pacman Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Hallojs, Jag tänkte byta till E85 och funderar över vilka parametrar som skall ändras i MS (kör MS1 Extra y29-kod). AFR för E85 ligger väl någonstans runt 10/1, eller? Reqfuel måste ändras. Kan typ 30% höjning vara ett bra startvärde? Hur skall man ställa om tändningen? Har läst rekommendationer åt båda håll, höj och sänk. Bränsletryck, bör det ändras? Tänkte byta till större spridare samt ev. större pump alt. dubbla pumpat. Turbotrycket kan ju också höjas. Någon rekommendation om hur mycket? Hoppas någon här sitter inne med kunskap om detta / Peter Quote
therealpinto Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Ändra req fuel (cirka 30% kan vara en bra start), ändra inställningarna för kallstart (öka på soppan). Tändningen kan (ska) normalt sett höjas eftersom E85 är mer knackningsmotståndigt (i praktiken som högre oktantal). Bränsletrycket behöver inte ändras i sig men det gäller ju att se till att hela bränslesystemet kan leverera cirka 30-40% mer soppa. Det löser man bäst med större spridare. Ska man inte ha massor av effekt räcker en vanlig normal pump rätt bra. Hur mycket man kan öka laddtrycket beror på en massa saker, min erfarenhet är att man normalt sett i alla fall kan lägga på 0,2-0,3 bar ungefär. Men man ska veta att cylindertrycken ökar, även om motorn inte spikar så kan andra saker börja ledsna. /Gustaf Quote
Thomas Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Tändningen kan du höja för Etanol brinner långsammare och behöver mer tid innan maxtrycket infinner sig. En vanlig motor som tål 0,2-0,3 Bar överladdning med bensin kan i vissa fall klara 1,0Bars överladdning med Etanol så 0,5 Bar ska du nog kunna klämma på. Quote
Sonett7 Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Jag skulle inte våga mig på att ge några generella regler för hur mycket tändning eller laddtryck en motor klarar utan att veta mer om vad det är för motor och vad det sitter för delar i den... Har du bredbandslambda inkopplad? Finns loggningsmöjlighet i MS? Jag skulle börja med att bara justera bränsle och tändning och vänta med laddtryck. Saab ökar effekten från 150 hk till 180 hk på en 2-litersmotor genom att gå över till E85 och ändra tändningen. Skall se om jag kan lägga upp bilder på hur tändmapparna ser ut för bensin och E85 på 9-5 2.0 Biopower. Quote
pacman Posted May 20, 2011 Author Posted May 20, 2011 Tack för svaren. Forumet är suveränt med all tillgänglig kunskap. Tändningsmappar från SAAB skulle vara kanoners. Min maskin är visserligen en 8V Fiat men SAAB-kurvorna ger en bra vägledning. Jag har LC-1 bredbandare och loggning i MS så det är inga problem att mappa om. Vad säger ni om AFR då? Idle, fullast vid 1 bars ladd... (Bensin ligger jag på typ 15:1 vid låglast och 12:1 vid fullast.) / Peter Quote
Sonett7 Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 (edited) Du behöver inte bry dig om AFR-värdet för LC-1 och MS känner bara av lambdavärdet så om du har bensin eller E85 i tanken spelar ingen roll. Kör E85 i bruksbilen med en LC-1 inkopplat till motorstyrningen för loggning och autotuning. Jag hade kört samma värden som du har nu - dvs runt lambda 1 på låglast och runt lambda 0,8 vid fullast. Tändingsmapp för bensin för Saab 9-5 2.0t Biopower Tändingsmapp för E85 för Saab 9-5 2.0t Biopower Notera att Saab har ökat tändningen i mellanregistret men också minskat förtändningen vid högre varv. Lite tvärt emot de tips som kommit här i tråden alltså. Enheten på horisotell axel är mg/combustion - har tyvärr inte någon omräkningsformel för vad det motsvarar i laddtryck som jag antar att man mappar efter i MS. Edited May 20, 2011 by Sonett7 Quote
pacman Posted May 21, 2011 Author Posted May 21, 2011 Det beror väl på vad man läser av. Det är skillnad på AFR och Lambda. Lambda 1 är ju ett idealförhållande mellan bränsle och luft som väl måste skilja mellan olika bränslen. Behövde du inte ställa in vad lambda 1 motsvarar i blandningsförhållande för E85? Enligt mapparna så har SAAB höjt tändningen markant i laddområdet (över 540 mg). ex; vid 3160 rpm och 600 mg är förhållandet bensin/E85 24/31 (grader). Vid 900 mg är förhållandet 9/18. Skillnaden minskar med ökat varv; vid 5060 rpm och 600mg är förhållandet 29/33 och vid 900 mg 16/16. På låglast så är tändningen mer eller mindre oförändrad. Skall man kräma ur optimalt ur tändningen behövs en testbänk eller rullande landsväg. Som grund fungerar nog SAAB's mapp bra för de flesta motorer, kanske inte rakt av men m.a.p. förhållandet mellan bensin och E85. Quote
Thomas Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 (edited) saab:s e85 mapp inkluderar nog också högre laddtryck så troligen är det därför tändningen är sänkt, men man måste upp med bilen på mappning med både spikutrustning o bredbands lambda. jag har en lista igaraget men Arrowsmith lade ut en afr för olika bränslen här ett tag sedan. Här är något läsvärt http://www.etanol.nu/faq.php?id=47 Edited May 21, 2011 by Thomas Quote
Arrowsmith Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 (edited) Pacman, här har du länk till tabellen med AFR jag postade.... http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9346&view=findpost&p=100308 Edited May 21, 2011 by Arrowsmith Quote
Sonett7 Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Saabs program har bara en mapp för "Airmass Request" så det är samma laddtryck oberoende av vilket bränsle som används. Quote
Thomas Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 (edited) Observera att det är ren etanol i tabellen och vi kör E85. Jo Sonett det är ju så att etanol bränslet är effektivare än bensin så du har rätt. Edited May 21, 2011 by Thomas Quote
pacman Posted May 22, 2011 Author Posted May 22, 2011 Så sammanfattningsvis ser det ut så här då; - AFR för E85 är ungefär 9,0:1 mot 14.7:1 för bensin. - Kör man med lambda-värden istället för AFR i MS så behöver man inte ställa om någonting. Lambda 1 (med en bredbandare som mäter syrerester i avgaserna) är lambda alltid ett (1) oavsett om man kör med asfalt, bensin eller E85. - Tändningen kan ställas upp då E85 har högre oktantal. - Reqfuel räknas upp ca: 30 % (startvärde). - Kallstartstillskottet ökas. - Större spridare är att rekommendera då motorn behöver ca: 30% mer soppa. - Bränsletrycket behöver inte ställas upp. - Turbotrycket kan ökas med 0.3 bar, kanske mer... - Ny mappning behövs. Har jag glömt något? / Peter Quote
Thomas Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 E85 = 9,765 enligt den tråden jag lade in från Etanol.nu Tändningen förställas lite p,g,a, långsammare förbränning.Inte bara oktantalet. För det får inte tända för tidigt då går det åt kraft innan kolven vänt så man förlorar effekt. men olika motorer är olika i förbränningen också. Tex en gammal B20 kan mna på bensin köra 38 grader vid full last men min Opel 16v cosworth vill bara ha 20 grader p.g.a. snabb förbränning. (Utformining av förbränningsrummet o stiftets placering) Obs båda är sugmotorer. Quote
Sonett7 Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 >>Pacman Tycker att du har en bra bild av vad som krävs. Quote
audimotorsport Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Tänk på att ökningen av reqfuel med 30% gäller endast om du ej byter spridare... Petar du i större spridare så kanske du tom får minska reqfuel..allt beroende på hur stora spridarna är.. Quote
Tobbe Posted June 3, 2011 Posted June 3, 2011 Hallå (länge sen jag skrev på forumet ;)) Vill bara tipsa om att man Inte kan smälla på 9 grader på sin ford/volvo/opel/etc-motor på mellanregistret bara för att saab gör det på en av sina motorer :) På en skapligt vässad bil skulle det kunna innebära döden. Hur mycket tändning man kan öka med beror på flera faktorer, en viktig faktor här är om den motorn tidigare har varit spikbegränsad vid just den cellen, då brukar det gå att öka skapligt, men man vet ändå inte hur mycket. Två kritiska ställen är vid maxvrid på bensin eller nära varvstoppet på en turbomotor med högt avgasmottryck som skapar mkt värme. Men som det också har sagts tidigare, vill man ha det rätt bör man justera den i bänk. Quote
pacman Posted June 3, 2011 Author Posted June 3, 2011 Mappa i bänk eller rullande landsväg är alltid att föredra... Att ligga precis under spikningsläge är svårt. Detektera spikningar vid ett visst varvtal/last på en gammal motor som aldrig hade knacksensor är otroligt svårt, speciellt i en öppen seven-bil. Det blir till att försöka hålla sig, med marginal, på den säkra sidan. En avgastempmätare finns dock på önskelistan. Med lambda 1 vid AFR 9:1 för E85, vad skall man sätta för målvärde vid fullast (boost)? För bensin har jag kört ända ned till 11:1 vid fullast. Quote
Tobbe Posted June 3, 2011 Posted June 3, 2011 Om du inte ställt din lambda att visa AFR för etanol, så vet den inte att det är det AFR:et heller. Så i såfall kan du sikta på ca 11,5 - 11.7, har du ställt om så sikta på ca 7. Men för att undvika missförstånd, sikta på lambda 0.8. (allt detta ovan är under förutsättning att tändningen eller något annat inte gör att du borde köra fetare) Vad är det för motor du har? Quote
pacman Posted June 4, 2011 Author Posted June 4, 2011 Då får det bli lambda 0.75 - 0.8 så behöver jag inte fundera mer på´t. Motorn är en 2 liters Fiat Twincam, moddad med MS&S och turbo. Tack för hjälpen. Quote
Rikard Larsson Posted June 9, 2011 Posted June 9, 2011 Nu har jag inte kommit så långt att jag börjat pressa ur något ur motorn, nöjd med att den rullar och är körbör. Men när man börjar mata på laddtryck och pressa lite mer, är det då lönt att jobba mer med bränslet om man kollar loggen och det alltid ligger runt lambda 0.8 (vid belastning alltså, vid tomgång och cruising blir det ju snålare)? Quote
Tobbe Posted June 12, 2011 Posted June 12, 2011 (edited) Rikard: Njee, inte utan bromsbänk där man kan mäta bättre hur motorn reagerar. Jag har förresten "rullande landsväg" / nav-dyno, men bor i Arboga, lite långt från Malmö ;) Edit: har du kommit så långt att soppan är ganska fin och laddtrycksreglering fungerar bra, inga misständningar osv så krävs oftast väldigt lite tid i bromsbänken för att få fram effekt :) Edited June 12, 2011 by Tobbe Quote
pacman Posted June 13, 2011 Author Posted June 13, 2011 Jazzå, du har en så´n... :wub: Då kanske det finns möjlighet för ett besök under sommaren? Quote
Rikard Larsson Posted June 13, 2011 Posted June 13, 2011 Jag har förresten "rullande landsväg" / nav-dyno, men bor i Arboga, lite långt från Malmö ;) 55 mil är ju lugnt. Köra upp på morgonen (med sjuan såklart), mappa helt perfekt utan några missöden, och köra hem den igen på eftermiddagen :prop: Eller så hittar jag en i Malmö. Quote
Tobbe Posted June 13, 2011 Posted June 13, 2011 Jazzå, du har en så´n... :wub: Då kanske det finns möjlighet för ett besök under sommaren? JAvisst är det lite :wub: ;) Det är nästan bara att pipa förbi någon kväll, hör av dig innan så jag inte är fullbokad. Rikard: lite riskabel situation där kanske ;) Quote
nisssemann Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Saabs program har bara en mapp för "Airmass Request" så det är samma laddtryck oberoende av vilket bränsle som används. Rätt men fel. Det finns bara en mapp för "Airmass Request" och den gäller för både bensin och E85. Men det finns två andra mappar, en för bensin och en för E85 som begränsar (reglerar) laddtrycket --> olika laddtryck på bensin och E85. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.