Peter Lilja Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Hej Vänner! Jag tänkte att det är dags att starta en tråd om mitt bygge. Dels för att kunna åtnjuta den hjälp och kunskap alla på detta forum besitter, samt att få lite mer press på sig själv. Kitet hämtades i England under påskhelgen 2008, men en massa andra förehavanden har stått ivägen. Detta betyder dock inte att det inte har jobbats på bilen. Donatordelar har införskaffats och bearbetats, delar har inköpts. Men,den 27:e dec kommer alltid att kommas ihåg i de svenska folkhemmen som den dag då Lijas slutmuskel släppte taget om tummen. Min gode vän Per-Åke Hjelm ( den ståtlige mannen på bild) från Uppsala ville gärna bistå denna historiska dag, och hjälpen mottogs tacksamt. Valet av motor har bollats fram och tillbaka under lång tid. Ganska snart stod det klart att Ford skulle stå för framdrivningen. Men vilken maskin? Det finns ju några att välja på. Nu lutar det åt en sprillans ny Duratec 1.8 som inhandlats till vettigt pris. Denna kommer att kopplas mot en Typ 9 låda via en kopplingskåpa från RallyDesign. Jag bifogar några bider från den officiella byggstartens första dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Välkommen in Peter, det var inte en dag för tidigt. Tror vi alla här på forumet ser fram emot att se bilen och tråden växa vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Riktigt häftigt! :racesmile: Sånt vill vi se mer av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Välkommen. Det ser intressant och bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hising Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Snyggt Peter! Dags för mig att lägga upp en tråd på det andra chassit du tog hem. Ska bara få greppet av slutmuskeln runt tummen att släppa som du så poetiskt beskrev det :-) /Hising Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Hej Peter! Det här är riktigt riktigt intressant! :P Väldigt roligt att du vill dela med dig av bilder på det här bygget. Det är ett av de intressantare "köpe" chassiena som finns och jag går och när en dröm om att eventuellt bygga med det inom en inte allt för lång framtid. Vilken Duratec 1.8 är det du har? Det finns några olika specar att välja på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
auditsq Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 välkommen hit håller med om att MNR är ett riktigt intressant märke , ska bli spännande att följa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Kul att se lite bilder på bygget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 17, 2011 Author Share Posted January 17, 2011 Tack för alla välkommnanden. Jag har varit på ett par banträffar under sommaren, och det är en härlig gemenskap. Detta har verkligen ökat motivationen. Pac: Vi talades vid lite snabbt under banmötet på Kinnekulle. Kul att höra att du fortfarande är sugen på en MNR. Vad Duratecen beträffar har jag ingen aning vad den har för spec. Det finns några lappar på motorn med siffror och streckkoder, men jag vet inte vad de betyder. Kanske nån här på forumet vet hur man dechfferar dessa. Tills nästa gång....... Händerna på täcket, Gud ser dej.. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 20, 2011 Author Share Posted January 20, 2011 Vid hopskruvandet av hjulupphängningarna upptäcktes att det saknades vissa delar. Frågan var då om delarna inte levererats eller om de kommit bort. Det visade sig att de hade skickats med Hising då han hämtade sitt kit. Han hade även fått alla 7/16 bult och jag hade alla 1/2.Hjullager och nav måste beställas från MNR. Under tiden började jag montera bromsar bak. Ett Wilwood bromskit med adapterplattor låg redan på hyllan, passande till Sierra med trummor. Då min bakvagn kommer från en GT med skivor fanns redan fästöron. Dessa passade inte och var dessutom ivägen för adapterplattan, och måste avlägsnas. Med skivan monterad och oket påträtt visar det sig att offseten skiljer ca 10mm.Syns dåligt på bilden, men det är kanten på adaptern man ser genom hålet i oket.Letade efter skivor med större djup utan framgång, så det blir att tillverka nya adapters istället. I 4mm plåt borrades ett 85mm hål (Kräver fingertoppskänsla med en remdriven pelarborrmaskin).Gamla adaptern kommer att användas som borrmall och klossar med monteringshål kommer att svetsas dit. MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 25, 2011 Author Share Posted January 25, 2011 Hej igen! Medans jag väntar på material till bromsadaptrarna påbörjade jag installation av motor/låda. Viktigt att få den på plats, då placeringen styr mycket av var övriga komponenter hamnar. Min önskan var att ha en Duratec 2.0, men priserna var alltför höga även för långmilare från skroten. När jag fann denna sprillans nya 1.8 för ungefär samma pengar som skrotarna begärde fick kubikkomplexet kliva åt sidan. Jag tillverkade ett par motorplattor medans motorn satt kvar i stödet. Med hjälp av RallyDesign-kåpan sammanfogades motor o låda och hängdes upp i kranen. Med lite järnskrot tillverkades ett par justerbara ben för att kunna väga in paketet i våg. Med en gängad krok och ett plattjärn hängdes lådan i bakkant. Oljefiltret fick direkt stryka på foten. Hamnade helt i vägen för nedre ramrören, men det finns ett filterhus hos Raceline som placerar filtret rakt ut istället. Raceline har även ett oljetråg för dessa bilar som bygger 75mm. Med detta mått som grund justerades paketet i höjdled. Fick montera dit nos/huv/scuttle för att kolla frigångan uppåt. Duratecens högra kamkåpa är 30mm högre än den vänstra. Detta ihop med att oljepåfyllningen är i framkant gör att motorn hamnade lite väl lågt, 30mm under ramrören. Kanske acceptabelt, men inte önskvärt. För det facila priset av £295+vat :mad: har Raceline en kamkåpa som löser detta. Jag kommer att köra med 13" hjul,så markfrigången kanske kräver denna åtgärd. Vad har ni andra MNR-ägare för rideheight? Jag måste bestämma mej innan jag gör motorfästena. Stuck again :banghead: . Ha de´// Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Om du inte vill ha oljefiltret rakt ut så kan du sätta en förflyttningssats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Snitsigt sätt att väga in motor & låda med justerbara ben, själv stoppa jag under diverse plankor & skrot, inget som dock rekommenderas. Hur blir frigången mellan kopplingskåpan och ramen? det ser tajt ut på bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted January 25, 2011 Share Posted January 25, 2011 Vad har ni andra MNR-ägare för rideheight? Jag måste bestämma mej innan jag gör motorfästena. Stuck again :banghead: . Ha de´// Peter Minns knappt, jag måste beställa nya dämpare (och fjädrar), bak är fjädrarna knappt spända och på tok för hög. Ungefär 16 cm bak och runt 11 cm fram. Känner att baken måste ner till ca 11 cm och fram ner till närmare 8 cm... (pratar avstånd mark-lägsta höjd under). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Hej! Optimal rideheight är, normalt, när de inre och den yttre/nedre spindelleden är i våg, alltså nedre bärarmen parallell med marken. (Resp leds vridpunkt) Detta förhållande gäller även bak. // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 26, 2011 Author Share Posted January 26, 2011 Hej! Tack för tipsen. Jag får invänta naven till främre uprightsen för att få hjulen på plats. Monterar jag motorn i denna position kan jag ju alltid montera distanser under chassits motorfästen, ifall att jag inhandlar den lägre kamkåpan. Thomas: Jag har en sandwichplatta jag tänkte använda till oljekylaren. Klart att det blir ett inline-filter. Tack! rAnders: Jo, tight är det. 4mm på varje sida och ännu värre är det för växelspaken. Hoppas att bussningarna till motorfästena orkar hålla emot. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 (edited) Hej Peter Skoj med nya prylar. Inte för att vara negetiv men skall du gatregga detta chassit får du hitta en SFRO kille som godtar dina leder Uniballs. Här råder nämligen delade meningar inom SFRO. En förmildrande lösning kan vara att köpa dammskydd till alla. Men kolla först och kolla med andra här innan du tar kontakt med SFRO. Från ett rent brukar perspektiv så håller de super bra och behöver verkligen inte skyddas. Dessa bilar köra man ju inte med på samma vis och lika mycket som en "vanlig" bil. Dessutom tvättar man oftare och håller efter allt - tyvärr håller inte denna sanning alltid. Hur som helst kolla med din besiktnings kille och lycka till. Mvh Atorp Edited January 26, 2011 by heralue Okunskap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hising Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Hej Peter Skoj med nya prylar. Inte för att vara negetiv men skall du gatregga detta chassit får du hitta en SFRO kille som godtar dina leder Uniballs. Här råder nämligen delade meningar inom SFRO. En förmildrande lösning kan vara att köpa dammskydd till alla. Men kolla först och kolla med andra här innan du tar kontakt med SFRO. Från ett rent brukar perspektiv så håller de super bra och behöver verkligen inte skyddas. Dessa bilar köra man ju inte med på samma vis och lika mycket som en "vanlig" bil. Dessutom tvättar man oftare och håller efter allt - tyvärr håller inte denna sanning alltid. Hur som helst kolla med din besiktnings kille och lycka till. Mvh Atorp Hej! Jag har det andra chassit Peter tog hem med bussningar istället för Uniballs. Peter och jag har blött och stött denna fråga i drygt 2 år. Bärarmarna för bussningar passar om man vill det (eller måste). Dessutom har det godkänts MNR-bilar med Uniballs vilket man rimligtvis måste se som ett prejudikat? Det kan väl inte finnas utrymme för godtycke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted January 26, 2011 Share Posted January 26, 2011 Hej Mitt föslag är att ni använder er av samma besiktnings man som godkänt tidigare MNR bilar med uniballs. Tro mig SFRO är godtyckligt - det blir så då det är en bedömning som skall göras av personer med olika bakgrund och olika erfarenhet,SFRO har dock riktigt bra folk som oftast men uniballs där går meningarna isär. Vi skall dock vara väldigt stolta över det jobb SFRO gör ** - de är trotts allt lite små unikt inom EU att få bygga bilar och regga som vi gör i landet. :notworthy: Mvh Atorp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 ---- Dessutom har det godkänts MNR-bilar med Uniballs vilket man rimligtvis måste se som ett prejudikat ---- SFRO är en bra organisation och har kunnigt folk men trots att det finns regler som bilarna skall mätas mot (bla VVFS 2003:22) (kanske inte i uni-ball-fallet men i hk fallet finns det tydligt nämnt i VVFS 2003:22 hur det skall vara.) ändå bedöms olika bilar på olika sätt. En del bilar är tvungen att klara vikt / effekt nästan exakt andra "ploppar" igenom som en oljad blixt kanske till och med hos samma SFRO + SBP besiktare. DEt är minst sagt anmärkningsvärt när just den deln är så tydligt beskriven. Men så är det och så kommer det att vara förmodligen. Detta är bara som ett exempel att bygg inget på ordet prejudikat. Ta det bara som en intressant upplysning som skulle kunna användas vid SFRO plus SBP besiktningar som en information. Dessutom är det SBP (TRansportstyrelsen) och inte SFRO som är beslutande. Men såklart är det svårt att komma igenom om SFRO har en åsikt och man står där med ett icke "godkänt SFRO 2 protokoll". Hur beställer man då SBP besiktning? Nästintill ett Moment 22 fall. I så fall får man överklaga SFRO 2 beslutet hos Transportstyrelsen för det är På Transportstyrelsens uppdrag samtliga arbetar på. Kort versionen: Glöm prejudikat i detta fall, ta det som en information. Resonera och informaera och lyssna vad din SFRO besiktare (som du själv mer eller mindre valt)säger. Handla efter det. Bit ihop om det skulle kännas tungt eller byt SFRO besiktare, med risk att få betala ny SFRO taxa, om det skulle vara en framkomligare väg. Kort-kort versionen: Lycka till..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Nej grabbar det här förstår jag inte. :blink: Hur kan uniballs vara ett aktuellt problem när det till och med finns anvisningar om hur de skall vara beskaffade och dimensionerade i SFRO-boken? Är det verkligen så godtyckligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Håller med Per, är inte detta ett problem som försvann med den nya SFRO boken (där det står om uniballs)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Mitt inlägg handlar mest om tolkning, det kan vara tex uniballs (som kanske var ett dåligt exempel numera), motoreffekt kontra vikt, så hk är verkligen inget dåligt exempel på olika bedömning, inre backspegel, fästen och vinklar enligt VVFS ritning för bilbälten mm. VVFS beskriver ibland och ibland inte exakt hur det skall vara. SFRO tolkar och ger råd och tar beslut av erfarenhet om tex Volvo 240 undre spindelled. En sådan är inte möjlig att regga med idag. Budskapet är att resonera med SFRO besiktaren man valt. Finns det olika syn mellan byggaren och besiktaren så kommer ett val för bilbyggaren... Oftast kommer man nog tillräckligt överens utan att behöva se sig efter andra möjligheter. Eller så väljer man en uppsättning för besiktning och en uppsättning för bilen fortsatta liv och utgår ifrån att det inte kommer märkas att bilen är olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Som Hising nämner är detta ett ev problem jag är medveten om. Jag har Sierra-spindlar med ok o skivor liggande i såfall. MNR:s uprights har Taunus-geometri så även detta är ett osäkert kort. Min lokala SFRO-man är Gustav Ridderstolpe som jag kommer att ta kontakt med under nästa vecka.Han får säga bu eller bä. Det handla bara om att köpa nya bärarmar, vilka var billigare änman kunnat tro hos MNR. Jag uppskattar alla inlägg, då det ofta är lätt att missa även det uppenbara. MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Hej, Peter får tacka för titten, mycket trevligt. Ditt bygge ser verkligen bra ut. Bakskärmarna passade perfekt, bilder kommer. Var din kulör ral 2042 ?? Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Hej! Jag har det andra chassit Peter tog hem med bussningar istället för Uniballs. Peter och jag har blött och stött denna fråga i drygt 2 år. Bärarmarna för bussningar passar om man vill det (eller måste). Dessutom har det godkänts MNR-bilar med Uniballs vilket man rimligtvis måste se som ett prejudikat? Det kan väl inte finnas utrymme för godtycke? Hallå! Det vore intressant att höra hur ni har resonerat angående Bussningar eller Uniballs. Vad är argumentet för att använda Uniballs- i stället för bussningar ?? Uniballs är väl ganska dyra och har inte så lång livslängd heller ?? I dag finns ju stenhårda Gummibussningar att få tag i hos t.ex Sellholms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) Använder du uniballs får du en ställbar hjulupphänging på köpet samt mer exakt. Man skall dock inte överskatta detta. Radical som är landets snabbaste bilklass kör med bussingar på de inre fästerna och uniball i de yttre för att skapa en justerbar hjulupphängning. En kombination är kanske lösningen. Har ärligt talat inte läst den nya boken - hanterar den nya boken ämnet så borde alla SFRO killar hålla sig till den och det enklare för alla. MED ETT UNDANTAG. Edited January 28, 2011 by heralue Okunskap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 28, 2011 Author Share Posted January 28, 2011 Steel: Tack själv. Nä, 2042 är året dåbygget ska vara färdigt :) . Kulören heter RAL 2004. Kul att skärmarna passade, ser fram emot lite bilder. Tabac: Inget resonemang alls faktiskt. Jag beställde två olika kit. Ett RT och ett RT+ som är lite rejsigare med inboard suspension. Denna framvagn är Taunusbaserad och har uniballs på alla ställen. Inköpet gjordes för 2.5 år sedan, och då var det ingen som ifrågasatte Taunus-geometri. Bärarmarna från den Sierrabaserade, gummiupphängda RT:n passar rakt på RT+:n. Det är alltså inget ingrepp i chassit som krävs. MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 man kan ha justerbart med bussningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) 2042 är året då bygget ska vara färdigt :) . Då kommer 7:an att vara otrooooooligt välbyggd :) Edited January 28, 2011 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Har ärligt talat inte läst den nya boken - hanterar den nya boken ämnet...Jajamen, de täcks på sidan 39 i utgåvan från 2009. Nä, 2042 är året dåbygget ska vara färdigt :) hehehe, då får vi fixa en studieresa och komma och besöka dig för så länga kan inte jag vänta på att få se bygget. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lilja Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 Pac: Du är alltid välkommen, alla andra också. Jag tänkte bjuda in till en garageträff lite längre fram, när jag har kommit lite framåt och har nåt att visa upp. MVH // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Men bjud in nån gång då, vi är många som e kaffesugna.......... PeÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frondelius Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Hej Peter! Kul att se dig i forumet. Inte för jag har varit så aktiv själv, men snart kommer jag också att fylla på i min tråd. Det ska bli kul att följa din byggtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Pac: Du är alltid välkommen, alla andra också. Jag tänkte bjuda in till en garageträff lite längre fram, när jag har kommit lite framåt och har nåt att visa upp. MVH // Peter Tack Peter. Är du i Göteborgstrakten så hör av dig, jag gör en grym latte. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.