Jump to content

Kablar till generator


Antas

Recommended Posts

Så var det dags att koppla in generatorn.

Men hur?

B+ går till batteri och startmotor. Men var går D+ och W?

Fords kopplingsschema är inte det lättaste att tyda. Generatorn är Bosch.

Antas i ett varmt och soligt Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte. Men du borde ha en kabel till batteri, en till laddlampa och en jord. W brukar vara jord om jag inte minns fel.

Min generator har bara 2 anslutningar (lampa och batteri) men jordar genom motorn. är generatorn fast monterad orginal så brukar de vara 2 anslutningar, är den justerbar brukar det vara en jordkabel

Link to comment
Share on other sites

STOPP!!! W är INTE jord!!!!!

D+ till laddningslampan.

W är ansluten internt till en statorlindning för att få växelspänning till varvräknare på äldre dieselbilar. Behövs inte i ditt fall.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

laddlampans sk. jord går till D+ och jordar där när generatorn inte laddar. när den laddar blir det 12v där och då slocknar lampan.

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna gå in ganska djupt i hur en generator fungerar, men i korta drag så består generatorn av följande komponenter:

STATORLINDNINGEN, alltså den fasta yttre ringen med koppartråd som är kopplad till DIODPLATTAN, eller LIKRIKTAREN och därifrån till B+ alltså batterianslutningen.

ROTORN, som är den komponent som genererar magnetfältet som alstrar 3 fas växelström i statorlindningen. Statorn har SLÄPRINGAR (med undantag från vissa, tex har SEV en generator utan kol som dessutom fungerar alldeles utmärkt) som KOLEN släpar mot. Från tändlåsströmmen går +15 spänning genom laddningslampan till det ena kolet, in genom ROTORLINDNINGEN och ut genom det andra kolet och vidare in i LADDNINGSREGULATORN och där regleras magnetfältet i rotorn så att spänningen blir rätt. Lampan är nödvändig för att säkerställa att generatorn får en liten ström i rotorlindningen för att den ska ge ett magnetfält, förmagnetiseras innan generatorn börjar alstra egen ström och börja ladda. Då blir det 12V på båda sidor om laddningslampan och de tar ut varandra så att lampan slocknar.

Det finns många olika varianter på laddregulatorer med olika styrningar, men i stora drag så fungerar alla växelströmsgeneratorer likadant.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Christer J, tack för ditt fantastiska klargörande.

Nu förstod tom en sketen pensionerad juristhjärna hur det går till.

En fråga, bör man jorda generatorn mot chassit? Iofs jordas den via fästbultarna men jag tror att den, långa fästbulten är gummiupphängd (ska kolla senare). Bulten som man reglerar remspänningen borde iofs räcka som jordpunkt. Vad jag närmast tänker på är om någon bult på generatorn borde jordas för att säkerställa jordkontakt. Hmm....detta kanske är "to overdo it?"

Antas

Lever ett liv i spänning, åtminstone 12 V.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid bra att dra en jordkabel från generatorhöljet till chassi eller batteriet direkt. När allt är nytt räcker det med fästena som regel, men lite oxid och rost ger spänningsfall. Det kan iofs bli oxid på en jordkabel också, men med fler jordpunkter så har man i alla fall garderat sig. Smörj anslutningarna med vaselin eller något kontakskyddsfett så har man skyddat sig lite till.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...