Stefan Berglund Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 (edited) Nästa fundering i bilbygget är nu att göra övre bärarmar, både fram och bak, i laserskuren plåt. Det är väl mest för att vår dotter vägrar sova på nätterna och jag absolut inte har nån tid att vara i garaget som jag fått idén. Har även en kompis som skär ut bärarmarna åt mig. Man borde väl rimligtvis kunna använda ungefär samma materialval i plåten som i vanliga bärarmsrör, eller kan man gå upp på "häftigare" material ? Ser ju att de flesta svarar "minst" i frågor om sträck/brott på rör. Vad är "max" ? Ex: Domex 355MC sträck: 355 brott: 430-550 förlängning: 19% Skulle det materialet fungera ? Har skissat lite på en bärarm utan lätthål. 30mm remsor, 8mm tjock alltså 240mm2 tvärsnitt. Ett hydraulrör 25*3 har tvärsnittsarean 207mm2. Edit: Det räcker kanske med material motsvarande 20mm rör. Edited December 28, 2010 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Nu var det väldigt länge sedan jag beräknade hållfasthet i gymnasiet men om röret är diam 25, t=3 så känns homogent 30*8 klent. På ren känsla så skulle 30*10 eller 30*12 kännas bättre då materialet i centrum gör "mindre" nytta. Men kanske har jag fel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 (edited) Övre bärarmen är ju inte så hårt belastad som nedre. En tanke är att sy på en laserskuren plattbit vinkelrätt mot plåtarna på din ritning. Eventuellt på undersidan också. Varför inte prova att skära ut ett par bitar och sedan sätta fast dessa i ett inre fäste och med en press trycka i ytterkant för att se hur mycket kraft som behövs. Det som är viktigt är att materialet efter svetsning och övrig bearbetning fortfarande är "segt" och inte sprött och hårt. Edited December 28, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Nu var det väldigt länge sedan jag beräknade hållfasthet i gymnasiet men om röret är diam 25, t=3 så känns homogent 30*8 klent. På ren känsla så skulle 30*10 eller 30*12 kännas bättre då materialet i centrum gör "mindre" nytta. Men kanske har jag fel.... Det är riktigt tänkt. det i mitten är inte mkt styrka i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Kolla på boes övre bärarmar han gjorde till Boe7:orna... De är ju godkända några stycken sådana sjuor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 (edited) Har han lagt av med försäljning? kanske bara rykten för här finns de på hans sida. http://www.boesmotor.se/info.html#lankarmfram Edited December 28, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Tänk på minst 100 N/mm2 i skillnad mellan sträck- och brottgräns. 430-355 är inte minst 100... ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 28, 2010 Author Share Posted December 28, 2010 (edited) Jo, det stod lite luddigt på SSAB:s hemsida. Vet inte när det är 430 alt 550. :) Men det är alltså Ok att använda ett material som har 355 i sträckgräns om brott ligger 100 över ? Edited December 28, 2010 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Ja, om man hittar ett sånt material. Det som är angivet ovan har jag för mig har osäker brottgräns, dvs den varierar mellan 430 och 550 N/mm2, då måste man ju räkna mot den nedre siffran. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 28, 2010 Author Share Posted December 28, 2010 Har suttit och kikat runt lite på nätet angående hållfasthet. Hittade bl.a. en beräkning ifrån KTH:s formel student bil där de tillverkade bärarmar. Där kunde man läsa att den största kraften i bärarmen blir vid inbromsning (framvagn), det blir då en tryckande kraft på det främre röret i övre bärarmen. Likandant borde det väl då bli i bakvagnen, fast då i det bakre röret vid acceleration. På Rejsa hittade jag också en massa beräkningar hit och dit Där påstod de bl.a. att vid en tryckande kraft spelade formen på röret/stången mindre roll så länge inte knäckning uppstod. Knäckning på bärarmen borde väl rimligtvis betyda en krock i mitt fall, vilket vi nog inte kan beräkna för ?? Nu är jag ju totalt novis på det här! Berätta hur det ligger till ni som vet! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 28, 2010 Author Share Posted December 28, 2010 (edited) Det skulle väl inte räcka med att jag fixar ett eget dragprov på materialet till mina bärarmar ? Jag jobbar nämligen på SSAB i Borlänge, går alltid att fråga någon på materialprovningen om hjälp. Jag ska iallafall ringa och fråga hur det ligger till med brottgränsen på materialet! Tack! :) Edited December 28, 2010 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 28, 2010 Share Posted December 28, 2010 Du får resonera med din besiktningsman men kan man göra några extra delar så skulle nog jag ta förstörande prov i beaktning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Med tanke på ythärdningen som uppstår vid laserskärning och svetsningen antar jag att man även måste värmebehandla dem efter att dom är färdiga, så att dom blir normaliserade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 29, 2010 Author Share Posted December 29, 2010 (edited) Njaa, inte vet jag. Går väl att kolla upp. Nu råkar jag ju jobba på klockugnsglödgningen på SSAB, så det går väl att ordna ändå om det skulle behövas. :lol: Vi har faktiskt en glödgningskod som ligger på 610 grader, så de är väl bara att slänga med grejorna tillsammans med några rullar så är det ju löst. Fast man ska nog veta vad man håller på med först... "Avspänningsglödgning bör ske i temperaturområdet 550-650°C. Värmebehandlingen över detta område, t ex normalisering och varmformning, reducerar hållfastheten och bör undvikas." Edited December 29, 2010 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted December 29, 2010 Author Share Posted December 29, 2010 Jag ska ta reda på hur det ligger till med allt det här. Ska försöka kontakta "Knowledge center" på SSAB och fråga om de kan hjälpa mig. /Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 29, 2010 Share Posted December 29, 2010 Med tanke på ythärdningen som uppstår vid laserskärning och svetsningen antar jag att man även måste värmebehandla dem efter att dom är färdiga, så att dom blir normaliserade. Är det någon som värmebehandlar sina rörbärarmar efter svetsningen? Det förekommer ju en och annan svets och ibland även laserskuren plåt på våra bärarmar.. Det är väl ingen skillnad på plåt och rör i det avseendet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 1, 2011 Author Share Posted January 1, 2011 (edited) En liten fundering till... Om det stämmer som jag läste om kth:s formel student bygge, att den största kraften på en främre/övre bärarm är en tryckande kraft vid inbromsning. Är det då inte konstigt att man får bygga med ett bockat främre/övre bärarmsrör ? Där har man ju byggt in en försvagning av bärarmen direkt. Jag tänker mig t.ex. om man står på en ölburk, den håller så länge den inte blir bucklig. Är jag helt ute och cyklar ? Edited January 1, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 2, 2011 Author Share Posted January 2, 2011 (edited) Mailade Gustaf Ridderstolpe angående övre bärarmar i plåt. Han svarar att: "Övre är ok om den klarar lasten". Bara att fixa någon som räknar på det med andra ord! Det låter ju bra! :) Edited January 2, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 3, 2011 Author Share Posted January 3, 2011 (edited) Nu har jag jag varit i kontakt med knowledge service center på SSAB. Inga problem! Tommy ville ha januari ut på sig för att fixa en beräkning, var lite semestrar i vägen. Jag får ett "snyggt papper med lite stämplar på". Det låter ju bra! :) /Stefan Edited January 3, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Finfint. Hur ser planen ut för övrigt? Har bygget gått framåt sedan sist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 3, 2011 Author Share Posted January 3, 2011 (edited) Njaee.. har iallafall haft tid att vara ute i garaget en dag, dottern har lärt sig att sova igen! Lillebror kommer förbi om nån helg så det blir nått byggt på bilen! :) Fixade till ett notchningsverktyg till svarven igår, behövs till de undre bärarmarna. Jag måste väl även ta och bocka bakre "karossrören" i veckan så du får tillbaks verktyget! Lite problem med vart jag ska sätta fast den bara, det löser sig! :) Edited January 3, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Njaee.. har iallafall haft tid att vara ute i garaget en dag, dottern har lärt sig att sova igen! Lillebror kommer förbi om nån helg så det blir nått byggt på bilen! :) Fixade till ett notchningsverktyg till svarven igår, behövs till de undre bärarmarna. Jag måste väl även ta och bocka bakre "karossrören" i veckan så du får tillbaks verktyget! Lite problem med vart jag ska sätta fast den bara, det löser sig! :) Ta bort fästet för skruvstycket och bulta eller sätt fast med ett par tvingar i bänken. Det går ganska lätt att bocka 20mm rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 3, 2011 Author Share Posted January 3, 2011 Ahh! då ska jag göra så! :) Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 3, 2011 Author Share Posted January 3, 2011 Sitter och kikar på ritningarna för de övre bärarmarna. Den bakre övre bärarmens hylsa är 70mm lång, den gängade stången ska vara 80mm, så där borde man inte behöva lämna utrymme bakom hylsan för ev. mutter. Bärarmsplåten kan iofs. göras i 2 delar, den behövs ju inte bockas. Hur ligger det till med den främre ? Sticker övre spindelleden ut bakom det gängade röret ? Nån som har koll ? Där har jag tänkt att göra hela bärarmsplåten i en del för att underlätta 8° bockning innan den gängade hylsan. Ungefär hur långt utanför det gängade röret hamnar själva leden mot spindeln på främre/bakre bärarm på en hjulupphängning som är "normalt" inställd ? /Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted January 4, 2011 Author Share Posted January 4, 2011 (edited) Fick lite data på Boe:s bärarm alldeles nyss. Bärarmsremsorna är 30mm breda, 8mm tjock plåt, 15mm hål, material: Domex 650MC. Intressant! Angående min-max spec på domex 355 som jag skrev om tidigare så skiljde det 100N/mm2+ mellan sträck-brott. Min-max berodde på att de inte kunde tillverka material med sträckgräns exakt 355N/mm2, sträck och brott följdes åt proportionerligt. Bärarmen behövde inte värmebehandlas efter svetsning/laserskärning. Fick även lite annan intressant läsning ifrån Tommy, en enkel tumregel som de använder vid kundbesök för att se om det t.ex. lönar sig att använda höghållfast material. Lite missförstånd där, jag ska ju ha en plåt, inte ett rör. Intressant läsning iallafall. Edited January 4, 2011 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.