Jump to content

Batteri storlek


Arne k

Recommended Posts

:) jag har 19 Ah i mitt Biltema gel batteri ....dock ännu inte provat starta :) Vet andra som kör på liknande. Detta med SAAB 2.0T spis

gjorde en -2 start med den setupen i söndags. Däremot har man nog bara 2 försök på sig , men startar den inte på första har man ju andra problem

Link to comment
Share on other sites

jo startströmmen är mkt viktig men man får inte glömma AH för det bestämmer hur länge du kan köra på starten.19AH funkar ca 1,5-2 minuter.När det är nytt och fulladdat.står man med parkeringsljus på och kanske precis varit så varm så fläkten gått några minuter ja då är det inte mycket kvar.

Link to comment
Share on other sites

Äh, en fläkt drar väl ca. 8-10 amp. Två timmar tills det är tokslut alltså. Tror nog att den kan gå några minuter utan problem, behöver man köra startmotor i ett par minuter så har man problem oavsett. i. Rejsputtarna med högkompade motorer verkar klara sig bra med det så why not?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Så länge det är nytt kan det funka.

inget säger att man råkar ut för når slags problem som gör att man kör slut på det.

men det är upp till var och en att avgöra. Jag körde ett litet förr och rätt vad det var när jag skulle starta så vart det helt slut. kortis i det. om det var otur 2:a säsongen eller om det fått arbeta för hårt vet jag inte. Det var ju inte för de startströmmarna.

Link to comment
Share on other sites

eftergång på grejor kan nog vara ett problem . Glömma ljuset lär ju vara något man får äta upp.

Dock är det enkelt att hitta någon som kan putta på. Har faktiskt puttat igång min bil själv när jag glömde helljuset på. ( borde nog auto koppla det på nyckeln)

På eftergångs sidan kör ju min kyl elfläkt, elvatten pump motor och el IC pump ibland 2-5 minuters eftergång baserat på temp och jag har aldrig haft problem. Våra bilar får så mycket mera service och är sällan igång under + 10 så det kan inte vara ett problem med lite batteri.

Har dock en tung banghead.gif110Amp generator default så när motorn är igång laddar det bra

Link to comment
Share on other sites

Puttade igång 9-5:an själv efter en miss med ljuset, kände mig ganska manlig efteråt, och öm i axeln som tryckte mot A-stolpen...

Nu kan jag ju inte vara sämre utan höja insatsen och säga att jag gjort samma sak med en volvo 740 med vinterdäck 515.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...