Joaquim Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Rivit isär min uprights fram och renoverat dem men när jag skruvar ihop dem med nya lagers så går det inte att snurra axeln. Någon som sitter på monteringsanvisningar, bilder eller sprängskiss så jag kan se om jag har monterat det rätt. Mvh: Joakim Quote
Rayman Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 går det inte att snurra alls eller går det trögt? har du kollat så att du knackat i lagerbanan i botten hela vägen runt så den inte ligger sne? samma med det yttre lagret på axeln. glöm inte att hälla i mycket lagerfett, även hela vägen runt om på rullarna. Quote
Thomas Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Eller är det för hårt spänt. ska bara vara så spelet knappt försvinner med hjulet på. liite glapp kvar så det klarar värmeutvidgningen. Quote
Joaquim Posted November 28, 2010 Author Posted November 28, 2010 Tack för hjälpen. Ska prova att inte spänna det så hårt utan som thomas beskrev. Kenneth tack för pdfen. Återkommer nästa helg när jag har provat. Mvh: Joakim Quote
Antas Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Rivit isär min uprights fram och renoverat dem men när jag skruvar ihop dem med nya lagers så går det inte att snurra axeln. Någon som sitter på monteringsanvisningar, bilder eller sprängskiss så jag kan se om jag har monterat det rätt. Mvh: Joakim Om du har tillgång till en press är det nästan alltid bättre att använda den istället för att knacka. Om du knackar in lagerbanorna brukar det höras på ljudet när de bottnar. Det är rekommendabelt att använda en gammal lagerbana som stos att knacka på mot den nya lagerbanan. Slipa av en gammal lagerbanas yttre sida så att du inte riskerar att den fastnar. Slipa av gör man lätt i bänkslipmaskinen. Quote
Drake Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Inte spänna det så hårt? Jag har för mej att det ska dras med ca 40 kilo. Quote
Thomas Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Inte spänna det så hårt? Jag har för mej att det ska dras med ca 40 kilo. Fram är det väl gamla modellen med 2 lösa lager o lagerbanor Quote
Jonas Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Mina gick att snurra efter montering, dock trögt. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8332&st=0&p=85662&fromsearch=1entry85662 Quote
Drake Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jäpp, lösa lager, men tappen är svarvad så det ska bli rätt spel efter att man dragit dom tills det smakar skit i munnen. Quote
Thomas Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 drar man verkligen såna här koniska lager med förinställt avstånd? http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=431608&CarReference_ID=8990&CategoryType_ID=1 Quote
Drake Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Jäpp, det sitter en grov bricka som trycker på innerringen, brickan bottnar mot en en fläns på axeltappen om jag inte missförstått det hela totalt. Har problem med glapp i en spindel och det hjälper inte hur hårt jag än drar muttern. Vet inte om det försvann lite gods när jag vände polerna fel vid elektrolysen så att en lagerbana hamnat lite längre in eller om det är fel på lagren. Funderar på att svarva av flänsen några hundradelar så brickan pressar mer mot lagret. Quote
Thomas Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 Mystiskt. Man kan aldrig serietillverka på det viset och få rätt spel i alla lager.!? Quote
Arrowsmith Posted November 28, 2010 Posted November 28, 2010 (edited) Jag har sett montering av koniska rullager med "momentdragnings princip" i kombination med kollapshylsa som i pinjonglagringen i vissa bakaxlar. Jag har aldrig sett en lagring med två koniska rullager med lösa ytterringar och därmed 4 fixerade lagerlägen. Då brukar det ju vara vinkelkontaktlager istället, fördigmonterade i X eller O-anordning beroende på placering. Vad är det som ser till att behålla lagerspelet i spindeln på en sierra under lagringens livslängd? (20000+ mil) Är det ingen som kan lägga upp en sprängskiss? I princip alla bilar har ju en yttre mutter som man justerar lagerspelet med om de inte har vinkelkontaktlager..... Edited November 28, 2010 by Arrowsmith stavfel Quote
Christer J Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Enligt Autodata är åtdragningsmomentet 310-350 Nm, och det är koniska rullager. Quote
Drake Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Och i Haynes så står det att inga övriga justeringar är nödvändiga då lagren är självjusterande efter att man dragit till rätt moment. Quote
Rayman Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 det är ju meningen att det ska gå lite trögt när man bytt både lager o packbox så att lagret slits in men det ska inte krävas en ansträngning av att snurra navet. haynes-boken för ford sierra säger 310-350 nm. det troligaste felet är att lagerbanan hamnat snett. kontrollera att det inte ligger någon skit under lagerbanan som stoppar. som någon sa tidigare, lyssna efter ljudförändringen som blir när lagerbanan går i botten. drake: min bricka med splines hamnade en bit utanför så det är nog bäst om du tar och svarvar ner din axel. Quote
family guy Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Jag har egentligen ingenting att tillföra, men det är ju så kul att vara med.. Hittade denna länk som egentligen berättar samma sak, lagren är självjusterande och ska bara dras åt med angivet moment. http://www.fordmanuals.org/page-1598.html Quote
Arrowsmith Posted November 29, 2010 Posted November 29, 2010 Där var ju en sprängskiss på länken, om än lite dålig. Tack så mycket ! Frågan om vad som ser till att behålla lagerspelet i spindeln är ju då "inget". Men om det ska vara ett fix-mått mellan lagren, jäklar vilket krav det ligger på precision i maskinarbete och montering. Det är ju en problematik man slipper på andra utföranden med en spännmutter. Man kan ju undra varför Ford inte gjorde naven med vinkelkontaktlager istället..... Quote
family guy Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Nån som vet om man vågar använda Biltemas framhjulslager? 299:-/sida är ju nästan halva priset mot exempelvis Meca, men det finns ju förmodligen en anledning till det. Nån som kör med dessa? Quote
Jonas Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Jag vet inte hur det är nu, men jag köpte hjullager som var utgående art på Biltema och det var Timken lager i dom askarna! Dom har kanske bytt tillverkare/märkning och däför var dom jag köpte utgående art. Kan vara värt att åka till Feltema och kolla vad som ligger i askarna nuförtiden. (Med skillnaden i vikt mellan en Sierra och en 7:a så borde belastningen på lagret inte vara så stor och då tror jag inte att det är så viktigt att köra på "märkes lager" så jag tror att det är ok med Biltemas oavsett.) Quote
Drake Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Biltema köper ju ofta restpartier, så kvaliten är minst sagt varierande. Jag har deras lager runt om, glappet tror jag beror på min spindel och inte på lagren. Har använt deras lager på ett otal bilar utan problem. Quote
Krolleg Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Jag kör också biltemas lager runt om nu har jag ju inte kört bilen men de monterades utan problem. Dock har dom bara en sats å inte en höger/vänster så på ena sidan får du använda den gammla muttern. Quote
super7 Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Jäpp, lösa lager, men tappen är svarvad så det ska bli rätt spel efter att man dragit dom tills det smakar skit i munnen. Så gjorde jag, sen lossade jag lite på muttern tills lämpligt läge för lås pinnen. //Nisse Quote
Jonas Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Super7: Någon låspinne satt det inte på mina (eller på sprängskissen ovan) det satt en låsmutter. Är det kanske Taunus du har? Vid mutter med låspinne brukar man skulla dra till angivet moment och sedan fortsätta tills man får i låspinnen. Krolleg: Jag fick 2st likadana (hö) muttrar med varje av lagersatserna. När jag påpekade detta åkte dom till Ford och köpte 2 vä muttrar till mig! Quote
Drake Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Varför dra 350 Nm och sedan släppa lite??? Det sitter inga sprintar på en sierra, bara en jätte-nylock. Dra till angivet moment och låt dom vara sen! Mina lagersatser hade båda typerna av mutter och olika art. nr. för vänster och höger men det var ett par år sen nu. Quote
super7 Posted November 30, 2010 Posted November 30, 2010 Super7: Någon låspinne satt det inte på mina (eller på sprängskissen ovan) det satt en låsmutter. Är det kanske Taunus du har? Vid mutter med låspinne brukar man skulla dra till angivet moment och sedan fortsätta tills man får i låspinnen. Krolleg: Jag fick 2st likadana (hö) muttrar med varje av lagersatserna. När jag påpekade detta åkte dom till Ford och köpte 2 vä muttrar till mig! Läste lite för snabbt och inte allt....är ju Taunus jag menade :icon_oops: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.