Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fattar inte hur dom kan pressa ner en R500 i 506kg.... min väger 600 våtvikt utan förare och jag kan inte begripa var man kan hitta 100kg till att ta bort???

Fälgar och däck är ju en del såklart men?? Kolfiber i mängder eller?? :)

Posted (edited)

Baging: --- min väger 600 våtvikt utan förare ---- plocka ut passageraren också så är en del av 100 kg borta.

Nä skämt åsido, är det en gatbilreggad maskin? Min ännu inte byggda LightWeightCar (LWC) är nu upp i 433000 (prognos)gram. Den innehåller inte en bit för mycket. Drake kommer bli religös (och mätt) när bilen är klar. Den bilen skall gatreggas men kommer till största del bestå av saker som inte monterats och ändå blir det runt 450000 gram innan skatteviktkilona kommer på.

Det är däcken som de fyllt med helium, mitt tips kolla dem.

Vad väger din stol, däcken, fälgarna, bågen?

Edited by cealm
Posted (edited)

....Kolfiber i mängder eller?? :)

Exotiska laminat räcker inte...

MNR har en banracer BEC som väger 436kg så det går att bygga lätt och ändå få det att hålla ihop. Men 506 kilo är otroligt lätt för en vägregistrerad bil.

För att nå sådana vikter måste de jaga vikt *överallt*. Caterhams helbilsgodkännande är nog en del av det hela, De kan som tillverkare ta ansvar för bilen på ett helt annat sätt än vad vi självbyggare får, tex kan de köra med både mindre gods och andra matrial i ramarna än vad vi självbyggare kan.(pga SFRO)

Så jag skulle tippa att 10-15 kilo av de där 100 ligger i en lättare ram. Resten är kapat på komponenter(tank, stolar, bromsar, ....)

Har du förresten tittat på deras bromsskivor fram?? Så låga små skivor har jag nog aldrig sett förut. :racesmile: Är det någon som vet vad det är för fabrikat på dem?

Edited by Pac
Posted

Det går ju att svarva ner bromsskivor. Jag kollade på lösa lättviktsrotorer till min bil som framtida bantningsprojekt. Det skulle vara fint att göra ett helt nav i ett stycke aluminium med rotor skruvad på. Skulle spara en hel del jämfört med mina nuvarande bautabromsar. Utan problem 4-5 kilo per sida.. 'Det blir ju dessutom bantat på rätt ställe. Men man tager vad man haver till en början om man inte har för avsikt att bygga en (hicost) racer direkt förstås. Motorerna skiljer ju en del i vikt mellan en 160 kilo Saabmotor + 40 kilo växellåda och aluminiummotorer och ännu mer jämfört med en MC motor. En R1 väger väl som min Omegalåda antar jag.

Posted

En R1 vill jag minnas väger 60-65kg mot en vanlig bilmotor med låda ca 200kg.

Mc motorn har mindre kylare och ibland inbyggd generator m.m. (sedan tillkommer ju backväxel vikt på Mc motorn)

Posted

Ja, dom är ju generellt lätta och inte bara R-serien.... kikar man på en Classic så väger ju den bara 540 "curb weight". Bägge är specade "composite nose and wings" så där ligger förmodligen inte den största viktbesparingen helller...

Att det sparas överallt är ju självklart, men 100 kg,,,, Skulle vara kul att veta vad dom kör för dimensioner i ramen ;)

Några superlätta motorer kör dom ju inte heller, det är ju Duratec....

Det där med skivor har jag kikat på också. Mina Asconaskivor fram är måhända små i ytterdia, men grymt tjocka. Borde gå att ta lite på dom 13mm tjocka skivorna ;)

Ska väga mina "stolar" så snart jag lyckats smyga ner badrumsvågen i garaget igen....

Känns som att dom områden man kan "lätt" spara vikt på är stolar, fälgar, bromsok... Sen är ju såklart vinsten dubbel med all vikt man kan spara på den ofjädrade sidan ;)

Posted

båging,

jag kan inte fatta din bil är så lätt jämfört med min på 737kg fulltankad :lol:

jörgen

Posted

båging,

jag kan inte fatta din bil är så lätt jämfört med min på 737kg fulltankad :lol:

jörgen

Du skulle nog kolla vad din dragkrok väger ;) :D :D :D

Sen har ju du massa annan lyx...... värmepaket, bekväma stolar osv osv :D :D :D

Posted (edited)

Ja, dom är ju generellt lätta och inte bara R-serien.... kikar man på en Classic så väger ju den bara 540 "curb weight". Bägge är specade "composite nose and wings" så där ligger förmodligen inte den största viktbesparingen helller...

Att det sparas överallt är ju självklart, men 100 kg,,,, Skulle vara kul att veta vad dom kör för dimensioner i ramen ;)

Några superlätta motorer kör dom ju inte heller, det är ju Duratec....

Det där med skivor har jag kikat på också. Mina Asconaskivor fram är måhända små i ytterdia, men grymt tjocka. Borde gå att ta lite på dom 13mm tjocka skivorna ;)

Ska väga mina "stolar" så snart jag lyckats smyga ner badrumsvågen i garaget igen....

Känns som att dom områden man kan "lätt" spara vikt på är stolar, fälgar, bromsok... Sen är ju såklart vinsten dubbel med all vikt man kan spara på den ofjädrade sidan ;)

Letar man startmotorer kan du halvera vikten till en saab/opel motor men det är ganska dyra kg

Byter du till minimala generatorn har du nog 2-3 kg att spara där med, svänghjul ? osv , hemligheten är nog göra detta över allt

Edited by LUPUS
Posted

Letar man startmotorer kan du halvera vikten till en saab/opel motor men det är ganska dyra kg

Byter du till minimala generatorn har du nog 2-3 kg att spara där med, svänghjul ? osv , hemligheten är nog göra detta över allt

Jo, det stämmer..... man får väl ta det lite då och då...

Skyll på Pac, det är han som väckt viktminskningsdj*vulen i mej ;)

Posted (edited)

båging,

jag kan inte fatta din bil är så lätt jämfört med min på 737kg fulltankad :lol:

jörgen

Är det med eller utan reservdelar, domkraft, picknick-korg och medpassagerare? ;) :D

Jo, det stämmer..... man får väl ta det lite då och då...

Skyll på Pac, det är han som väckt viktminskningsdj*vulen i mej ;)

Öhhhhh... Hrm... Sorry... :icon_oops:

Om du väntar en vinter eller två så skall vi leka med lättviktslaminat så det står härliga till. Jag har en idé på hur man skall göra framskärmar och lite andra grejor som kommer att bli skoj att kolla om det funkar. :)

Edited by Pac
Posted (edited)

Jag vet inte vilka startmotorer det finns till C20XE, men för Pinto kan man tex snegla mot växlade startmotorer som tex powerlite eller snyggingen här nedan...

Ford_Pinto_Starter_Motor.jpg

Edited by Pac
Posted (edited)

detta svar fick jag, har dock inte kollat om det stämmer

########

Vad jag vet finns det 2 st som kan passa till just gm/saab/9000.

Den som är lättast väger 3,4 kg och den vanligaste vi säljer ligger på strax över 5 kg.

Styrkan på dessa är 1.4kW.

http://www.startmoto...motor+12V+1.4kW (5 kg)

http://www.startmoto...motor+12V+1.4kW (3,4 kg)

<br clear="all">Med vänlig hälsning / Best regards

Marcus Håkansson

Start & Generator Specialisten

Planiavägen 17

131 54 Nacka

Sweden

Edited by LUPUS
Posted

Äh, nu när vi började snacka startmotorer var jag bara tvungen att se om det går att reducera vikt på ett enkelt sätt på min maskin. Det gör det. :)

Min orginal Sierra startmotor väger 6,4kg

Den här väger 3,2

FordBDAKentPintoZetecDuratecPGR.jpg

Det borde gå att hitta någon liten standardstartmotor som är lättare än den klunsen jag har... :huh:

Posted (edited)

Tips från en viktexpert (självutnämnd för det är väl ingen annan som utnämner mig):

Utöver de viktminskningstips som du redan fått några inlägg upp kommer några till:

- Hur mycket kylvatten har du med dig och hur mycket kylvatten behöver du för kylningen.

- 5 tums eller mindre (lättare) strålkastare. obs godkända

- hålborra stolen överallt där material inte behövs även om du har en redan lättviktsstol.

- lättare backspeglar

- lilla nummerskyltarna

- en bromsvätsebehållare till bromsvågen, alternativt en till både bromsvåg och koppling

- så litet batteri som möjligt, (ha en startbooster med ifall som du kan lägga ur vid bankörning)

- inte mer motorolja än vad smörjnignen och olejtempen kräver

- litet luftfiler

- rensa bort alla onödiga elkablar och reläer

- inga kupolmuttar till hjulen utan vanliga muttar med "genomgående hål"

- har du dubbelskivor och dubbla fläktremmar, se till att allt drivs med en fläktrem.

- ingen onödigt tung programkod i ditt Megasquirt om du har MEgasquirt.

- inget tungt sinne när du kör bil

- mindre tank och eller bara mindre bränsle, ha med en 5 liters reservdunk vid körning som kan ställas av vid bana.

- minimera vikten på både växelspak och i den mån det går handbromsspak

Det var lite råd från viktexperten.

Jaha Drake, vad blir ditt bidrag? Hur många lättviktstips kan du komma på? Jag klarade en hel bunt tips utan att en slita ut mig.

Edited by cealm
Posted

Du skulle nog kolla vad din dragkrok väger ;) :D :D :D

Sen har ju du massa annan lyx...... värmepaket, bekväma stolar osv osv :D :D :D

Båging,

angående draget så ville jag ha DRAG i bilen lite överallt :hypocrite: ,, ,men visst min "lyx" väger en del, har ju primärt

byggt den för gata och inte för bana, men behövs det så kan man ju alltid kompensera med mer laddtryck :thumbsup: .

Lupus bil och min vägde lika mycket och han har ingen lyx i sin :lol: :lol: vad jag kunnat hitta i alla fall,, men nu har den luringen gått och satt dit lättare saker som lätt bromsok

och lätta fälgar etc. nu fattas bara att han börjar banta OCH går å sk...er :hypocrite: så försvinner snart bilen.

jörgen

Posted (edited)

Visst känns det lite orättvist enkelt att ha en Saab turbo motor i bilen.. Trionic, valbar effekt standardmonterad 3,4 kilos startmotor osv osv

Edited by Christer J
Posted

Tips från en viktexpert (självutnämnd för det är väl ingen annan som utnämner mig):

Utöver de viktminskningstips som du redan fått några inlägg upp kommer några till:

- Hur mycket kylvatten har du med dig och hur mycket kylvatten behöver du för kylningen.

- 5 tums eller mindre (lättare) strålkastare. obs godkända

- hålborra stolen överallt där material inte behövs även om du har en redan lättviktsstol.

- lättare backspeglar

- lilla nummerskyltarna

- en bromsvätsebehållare till bromsvågen, alternativt en till både bromsvåg och koppling

- så litet batteri som möjligt, (ha en startbooster med ifall som du kan lägga ur vid bankörning)

- inte mer motorolja än vad smörjnignen och olejtempen kräver

- litet luftfiler

- rensa bort alla onödiga elkablar och reläer

- inga kupolmuttar till hjulen utan vanliga muttar med "genomgående hål"

- har du dubbelskivor och dubbla fläktremmar, se till att allt drivs med en fläktrem.

- ingen onödigt tung programkod i ditt Megasquirt om du har MEgasquirt.

- inget tungt sinne när du kör bil

- mindre tank och eller bara mindre bränsle, ha med en 5 liters reservdunk vid körning som kan ställas av vid bana.

- minimera vikten på både växelspak och i den mån det går handbromsspak

Det var lite råd från viktexperten.

Jaha Drake, vad blir ditt bidrag? Hur många lättviktstips kan du komma på? Jag klarade en hel bunt tips utan att en slita ut mig.

Många goda råd där :)

Fast jag har svårt att tro att Caterham säljs med batteribooster och 5-liters reservdunk??? :D :D

Visst känns det lite orättvist enkelt att ha en Saab turbo motor i bilen.. Trionic, valbar effekt standardmonterad 3,4 kilos startmotor osv osv

Fast då upprepar jag mitt mantra, mindre vikt equals högre g (även lateralt vilket inte alltid beror på motoreffekt) ;) :D

Kor utan startmotor, rulla igang den i stallet :515:

Där går nog gränsen tror jag :D :D :D

Posted

....primärt

byggt den för gata och inte för bana, men behövs det så kan man ju alltid kompensera med mer laddtryck :thumbsup:

De flesta av oss bygger för gata och där, precis som på bana, finns också annat än raksträckor. De kallas kurvor. ;)

Nej, jag skall inte raljera för mycket. Det är enbart menat som ett skämt och inget annat. Det skall bli intressant och trevligt att få träffa alla igen nu på Lördag. Vi kommer att få ytterligare en trevlig och intressant fikastund på lördag. :)

Posted

Kor utan startmotor, rulla igang den i stallet :515:

En kollegas kompis hade en bil med trasig startmotor för längesedan. Han bytte den inte, utan såg till att alltid parkera i en backe :)

Posted

Vikten tycker jag inte är ett dugg konstig min mk vägde 580 med alla vätskor och då är det en rejält tung pintomaskin i den.

Michael W

Posted

Vikten tycker jag inte är ett dugg konstig min mk vägde 580 med alla vätskor och då är det en rejält tung pintomaskin i den.

Michael W

Då är ju bara frågan vad som skiljer? Hur "spartansk" var din bil?

Kikade lite på motorvikter....

C20XE, 140kg

Zetec, 168kg

Pinto, 150-180kg beroende på variant?

Så med C20XE'n borde man ju ha en fördel i vikten......

Min bär inte på någonting "onödigt" eller hur man skall uttrycka det.... självklart adderar småskillnader till en total vikt, men så mycket som 100kg har jag svårt att se var man kan ta. Nu kan jag ju inte väga ramen utan att demontera bilen, så det tänker jag inte göra, men funderar på om det är där den största procentuella skillnaden ligger..... eller om det bara är så enkelt att precis allting är viktoptimerat?

Jaja, jag får banta på viktiga ställen (hjul, bromsar osv) och plocka där det går ;) :)

Posted

Kanske man kan ersätta skruv å mutter på mindre kritiska punkter till aluminium, om du nu har gott om skruvar vill säga?

Posted

Tjenare Båging!

Skrev till dej innan att det skulle väl passa med ett besök när man bor i "grannbyn".

När det gäller motorvikter - hur säker är du på dom vikterna du skriver? Vad innefattar dom - generator, insug, headers mm? Jag har kollat en del på det här: http://fixrambler.com/engineweightchart.txt dokumentet, men vet inte hur pass pålitligt det är... Vill ju inte ha FÖR tung motor

Jag håller än så länge på att prospektera på mitt bygge och "bygger" det virtuellt i Solidworks (CAD-program), har två donatorbilar - en Ford Sierra DOHC och en BMW 540ia, men vet inte om jag ska satsa på V8 eller inte, måste nog fåt tag i en donatorbil till då, en BMW 530 med manuell låda. TheRealPinto säger det blir för mycket effekt ur 4:a liters åttan...

Mvh Thomas

Då är ju bara frågan vad som skiljer? Hur "spartansk" var din bil?

Kikade lite på motorvikter....

C20XE, 140kg

Zetec, 168kg

Pinto, 150-180kg beroende på variant?

Så med C20XE'n borde man ju ha en fördel i vikten......

Min bär inte på någonting "onödigt" eller hur man skall uttrycka det.... självklart adderar småskillnader till en total vikt, men så mycket som 100kg har jag svårt att se var man kan ta. Nu kan jag ju inte väga ramen utan att demontera bilen, så det tänker jag inte göra, men funderar på om det är där den största procentuella skillnaden ligger..... eller om det bara är så enkelt att precis allting är viktoptimerat?

Jaja, jag får banta på viktiga ställen (hjul, bromsar osv) och plocka där det går ;) :)

Posted (edited)
... Kikade lite på motorvikter....

C20XE, 140kg

Zetec, 168kg

Pinto, 150-180kg beroende på variant?

Så med C20XE'n borde man ju ha en fördel i vikten......

Oj, det var rejäla tyngder du hittat. Min Pinto måste vara en lättviktsvariant för den väger inte ens 150kilo. ;)

Det är nog viktigt att veta vad som inkluderas i de vikterna.

Edited by Pac
Posted (edited)

Precis min tanke... Jag jobbar på ett vågföretag (Wånelid AB) och har tillgång till MYCKET noggranna vågar, som jag tänkte använda senare när jag väl kommit igång med mitt bygge... Skulle behöva fler motorer, växellådor mm att väga!

Det är nog viktigt att veta vad som inkluderas i de vikterna.

Edited by abarth
Posted (edited)

P.s.

... Så med C20XE'n borde man ju ha en fördel i vikten.....

Det kan vara så jämfört med de aldre motorerna men vad jag förstått är det ca 10-15kg skillnad på Duratec VS C20XE till Duratecens fördel.

Edited by Pac
Posted

Hålborrade brickor, att det fanns i verkligheten (med mer än ett hål i). Trodde det bara var något jag drömt om.

Tekniken går framåt vill jag lova.

Posted

Nu är ju frågan vad man är ute efter.... jag har inga problem att fixa målet r500

Men lura kurvan är ju svårt

Posted

När det gäller motorvikter - hur säker är du på dom vikterna du skriver? Vad innefattar dom - generator, insug, headers mm? Jag har kollat en del på det här: http://fixrambler.co...weightchart.txt dokumentet, men vet inte hur pass pålitligt det är... Vill ju inte ha FÖR tung motor

Jag håller än så länge på att prospektera på mitt bygge och "bygger" det virtuellt i Solidworks (CAD-program), har två donatorbilar - en Ford Sierra DOHC och en BMW 540ia, men vet inte om jag ska satsa på V8 eller inte, måste nog fåt tag i en donatorbil till då, en BMW 530 med manuell låda. TheRealPinto säger det blir för mycket effekt ur 4:a liters åttan...

Mvh Thomas

Tjena :)

Nej, siffrorna får nog ses som uppskattningar.... referenserna är folk på forum som vägt sina maskiner. Sen vet man ju inte om det är med eller utan kringutrustning osv... :)

Vi hade (och har) en intressant diskussion på förra fikaträffen just ang effekt, där vi var några stycken som tyckte att runt 200hk i 6-700kg bil räcker om man ska kunna utnyttja det ordentligt..... missförstå mej inte där, det vore såklart sketasköj med 300hk och möjligheten att kunna dra svarta spår oavsett hastighet, MEN, jag tror det är till nackdel på bana där "balansen" är viktigare.... Kika bara på

på en R500 i TopGear. En handfull för The Stig t.o.m. ;)

Fast vi har ju ett par elaka SAAB'ar i omedelbar närhet, så ett matchrace på Kullen i sommar kanske, så får vi se om jag har rätt eller fel? Och, nej, jag tänker inte lova att äta upp varken en keps eller kamaxel om jag har fel!! ;)

Oj, det var rejäla tyngder du hittat. Min Pinto måste vara en lättviktsvariant för den väger inte ens 150kilo. ;)

Det är nog viktigt att veta vad som inkluderas i de vikterna.

Jo, det är klart.... det var mer en generell koll...

Det kan vara så jämfört med de aldre motorerna men vad jag förstått är det ca 10-15kg skillnad på Duratec VS C20XE till Duratecens fördel.

Nu såg jag inte vad du skrev..... fördel F*rd?? Vad menar du med det? ;) :D :D :D

När man ändå är i dom markerna och smyger, så var det en kompis som ställde en fråga i telefon i dag....

-Vet du varför dom bygger Fordar överhuvud taget?

-Nej??

-För att det måste finnas en bil som är sämre än Opel....

:prop:

Nu är ju frågan vad man är ute efter.... jag har inga problem att fixa målet r500

Men lura kurvan är ju svårt

Exakt, det är det jag är ute efter..... sen den här tråden är mer tänkt som en generell undran över var man hittar sådana viktbesparingar, speciellt när Caterham inte specar någonting egentligen, typ material i ramen, vikt på ram osv....

Posted

Lätta bultar:

Bultar

För att inte tala om brickorna, där man ju kan spara massor :prop:

Brickor

Hahaha, snyggt!! Och titan som är sååå billigt ;)

Posted

Vi hade (och har) en intressant diskussion på förra fikaträffen just ang effekt, där vi var några stycken som tyckte att runt 200hk i 6-700kg bil räcker om man ska kunna utnyttja det ordentligt..... missförstå mej inte där, det vore såklart sketasköj med 300hk och möjligheten att kunna dra svarta spår oavsett hastighet, MEN, jag tror det är till nackdel på bana där "balansen" är viktigare....,

200-250 hkr och ca 500 kilo(altså R500-siffror) är i dagsläget cutting edge. Bleeding edge är 308 hkr ca 500 kilo, det som blöder är plånboken... ;) För de siffrorn räcker inte £43.000(ca kostnad för en R500) utan lägg till en £10-15.000 till...

Fast vi har ju ett par elaka SAAB'ar i omedelbar närhet, så ett matchrace på Kullen i sommar kanske, så får vi se om jag har rätt eller fel? Och, nej, jag tänker inte lova att äta upp varken en keps eller kamaxel om jag har fel!! ;)

1. var det inte det du och lupus hade i somras? ;)

2. Tyvärr är jag ingen race-vana alls. Jag har altså att välja på att kasta in handduken direkt eller köra av. Inget svårt val alls :) Jag står över och anmäler mig som pitcrew.

Nu såg jag inte vad du skrev..... fördel F*rd?? Vad menar du med det? ;) :D :D :D

Jo man kan ju vara märkesbunden om man vill, men i själva verket är det en motorgenerationsfråga. Duratec är en nyare/modernare design och därmed har tillverkarna lagt mer krut på bränsleförbrukning(=lägre vikt och mindre förluster). Nästa generation motorer kommer att vara ännu bättre/lättare/effektstinna. Tyvärr går den almänna trenden emot små turboladdade maskiner nu som nog kan vara ganska svåra att få ordning på utanför orginalbilen... :unsure:

Men jag förstår vad du menar, "ingen Fård på våran Gård!" har jag också retat polarna med, men man lär sig när man blir äldre. ;)

p.s. fanken vad telefonkön hos tnt var lång! :o

Posted

Båging,

angående draget så ville jag ha DRAG i bilen lite överallt :hypocrite: ,, ,men visst min "lyx" väger en del, har ju primärt

byggt den för gata och inte för bana, men behövs det så kan man ju alltid kompensera med mer laddtryck :thumbsup: .

Jörgen,

Då har ju byggt din bil i det där gammeldags materialet. Vad heter det nu igen?........plåt?

Posted

1. var det inte det du och lupus hade i somras? ;)

2. Tyvärr är jag ingen race-vana alls. Jag har altså att välja på att kasta in handduken direkt eller köra av. Inget svårt val alls :) Jag står över och anmäler mig som pitcrew.

1. Nja, det var inte helt rättvist.... dels regnade det (fördel mindre effekt) och dels var väl Lupus bil inte helt utsorterad om jag förstod det rätt :)

2. Plättlätt ordnat! Bogserlina mellan min och din, så får du lära dej oavsett du vill eller inte! Vill inte se att du ger upp i förväg!!! ;) :D

Jörgen,

Då har ju byggt din bil i det där gammeldags materialet. Vad heter det nu igen?........plåt?

:prop: :prop: :prop: :thumbsup:

Posted (edited)

1. Nja, det var inte helt rättvist.... dels regnade det (fördel mindre effekt) och dels var väl Lupus bil inte helt utsorterad om jag förstod det rätt

man skall ju aldrig ha dåliga ursäkter men ju mindre effekt och ju smalare däck man hade i somras ju snabbare gick det, tror jag satte en av de snabbare tiderna på 5:ans växel blink.gif.

men klart vi skall åka lite rejs, nya däck med detta sekels datum på och 40 kg lättare bil borde hjälpa lite (inte mig inräknat i lättningen )

Som roligt exempel på hur caterham INTE gör har jag lättat en kyl slang 1,1 kilo i vinter , hade skarvat ett t-.kors med koppar rör prop.gif tog det som fanns i garaget för att panik fixa inför sfro II ), gör om gör rätt

Edited by LUPUS
Posted

****OT****

abarth: Jag jobbar på ett vågföretag (Wånelid AB)

Klockrent !!

Jag har en våg med 4 lastceller på jobbet från Wånelid som jag är beredd att mörda och deponera snart....

Jag tror att min mentala hälsa skulle må bra av att vi kommunicerade på ordinarie arbetstid någon gång.

Den har i princip aldrig funkat sedan den kom på plats, så jobbar du som säljare så skulle vi nog ha ett snack ändå du o jag :lol: :lol:

hakan.book(a)ess-enn.se

Posted

hej fredrik,

jovisst har jag använt en del plåt...:icon_oops: som sagt ingen direkt banbil jag byggt.

jörgen

Posted

Har kollat lite på Caterham's och bla. Brolunds som körde Roadsport förut, den vägde oxå under 510 kg. Till att börja med så anger ofta Engelsmännen torrvikt vilket då även är utan vätskor som oljor och kylavatten.

Sedan så har Caterham en lätt drivlina, gissar att dom hittar 20-30 kg mot tidigare motor/växellåde alternativ. Lätta hjul, när jag bytte ut mina 15" mot 13" så sparade jag över 20 kg. Deras båge är inte 45*2,5 som man måste bygga om man är amatör och ska ha vagnbok utan deras är typ 38*2,5, deras chassin är oxå den lilla smala varianten...o.s.v....

Vidare så är Engelsmännen lite viktoptimister (eller om dom översätter sina Pounds med 2 till 1), kolla in Ariel Atom som skulle väga 475 kg men som här i Sverige väger 575 kg...kollade in en identisk bil med min egen från England och den var 70 kg lättare än min trots att 90% av bygget var på samma grejor :blink:

Posted

Nu fick jag vatten på kvarn efter Kimmens inlägg. Det finns bara en vettig vikt att använda (för gatreggade bilar) det är skattevikten och inget annat. Det är en jämförelsevikt som står sig i alla väder.

Vill man sedan optimera fram och tillbaka med både bil- och förarvikt då är det ett antal vågar som gäller.

Posted

När man tävlar snackar man racevikt, d.v.s. lägsta vikt på ekipaget under race vilket rimligtvis borde vara när man kommit i mål och knappt har någon soppa kvar (bil + förare).

Posted

Har kollat lite på Caterham's och bla. Brolunds som körde Roadsport förut, den vägde oxå under 510 kg. Till att börja med så anger ofta Engelsmännen torrvikt vilket då även är utan vätskor som oljor och kylavatten.

Intressant teori, kan det verkligen vara så? Om man tittar på tex CSR anger de 575 kilo vilket är en fullt rimlig vikt för en körklar fulltankad bil, alltså inte torr.
Posted

Har kollat lite på Caterham's och bla. Brolunds som körde Roadsport förut, den vägde oxå under 510 kg. Till att börja med så anger ofta Engelsmännen torrvikt vilket då även är utan vätskor som oljor och kylavatten.

Sedan så har Caterham en lätt drivlina, gissar att dom hittar 20-30 kg mot tidigare motor/växellåde alternativ. Lätta hjul, när jag bytte ut mina 15" mot 13" så sparade jag över 20 kg. Deras båge är inte 45*2,5 som man måste bygga om man är amatör och ska ha vagnbok utan deras är typ 38*2,5, deras chassin är oxå den lilla smala varianten...o.s.v....

Vidare så är Engelsmännen lite viktoptimister (eller om dom översätter sina Pounds med 2 till 1), kolla in Ariel Atom som skulle väga 475 kg men som här i Sverige väger 575 kg...kollade in en identisk bil med min egen från England och den var 70 kg lättare än min trots att 90% av bygget var på samma grejor :blink:

Där har vi ett par teorier som känns relevanta! Fast dom uppger "curb wight", men man kanske ska ta det med en nypa salt ;)

Vi diskuterade det där med 13" i dag, kanske skulle ta sej en seriös funderare på det......

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...