Jump to content

Mcsorley 442 + mod


Setharakthe

Recommended Posts

Sitter och planerar ett bygge baserat på Mcsorley 442 ritningarna har dock lite problem med att hitta ett lämpligt ritnings program att göra dom förändringar jag tycker behövs baserat på mitt motorval osv... finns det något lämpligt och användarvänligt program ute där som jag har missat? Har provat Skechup men tycker inte det saknar vissa element jag söker som tex färdiga templates för tex rör och profiler... (kan ju ha missat något dock) Provade Autocad men med det kommer jag inte att kunna rita upp en ram inom de närmaste åren. :(

Link to comment
Share on other sites

...eller så kör du som jag, enligt livemodellen. Då ställer du helt enkelt motor och växellåda i ramen innan du bygger torped och kardantunnel, och monterar rören som det passar till din motor, styrning, stolar osv. Vad har du tänkt för drivlina? Det finns ju flera byggen på Mcsorleybas med olika motorer i detta forum. Vissa av oss har säkert tips på modifieringar. Min bil skulle bli en McSorley 442 tex, men då den har endast 9 rör enligt ritningen sedan ändrdes allt pga drivlina, bak och framvagnen som inte heller är McSorley.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

...eller så kör du som jag, enligt livemodellen. Då ställer du helt enkelt motor och växellåda i ramen innan du bygger torped och kardantunnel, och monterar rören som det passar till din motor, styrning, stolar osv. Vad har du tänkt för drivlina? Det finns ju flera byggen på Mcsorleybas med olika motorer i detta forum. Vissa av oss har säkert tips på modifieringar. Min bil skulle bli en McSorley 442 tex, men då den har endast 9 rör enligt ritningen sedan ändrdes allt pga drivlina, bak och framvagnen som inte heller är McSorley.

Christer.

Problemen som live modellen kan ställa till med vill jag undvika då jag planerar att bygga in en SBF godkänd bur... varför jag vill göra ramen på papper först är att jag vill kunna skicka in ritningen och få den godkänd både från SBF´s och Sfro´s håll åtminstonde ett preliminärt godkännande så jag inte har tolkat något helt fel och får lov att skära upp ramen och börja om...

Solid Works kanske?

Tack ska titta lite närmare på det och återkommer :)

För att klargöra lite frågetecken...

Motor kommer att bli en Bmw m20b25 alt. m50b25... anledningen är enkel. jag bor inte många mil från PPF och det blir mycket lättare med närheten kunnig personal och bra support när det kommer till trimning (vilket absolut kommer att hända).

Växellådan är inte bestämt än men det blir en med god marginal specc för effekt och vrid då jag vill undvika att den rasar pga för hög effekt eller hård körning.

Diff blir en Bmw m5/535 diff för hållbarheten.

Då till frågan varför så "tunga" delar då jag inte behöver mer än max 150-200hk för att få en otroligt rolig bil? (nu kommer jag nog att bli dum förklarad) slut målet är betydligt högre effekt och hållbarhet och en bil som jag kan utvecklas i utan att behöva byta ut halva bilen såfort jag vill höja effekten... bilen kommer dessutom mest att vistas på gatan och stripen och därav buren då det är krav på det. ja jag vet att det i grunden är en bil som är byggd för bana... men jag vill bygga en och tycker om designen på bilen och är mest intresserad av DR och varför göra som alla andra? jag tycker om att stå ut bland folk...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju tjusningen med framför allt sjuor, man kan göra precis som man vill utan att bli halshuggen. Säkert lättare att få purister efter sig om man bygger en Cobra :)

Och hur du än gör kan jag lova dig att det finns tyngre bilar här på forumet :515:

Link to comment
Share on other sites

Erfarenheten av mitt bygge (samma chassi) är att jag skulle göra som Christer J föreslår dvs göra yttre ramrör, ställa dit motor+vx-låda och sedan bygga kardantunnel. Min oerfarenhet gjorde att jag byggde hela chassit färdigt (nästan!) och sedan "pressade" in motor+vx-låda. Jag fick göra om en hel del innan det blev acceptabelt.

Gör som många andra: gör ritningen när det är färdigt!

Antas

Ombyggare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Erfarenheten av mitt bygge (samma chassi) är att jag skulle göra som Christer J föreslår dvs göra yttre ramrör, ställa dit motor+vx-låda och sedan bygga kardantunnel. Min oerfarenhet gjorde att jag byggde hela chassit färdigt (nästan!) och sedan "pressade" in motor+vx-låda. Jag fick göra om en hel del innan det blev acceptabelt.

Gör som många andra: gör ritningen när det är färdigt!

Antas

Ombyggare

jag håller med antas - bygg och lyft dit motor, låda och bakaxel - du kan sedan se hur det kommer att bli, av egen erfarenhet är det alltid nya tankar och funderingar som dyker upp - att gardera sig mot allt via papper och penna tror jag inte går att göra. Tror att största risken att inte komma i mål och bli klar är att nya tankar och funderingar dyker upp på vägen. Flera på forum har byggt flera bilar, de kan nog bygga med papper och penna och få till det. Det finns många exempel på ritningar och modifieringar på olika "sevenforum" som inte har kommit längre än till en inte färdig ritning

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: --- Och hur du än gör kan jag lova dig att det finns tyngre bilar här på forumet --- Undrar just hur du kommit fram till den slutsatsen?..

Link to comment
Share on other sites

Erfarenheten av mitt bygge (samma chassi) är att jag skulle göra som Christer J föreslår dvs göra yttre ramrör, ställa dit motor+vx-låda och sedan bygga kardantunnel. Min oerfarenhet gjorde att jag byggde hela chassit färdigt (nästan!) och sedan "pressade" in motor+vx-låda. Jag fick göra om en hel del innan det blev acceptabelt.

Gör som många andra: gör ritningen när det är färdigt!

Antas

Ombyggare

Problemet där kan bli att vissa infästningar till buren behöver jag ha svar på innan jag har kommit förlångt med bygget men ja bottenplattan+tunneln kan jag bygga utan att behöva ritningen dock tror jag inte att det blir plats problem eftersom chassiet blir bredare än 442 chassiet.

jag håller med antas - bygg och lyft dit motor, låda och bakaxel - du kan sedan se hur det kommer att bli, av egen erfarenhet är det alltid nya tankar och funderingar som dyker upp - att gardera sig mot allt via papper och penna tror jag inte går att göra. Tror att största risken att inte komma i mål och bli klar är att nya tankar och funderingar dyker upp på vägen. Flera på forum har byggt flera bilar, de kan nog bygga med papper och penna och få till det. Det finns många exempel på ritningar och modifieringar på olika "sevenforum" som inte har kommit längre än till en inte färdig ritning

kenneth

absolut så är det ju och jag kan tänka mig att går man in för hårt med ritning osv innan man börjat så kommer det inte längre än dit...

Rikard Larsson: --- Och hur du än gör kan jag lova dig att det finns tyngre bilar här på forumet --- Undrar just hur du kommit fram till den slutsatsen?..

ha ha ja kan det bero på att du verkar bygga av allt bara det går på hjul och har motor? ;)

Link to comment
Share on other sites

Rikard Larsson: --- Och hur du än gör kan jag lova dig att det finns tyngre bilar här på forumet --- Undrar just hur du kommit fram till den slutsatsen?..

Nänä, tänkte bara på att min saab 9-5 nämns i något inlägg och den väger ju 1680 kg :prop:

Link to comment
Share on other sites

Problemet där kan bli att vissa infästningar till buren behöver jag ha svar på innan jag har kommit förlångt med bygget men ja bottenplattan+tunneln kan jag bygga utan att behöva ritningen dock tror jag inte att det blir plats problem eftersom chassiet blir bredare än 442 chassiet.

En godkänd bur till en sjua kan väl inte se ut på så värst många sätt? Kan du inte bara snacka med SBF och be om exempel på en godkänd konstruktion, sen plankar du bara den rakt av. Gör du buren i rör av rätt dimension osv borde det inte bli några problem sen. Sen ändrar ju sig regler med tiden och det går aldrig att helgardera sig, utan du kan ju få ändra buren efter ett par år iallafall.

Dessutom tror jag att infästningspunkter till buren är det minsta problemet när du ska bygga en helt egen bil. Tänk inte för mycket nu, sätt igång bara! ;)

Link to comment
Share on other sites

En godkänd bur till en sjua kan väl inte se ut på så värst många sätt? Kan du inte bara snacka med SBF och be om exempel på en godkänd konstruktion, sen plankar du bara den rakt av. Gör du buren i rör av rätt dimension osv borde det inte bli några problem sen. Sen ändrar ju sig regler med tiden och det går aldrig att helgardera sig, utan du kan ju få ändra buren efter ett par år iallafall.

Dessutom tror jag att infästningspunkter till buren är det minsta problemet när du ska bygga en helt egen bil. Tänk inte för mycket nu, sätt igång bara! ;)

Oj du kan bygga en godkänd bur på hur många sätt som helst... och infästningen är bara ett av problemen och bara för att det är godkännt hos sbf är det inte säkert att Sfro eller Sbp tycker detsamma... och jag skulle för mitt liv aldrig bygga en på samma sätt som Westfield(Tex) bilarna då jag tycker dom ser helt förgävliga ut ur design synpunkt. :) och jag försöker inte helgardera mig eftersom jag vet att dom ändrar regelerna helatiden men dom ändrar väldigt sällan på utforming av grundburen utan oftast är det ett stag här eller där dom lägger till...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoppas du får igång en byggtråd snarast... ditt bygge låter lite som mina funderingar fast jag har ingen bur med i mina planer, en hemsnickrad rundrörsram med BMWs M52 2,8, orginal växellåda och M3 bakaxel kryddad med en kompressor från CCR Racing är vad jag planerar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...