pacman Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Då jag har tröttnat på slag och ryck i ratten så har jag beslutat att byta ut de gamla taunus-spindlarna mot Sierra för bättre geometri. Men även om vanliga Sierrans skivor (Ø239) är större än taunus så ser det ändå antagligen lite fisigt ut bakom mina 16" hjul, så jag tittar på att fläska på med lite större skivor. Scorpio 1995 - 1998 har också fyrbultat, och Biltema säljer ventilerade scorpioskivor Ø260 för 289:-/st. Visst, det finns willwood och annat trevligt, men här får det bli locost... Fråga; Någon som vet om volvo 240 4-kolvsok passar på sierra-spindeln? / peter Quote
Panzer Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Hej! En OT-fråga, vad har du för scrub som bilen är nu? Vilken dim på däck och fälg? // JEK Quote
therealpinto Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 240-oken passar inte rakt på. Scorpioskivorna har annan inpressning (skivan kommer längre ut), vilket gör att det inte passar så bra ihop. Det är bättre att köpa Sierra 260 mm skivor, har inte Biltema kvar dem? Ok från Scorpio (1985-94) passar på Sierraspindlar. Ska du ändå köpa Sierraspindlar kan du ju lika gärna leta rätt på spindlar som har 260 mm skivor direkt. De satt på bilar med ABS och V6. /Gustaf Quote
pacman Posted January 24, 2011 Author Posted January 24, 2011 Hej Panzer, Enligt mina beräkningar har jag en scrub på drygt 97mm ( :icon_oops: !) Jag har 225/45-16, ET30 om jag minns rätt. Hej Gustav, Sierra med ABS samt V6, eller bilar med antingen ABS eller V6? Har inte alla Sierra efter en viss årsmodell ABS? /Peter Quote
therealpinto Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 Alla bilar med ABS (oavsett om det är 2.0 eller V6) och alla V6 (oavsett om de har ABS eller inte) har 260 mm ventilerade skivor i Sverige. ABS blev aldrig standard på Sierra även om det var ganska vanligt 1992-93. I praktiken hade alla V6-modeller ABS från 1991 ungefär men det spelar ju ingen roll i detta fall. XR4x4 från 1988 och framåt hade också ABS som standard (men de har andra skivor fram, välj inte en 4x4-modell som donator). /Gustaf Quote
Jörgen Posted January 24, 2011 Posted January 24, 2011 (edited) jag kör med taunus orginalspindlar och scrub , har för mig att det är 79mm, och ET37 och har inga som helst problem med slag eller dylikt,,du måste ha något annat problem, det som du beskriver kan lika gärna vara ett bumpsteerfenomen eller något annat i din geometri. Körde i somras lite aktivt och skulle kolla trycket för att kunna köra lite hårdare och döm om min förvåning när höger fram visade 0.5kg och inte som dom andra 1.85 kg.:blink: och jag märkte ingen större skillnad i framvagnen. Taunuspindlarna vara eller inte har diskuterats förr och sfro gillar dom inte (obegripligt :wacko: ) men nu till sommaren ska jag göra ett test som ska läggas upp på forumet... ska köra med höger framhjul tomt på luft i 70 kmh och sen mäta kraften i ratten med våg, för att få reda på hur mycket det kan tänkas dra. men som sagt ovan så är jag säker på att det inte blir någon större kraft.:) Enligt min erfarenhet och min gode vän chassietunaren på SAAB så är SFRO ute och cyklar på denna punkten :hypocrite: .vi får väl se... jörgen Edited January 24, 2011 by Jörgen Quote
kengren Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 Har själv taunus spindlar Minskat scrub förbättrar troligen väghållningen mycket positivt, skulle själv behöva reducera Med risk för att jag skall bli idiotförklarad kommer här en fundering. Det kanske är fullständigt tokigt eller vansinnigt. När man diskuterar att minska scrub så skall hjulet på ett eller annat sätt flyttas inåt. Varför kan man inte ändra hjulaxeln så att man eliminerar den felaktiga vinkeln som leder till för högt scrub och samtidigt korta övre bärarmen eller förlänga de nedre bärarmarna för att kompensera den ändrade vinkeln Hjulaxeln är cirka 15 cm lång, avståndet från hjulcentrum ner till däckets underkant är cirka 30 cm Om man skulle ordna en ny hjulaxel och montera den i spindeln samt vinkla ner den 20 mm i ytterkant så borde scrub reduceras med cirka 40 mm på varje sida. Anläggningsytan på spindeln till bromsoken måste naturligtvis justeras utifrån den nya "vinkeln" Det här är en tanke som har malt hos mig en längre tag – är jag helt ute och ”cyklar” eller blir jag idiotförklarad kengren Quote
stigge Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 Jag planerar (fast det är långt från tanke till handling) på att byta till Sierragrejor - trots att jag inte direkt upplever att det drar i ratten med taunusspindlar. Men. När jag tittar på videobanden från bilen så syns det tydligt att jag sitter med vitnande knogar och kramphåller ratten när farten börjar vara beyond lagens tillåtna...:hypocrite:. Tänk så subjektiv en körupplevelse kan vara. Mitt i njutningen märker jag inte att det drar i ratten. Men det gör det helt klart. här till exempel: Quote
Thomas Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 man kan ha styrdämpare. Men varför inte bygga med "rätt" ET och justera bärarmslängderna efter det? Quote
kengren Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 man kan ha styrdämpare. Men varför inte bygga med "rätt" ET och justera bärarmslängderna efter det? har fälgar ET+45 men scrub är fortfarande mycket stort - hittade inga fälgar med högre ET-mått med samma bultmönster, det finns någon stålfälg som har 50 eller 55 i ET men då är den fembultad kengren Quote
kengren Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 Vad har de original? Jag "tror" (utifrån vad jag har hittat på nätet) att orginal har cortina (taunus) ET+35 Quote
Thomas Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 funkar inte det? eller har du annan hjulradie Quote
kengren Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 funkar inte det? eller har du annan hjulradie orginal är 13" och jag har 16" med låg profil - ytterdiametern är samma problemet är att man inte kan lösa scrub med fälgarna utan man måste flytta in navet som fälgen är skruvad på. Sierra eller escort naven har mindre "tjocklek" eller så kan man flytta in anläggningsytan på orginalnaven genom att svarva och flytta in anläggningsytan. naturligtvis kan jag göra det men om du läser mitt första inlägg idag i denna tråd så har jag en fundering om det går eller inte eftersom det är den felaktiga vinkeln mellan övre och nedre kulbulten och däckets centrumlinje som ger detta problem så skulle jag helst vilja ändra den hoppas att denna bild kan göra frågan tydligare kengren kengren Quote
Thomas Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 jo jag är med . men det innebär att Taunus/Cortina kör med samma scrub och de klarar det. Quote
kengren Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 jo jag är med . men det innebär att Taunus/Cortina kör med samma scrub och de klarar det. Spindeln är byggd för en mycket tyngre bil och då kanske det fungerar. När dessa konstruerades så kanske man inte hade den kunskap som finns idag - utvecklingen går framåt - kunskapen om att reducera scrub har lett till att bilarnas väghållning har blivit bättre - nu när man ändå bygger en bil så vill man ju helst ha så bra lösningar som möjligt kengren Quote
therealpinto Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 Som sagt förut, visst "fungerar" Taunus med sin sjuka skrubbradie. Men alla som har provat breda däck (165R13 var standard och 185:or extremt) vet att bilarna fort blir spårkänsliga. Jag har ju den kanske tveksamma förmånen av att ha levt med just de där vagnarna som bruksbilar i rätt många år...och även om det "fungerar" så är Taunusen långt ifrån någon sportbil. Trots att jag envist ville tro det som 18-åring med färskt körkort... Focus finns med 15" (6" bred) plåtfälg som har ET på 52,5 mm, det är nog det "bästa" man kan ha på spindeln för att rädda den hjälpligt. Man ska också veta att olika bilar beter sig olika (många faktorer spelar in), det är skillnad på 79 mm skrubb med 165 mm breda däck och med 205 mm breda däck, det är skillnad beroende på vikt och det är skillnad beroende på andra hjulvinklar. Och det är stor skillnad på 79 mm och 97 mm... Att man inte upplever ett "problem" innebär ju inte heller att det inte kan bli bättre. :-) /Gustaf Quote
Jörgen Posted January 25, 2011 Posted January 25, 2011 Hej allihopa, Taunus har ET42 orginal. när man använder en spindel konstruerad för en tyngre bil och har den till en lättare så blir ev "problem" mindre och inte tvärtom, framvagnsteori har inte ändrats speciellt mycket på dom senaste 50 åren och när man tiitar på moderna bilar som kör omkring med kanske 0 mm i scrub så är det enligt mina goda vänner på chassie ,SAAB att bilarna är mycket tyngre än dom var för 20 år sedan, 2-400 kg är inte ovanligt, och den kanske största orsaken är platsbrist i hjulhusen därav mcperson ben ( billigare tillverkning och mindre plats) och för att då få hjullager och spindlar att tåla denna högre påfrestning så minskar man på scruben, inte primärt något väghållningsproblem. Om man har problem med att det rycker väldigt i ratten så är det mest troliga att man har ett bumpsteer problem, och det är förvånande många som inte vet vad detta är och hur det ska åtgärdas, väldigt många sjuor kör omkring med felaktigt placerad styväxel, framförallt höjdmässigt på styrväxelinfästningen, den MÅSTE sitta inom 1-2 mm annars så får man problem :( i längsled så påverkas inte väghållningen så mycket, mest Ackermann. Det 2:a stora orsaken till ryckningar i ratten är faktisk Toe inställningarna , det är inte så ovanligt att man kanske skulle prova exvis toeout istället för det vanliga toein, mest beroende på att våra bilar har många gånger en annan chassiegeometri än vad delarna vi använder oss av hade ursprungligen. Camberinställningarna är mycket viktiga i våra lätta bilar inte minst om man kör med R-däck, vilket kan få bilen att rycka konstigt vä/hö vid lite aktiv körning. Även fjäderhårdheter kan påverka, vilket jag skrivit om förr här på forumet och jag sticker ut hakan igen och säger att 80% av alla sjuor kör omkring med alldeles för hårda fjädrar runt om vilket ofelbart leder till olika väghållningsproblem (alldes för många att ta upp här :huh:) info om det som vi pratar om här finns på nätet och är ett MÅSTE att veta hur det fungerar om man ska bygga sig en bil och konstruera sin egen fram och bakvagn, det är faktiskt ,tro det eller ej, som tror att SFRO hjälper mig med detta så löser det sig, det är faktiskt VI SJÄLVA som har ansvaret att ta reda på vad som funkar och inte. Nu ska ni inte bli avskräckta och strunta i att bygga :lol: så sätt igång och bygg för det är otroligt lärande och roligt att konstruera sin egen bil. Jörgen Quote
heralue Posted January 26, 2011 Posted January 26, 2011 Volvo ok på Scorpa skiva, Fälgar har 8x15 ET-8, KPI 13,5 grader, Styrradie 57 mm. Quote
pacman Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Någon som vet om Mondeo V6 skivor och ok passar på Sierra ABS spindlar? Samma bultcirkel är det men hur är det med skivoffset? Hittade nämligen en Mondeo med nästan nya skivor och belägg bredvid den Sierra jag tänkte ta spindlar och styrväxel ifrån. / Peter Quote
Thomas Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 (edited) Skiv offset o andra mått som centrumhål m.m. kan du hitta på MECA eller Autoexpertens o Mekonomens hemsida. Edited March 19, 2011 by Thomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.