som hindrade att kolven åkte tillbaka för att tillåta vätskan att expanderar upp i kärlet när systemet blev varmt. Ganska självklart när man kom på det, men det tog ett tag att lista ut. :banghead:

Har du prövat att koppla förbi bromskraftfördelaren för att utesluta den? Jag tror inte heller diametern på huvudcylindern behöver vara ett problem, bara utväxlingen/slaglängden i pedalen är lagom och cylindern inte bottnar innan hjulen låser sig. Varför inte skaffa en annan likadan huvudcylinder och prova, så att inte den du har är defekt?

Link to comment
Share on other sites

Min fd. Fordmekaniker kom över i gårkväll och tittade på loppet i cylindern. Han tyckte att loppet såg bra ut, han konstaterade också att allt var rätt monterat (stoppinnen och packningar).

Slutsats.

SAABs huvudcylinder ger troligen för liten utpumpad bromsvätska för att mata Scorpions bromsok.

Håller på att söka huvudcylinder i "Bildelsbasen" enl. "Therealpinto"s rekommendation ovan.

Ska cykla ner till Stadsbiblioteket för att titta på hur Sierrans huvudcylinder ser ut i Haynes bok.

Idag ska dessa centrala delar av Konungariket bli varmast i Riket, åskan gick kraftigt i natt och Herran beskänkte oss med mycket riklig nederbörd.

Antas

Link to comment
Share on other sites

här kastar jag in en dum fråga: Du har väl inte råkat sätta oken på "fel" sida så avluftningsnipplarna hamnat längst ner på oken?

Vet inte om det överhuvudtaget är möjligt med moderna grejor men jag gjorde det misstaget på en VW 1200 i tidiga tonåren. :icon_oops:

För att få en vettig dragning av handbromswiren måste oken monteras så att nipplarna hamnar neråt. För att vara säker på att oken blev fullständigt urluftade lossade jag dom, placerade dom högt och vred oken så att nippeln kom uppåt.

Link to comment
Share on other sites

När jag har letat 25,4 mm cylindrar så har jag hittat på:

- Sierra 2.9 utan ABS

- vissa större BMW (7-serie typ, mitten 1980-tal)

- Volvo S60/V70R, Audi A4 (vanliga 1.8 typ)

- vissa Nissan King Cab med stor dieselmotor

Men jag är som sagt rätt säker på att 23,8 mm duger, de är vanligare på Nissan King Cab, sitter på de flesta jag hittat. Det är dessutom en ganska kort huvudcylinder med samma infästning som Volvo 240.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt en Sierra 2,9 (utan ABS) bromscylinder från en bilskrot på "Bildelsbasen", får den troligen på onsdag. För att vara säker mätte bilskrotaren att det var rätt diameter.

Med Volvo 240 liknande fäste måste jag göra om infästningen (nya fästhål) och ev. göra en "urgröpning" i nedre tvärröret, men det fixar sej nog. Att bygga bil ska ju vara ett problemlösningsnöje!

Antas

Har hittills bara gasat!

Link to comment
Share on other sites

Nu har godbiten anlänt, dvs huvudbromscylindern ur Ford Sierra.

Den har 3 (tre) bromsrörsutgångar men jag har bara två kretsar (fram och bak). Ska en av de två främre pluggas? Om ja, vilken ska pluggas och hur pluggas ett bromsrör?

Bromsvätskebehållarens skarvlinje, ska den vara horisontell dvs cylindern peka uppåt i framänden?

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Vätskebehållaren är vågrätt på Forden. men inget krav för funktionen.

går lika bra med selleri och ha mastercylindern i vågrätt utförande.

Plugga är sketa enkelt. ta ur en av de avkapade rör med nippel du har. Du ska plugga en av de främre.

ta bort bromsrörsbiten som sitter kvar i nippeln.

Gänga upp hålet till M6 ( om det är 3/16=4,76mm du har) Hålet är nog 5,0 då. sätt i en skruv med full gänga hela nippelns längd men stryk den full med Loctite stark innan så blir det både tätt och starkt.

Link to comment
Share on other sites

En sak som gör mej fundersam är att rörelselängden på Sierrakolven bara är 12,5 mm vilket ger en utpumpad volym på 6633 mm3 (13x 13 x 3,14 x 12,5= 6633 mm3) dvs radien x radien (på kolven) x 3,14 x rörelselängden (allt i mm) motsvarande för SAAB (11,1 x 11,1 x 3,14 x 46,5= 17 990 mm3.

Om detta stämmer är den utpumpade vätskevolymen inte ens hälften för Sierracylindern.

Det kan ju också vara så att kolvarna är mycket olika varvid beräkningen inte stämmer.

Synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

jag skrev som jag gjorde för de grejorna har man hemma och luftnippel M10-M12x1,0....alt 3/8unfx24 ligger man oftast inte på i lager samt att jag är inte säker på natt luftnippeln tätar då det inte är säte för det där.

Gängtapp M6 o M6 skruv har man ju alltid.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...