Antas Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Här finns bultcirklar mm: http://falginfo.se/bultmonster/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted December 26, 2011 Author Share Posted December 26, 2011 God Jul på er :) tack för alla svar om bult cirklar :) men vilka spindlar är det man inte längre får använda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Då var det dags för uppdatering. Idag har det hämtats en motor till bygget :) Blev en SAAB 2,0T som har gått 21000 mil, köpte den komplett med tändkasett, turbo/grenrör, insug generator ja allt :) och två styrboxar, I och med att den inte har gått så långt så vet inte om ja ska engagera mig att renovera den eller om jag ska köra med den som den är, bara tvätta och lacka allt. Det sparar ju en del tid, men kan ju vara bra och veta att allt fungerar som det ska så ska nog komp testa motorn innan jag bestämmer mig helt. Här hänger den. och i bakgrunden står Supran och skäms :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Så :) nu är ena boxen öppnad, bara att börja värma upp lödkolven och sätta igång :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 Så :) nu är ena boxen öppnad, bara att börja värma upp lödkolven och sätta igång :) Löda är väl kul men har du inte lite kvar innan du har nytta av den modifierngen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 (edited) Löda är väl kul men har du inte lite kvar innan du har nytta av den modifierngen aa ja vet :P men va väldigt sugen på o börja pilla lite :) Förresten.. skillnaden mellan fulltrycks motorn och lättryckarn är väll att det inte finns någon magnetventil på lättryckaren? Edited January 2, 2012 by Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 2, 2012 Share Posted January 2, 2012 min grabb mappar saab:s originalboxar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 min grabb mappar saab:s originalboxar. gött :) är det svårt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Bjuder på en bild till på den nya motorn :) har lite abstinens nu när man sitter på jobbet och inte kan skruva :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 gött :) är det svårt? Ja man måste ha rätt grejor o programvara och veta vad man gör med fyllnadsgrad m.m. Men när det blir så dags så kan du köpa tjänsten av honom. just nu idag toa han 1995:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 3, 2012 Author Share Posted January 3, 2012 Ja man måste ha rätt grejor o programvara och veta vad man gör med fyllnadsgrad m.m. Men när det blir så dags så kan du köpa tjänsten av honom. just nu idag toa han 1995:- Ja men de går nog lista ut, e ju trots allt dataingenjör:) annars får ja köpa av din grabb :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 Är man beredd på att läsa på är det inte svårt. Finns gott om färdiga program att ladda ner och stoppa in i boxen. Hade jag visst det jag vet idag hade jag inte kört med Megasquirt till min saab-motor i sjuan. Min bruksbil (9-5 kombi, 2002) trimmade jag själv i samband med ett turboras. Ny turbo från en aero, nya tändstift och ny mjukvara i boxen. Från 150 hk till runt 270 på bensin. Bonus är att den blev biopower, har kört enbart E85 i över ett år nu. Funkar klockrent, men tappar 30 hk ungefär (spridarna orkar inte med ;) ). Nu har du trionic 5, men antar att det är ungefär samma som trionic 7 (som jag har i bruksbilen). Man behöver ett USB-interface, tror jag betalade en 500 för mitt. All programvara är gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 Trionic är nog ett av de bästa styrsystemen som finns.speciellt de senare med joniseringsmätning m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 4, 2012 Share Posted January 4, 2012 http://www.canusb.com/ och sen lite fixa/löda sladdar. Info finns bl.a. här http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewforum.php?f=25&sid=9a585b7a804aac0eac609a08a360001f Programvara för T5 http://trionic.mobixs.eu/ Har pillat lite med det men har inte fått till permanent skrivning via canusb än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 4, 2012 Author Share Posted January 4, 2012 har faktiskt börjat löda ihop ett BDM interface till att programera med, :) därför ja köpte två boxar till bilen ifall det skulle gå fel så har ja alltid orginal kvar. dock behöver ja skaffa en magnetventil men vet en bra skrot hemmavid som knapt tar betalt för givare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 4, 2012 Author Share Posted January 4, 2012 (edited) Är man beredd på att läsa på är det inte svårt. Finns gott om färdiga program att ladda ner och stoppa in i boxen. Hade jag visst det jag vet idag hade jag inte kört med Megasquirt till min saab-motor i sjuan. Min bruksbil (9-5 kombi, 2002) trimmade jag själv i samband med ett turboras. Ny turbo från en aero, nya tändstift och ny mjukvara i boxen. Från 150 hk till runt 270 på bensin. Bonus är att den blev biopower, har kört enbart E85 i över ett år nu. Funkar klockrent, men tappar 30 hk ungefär (spridarna orkar inte med ;) ). Nu har du trionic 5, men antar att det är ungefär samma som trionic 7 (som jag har i bruksbilen). Man behöver ett USB-interface, tror jag betalade en 500 för mitt. All programvara är gratis. mm ja tror jag blåser in nån färdig steg 1-2 i min till att börja med. Har ju en 9-3 me som brukis kanske bore uppgradera den med medans man är igång :) Edited January 4, 2012 by Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Har 9-3:an Trionic7? Isåfall kan jag rekommendera Mackans program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Har 9-3:an Trionic7? Isåfall kan jag rekommendera Mackans program. Ne tyvärr den har Trionic 5, va tror ni man får ut av en orginal 2.0LTT 150hk SAAB motor enbart genom att byta programvara och sätta dit magnetventil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Jag uppdaterade min 9-5 -00 (Trionic7) för ett par år sedan. Först körde jag in ett 220HK program det funkade rätt bra men pga det var de små (gröna) spridarna försvann draget över 4500rpm ganska fort. Körde in ett program för 190HK (saabs trim prog) men moddat för gröna spridare detta funkade helt OK. Men i sommras skaffade jag de röda spridarna (efter årsmod -01) körde in saabs org 190hk bilen drog nu bättre upp till varvstopp (6000rpm) Men bränsle förbrukningen ökade avsevärt (kan ha att göra med min högra klumpfot) Laddade då in ett saab org 185Hk från 05 nu går bilen betydligt snålare men drar fortfarande lika bra laddtrycket är max ca:0,95 nu. Var sugen på att ladda in 220 HK igen men den har gått 22000 mil och det är onödigt att fresta koppling och drivlina mer än nödvändigt. Jag skaffade en extra box när jag trimmade jag laddade in programvaran när jag hade boxen på arbetsbänken med separat nätagg. Tänk på att ha ett bra nätagg helst med ställbar spänning jag körde på 14,5V vid programmeringen. Använde Lawicell CAN-USB samt T7TOOL när jag förde över programmet till boxen först hade jag öppnat det i T7 Suite och aktiverat OPEN SID. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Idag har jag varit ledig från jobbet så då har jag äntligen kunnat åka till Granath´s bildelar, Jäklar vad grejjer dom har. Där hittade jag en växellåda billigt :) en R25-R28a, så det borde hålla i alla fall för standardmotorn. så i morgon har jag tänkt spendera hela dagen i garaget och försöka få dit motor och låda. Har även bestämt mig för att använda mig av Volvo 140 bakaxel, då jag har en ståendes hemma som skall skrotas. ska även ta framspindlarna från den. så nu fick 9-3an agera packåsna :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Ne tyvärr den har Trionic 5, va tror ni man får ut av en orginal 2.0LTT 150hk SAAB motor enbart genom att byta programvara och sätta dit magnetventil? Hej, ,ca 260 hp med t25 org turbo och då är turbon maxad, du bör/måste, ha 2,5 -3 " rör ut från turbon och ett sportluftfilter, reäcker med detta. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Hej, ,ca 260 hp med t25 org turbo och då är turbon maxad, du bör/måste, ha 2,5 -3 " rör ut från turbon och ett sportluftfilter, reäcker med detta. Jörgen okej tack :) det lär ju räcka på 600kg bil :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Jag uppdaterade min 9-5 -00 (Trionic7) för ett par år sedan. Först körde jag in ett 220HK program det funkade rätt bra men pga det var de små (gröna) spridarna försvann draget över 4500rpm ganska fort. Körde in ett program för 190HK (saabs trim prog) men moddat för gröna spridare detta funkade helt OK. Men i sommras skaffade jag de röda spridarna (efter årsmod -01) körde in saabs org 190hk bilen drog nu bättre upp till varvstopp (6000rpm) Men bränsle förbrukningen ökade avsevärt (kan ha att göra med min högra klumpfot) Laddade då in ett saab org 185Hk från 05 nu går bilen betydligt snålare men drar fortfarande lika bra laddtrycket är max ca:0,95 nu. Var sugen på att ladda in 220 HK igen men den har gått 22000 mil och det är onödigt att fresta koppling och drivlina mer än nödvändigt. Jag skaffade en extra box när jag trimmade jag laddade in programvaran när jag hade boxen på arbetsbänken med separat nätagg. Tänk på att ha ett bra nätagg helst med ställbar spänning jag körde på 14,5V vid programmeringen. Använde Lawicell CAN-USB samt T7TOOL när jag förde över programmet till boxen först hade jag öppnat det i T7 Suite och aktiverat OPEN SID. År det T7 box så räcker det med 12v , T5 boxen kräver stabil 15v för att öppna minnet. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Mange, R25-R28 lådan håller hur bra som helst , kompisen här på forumet har i sin saab 2,0 299,8 hk och 400nm och den lådan ( R25 )håller än Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 (edited) http://www.canusb.com/ och sen lite fixa/löda sladdar. Info finns bl.a. här http://www.lowbudget...c609a08a360001f Programvara för T5 http://trionic.mobixs.eu/ Har pillat lite med det men har inte fått till permanent skrivning via canusb än Tjena Jocke, hade inte du gjort en "multikontakt" som skulle funka både med boxen direkt och "bihanget" ? jag har en handske var ( T5 och T7 ) för att koppla in boxen på bord och en kontakt för "bihanget" för att flasha till bil och det har fungerat perfekt varje gång. När man flashar T5 direkt till bil via bihanget så ska tändningen vara på samtidigt som stabil 15v finns för att öppna minnet , gör inte som jag gjorde och glömde att även ha en Jord till 15 v , höll på i 2 tim för att få flashningen att funka men fick sen ett tips ifrån Lupus och så löste sig det till slut. Jörgen Edited January 5, 2012 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Trionic är nog ett av de bästa styrsystemen som finns.speciellt de senare med joniseringsmätning m.m. Alla Tionic har jonströmsmätning över tändstiften för att detektera spikningar och för att vid start veta vilken cylinder som ska ha gnista Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Mange, R25-R28 lådan håller hur bra som helst , kompisen här på forumet har i sin saab 2,0 299,8 hk och 400nm och den lådan ( R25 )håller än Jörgen ok :) men ja trodde det fans en låda som hette R25 och en som hette R28 men vad är då R25-R28? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Det är en R28 i ett R25 hus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Alla Tionic har jonströmsmätning över tändstiften för att detektera spikningar och för att vid start veta vilken cylinder som ska ha gnista Jörgen Ja det kanske alla har men förbaskat bra är det. Det vet i förväg om det kommer att spika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 Det är en R28 i ett R25 hus. Det är ju egentligen en soppa vad som är vad över tiden , det enda som säger sanningen är ju alfa koden på lådan och sedan in i denna och leta exakt vad du har http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Det är ju egentligen en soppa vad som är vad över tiden , det enda som säger sanningen är ju alfa koden på lådan och sedan in i denna och leta exakt vad du har http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Ok vart sitter den vet du det? är en sån starkare än en R25a då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 V6 bl. annat och så finns en R30 Diesel men de körde med BMW:s Diesel så den kan du utesluta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 V6 bl. annat och så finns en R30 Diesel men de körde med BMW:s Diesel så den kan du utesluta. ok. men ja kommer inte behöva göra nån distans till urtrampningslagret med denna lådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 jag vet inte säkert med SAAB men troligtvis och den lådan finns med hydraulisk koppling och då svarvar man bara en bit. Det finns här på trådarna flera har gjort den kombon. Jag hade med kopplingsarm och jag svarvade en hylsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 (edited) Jörgen: Jag gjorde ju en kontakt för SFI (den lilla) och matat den med 15V men nåt stämmer inte. Kanske är spänningen inte konstant på adaptern. Nu är det inte ett jätteproblem för det är ju bara att uppdatera efter totalt strömavbrott. Är ju himla skönt om man kan köra allt via SFI och slippa rota efter handsken :) Det får blir att fixa så det funkar på riktigt :) EDIT: Lite hur jag gjorde http://forum.ecuproject.com/showthread.php?3358-Build-a-box-for-CANUSB-with-both-SFI-and-T5-direct Mange: Jag tror inte du kommer ångra dig över kombinationen med SAAB + Opel. Jag drog ner och köpte min låda hos Granath's ....billigt vet jag inte :) Dock rekommenderar jag dig att ta en kort sväng till nordliga(re) Sverige och kolla sevens med samma kombination, det finns ju några i trakterna om Alingsås/Trollhättan/Grästorp. Du är välkommen till Alingsås när det passar. Distans till urtrampingingslagret är en smal sak om man gör rätt och inte som jag gjorde :banghead: men lätt fixat :D Edited January 5, 2012 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 5, 2012 Share Posted January 5, 2012 V6 bl. annat och så finns en R30 Diesel men de körde med BMW:s Diesel så den kan du utesluta. Nu vill jag inte vara petig men en R30 med "HP" alfa kod från 2.2 opel dieseln samma som i saab skall passa. R30 med "EG" var däremot tydligen BMW. (vilket värdelöst vetande :blink:) Sedan heter alla R30 --> R28 för att göra det ännu enklare ((auch beim R30 steht an dieser Stelle "R25-R28") Finns en på bildels basen för 4' men det tycker jag är dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 5, 2012 Author Share Posted January 5, 2012 Jörgen: Jag gjorde ju en kontakt för SFI (den lilla) och matat den med 15V men nåt stämmer inte. Kanske är spänningen inte konstant på adaptern. Nu är det inte ett jätteproblem för det är ju bara att uppdatera efter totalt strömavbrott. Är ju himla skönt om man kan köra allt via SFI och slippa rota efter handsken :) Det får blir att fixa så det funkar på riktigt :) EDIT: Lite hur jag gjorde http://forum.ecuproject.com/showthread.php?3358-Build-a-box-for-CANUSB-with-both-SFI-and-T5-direct Mange: Jag tror inte du kommer ångra dig över kombinationen med SAAB + Opel. Jag drog ner och köpte min låda hos Granath's ....billigt vet jag inte :) Dock rekommenderar jag dig att ta en kort sväng till nordliga(re) Sverige och kolla sevens med samma kombination, det finns ju några i trakterna om Alingsås/Trollhättan/Grästorp. Du är välkommen till Alingsås när det passar. Distans till urtrampingingslagret är en smal sak om man gör rätt och inte som jag gjorde :banghead: men lätt fixat :D Jo jag tyckte det va billigt :) gav 795kr för lådan och dom hade ytterliggare 4 på lager :) Jo de vore kul och ta en liten turné och kolla på lite andra byggen :) nått tips på hur jag ska göra distansen? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 (edited) Ja det var billigt, tror jag gav närmare 2900 vilket nog var ett överpris (fast jag sålde SAAB lådan jag hade i donatorn för ungf samma pengar :) ) Distansen för kopplingscylinder, där gjorde jag en tankevurpa som resulterade i att riva ur motorn efter SFRO 2. Den tryckte ur sig "lite" olja pga att tätningarna hamnade fel och tätade inte. Delade då cylindern så tätningen satt kvar på original ställe och sen ett par distanser mellan (lösningen finns nog postad i forumet redan) Edited January 6, 2012 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 (edited) Ja det var billigt, tror jag gav närmare 2900 vilket nog var ett överpris (fast jag sålde SAAB lådan jag hade i donatorn för ungf samma pengar :) ) Distansen för kopplingscylinder, där gjorde jag en tankevurpa som resulterade i att riva ur motorn efter SFRO 2. Den tryckte ur sig "lite" olja pga att tätningarna hamnade fel och tätade inte. Delade då cylindern så tätningen satt kvar på original ställe och sen ett par distanser mellan (lösningen finns nog postad i forumet redan) Haha vet du vad? Jag satt faktiskt igår och funderade på om en sån här lösning skulle funger, ochd et gör den ju då, va bra :) men hur långa distansrör gjorde du? Edited January 6, 2012 by Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Min distans är 14 mm men du behöver mäta upp själv, tror det finns olika variationer. Jag mätte upp koppling och min/max på cylindern och sen räknade ut distansen (skulle gissa på ca 17 mm med fullt intryckt cylinder) och sen drog jag bort några mm för att kompensera för att kopplingsfjädrarna går ut när kopplingen slits. Dagen när kopplingen byts får man mäta upp igen men det är ju så med specialbyggen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Misstänkt lik min lösning Jocke Min blev 13 mm, vilket var skillnaden mellan Saab 9000 och Opellådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Christer, japp...kopiering rakt av tror jag....det är det fina med denna klubb och forum :) Du gör ju dessutom så fina lösningar .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Nu är motorn och bakaxeln "monterad" ska bara köka pizza först sen uppdaterar jag med bilder :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Då var det dags för en stor uppdatering :) har vart i garaget hela dagen och fått en hel del gjort. började med att strippa ner motorn från all än så länge onödigt, effter det satta jag dit växellådan. efter det var det dags att testa om allt fick plats i chassit. det var precis att det fick plats, fick kapa bort ett stag som gick under bilen för att göra plats för växellådan Ni andra som byggt Sevens med SAAB motor, hur har ni fått till slangarna till vattenpumpen? eller är det jag som har min motor för högt? Hann även bygga om bakvagnen så jag får dit en stel bakaxel. det var ett h*lvete att få bort bakaxeln från 140:an, trots att jag la den på taket :) Det blir lätt stökigt i garaget när man håller på :) Ser det ut som om jag har min motor högt? eller är SAAB motorerna höga av sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 (edited) Jag skulle vilja säga att du har motorn 10-15 cm för långt fram. Jag skulle kapa av lite rör i ramen bakom toppen och göra om den delen lite. Förutsättningen för bättre viktfördelning ökar samtidigt. Mitt blockplan till tråget ligger 80 mm över ramens undersida. Edit: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&st=0 Kolla lite på #84 & #89 så ser du hur jag gjorde med främre röret i torpedväggen. Min växellåda börjar precis vid det röret. Edited January 6, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 Jag skulle vilja säga att du har motorn 10-15 cm för långt fram. Jag skulle kapa av lite rör i ramen bakom toppen och göra om den delen lite. Förutsättningen för bättre viktfördelning ökar samtidigt. Mitt blockplan till tråget ligger 80 mm över ramens undersida. Edit: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&st=0 Kolla lite på #84 & #89 så ser du hur jag gjorde med främre röret i torpedväggen. Min växellåda börjar precis vid det röret. A jag kollade lite på hur du hade gjort med torpedväggen eller så, och tror att det blir till att sätta kapen i den i morgon och kapa ur lite. 80 mm... de ska ja försöka komma ihåg tills i morgon :) då tror ja nästan att min motor sitter för lågt nu... för som det är nu så får ja inte dit oljefilterhållaren på grund av att det är så lågt så ett stag är ivägen. kan tillägga att jag itne satt fast motorn än utan den bara hänger på plats. Tack så mycket för hjälpen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 vatten pumpen är lite jobbig , jag och jocke kör med el pump, jörgen med en lite bredare ram löste det med pumpen på plats , du kommer få tricksa en del, dit största problem har du inte hitta än , turbo , grenrör, vatten pump , de vill alla vara på samma ställe Men det är lösbart ingen av oss har samma lösning så du har minst tre sätt att välja på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted January 6, 2012 Author Share Posted January 6, 2012 vatten pumpen är lite jobbig , jag och jocke kör med el pump, jörgen med en lite bredare ram löste det med pumpen på plats , du kommer få tricksa en del, dit största problem har du inte hitta än , turbo , grenrör, vatten pump , de vill alla vara på samma ställe Men det är lösbart ingen av oss har samma lösning så du har minst tre sätt att välja på Okej, jag va inne på att köra med el-pump, kanske man ska göra då? o fimpar man vattenpumpen är det ju bara två saker som vill vara på samma ställe :P jag har faktiskt flänsar till denna turbon liggandes någonstans... man kanska ska göra att eget grenrör? för kan tänka mig att det blir trångare på den sidan när styrstag ska dit med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Ja, med el-pump blir det enklare att sätta den där det passar. Du kommer få tajt på många ställen :) Tänk att använda STYVA motorkuddar :D Jag har nog inte mer än 5 mm runt växellådan och ramen men verkar funka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 6, 2012 Share Posted January 6, 2012 Mange, 1. jag har min vpump så som på bilden, den lilla anslutningen går till påfyllningen/expkärl orginal men den har jag pluggat, du kan titta på min tråd hur jag löste expkärlet bla . 2. Saab motorn är rätt hög och vi alla har ett litet scoop i huven ,min rekomendation är att sätt motorn så att lådans nedre punkt inte går under ramen och sen så moddar du oljetråget så att detta inte är lägre än lådan , Obs ! oljetråget tar du ifrån NG 900/93 för det är mycket bättre/smartare gjutit än 9000 tråget . Oljenivån i orgtråget ligger 25mm under delningsplanet motor/tråg och håller man denna nivå så får man som i mitt tråg i 5 L 0,3L mer än orginal. Så lägg vlådan i linje med ramröret så blir motorn inte så hög i ramen, min låda är lite nedanför och Lupus låda ligger i linje. 3.Var du ska ha motorn i länsled ? jag flyttade bak min motor ca 80mm bakom torpeden för att jag trodde att det skulle bli bättre viktfördelning men det behövs inte då jag nu har 58 % vikt bak och 42 % fram vilket på bana har visat sig vara svårt att få upp tempen på R-däcken fram, så min rek är att ha motorn som du har den på bilden, det blir bra viktfördelning.bla Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.