Jump to content

Dold strömbrytare


XTR

Recommended Posts

Hej!

Bilsport & MC hänvisar till Propoint som sålt dold strömbrytare/imobiliser. Var i kontakt med dem idag och de verkar inte ha sålt många brytare och har därför övergett denna produkt. Räcker det att jag har en dold brytare för bränslepump eller bör den blockera tändningslås/tändningsström på ngt sätt? Jag åker ju med förgasare så de kommer ju iväg en liten bit innan soppan tar slut.

Link to comment
Share on other sites

XTR: Gick in via nätet och läste "det finstilta" om försäkringen. Du har observerat stycke 4 och stycke 9 i texten? Just dessa rader har varit uppe i trådar förut. Det är troligen dessa stycken som gör försäkringen attraktiv prismässigt i förhållande till andra "vanliga bilförsäkringar".

Mitt råd är att läsa stycke 4 och stycke 9 och sedan tänka igenom sin egen användning.

I det finstilta det finns ingen tolkningsmöjlighet i texten ---- Den får endast användas som ett entusiastfordon eller hobbyfordon, den får tex inte användas till och från arbetet. ---

Stycke 9 reglerar avdraget på försäkringen. Jag tänker inte på eventuell skada på bilen utan endast på eventulla skador på föraren samt tredje person. Bilskadan kan vara en liten parentes pengamässigt mot annat.

Men som sagt det är helt upp till var och en att besluta om sin försäkringsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Blir förvånad :D ....Calle som brukar ha så välformulerande svar...men "dold strömbrytare" passerade väl ;) ....inget ont Calle...du pekar i rätt riktning. Kommer snart stå inför samma fråga...och kan man förbereda så är det plus.

Vad är "dold strömbrytare"? I en sjua är ju det mesta åtkomligt, i alla fall om man inte skall behöva knäppa upp motorhuv/bagage och göra nåt....en näve under instrumentpanelen och kraftigt ryck sätter nog de flesta ur bruk.

I mitt fall sitter tändningslåset under/bakom instrumentpanelen...är det dolt?

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar handlar bara om försäkringen som Bilsport & MC tillhandahåller eftersom jag förmodade att XTR hade tittat på just den. Sedan om de kräver en dold brytare är egalt utan det är just själva försäkringsalternativet och att man som eventuell kund verkligen läser det finstilta och jämför om det stämmer med sin egen användning. Om svaret är ja så är försäkringen mycket prisvärd vad jag kommer ihåg från förra året.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tändningslås (BMW 530) idag men de kräver ytterligare en extra spärr (imobiliser) Jag har fått tag på Propoint och de skickar sitt stöldsystem direkt till mig. Skall bli spännande o se hur det fungerar (är det bara en brytare) Kostar 200:- inkl. moms, så jag chansar och ser vad det är för prylar.

Ang. försäkringens omfattning så kommer fordonet bara användas för nöjeskörning MEN hur tolkar man gråzons fall?? T.ex. Stannar och köper med en paket mjölk på vägen hem efter en nöjestur?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att de nekar helt till ersättning på 3:e part/ fordon/en utan du åker på en högre självrisk.

Link to comment
Share on other sites

XTR: --- Stannar och köper med en paket mjölk på vägen hem efter en nöjestur? ---

DEt är EXAKT här problemet ligger plus i ---- Jag tror inte att de nekar helt till ersättning på 3:e part/ fordon/en utan du åker på en högre självrisk ----

Jag kunde inte formulerat det bättre själv. Man skriver på ett ömsesidigt avtal i det avtalet som är underskrivet så regleras parternas förhållningssätt, tex i ersättningsfrågor. DEt existerar ingen "snällhet" det existerar ett avtal och det reglerar allt. Visar det sig att det är en gråzon, då är det domstol som gäller om försäkringsboöaget hävadr tex nöjesåkning och försäkringstagaren hävdar "mjölkköp".

DEt är EXAKT detta man måste ta ställning till när en försäkring avtalas om. Och det är här man som kund kan välja billigt med vissa restriktioner eller dyrae och slippa den typern av restriktioner.

Som de flesta redan förstått är en försäkring med restriktioner i avtalet som "ej köra till jobbet", endast för näjesåkning mm det är inte aktuellt för mig, en vanlig bilförsäkring med allt vad finstilt det innebär är mitt val. andra väljer annat och det är helt ok det också.....

Link to comment
Share on other sites

Att avstå från att köra till jobbet i en entusiastbil tycker jag bara är sunt. I vardagssituationer har man oftare huvudet fullt av annat, man kan vara stressad, det är oftast mycket trafik osv. Jag ser det som både en onödig risk och att man ändå inte får ut fullt nöje av körningen då. Av erfarenhet tycker jag det är bättre att köra bara för att köra, när man vill och kan koppla bort allt annat.

En annan fördel med försäkringen är att om något ändå händer, så har man att göra med folk som förhoppningsvis förstår dethär med hobbybilar. Det är det inte alla "vanliga" försäkringsbolag som gör, när det kommer till kritan.

Tillbaka till ämnet :) Min sjua hade en huvudströmbrytare vid batteriet i "skuffen" när jag köpte den och jag antar att det är tillräckligt dolt.

Link to comment
Share on other sites

Att avstå från att köra till jobbet i en entusiastbil tycker jag bara är sunt. I vardagssituationer har man oftare huvudet fullt av annat,

Då möter jag helst dig i din entusiastbil med andra ord

Håkan / Ingarö

Link to comment
Share on other sites

Precis, så kan det faktiskt vara ibland. Detta med vardagskörning gäller ju även alla andra som är ute på vägen. Ingen är helt felfri, och det är därför dessa försäkringsvillkoren ser ut som de gör. ;)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

har inte läst i detalj ovan men kräver bilsport att den "dålda" brytaren är använd 100% av parkeringarna, om jag gömmer en brytare till tändningen någon stans som i princip är en vippströmbrytare och bilen sedan försvinner är det väl knepig bevis börda ?

Jag har ju min huvudströmbrytare gömd , men den sitter ju så jädra dolt så den är jobbig att bryta hela tiden MEN jag har ju en brytare som dock är enkel att override:a med nästan vad som helst

Cealm ! in i paragraferna nu och hitta svaret racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Såg en Hotrod för några år sedan där ägaren som förmodligen va elektroniksnille ersatt nyckel med kortläsare, han satte mao i sitt bankkort i läsaren som då slog på tändningen. Vet inte om detta va ett hemmabygge eller om det är något som går att köpa, fräck grej som faktiskt är ganska så smart för bankkortet har man ju alltid med sig.

Kanske har vi någon internet nörd som kan skanna nätet???? :unsure:

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Jag är långt ifrån säker på om det blir Bilsport-MC eller kanske TryggHansa (som Cealm tipsade om och som jag redan har andra försäkringar hos). Dock frågade jag Bilsport-MC lite...

Mitt mail

Håller på med ett amatörbygge (som jag idag har försäkrat genom er garageförsäkring) och det börjar bli klart och därför börjar fundera på nästa steg och ett är försäkring.

Det står i er försäkring "Amatörbygget ska vara utrustat med godkänd brandsläckare och dold strömbrytare".

- Har en liten brandsläckare men vad menas med godkänd?

- "Dold strömbrytare", har en huvudbrytare monterad på instrumentpanelen (super seven dvs öppen sittbrunn) som bryter all spänning utom lite till styrsystemet. Är detta en dold strömbrytare?

och deras svar

Det vi rekommenderar är en 2kg´s pulversläckare med någon av märkningarna A,B eller C. Den får placeras vart man önskar men den ska vara fast monterad.

Gällande den dolda strömbrytaren så önskar vi att det sitter en dold brytare kopplat till tändningen, alltså en förenklad startspärr. Låter som att du har en liknande typ installerad redan?

Jaha, blev jag klokare?!?!

Ang. brandsläckaren blev det ändring från "ska" till "rekommenderar". Dvs om jag monterar den jag har köpt 0,7 kg och "Fire test rating 13B. Class A B C type." så borde det vara ok. http://www.cbsonline.co.uk/product/Fire_Extinguisher_Blue_FIREX

Ang. dold brytare så verkar det också vara i hamn....men fick ju som sagt en motfråga...och den bryter ju tändningen :) Dold? Ja, med nyckeln borttagen så måste man ju in bakom panelen. Sen att det är rätt enkelt att brygga över det...

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag hade två on-off-on knappar på min gamla bil. dom var kopplade så att om man ställer dom i rätt läge så startar bilen som vanligt, men satt man någon av knapparna i fel läge så drog ett relä med hållkrets en siren. Det tjöt tills man lossade batteriet, eller hittade den tredje knappen som bröt hållkretsen. Alltså 1 på 4 att det blev rätt och 3 på 4 att det blev oljud. Naturligtvis satt dessa illa till för den som inte hittade dom. Men varför inte köpa en riktig Immobiliser med fjärrkontroll som bryter tre kretsar och som dessutom är är godkänd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...