Jump to content

Pers Tiger


Pac

Recommended Posts

  • Replies 201
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och vinnarna är....*trumvirvel*.... Krolleg och Baging! :D

Nedre främmre länkarm. Justerbar? :racesmile:

Ok, testar..... vad är Adjustable Track Control Arm SIERRA Mk1 & 2 & COSWORTH 2WD PAIR NUT TYPE? ;)

CMB0264.jpg

Jag har försökt i det längst att inte ge vika för justerskruvsuget, men nu gick det inte längre. Jag har beställt justerbara traction control länkar. :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Och vinnarna är....*trumvirvel*.... Krolleg och Baging! :D

Jag har försökt i det längst att inte ge vika för justerskruvsuget, men nu gick det inte längre. Jag har beställt justerbara traction control länkar. :racesmile:

Fast Krolleg var först, så det är han som skall föräras superlatten! :D

Skönt att det inte var klänningen ;)

Kanon att kunna justera, men...... vad väger dom jämfört med original??? ;)

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Skönt att det inte var klänningen ;)
Jag tror att jag skulle vara skitsnygg i den klänningen! :D ;)
... vad väger dom jämfört med original??? ;)

Mindre(hoppas jag....) :icon_oops: . Men å andra sidan kan jag kompensera genom nya skärmar och skärminfästningar nästa vinter om det visar sig vara helt fel viktmässigt. :blink:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara, spana in det är unibals på de där!!!! Nu kan jag skryta med att jag har unibals på bilen! I alla fall två stycken! Väldigt race-igt...;) :D :D

Äh skämt åsido, så har de två fördelar.

- I och med att den övre länken också är justerbar kan jag justera ut spårvidden lite och ändå få vettig camber.

- Jag slipper ta isär uprightsen när jag skall kontrollera/justera camber.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jocke, för min del är det sugmotorer som gäller. :)

Det blev lite städat igår, men nu kommer vattenverket och säger att de vill byta vattenmätaren så det är risk att det kanske inte är så städat trots allt på lördag. :icon_oops:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hehe, alla kan ändra på sig :)

Städat?? Du behöver inte bona garagegolvet för vår skull men det kanske ingår i de normala städrutinerna ;) Har lite att fixa till innan lördag och det får bli fredagkväll....

Link to comment
Share on other sites

Det blev mer än kardan som kom ur bilen idag. :)

IMG_2118_small.JPG

Bilen blev ruskigt lätt i framändan, nu kan man lyfta den för hand. Kanske inte så konstigt...

IMG_2117_small.JPG

... det är ju bara ett stort hål i bilen nu! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ett trevligt och inspirerande besök. :)

Jag gjorde precis som jag tänkt: sänkta ner motorn på rullbrädan och lyfte chassiet så att den kunde rulla ut. Hur smidigt som helst. :)

Nu skall hela klabbet upp på vågen, både som helhet och i delar.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja det var ett trevligt och inspirerande besök. :)

Jag gjorde precis som jag tänkt: sänkta ner motorn på rullbrädan och lyfte chassiet så att den kunde rulla ut. Hur smidigt som helst. :)

Nu skall hela klabbet upp på vågen, både som helhet och i delar.

Intressant! Ska bli kul att se vad den väger. Får nog skaffa en sån där..... ja, våg alltså ;)

Link to comment
Share on other sites

Pac är en kille som förstått det här med lättning av bilar. Gram hit och Gram dit ut med motorn så bilen lättar lite. Pass bara upp för framhjulslyft nu när bilen är så lättad där.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr blev remskivan på vattenpumpen lite tilltygad så jag måste nog fixa en ny. Jag har kollat på de vanligaste ställena, men de säljer bara vattenpumpen, inte remskivan. Finns det något bra ställe för remskivor eller är det skroten och Ford som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Det här med remskivor verkar bli en historia för sig självt. Efter att ha studerat skivan så såg jag att den nog varit lite skev sedan tidigare. Glad i hågen gjorde jag rent den och tänkte skruva dit den på den nya motorn, men icke!!!! Den hade större centrumhål än den som satt där så den centrerar inte på den pumpen.

Det verkar som om Ford har gjort en speciell remskiva beroende på om man skall ha viscofläkt eller inte. :wacko: Min gamla motor hade nog en viskofläkt på sig i ett tidigare liv medan den nya aldrig haft någon.

Så nu blir det till att leta upp en remskiva för injektionsmotorn för en V-rem eller byta vattenpump till den på den gamla motorn. Hmmmm, det får jag nog fundera lite på innan jag bestämmer mig... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det här med remskivor verkar bli en historia för sig självt. Efter att ha studerat skivan så såg jag att den nog varit lite skev sedan tidigare. Glad i hågen gjorde jag rent den och tänkte skruva dit den på den nya motorn, men icke!!!! Den hade större centrumhål än den som satt där så den centrerar inte på den pumpen.

Det verkar som om Ford har gjort en speciell remskiva beroende på om man skall ha viscofläkt eller inte. :wacko: Min gamla motor hade nog en viskofläkt på sig i ett tidigare liv medan den nya aldrig haft någon.

Så nu blir det till att leta upp en remskiva för injektionsmotorn för en V-rem eller byta vattenpump till den på den gamla motorn. Hmmmm, det får jag nog fundera lite på innan jag bestämmer mig... :unsure:

Eller svarva en adapter som tar upp differensen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fixat lite med gummidämparna till motorupphängningen. Det blev nya motorkuddar och allt som allt minskade vikten med ca ett ½-kilo.

Link to comment
Share on other sites

Jo, har man övervikt får man trimma bort det man kan. Det blir några hundra gram varje gång så jag får se till att vara där många gånger! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det dök upp en ny huvudbromscylinder igår. Började plocka lite med det och det var fanken vad den satt in-nästlad.

Nu åker nog hela pedalstället ur så att jag kan borra lite lättningshål. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det dök upp en ny huvudbromscylinder igår. Började plocka lite med det och det var fanken vad den satt in-nästlad.

Nu åker nog hela pedalstället ur så att jag kan borra lite lättningshål. :racesmile:

Golvstående med bromsvåg ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Golvstående med bromsvåg ;)

Nej tyvärr inte. Om jag hittar ett fyndkit för golvstående pedaler med bromsvåg i England så åker hela rasket ut men tills dess går jag på locost och har skaffat en ny huvudbromscylinder från AP/Lockheed. Även om det är en standard Ford huvudcylinder så är AP racigt värre vet du! :D :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jajamen! Den skall upp på vågen också! Bild kommer... :)

Vågen?? Hmmmm.... missförstånd kanske, men på min sitter den på motorn! ;) :D :D :D

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Kopplingssidan är inte så intressant förutom att det finns en del borrhål som sitter asymmetriskt... Jajamen, de är en del av balanseringen! :)

IMG_2148_small.JPG

På Baksidan däremot har nästan hela klacken försvunnit! :prop:

IMG_2149_small.JPG

Tyvärr finns det lite kvar av klacken. Han sparade ca 1/10-del för att inte gå in i själva svänghjulsdelen och det är nog smart om man vill göra jobbet en gång. Men det betyder också att det kunde blivit några hundra gram lättare, kanske tom så mycket som ett halvkilo. Men, sånt är livet. Det kan jag leva med.

Vikten landar på 5,9 kilo vilket jag tycker är godkänt även om jag hoppats på 5,5.

P.S. Svänghjulet är balanserat för sig och sedan är kopplingsplattan och svänghjulet balanserat. Så det här blir nog bra. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag pysslar på med nya huvudbromscylindern. Den nya hade inte samma nipplar så tyvärr måste jag dra ett nytt bromsrör och hitta 1st nippel för M12x1. Jag har sökt lite överallt men det enda stället jag hittat nippeln på är ebay.co.uk. Vart sjutton hittar man en sådan udda nippel på närmare håll? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tack Christer! :thumbsup:

Jag trodde att den var en specialare. Nu blir det iväg till det lokala bildels-dagiset innan klockan 18.00. Här skall krökas rör!:D

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter huvudbromscylindern och pedalstället där det skall vara.

Idag lyfte jag av växellådan från den gamla motorn och har pysslat lite med den nya.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Senaste dagarna har åtgått till att surfa fram en baffelkonstruktion till tråget. Oj vad jag hade velat ha ett Cosworth YB tråg med en riktig "svängdörrs"-baffel. Men, det är nog lite mer än overkill för det jag skall göra med bilen så jag sätter in ett skvättskydd på sidan av tråget, ett "lock" och ändrar lite på hur oljan rinner tillbaks ner i tråget. Det får räcka för denna gången.

P.S. Det är härifrån jag hämtat inspirationen:

- locket

- skvättplåten(den längs sidan som hindrar att rotationen från veven pressar upp olja i blocket.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Huha, nu har det inte gått framåt på ett tag. Jag sitter fast och det bara stampar när jag försöker ta mig framåt. :(

- Motorn: Jag sitter fast på sumppackningen. Jag beställde nya packningar men de har tagit en evinnerlig tid att hitta hit.

- Bromssystemet: Min huvudbromscylinder verkar inte vara som den skall. Den "segar"(friktion) de första milimetrarna för att sedan bli mjuk och fin. Så kan jag inte ha det. Jag har plockat isär den för att kolla packningarna och att de sitter åt rätt håll. Det ser bra ut förutom att den första packningen, den längst åt pedalen till, verkar ha ett vikmärke i sig. Jag får smörja upp med färsk bromsvätska när jag sätter ihop det och se om det hjälper.

- Hjulupphängningarna: Jag saknar delar så jag kan inte sätta ihop det.

Om inte alla delarna dyker upp till Påsk är det risk att jag inte får ihop det så att jag kan vrida på nyckeln den 1/5 som var min plan. Det känns mörkt och kallt just nu... :(

Till de positiva grejorna som hänt är att jag hittat en ruskigt bra firma, Wiberger, som har allt mellan himmel och jord för maskinbyggen. Jag köpte en M10x1 plugg för bromssystemet där. De har spårkilar(i diverse matrial), Rattar, fjäderbelastade sprintar, Uniballs, Uniballtätningar, ... Tja kort sagt det mesta en idérik sevenbyggare kan behöva i maskindelar. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag snart förtvivlad på posten! Jag beställde sump-packningar för snart två veckor sedan, leverantören postade dem dagen efter men de har fortfarande inte kommit fram! Hur mycket sirap kan man få in i postgången från england egentligen??? :blink:

Igår fick jag mekarhjälp, tack Jonny! Nu skall det väl bli ordning på min nya huvudcylinder och på pedalstället. :)

Link to comment
Share on other sites

hahaha, jag vet inte om man skall skratta eller gråta... :D

Igår gav jag upp på posten och beställde sumppackning från Mekonomen. De hade skinande fina elringar packningar åt mig i morse som jag monterat under dagen. OCH vad låg i brevlådan när jag kom upp frångaraget....fanfar... en avi från posten om att mina packningar från England anlänt. De tog postväsendet 10 dagar att masa hem packningarna... Inte konstigt att DHL/Fedex/... tar marknadsandelar från det vanliga postväsendet när de jobbar i snigelfart. Jaja, sånt är livet. Nu kan jag glädja mig åt att ha reservdelar på hyllan. :)

Link to comment
Share on other sites

hehehe, tack Kilkenny! :)

Igår fick jag dra till biltema och skaffa en momentnyckel som klara under 40 Nm för att få allt momentdraget enligt konstens alla regler. Den lilla momentnyckeln är smutt och enkel att jobba med. :thumbsup:

Nu går det framåt med rasande fart. Svänghjul, remskiva, koppling och växellådan skruvades på plats igår. Så nu har jag en komplett drivenhet som hänger i motorlyften. :thumbsup:

Jag har ett stag mellan underkant på växellådan och motorn. Det finns plats för ett till bredvid startmotorn, men det skall vara så enligt Sierrans manual. Det känns fattigt med bara ett stag. Om någon har ett stag till en hö-styrd bil som ligger och dräller så hör av er. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...