Jocke4U Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Hej, Klantade mig och råkade göra sönder avsluftningsnippeln på diffen när jag bytte olja. Kan Ford i Sverige fixa fram sådana eller är det special från UK? Är den gängad i huset eller bara dit-tryckt? (måste man öppna diffen för att byta den? ) Sen funktionsfråga, är det bara att ansluta en slang som går neråt eller kräver det andra knep? Quote
Thomas Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Jaa, vad är det för axel? det finns olika alternativ. sitter den på locket? eller i axelröret? eller ovanför i diffhuset. Att ha slang på axelröret går bra. har du det på diffhuset eller kåpa så kan du få ut olja. Ska du ha slang så låt den först gå uppåt ca 10 cm sedan en böj neråt så inte smuts o vatten kan komma in. De där original plupparna brukar vara dit tryckta/pressade eller svtsade Quote
Jocke4U Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 Det är en 7,5" diff med 100 mm flänsar. Nippeln i plast sitter i locket, i högra sidan snett uppåt. Här med en tejp-bit på. Att komma upp med slangen 10 cm blir svårt men kanske om man drar den framåt och upp. Quote
Jocke4U Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 Chansade och knacka loss den och den var bara pressad. Gäller nu att hitta en ny...sen se hur slangen kan anslutas Quote
Thomas Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Har du olja i nu? annars så kan du ta bort locket och göra en gänga och sätta i en annan universal nippel. Burtons har säkert original Quote
Jocke4U Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 Ja, jag har olja i och vill helst unvikda att öppna...nu dessutom diffen monterad. Skall kolla om jag kan hitta en nippel Quote
Jocke4U Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 En annan fundering dök upp....när nippeln gick av så ramlade diffen från skruvstycket ner på bänken (inte så långt fall). Nu när jag har monterat diffen och snurrar på ena drivaxeln, så "skorrar" det men inte vad jag kan höra/känna när jag snurrar båda samtidigt. Är det normalt eller är det ett problem med diffen? Har inte noterat detta tidigare (vad jag kan komma ihåg). Quote
Thomas Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Det brukar låta lite och "hugga" lite för det är så grova drev. Men dina drivaxeltappar åkte väl inte in nåt? det ska de inte göra. Quote
cealm Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Jocke4U: snygg ram du har på bilden några inlägg upp Quote
Jocke4U Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 Thomas: Ok, då chansar jag att det är ok. Det gäller ju som sagt när man snurrar ena sidan och andra snurrar åt andra hållet. Båda åt samma håll känns bra. Det blir ju lite meck att plocka bort diffen senare om det skulle visa sig vara problem men får ta det då i så fall. Flänsarna har inte åkt in. Calle: Tack! Nu är den dock numera svart :) Quote
pelle17B Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Jag drog upp min avluftningsslang typ 10 cm och drog ned den i en liten PET flaska. Körde utan slang i början och det kommer lite olja ur nippeln ibland vid inspirerad körning. /Peter Quote
Jocke4U Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 Skall försöka göra nåt liknande....skall nog gå med lite krökar då bränsletanken ligger precis över. Quote
Jocke4U Posted May 5, 2011 Author Posted May 5, 2011 Fick tag i en nippel från TG Racing :) Annars var detta en ganska fin lösning, dock har jag lite tajt för detta. Ref: http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/277435-diff-breather.html Quote
Rikard Larsson Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Vad har avluftningen för funktion? Jag har en dm slang på min volvoaxel som jag inte direkt brytt mig om. Kanske ska ägna den lite tanke. Quote
Antas Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Vad har avluftningen för funktion? Jag har en dm slang på min volvoaxel som jag inte direkt brytt mig om. Kanske ska ägna den lite tanke. Kan det bero på att oljan och godset utvidgas/krymper vid temperaturväxlingar? Teoretiskt borde trycket öka vid ökad temperatur (inspirerad körning) och får som följdeffekt att oljan kan tryckas ut vid axelingångarna. Antas Morgonteoretiserare Quote
Jocke4U Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 (edited) Jag kommer ha nippel - slang och om jag hittar en liten plastflaska (0.5-1 dl) så sätter jag slangen i denna. Gäller bara att hitta dylik flaska....får väl botanisera i hemmet och/eller på ICA Maxi :) EDIT: Hittade en kandidat...en urgammal Desivon i medicinskåpet på 125 ml som skall få nytt spännande liv :) Edited May 6, 2011 by Jocke4U Quote
Morty Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Jag har ca 30 cm transparent slang dragen uppåt (20cm) med ett U (dvs pekar nedåt) på min 7,5" diff. Den har aldrig ens blivit fuktig av olja trots bankörning, så uppsamlingskärl lär nog inte behövas utan att du överfyller diffen. Quote
LUPUS Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 (edited) Jag har ca 30 cm transparent slang dragen uppåt (20cm) med ett U (dvs pekar nedåt) på min 7,5" diff. Den har aldrig ens blivit fuktig av olja trots bankörning, så uppsamlingskärl lär nog inte behövas utan att du överfyller diffen. I växelåds världen där jag jobbar normalt sett så är det enbart eventuell skummning av oljan man kan råka ut för och det löses genom att som morty skriver drar en lämplig slang så det inte pöser över med en gång då det mest är luft . Sedan kan jag även meddela att skummning normalt sett i en växelåda bara uppkommer vid över 30 min körning autobahn MAX hastighet och varm olja . Gör det det tidigare är oljan gammal (tappad sina anti skummnings egenskaper) eller överfylld. så mao spara vikten !!!! ingen behållare behövs, liten slang bara Edited May 6, 2011 by LUPUS Quote
Fredrik i Trollhättan Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Så är det ju dessutom vid orginalmontering i en Sierra. En liten slangstump som sticks in i ett hål i karossen. Förmodligen för att det inte ska ramla in skit i diffen.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.