Jump to content

Tvätta motor, växellåda o.s.v.


_coffe_

Recommended Posts

Jag vet inte om frågan har varit uppe tidigare, det har den garanterat, men det skadar väl kanske inte att ställa den igen?!

Vad är bästa metoden för att tvätta motordelar, växellåda, diff o.s.v?

Hur får jag enklast bort rostbeläggning?

Link to comment
Share on other sites

Utan att behöva demontera motorn helt så skulle jag säga 1: blästra 2: roterande stålborste på vinkelslip. 3: roterande stålborste på borrmaskin där inte vinkelslipen kommer åt.

Link to comment
Share on other sites

Alfanol avfettning är djuriskt.

har du sedan rost som inte gått bort så ta Fosforsyra eller citronsyra.

Jag skulle inte blästrat en motor för gruset har förmåga att tränga in överallt.

Link to comment
Share on other sites

För att tvätta motordelar har jag brukat använda en större balja och sedan slabba och pensla med förtunning. Med tanke på att det knappast är hälsosamt så skulle jag rekommendera en smådelstvätt från antingen Jula eller Biltema istället.

För att få aluminium snyggt är det antingen glasblästring (kräver helst att man demonterar för att inte få in skit där det inte skall vara ) eller att tvätta och måla som gäller. Jag tycker inte att aluminium blir snyggt om man kör med stålbortse.

Link to comment
Share on other sites

För att få aluminium snyggt är det antingen glasblästring (kräver helst att man demonterar för att inte få in skit där det inte skall vara ) eller att tvätta och måla som gäller. Jag tycker inte att aluminium blir snyggt om man kör med stålbortse.

Kanske ska förtydliga det jag skrev. det är om du ska måla efter eftersom det är precis som sonett säger det blir itne snyggt.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en ultraljudstvätt på jobbet, du känner ingen som har tillgång till det??? :thumbsup:

Att inte gubben som uppfann ultraljudstvätten har fått nobelpriset är skandal.

Håller med. Den tvättar tom bakterier och virus från en med. labmaskin som jag skötte service på under slutet av förra århundradet.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Den tvättar tom bakterier och virus från en med. labmaskin som jag skötte service på under slutet av förra århundradet.

Det är svårt för de små krakarna att hålla sig fast när man imploderar gas på dem. :thumbsup: :racesmile:

Jag besökte en remanufacturing-fabrik i början på veckan. Jag gick runt och bara glodde av avundsjuka. Vilka maskiner! Vilken kontroll!!! Gissa om jag var sugen på att slänga in mina grejor i deras flöde. :icon_oops: Tyvärr gör de inget med så gamla grejor som mina. Det var betydligt modernare motorer de renoverade. De använder upphettning/bränning kombinerat med blästring(stålkulor/glas/plast/nötskal/... beroende på vad de skulle rengöra) för att göra rent delarna. Det ger riktigt riktigt bra resultat. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Har du tillgång till en som tar ett helt motorblock?

Inte volvoblock, men ett rensat block till hundkoja har jag kört där i.

60 grader varmt vatten med en skvätt Alfanol B för rostens skull så blir det fint som katten....

Link to comment
Share on other sites

Jodå, allt ligger i småbitar, så sett är det inga problem.

Det blir nog att man får hitta något bra lösningsmedel, spraya in allt med det och blåsa av det med högtryckstvätten. Det som inte går bort efter det får man nog lägga lite handkraft åt istället. Sen ska allt målas efter det i snygga, matchande färger :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...