Jump to content

Liten och smidig generator


Tomas

Recommended Posts

Mazda 323F

finns både med kilrem och multirem.

De är riktigt små och om man kör med Ford Pinto så kan man modda befintligt generatorfäste så passar den perfekt.

/john

Link to comment
Share on other sites

En del går att vända om man flyttar på pluskabeln men rent generellt så är det nog bara Honda

som har moturs motorer. Och kör du då med kilrem så blir det högervarv.

Link to comment
Share on other sites

Växelströmsgeneratorer är inte beroende av rotationsriktningen alls, då det sitter likriktare som bestämmer att + kommer ut i B+ anslutningen.. Däremot är de beroende av att fläkten drar luften bakifrån och framåt pga likriktaren (dioderna) sitter bak och blir varma.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet men de äldre Bosch hade 25 B plus beroende på rotationen sade bilelektrikerna förr. de kanske hade fel och att det var mer en platsfråga om vilken som var lämplig?

Jag har t.o.m kört de utan fläkt

Link to comment
Share on other sites

Denso har en liten fin generator som brukar säljas som "lightweight race" av kitcar-tillverkarna i england.

Det är en standardgenerator och inget särskilt speciellt med den förutom att den är liten och därmed lätt. :)

Link to comment
Share on other sites

jag har en generator från suzukis swift -88, det är en sådan där liten denso, på suzuki har den vanlig remskiva - har köpt multiremskiva från burton

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har remskivor i parti och minut. Skulle någon behöva en, så PMa axeldia, kilrem eller antal ribbor i remmen, önskad diameter samt offset så letar jag på något. Kostar oftast mellan 50 & 100 kronor. Finns vissa ribbremskivor i aluminium

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Jag har remskivor i parti och minut. Skulle någon behöva en, så PMa axeldia, kilrem eller antal ribbor i remmen, önskad diameter samt offset så letar jag på något. Kostar oftast mellan 50 & 100 kronor. Finns vissa ribbremskivor i aluminium

Christer J.

på suzuki swift var det en fåribbad skiva - jag behövde en skiva med fler ribb

kenneth

Link to comment
Share on other sites

på suzuki swift var det en fåribbad skiva - jag behövde en skiva med fler ribb

kenneth

Jag har kilremskivor från 1 till 3 remspår och ribbremhjul från 3 till 8 ribbor , ca hundra olika kombinationer plus att det finns finns ett fåtal typer med 9, 10 & 11 ribbor. Bra om man ska få remmen att spåra rätt att använda en bredare och lägga den i passande läge.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mazda 323F

finns både med kilrem och multirem.

De är riktigt små och om man kör med Ford Pinto så kan man modda befintligt generatorfäste så passar den perfekt.

/john

Är det samma generator på alla generationerna av 323F eller passar generatorn från någon särskilld årsmodell bättre än andra?

Har du möjligtvis någon bild på hur du modifierat generatorfästet?

/Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Hej Christoffer!

Jag har i de senaste MK bilarna kört med en från Mazda 323 F

De med kilrem kan vara lite knepiga att få tag i så jag testade om man kunde använda Sierrans drivremshjul på mazdans generator, det gick inte axelns hål var för stor på sierran.

Om man har tur och fått rätt generatorfäste till sin sierra kan man såga ur en bit och få det att passa, jag tror jag har bilder på detta.

Om man har mindre tur så får man göra ett fäste, bilder kommer i morgon.

/john

Link to comment
Share on other sites

Generatorn med Kilrem finns på Mazda 323 årsmodel 1986--1989 kanske tidigare också?

Bilderna generatorfäste 1 -7 visar hur man kan kapa ur ett befintligt fäste för att kunna använda det.

De övriga bilderna visar alternativa tester för att slutligen få fram en kopia av Westfields generatorfäste.

Utav någon underlig anledning blir det error på bilden som visar min westfield kopia jag mailar den till dig istället christoffer.

/john

Link to comment
Share on other sites

Hej per!

Jag har inte vägt generatorn, jag skall ut på jakt efter en till då jag behöver en till mitt andra 7a bygge.

Får jag tag i en så återkommer jag med vikt.

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...