Antas Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 (edited) Det är bara att erkänna, jag har slarvat! Glömde att anteckna när jag slaktade donatorn (Ford Scorpio V6, 2,9 -88)vad som är ut och in på pumpen. Ser ut att vara något slags tryckregulator på ena sidan, anslutningen där är ca 10 mm. En sak har jag inte slarvat med, har satt för den anslutningen med ett finger från en plasthandske. Efter att ha lusläst forumet med sökordet "bränsleslang" ser det ut som om den smala sidan är pvc-slang (?)som är krympt på nippeln (inget klammer). Kan någon lösa mitt dilemma och informera om vad som är ut/in? Edited September 12, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 normalt sett är alltid in en grövre ingång Quote
Krolleg Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Har du ett 12v batteri så är det ju bara att koppla in pumpen till batteriet. Lägg en klick såpavatten på en av utgångarna och se om den blåser en bubbla eller suger in den. Men som tomas sa så brukar sugsidan vara grövre än trycksidan. Quote
Antas Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Hittade en bild på undersidan av en Sierra (samma pump), där kan man se att den grövre ledningen går till tanken. Varför är inloppsröret ca 10 mm medan utloppsröret/slangen är några mm? Vad är det för "burk" som sitter på inloppsröret? Borde inte vara någon "tryckregulator" eftersom inloppet är trycklöst.Kan det vara en backventil? Fortfarande ingen snö i Luleå Antas Quote
therealpinto Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Inloppet är grövre eftersom bränslet inte är trycksatt där. Pumparna är också dåliga på att suga (=vill ha så lite motstånd på sugsidan som möjligt). Sitter det en "burk" så är det en form av skvalpskott, det satt på vissa Sierra/Scorpio. I de flesta fall sitter också elanslutningarna på utloppssidan, ytterligare ett sätt att hitta rätt. /Gustaf Quote
Antas Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Tack alla för hjälpen. Er hjälpvillighet får konsekvenser, måste nog göra utloppet ur catchtanken 10 mm. Nu ska jag frukostera och sedan ut i garage/verkstad och fortsätta byggandet, påminner numera mera om ett LEGO. Grått och trist i Konungarikets utpost i norr Antas Quote
Krolleg Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Samt att tryck uppstår på grund av "resistance to flow". Har man för stort utlopp får man ha en jävla pump för att orka få upp tryck :) Quote
Thomas Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 ja men inte kör du väl fritt flöde? spridarna är restriktorer Quote
Antas Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 (edited) Samt att tryck uppstår på grund av "resistance to flow". Har man för stort utlopp får man ha en jävla pump för att orka få upp tryck :) Utlopp ur CATCHTANK 10 mm.........inlopp i pump 10 mm--PUMP--utlopp ur pump 6 mm.......inlopp filter 6 mm--FILTER--utlopp ur filter 6 mm.......SPRIDARE......osv Enl. "Therealpinto" ovan har pumparna dålig sugförmåga och det lär ska vara anledningen till att inloppet till pumpen är ca 10 mm. Undrar om man kan ta bort "skvalpskottet" (den runda burken på inloppet) som han omnämner? Edited November 2, 2010 by Antas Quote
Christer J Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 Samt att tryck uppstår på grund av "resistance to flow". Har man för stort utlopp får man ha en jävla pump för att orka få upp tryck :) Man har en tryckregulator på returen, så flödet begränsas där och därigenom uppstår tryck. Har man tryckregulatorn efter pumpen och ingen retur är spridarna den flödesbromsen som bygger mottrycket till pumpen/tryckregulatorn. Spelar ingen roll hur grov tryckslang man har. Möjligen den lilla extratid det tar att fylla för att pumpa upp trycket. Quote
Arrowsmith Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 Jag har bara 8mm kopparrör mellan tank och catch och det har aldrig varit några problem att hålla nivån i catchen. Den agerar ju buffert i mitt system så i mitt fall måste ju "medelförbrukningen" under en viss tid överskrida inflödet till catchen från tanken för att nivån då eventuellt ska sjunka. Lågtryckspumpen ger 4,5 L/min vid 3hg tryck men lär ju förlora en del flöde på tryckfallet i ledningen fram. Max förbrukning jag mätt och dokumenterat är på bana med strax över 65psi bränsletryck och 89% öppettid på spridarna. (Ja, jag vet att det är för stor % öppettid) Teoretiskt innebär det i mitt fall en förbrukning på 2180 cc/min. som peak på raksträckorna. Jag tror man får ta i bra om man ska förbruka mer bränsle än det kan flöda genom ett 8mm rör på ca. 2 meters längd. Har man sedan en catch fram som buffert så får man nog kämpa riktigt tappert. Vill du räkna på tryckfall och flöde genom ditt system så kan du göra det online här: http://www.pipeflowcalculations.com/ Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.