Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Klantade mig och råkade göra sönder avsluftningsnippeln på diffen när jag bytte olja.

Kan Ford i Sverige fixa fram sådana eller är det special från UK?

Är den gängad i huset eller bara dit-tryckt? (måste man öppna diffen för att byta den? )

Sen funktionsfråga, är det bara att ansluta en slang som går neråt eller kräver det andra knep?

Posted

Jaa, vad är det för axel? det finns olika alternativ.

sitter den på locket? eller i axelröret? eller ovanför i diffhuset.

Att ha slang på axelröret går bra. har du det på diffhuset eller kåpa så kan du få ut olja.

Ska du ha slang så låt den först gå uppåt ca 10 cm sedan en böj neråt så inte smuts o vatten kan komma in. De där original plupparna brukar vara dit tryckta/pressade eller svtsade

Posted

Det är en 7,5" diff med 100 mm flänsar.

Nippeln i plast sitter i locket, i högra sidan snett uppåt.

Här med en tejp-bit på. Att komma upp med slangen 10 cm blir svårt men kanske om man drar den framåt och upp.

IMG_0373.JPG

Posted

Chansade och knacka loss den och den var bara pressad. Gäller nu att hitta en ny...sen se hur slangen kan anslutas

Posted

Har du olja i nu? annars så kan du ta bort locket och göra en gänga och sätta i en annan universal nippel. Burtons har säkert original

Posted

Ja, jag har olja i och vill helst unvikda att öppna...nu dessutom diffen monterad. Skall kolla om jag kan hitta en nippel

Posted

En annan fundering dök upp....när nippeln gick av så ramlade diffen från skruvstycket ner på bänken (inte så långt fall). Nu när jag har monterat diffen och snurrar på ena drivaxeln, så "skorrar" det men inte vad jag kan höra/känna när jag snurrar båda samtidigt. Är det normalt eller är det ett problem med diffen?

Har inte noterat detta tidigare (vad jag kan komma ihåg).

Posted

Det brukar låta lite och "hugga" lite för det är så grova drev.

Men dina drivaxeltappar åkte väl inte in nåt? det ska de inte göra.

Posted

Thomas: Ok, då chansar jag att det är ok. Det gäller ju som sagt när man snurrar ena sidan och andra snurrar åt andra hållet. Båda åt samma håll känns bra. Det blir ju lite meck att plocka bort diffen senare om det skulle visa sig vara problem men får ta det då i så fall.

Flänsarna har inte åkt in.

Calle: Tack! Nu är den dock numera svart :)

Posted

Jag drog upp min avluftningsslang typ 10 cm och drog ned den i en liten PET flaska. Körde utan slang i början och det kommer lite olja ur nippeln ibland vid inspirerad körning.

/Peter

Posted

Skall försöka göra nåt liknande....skall nog gå med lite krökar då bränsletanken ligger precis över.

  • 2 weeks later...
Posted

Vad har avluftningen för funktion? Jag har en dm slang på min volvoaxel som jag inte direkt brytt mig om. Kanske ska ägna den lite tanke.

Kan det bero på att oljan och godset utvidgas/krymper vid temperaturväxlingar? Teoretiskt borde trycket öka vid ökad temperatur (inspirerad körning) och får som följdeffekt att oljan kan tryckas ut vid axelingångarna.

Antas

Morgonteoretiserare

Posted (edited)

Jag kommer ha nippel - slang och om jag hittar en liten plastflaska (0.5-1 dl) så sätter jag slangen i denna.

Gäller bara att hitta dylik flaska....får väl botanisera i hemmet och/eller på ICA Maxi :)

EDIT: Hittade en kandidat...en urgammal Desivon i medicinskåpet på 125 ml som skall få nytt spännande liv :)

Edited by Jocke4U
Posted

Jag har ca 30 cm transparent slang dragen uppåt (20cm) med ett U (dvs pekar nedåt) på min 7,5" diff. Den har aldrig ens blivit fuktig av olja trots bankörning, så uppsamlingskärl lär nog inte behövas utan att du överfyller diffen.

Posted (edited)

Jag har ca 30 cm transparent slang dragen uppåt (20cm) med ett U (dvs pekar nedåt) på min 7,5" diff. Den har aldrig ens blivit fuktig av olja trots bankörning, så uppsamlingskärl lär nog inte behövas utan att du överfyller diffen.

I växelåds världen där jag jobbar normalt sett så är det enbart eventuell skummning av oljan man kan råka ut för och det löses genom att som morty skriver drar en lämplig slang så det inte pöser över med en gång då det mest är luft .

Sedan kan jag även meddela att skummning normalt sett i en växelåda bara uppkommer vid över 30 min körning autobahn MAX hastighet och varm olja .

Gör det det tidigare är oljan gammal (tappad sina anti skummnings egenskaper) eller överfylld.

så mao spara vikten !!!! ingen behållare behövs, liten slang bara

Edited by LUPUS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...