Jump to content

Aerodynamik


TonysGarage

Recommended Posts

Efter att ha läst mycket om 7or den senaste tiden så verkar det som om 7orna har lyfttendenser i höga farter, det är iaf vad jag dragit som slutsats vid flera tillfällen.

Nu till frågorna...

1 är det så?

2 när då?? 150, eller 350??

3 vad gör man åt det?? förutsatt att man nu vill köra riktigt fort... inte nödvändigtvis 350, men iaf 250...

Har förstått att 7orna är riktigt roliga på "knixiga" banor men på en större bana kan det ju va gött å sträcka på benen utan att behöva fundera på om man ska få en flygtur. :o

Link to comment
Share on other sites

Alla bilar kan lyfta bara motorn orkar pressa uppfarten tillräckligt och luftströmmningen är fel eller störs av tex ett gupp, obalans eller liknande. Sök på youtube så finns det sekvenser. Sedan om du "flyger" fullt ut eller om du lättar så mycket att man tappar kontrollen över bilen för kontakten med vägbanan blir sporadisk eller för lite friktion minskar kraftigt för att kunna bromsa / styra och så kör man av banan det kan bli vilket som.

Svaret på fråga 1 blir ett ja.

Svaret på fråga två blir också ett ja, visa bilar får otrevliga tendenser i 150 andra i 200 en del går säkert bra i 225 och kanske mer ändå. Det finns mycket skrivet om aerodynamik och tunnlar under bilen som "suger fast" mot marken mm.

Svaret på fråga 3 blir förhålla sig till en säkerhetmarginal. Alltså bygga bra, lära sig mycket om aerodynamik, inte överskatta vare sig bil eller sig själv. Kort och gott Köra vettigt.

Väldigt många lagar går att överklaga, naturlagarna är svårare att överklaga och lättar en bil av någon anledning är det mycket sager som händer fort......

Link to comment
Share on other sites

Cealm!

Anar att din strategi är att en tung bil inte lyfter lika lätt. Är det för att få bra högfartsegenskaper du kör med mycket tjockt stål i byggena??

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Touche! 515.gif

250 blås i en Sjua är nog rätt läskigt oavsett om den är "airborn" eller inte. Varit över 200 med Cobran några gånger och det blåser rätt friskt då. racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

pelle17B: Jag skrev faktiskt så som du beskriver men valde att "sudda" bort det mest för att skona viss speciell ännu ej nämnd ungdom som skriver inlägg i denna tråd......... Visst är det så jag håller säkerhetsnivåerna med hjälp av ett och annat kilogram.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... som vi kan se på filmklippen så kan ju även dom "stora" killarna få oönskade lyft. Att det blåser runt öronen gör mig inget, kör ganska mycket mc och naturligtvis handlar det om att inte köra över sin förmåga men förmågan beror ju i allra högsta grad på utrustningen och de flesta stora mc kan man idag köra 300 utan att förvänta sig några materiella överaskningar.

Frågan var ju egentligen om ni har några tipps på hur man bygger en pålitlig 7 med eventuella sugefekter, speciellt lämpliga framvagnskonstruktioner mm

Link to comment
Share on other sites

Det är en väldig skillnad på fartvinden på en hoj och i en öppen bil från 60-talet! Det är en sån jävla turbulens i riktigt höga farter så man bör ha bra nackmuskler för att inte få hjärnskakning. prop.gif

Ärligt talat så tror jag att du ska leta efter ett annat byggprojekt om du ska upp i dom farterna du pratar om, Visst kan man bygga in hjulen och sätta på spoilers och venturis, men då kommer den ju att se mer ut som en GT40 eller nåt liknande. Så varför inte bygga en sån direkt? En sjua är väl ingen missil direkt, men fan vad dom kan svänga!

Link to comment
Share on other sites

Det är en väldig skillnad på fartvinden på en hoj och i en öppen bil från 60-talet! Det är en sån jävla turbulens i riktigt höga farter så man bör ha bra nackmuskler för att inte få hjärnskakning. prop.gif

Ärligt talat så tror jag att du ska leta efter ett annat byggprojekt om du ska upp i dom farterna du pratar om, Visst kan man bygga in hjulen och sätta på spoilers och venturis, men då kommer den ju att se mer ut som en GT40 eller nåt liknande. Så varför inte bygga en sån direkt? En sjua är väl ingen missil direkt, men fan vad dom kan svänga!

Tack Drake, du har helt rätt. Ju mer jag läst om alla byggen här ju mer idéer har jag fått :wacko: men det är ju faktisk så att man får hejda sig lite, se till vad man vill ha och välja objekt därefter. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Som ni ser så är det väldigt sällan det lyfter på plan mark utan först när något gör att fronten lyfter så luft kommer under, t,ex, vid ett lyft som på dessa filmerna. Och bygga bort det är inte lätt. Cealm är på rätt spår faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag snackade med en kille för x antal år sedan som körde med R1 motor i sin sjua. Den började bli nervös i framvagnen över 160km/h. Kom det sen ett gupp i vägen så lättade den lite.

Spoiler fram och slitsar i framskärmarna kan jag tänka mig hjälper en del.

Skickat från min HTC

Link to comment
Share on other sites

En sjua har nog sämre dynamik än en tegelsten. Ska du ha bättre kanske du ska bygga en sånhär: http://www.sylva.co.uk/j15.html Annars har ju Caterham försökt bättra på lite genom att sätta på små vingar på nosen och annat. Vet inte hur mycket det gjorde, men kolla på CSR och R500. Men som sagt, det blåser och lever så mycket att man knappt kan köra så fort att man får problem ändå. Jag vet inte om min orkar upp i 160 ens. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft några problem i farter strax över 200 och detta utan några speciella "vingar".

Jag tror att det är väldigt viktigt att ha ordning på bitarna (hjulinställningar, dämpare, däck osv) i dessa "höga" farter.

Kolla in denna film från Gotland, 3 minuter in. Ser ganska avslappnat ut :unsure: trots ca 190km/h

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört 193 km/h enligt min kalibrerade cykeldators max speed minne.

jag har en mätsträcka i uppförsbacke som jag har en vägskylt som riktmärke.

Men jag är livrädd om det skulle lyfta eller så.jag har inte känt tendenser på det än, men känslan att det kan.

Link to comment
Share on other sites

--- se till vad man vill ha och välja objekt därefter. --- Klok synpunkt, När man kommer upp i fart så man inte längre är säker på sin egen bil och sig själv, vid det tillfället färdas man minst 25 km kanske mer för fort. För mig är det aldrig värt den risken, feg eller bara klok, vem vet kanske en kombination.

Konbanor är ofta lagda för maxfart 80 km i vissa klubbar jag är med i är det ett krav på max 80 km/h. Ändå så upplever man konbanan som "våldsamt snabb" även med mina tröga bilar och det är kul, riktigt kul. Jag får kul och får en låg riskfaktor. Jag gillar båda de delarna.

Men allt är vad man själv vill satsa på, det är också en stor del av charmen med hela bilbyggeriet, vi gör olika saker och satsar olika som i sin tur ger en bil-mångfald.

Jag både kan och törs köra 200 men jag delar upp det i två körningar om vardera 100 km/h för det får man väl, eller?

Link to comment
Share on other sites

Man får det, men det är inte rätt. Fast om du delar upp dina 0-100 körningar på 2 och plussar tiden så är det ok. Fast det kanske du redan gjort iofs??!blink.gif

laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

--- se till vad man vill ha och välja objekt därefter. --- Klok synpunkt, När man kommer upp i fart så man inte längre är säker på sin egen bil och sig själv, vid det tillfället färdas man minst 25 km kanske mer för fort. För mig är det aldrig värt den risken, feg eller bara klok, vem vet kanske en kombination.

Konbanor är ofta lagda för maxfart 80 km i vissa klubbar jag är med i är det ett krav på max 80 km/h. Ändå så upplever man konbanan som "våldsamt snabb" även med mina tröga bilar och det är kul, riktigt kul. Jag får kul och får en låg riskfaktor. Jag gillar båda de delarna.

Men allt är vad man själv vill satsa på, det är också en stor del av charmen med hela bilbyggeriet, vi gör olika saker och satsar olika som i sin tur ger en bil-mångfald.

Jag både kan och törs köra 200 men jag delar upp det i två körningar om vardera 100 km/h för det får man väl, eller?

Klok synpunkt och inställning.

Antas

(Har aldrig botat för överskridande av hastighetsbestämmelser)

Link to comment
Share on other sites

--- Åhhh, vad härligt elak jag var nu. Me like! ---

Ärligt Drake, vad är det för elakhet i dina inlägg? Jag kan bara erkänna att jag förstår inte elakheten? Det måste finnas någon koppling i att jag inte bryr mig i att kunna köra 200 km/h eller ej. Fast samtidigt verkar det ha något att göra med noll till 100 km/h på tid gånger 2. Noll till hundra km/h kan ju ta en vecka för jag har sällan bråttom.

Det är någonting i resonemanget jag missar här och det är därför det blir mer förbryllande än elakt. Förklara gärna.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Självklart är det ju så att vad som helst flyger om farten är hög nog och luften får grepp om grejerna, vad jag förstår så flyger Cealms bilar inte lika lätt som andras... :icon_oops: Här i byggden (läs Falköping)pressar grabbarna ut 600-900 hkr ur sina pinade gamla BMW med turbo och/eller kompressor, vi har en duktig kille som byggt en hot rod som ska köra 400km/h på Boneville salt flats. Hela byggden andas "fart" :racesmile: men samtidigt har jag blivit gammal nog att vilja ha marginalerna på min sida som Cealm menar. En bil som börjar bli otrevlig i 150 är enligt min mening felbyggd eller åtminstone fel justerad. Att bygga bra och säkert är allas mål, men många nöjer sig kanske med konkörning i 80km/h och behöver ju inte ta hänsyn till aerodynamiken, jag menar inte att fartkänslan inte är där men den som inte legat 5cm ovanför asfalten i 250 på en sidvagnsroadracingmaskin (24 bokstäver!)förstår nog inte vad jag menar. Som Jonte skriver att en 7 med R1a eller Hayabusa under huven blir förmodligen nervös i framvagnen långt tidigare än om det istället sitter en rak BMW 6a där... Cealms lag! :notworthy:

Men någonstans borde det "gyllenesnittet" ligga jag är helt säker på att bland alla er gamla byggare å rejsputtar finns erfarenheten till "Super7an" som bara kan komma av mångas erfarenhet och som vågar se bortom gamla donator Fordar för att det är tradition.

Drake har ju på sätt å vis rätt när han påpekar att detta kanske inte var rätt objekt för ett höghastighets projekt men efter ännu en sömnlös natt kan jag bara konstatera att det är en 7a jag vill ha! Sylvias modeller var inget för mig, och sen kollar jag på Libells länk å blir ännu mer taggad att få till det! :515: Men jag vill bygga så bra att jag slipper Thomas känsla när man går över ett krön. :( Jag vill ha adrenalinkicken jag fick på roadracingbanan, men jag vill ha den i en 7a :prop:

Link to comment
Share on other sites

jag har kört 205 knyck (under förutsättning att varvräknaren visar rätt) på en raksträcka här i byn. Vet inte om jag vill göra om det - i alla fall inte på den 70-vägen.

Kändes mycket tryggare att glida fram i 295 med en porsche.

Frågan är hur en sjua ser ut om man vill optimera med diverse vingar och sånt. Är det besiktningsbart?

Sedan går väl inte grundproblemen att bygga bort - bara kompensera.

Om jag var ute efter att smiska runt i toppfart skulle jag definitivt välja en annan biltyp. Men vi gillar olika och det ska förstås uppmuntras!

Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: DEt är ett bra tänk. Om jag läser dig rätt så är det här det viktigaste punkten --- Jag vill ha adrenalinkicken jag fick på roadracingbanan, men jag vill ha den i en 7a -----

Det är det rödmärkta som du vill åt i din 7-spec. En sådan sak kan du nå på många olika sätt som:

- snabb bana där du kör själv eller

- snabb bana och "fajtas" med andra bilar, det kan koppla på turboadrenalinkick med fajten.

- långsammare bana tex konbana, A-sprint eller något ett du lägger som är rysligt svår och krävande med adrenalinpåslag behöver inte nödvändigtvis på "jättefort" men tillräckligt fort.

- vill du ha riktigt livsfarlig körning så då skall du välja storstadstrafik bland "vanligt folk" det om något är väl adrenalinhöjande och livsfarligt

En sak att tänka på är att som i allt med adrenalin man blir mer och mer immun eller rättare sagt gränserna tänjs uppåt för att nå samma nivå av njutning. Kort versionen: vanebildande och dosen får höjas vartefter.

Glöm inte för allt i världen att det så är det är. Människor fungerar så.

För mig känns det som du behöver tänka mer på hur du vill uppnå det du vill. När du bestämt dig för hur du vill adrenalin-dosera då bygger du en bil som passar för det uppdraget. Att bygga noggrant gör du vilket fall så det styr inte mer än möjligen lite kostnader om du väljer högfartskraven som viktigast.

Intressant resonemang i tråden. DEt är spännvidden från cruising hos vissa i 2 km/h till de som vill över 200-vallen i en körning.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: DEt är ett bra tänk. Om jag läser dig rätt så är det här det viktigaste punkten --- Jag vill ha adrenalinkicken jag fick på roadracingbanan, men jag vill ha den i en 7a -----

Det är det rödmärkta som du vill åt i din 7-spec. En sådan sak kan du nå på många olika sätt som:

- snabb bana där du kör själv eller

- snabb bana och "fajtas" med andra bilar, det kan koppla på turboadrenalinkick med fajten.

- långsammare bana tex konbana, A-sprint eller något ett du lägger som är rysligt svår och krävande med adrenalinpåslag behöver inte nödvändigtvis på "jättefort" men tillräckligt fort.

- vill du ha riktigt livsfarlig körning så då skall du välja storstadstrafik bland "vanligt folk" det om något är väl adrenalinhöjande och livsfarligt

En sak att tänka på är att som i allt med adrenalin man blir mer och mer immun eller rättare sagt gränserna tänjs uppåt för att nå samma nivå av njutning. Kort versionen: vanebildande och dosen får höjas vartefter.

Glöm inte för allt i världen att det så är det är. Människor fungerar så.

För mig känns det som du behöver tänka mer på hur du vill uppnå det du vill. När du bestämt dig för hur du vill adrenalin-dosera då bygger du en bil som passar för det uppdraget. Att bygga noggrant gör du vilket fall så det styr inte mer än möjligen lite kostnader om du väljer högfartskraven som viktigast.

Intressant resonemang i tråden. DEt är spännvidden från cruising hos vissa i 2 km/h till de som vill över 200-vallen i en körning.....

Det allra bästa är att man får ha korkade frågor och får vänliga, seriösa svar oavsett om du är en cruiser eller rejsputte, alla är accepterade här, och hjälper varandra efter bästa förmåga! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det verkar inte som någon här upplevt problemet? Jag har också hört att sjuor kan bli lätta fram i hög fart, dock tror jag inte att de lyfter bara sådär utan förvarning. I och för sig är ju bilarna lätta, men har något hört att det kan hända något som Mercorna? På racebilar med venturitunnlar kan man få plötsligt släpp om chassit slår i backen och luftflödet under bilen stoppas så downforce försvinner, men det är ju knappast något problem för oss. :)

Kan det vara så att ryktet främst baseras på gamla Lotus 7 med "amerikaskärmar", alltså de långa skärmarna fram. De borde ju lyfta rätt bra...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft några problem i farter strax över 200 och detta utan några speciella "vingar".

Jag tror att det är väldigt viktigt att ha ordning på bitarna (hjulinställningar, dämpare, däck osv) i dessa "höga" farter.

Kolla in denna film från Gotland, 3 minuter in. Ser ganska avslappnat ut :unsure: trots ca 190km/h

Ser ju hur lugnt ut som helst.

Och inte brusar det mkt heller, det måste uppenbart vara högst individuellt om det blir mkt eller lite turbulens, och jobbigt att köra.

Och när det går i 200 eller mer med en hoj så krävs det en hel del av nacken med kan jag upplysa om.

Även på en rejshoj. :-P

Jag skulle nog föredra en 7:a ändå, mot hojen i 200.

Och man kan göra ganska mkt för att minska turbulens utan att det förstör looken på 7:an, kanske även så att få ens tänker på det. :-)

;-)

Hur som helst ett intressant ämne.

Och om man vill så kan man ju ha lite prylar att kasta på för just bankörning. Vinge bak tex. :-)

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall härrör min skepsis främst från framvagnsgeometrin (jag tror i alla fall att det är där skon klämmer) med Taunusspindlarna. I lägre hastighet är det inga bekymmer.

Sedan har jag bara kollat toe-in, cambern verkar rent visuellt ligga på ungefär en grad negativ. Castervinkeln är som den är och verkar inte gå att ändra speciellt mycket utan att antingen göra nya fästöron i ramen eller göra övre bussningarna smalare så det går att shimsa.

Men det är ju egentligen bitvis offtopic i den här diskussionen, jag ville bara knyta an lite till Libells goda synpunkter angående ordning på grejorna.

Bilen duger dock alldeles utmärkt till att spela Allan runt stan.:prop:

Link to comment
Share on other sites

För att stämma i bäcken vill jag meddela alla som fått uppfattningen att jag ligger på en riskokare i 300 dagligen att den tiden är förbi... ok det står en i uthuset men den står där bara för att jag "kan" om jag måste....

post-4696-0-36514400-1303936518_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: --- riskokare --- Nu är det visserligen tidigt på morgonen (06:03 CSI lokal tid) men ser jag så fel, nog tycker jag att det ser ut som riktiga motorcyklar på bilden. BMW alltså! Undrar varför just de är riktiga? Svar: Haft ett par själv och dessa med två cylindrar. En på var sida som det skall vara.

Som sagt tidig morgon och jag kan se fel på bilden men mitt påstående är inte fel, tycker i alla fall jag.

I vilket fall bra att veta att din normala fart till affären ligger strax under 300.......... så lugnt och bra det känns nu jag var lite orolig en stund där.

Link to comment
Share on other sites

Drake, tyvärr kan du inte åka till affären med varken en kart eller roadracingmaskin å då är frihetskänslan inte där.

Cealm, du ser rätt, min BMW R1200 GS Adventure och jag till höger lutande mot en 4 meter hög snövall!

Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: --- tyvärr kan du inte åka till affären med varken en kart eller ---- För mindre än en vecka sedan hade jag skrivit under på det uttalandet men nu är jag inte lika säker länge. Jag såg på blocket en kart där det påstods att den hade regplåtar och det var inte en sådan här cross/ gruskart utan en lågbyggd lite större kart. Nu syntes inga regplåtar på fordonet så jag har det inte bekräftat men det är värt att notera. Kanske någon på forumet som vet mer om "laglig kart på gata".

Edit: Tilläg: Jag visste det fanns och har hittat två stycken Vägreggade kart.

Länken försvinner om annonsen försvinner men sök på fordon och vägreggad så kan det dyka upp fler på blocket.[/i]

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

OFFTOPIC.

Allt handlar inte om asfalt.. kolla in

. Det är en kombination av både aero och hydrodynamik. 125cc med en 14 åring i går en bra bit över 110 km/h, 350 ligger väldigt nära 200 och trimaran 500cc når efter 8-9 sekunder från bryggan uppemot 190 och liksom F1 bilar svänger man med 500cc 4G.

Känslan när man ligger på magen i 150 och det varvar 14000 i en 250 strax bakom fötterna i en skön sladdande sväng är riktigt go.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju hur lugnt ut som helst.

Och inte brusar det mkt heller, det måste uppenbart vara högst individuellt om det blir mkt eller lite turbulens, och jobbigt att köra.

Och när det går i 200 eller mer med en hoj så krävs det en hel del av nacken med kan jag upplysa om.

Även på en rejshoj. :-P

Jag skulle nog föredra en 7:a ändå, mot hojen i 200.

Och man kan göra ganska mkt för att minska turbulens utan att det förstör looken på 7:an, kanske även så att få ens tänker på det. :-)

;-)

Hur som helst ett intressant ämne.

Och om man vill så kan man ju ha lite prylar att kasta på för just bankörning. Vinge bak tex. :-)

Håller med dig om hojen, där blir det för turbulent redan i farter strax över 100.

Sen att åka i 200 med Sjuan, ger ingen större glädje heller. Dom skulle gärna kunna få bygga s-kurvor på alla långa rakor på banorna, då det är kurvorna som är det roliga. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Mmm, men det är rätt ballt när det går så där läskigt fort. Sådär fort så att man vet att ett misstag gör att man faktiskt dör, bokstavligen! Men axxet är den bästa drogen, och den funkar även i lägre farter. Jag är vridtorsk helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Libell: --- Sen att åka i 200 med Sjuan, ger ingen större glädje heller. Dom skulle gärna kunna få bygga s-kurvor på alla långa rakor på banorna, då det är kurvorna som är det roliga ---

Tack, jag ställer mig helt bakom ditt yrkande. Möjligen med ett tilläggsyrkande att man bygger många s-kurvor på de före detta raksträckorna...........

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog det är mer turbulens i en 7:a än MC. Då all luft som pressas över huven kommer på dig samt turbulens i sittbrunnen.

MC:n klyver mer luften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...