Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rivit isär min uprights fram och renoverat dem men när jag skruvar ihop dem med nya lagers så går det inte att snurra axeln. Någon som sitter på monteringsanvisningar, bilder eller sprängskiss så jag kan se om jag har monterat det rätt.

Mvh: Joakim

Posted

går det inte att snurra alls eller går det trögt? har du kollat så att du knackat i lagerbanan i botten hela vägen runt så den inte ligger sne? samma med det yttre lagret på axeln. glöm inte att hälla i mycket lagerfett, även hela vägen runt om på rullarna.

Posted

Eller är det för hårt spänt. ska bara vara så spelet knappt försvinner med hjulet på. liite glapp kvar så det klarar värmeutvidgningen.

Posted

Tack för hjälpen. Ska prova att inte spänna det så hårt utan som thomas beskrev.

Kenneth tack för pdfen. Återkommer nästa helg när jag har provat.

Mvh: Joakim

Posted

Rivit isär min uprights fram och renoverat dem men när jag skruvar ihop dem med nya lagers så går det inte att snurra axeln. Någon som sitter på monteringsanvisningar, bilder eller sprängskiss så jag kan se om jag har monterat det rätt.

Mvh: Joakim

Om du har tillgång till en press är det nästan alltid bättre att använda den istället för att knacka.

Om du knackar in lagerbanorna brukar det höras på ljudet när de bottnar.

Det är rekommendabelt att använda en gammal lagerbana som stos att knacka på mot den nya lagerbanan.

Slipa av en gammal lagerbanas yttre sida så att du inte riskerar att den fastnar. Slipa av gör man lätt i bänkslipmaskinen.

Posted

Inte spänna det så hårt? Jag har för mej att det ska dras med ca 40 kilo.

Posted

Inte spänna det så hårt? Jag har för mej att det ska dras med ca 40 kilo.

Fram är det väl gamla modellen med 2 lösa lager o lagerbanor

Posted

Jäpp, lösa lager, men tappen är svarvad så det ska bli rätt spel efter att man dragit dom tills det smakar skit i munnen.

Posted

Jäpp, det sitter en grov bricka som trycker på innerringen, brickan bottnar mot en en fläns på axeltappen om jag inte missförstått det hela totalt. Har problem med glapp i en spindel och det hjälper inte hur hårt jag än drar muttern. Vet inte om det försvann lite gods när jag vände polerna fel vid elektrolysen så att en lagerbana hamnat lite längre in eller om det är fel på lagren. Funderar på att svarva av flänsen några hundradelar så brickan pressar mer mot lagret.

Posted

Mystiskt. Man kan aldrig serietillverka på det viset och få rätt spel i alla lager.!?

Posted (edited)

Jag har sett montering av koniska rullager med "momentdragnings princip" i kombination med kollapshylsa som i pinjonglagringen i vissa bakaxlar.

Jag har aldrig sett en lagring med två koniska rullager med lösa ytterringar och därmed 4 fixerade lagerlägen.

Då brukar det ju vara vinkelkontaktlager istället, fördigmonterade i X eller O-anordning beroende på placering.

Vad är det som ser till att behålla lagerspelet i spindeln på en sierra under lagringens livslängd? (20000+ mil)

Är det ingen som kan lägga upp en sprängskiss?

I princip alla bilar har ju en yttre mutter som man justerar lagerspelet med om de inte har vinkelkontaktlager.....

Edited by Arrowsmith
stavfel
Posted

Och i Haynes så står det att inga övriga justeringar är nödvändiga då lagren är självjusterande efter att man dragit till rätt moment.

Posted

det är ju meningen att det ska gå lite trögt när man bytt både lager o packbox så att lagret slits in men det ska inte krävas en ansträngning av att snurra navet. haynes-boken för ford sierra säger 310-350 nm.

det troligaste felet är att lagerbanan hamnat snett. kontrollera att det inte ligger någon skit under lagerbanan som stoppar. som någon sa tidigare, lyssna efter ljudförändringen som blir när lagerbanan går i botten.

drake: min bricka med splines hamnade en bit utanför så det är nog bäst om du tar och svarvar ner din axel.

Posted

Där var ju en sprängskiss på länken, om än lite dålig. Tack så mycket !

Frågan om vad som ser till att behålla lagerspelet i spindeln är ju då "inget".

Men om det ska vara ett fix-mått mellan lagren, jäklar vilket krav det ligger på precision i maskinarbete och montering.

Det är ju en problematik man slipper på andra utföranden med en spännmutter.

Man kan ju undra varför Ford inte gjorde naven med vinkelkontaktlager istället.....

Posted

Nån som vet om man vågar använda Biltemas framhjulslager? 299:-/sida är ju nästan halva priset mot exempelvis Meca, men det finns ju förmodligen en anledning till det.

Nån som kör med dessa?

Posted

Jag vet inte hur det är nu, men jag köpte hjullager som var utgående art på Biltema och det var Timken lager i dom askarna!

Dom har kanske bytt tillverkare/märkning och däför var dom jag köpte utgående art.

Kan vara värt att åka till Feltema och kolla vad som ligger i askarna nuförtiden.

(Med skillnaden i vikt mellan en Sierra och en 7:a så borde belastningen på lagret inte vara så stor och då tror jag inte att det är så viktigt att köra på "märkes lager" så jag tror att det är ok med Biltemas oavsett.)

Posted

Biltema köper ju ofta restpartier, så kvaliten är minst sagt varierande. Jag har deras lager runt om, glappet tror jag beror på min spindel och inte på lagren. Har använt deras lager på ett otal bilar utan problem.

Posted

Jag kör också biltemas lager runt om nu har jag ju inte kört bilen men de monterades utan problem.

Dock har dom bara en sats å inte en höger/vänster så på ena sidan får du använda den gammla muttern.

Posted

Jäpp, lösa lager, men tappen är svarvad så det ska bli rätt spel efter att man dragit dom tills det smakar skit i munnen.

Så gjorde jag, sen lossade jag lite på muttern tills lämpligt läge för lås pinnen.

//Nisse

Posted

Super7:

Någon låspinne satt det inte på mina (eller på sprängskissen ovan) det satt en låsmutter. Är det kanske Taunus du har? Vid mutter med låspinne brukar man skulla dra till angivet moment och sedan fortsätta tills man får i låspinnen.

Krolleg:

Jag fick 2st likadana (hö) muttrar med varje av lagersatserna. När jag påpekade detta åkte dom till Ford och köpte 2 vä muttrar till mig!

Posted

Varför dra 350 Nm och sedan släppa lite???wacko.gif

Det sitter inga sprintar på en sierra, bara en jätte-nylock. Dra till angivet moment och låt dom vara sen!

Mina lagersatser hade båda typerna av mutter och olika art. nr. för vänster och höger men det var ett par år sen nu.

Posted

Super7:

Någon låspinne satt det inte på mina (eller på sprängskissen ovan) det satt en låsmutter. Är det kanske Taunus du har? Vid mutter med låspinne brukar man skulla dra till angivet moment och sedan fortsätta tills man får i låspinnen.

Krolleg:

Jag fick 2st likadana (hö) muttrar med varje av lagersatserna. När jag påpekade detta åkte dom till Ford och köpte 2 vä muttrar till mig!

Läste lite för snabbt och inte allt....är ju Taunus jag menade :icon_oops:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...