Arne k Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Hur många amper behöver jag till att starta en tvåliters motor med? Kan det gå med 42 amp? Quote
Jocke4U Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 :) jag har 19 Ah i mitt Biltema gel batteri ....dock ännu inte provat starta :) Vet andra som kör på liknande. Detta med SAAB 2.0T spis Quote
LUPUS Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 :) jag har 19 Ah i mitt Biltema gel batteri ....dock ännu inte provat starta :) Vet andra som kör på liknande. Detta med SAAB 2.0T spis gjorde en -2 start med den setupen i söndags. Däremot har man nog bara 2 försök på sig , men startar den inte på första har man ju andra problem Quote
Drake Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Jag har ett 42 Ah till min 5-liters. Funkar i varmt och kallt! Biltema såklart, ett och ett halvt år och inga problem. Quote
Drake Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Funderar faktiskt på att byta till deras 19 Ah gelbatteri. Kan nöta som fan (soppatorsk) med det jag har nu så det borde inte vara något problem med ett mindre. Quote
Thomas Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 jo startströmmen är mkt viktig men man får inte glömma AH för det bestämmer hur länge du kan köra på starten.19AH funkar ca 1,5-2 minuter.När det är nytt och fulladdat.står man med parkeringsljus på och kanske precis varit så varm så fläkten gått några minuter ja då är det inte mycket kvar. Quote
Drake Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 (edited) Äh, en fläkt drar väl ca. 8-10 amp. Två timmar tills det är tokslut alltså. Tror nog att den kan gå några minuter utan problem, behöver man köra startmotor i ett par minuter så har man problem oavsett. i. Rejsputtarna med högkompade motorer verkar klara sig bra med det så why not? Edited November 10, 2010 by Drake Quote
Thomas Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Så länge det är nytt kan det funka. inget säger att man råkar ut för når slags problem som gör att man kör slut på det. men det är upp till var och en att avgöra. Jag körde ett litet förr och rätt vad det var när jag skulle starta så vart det helt slut. kortis i det. om det var otur 2:a säsongen eller om det fått arbeta för hårt vet jag inte. Det var ju inte för de startströmmarna. Quote
Daffe Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Jag har kört en 7a med 19Amp har fungerat bra, en annan fördel är att de blir små och man kan hitta nya bra ställen att placera dem. /John Quote
LUPUS Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 eftergång på grejor kan nog vara ett problem . Glömma ljuset lär ju vara något man får äta upp. Dock är det enkelt att hitta någon som kan putta på. Har faktiskt puttat igång min bil själv när jag glömde helljuset på. ( borde nog auto koppla det på nyckeln) På eftergångs sidan kör ju min kyl elfläkt, elvatten pump motor och el IC pump ibland 2-5 minuters eftergång baserat på temp och jag har aldrig haft problem. Våra bilar får så mycket mera service och är sällan igång under + 10 så det kan inte vara ett problem med lite batteri. Har dock en tung 110Amp generator default så när motorn är igång laddar det bra Quote
Rikard Larsson Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Har faktiskt puttat igång min bil själv när jag glömde helljuset på. ( borde nog auto koppla det på nyckeln) Puttade igång 9-5:an själv efter en miss med ljuset, kände mig ganska manlig efteråt, och öm i axeln som tryckte mot A-stolpen... Quote
LUPUS Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Puttade igång 9-5:an själv efter en miss med ljuset, kände mig ganska manlig efteråt, och öm i axeln som tryckte mot A-stolpen... Nu kan jag ju inte vara sämre utan höja insatsen och säga att jag gjort samma sak med en volvo 740 med vinterdäck Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.