Antas Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Hur är det med behovet av catchtank? Bör man ha det eller går det lika bra utan? Jag kommer för det mesta att endast nöjesköra, kanske någon/-ra gång på bana. Antas i ett grått Luleå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Jag passade på att bygga in en under min bensintank, helt utan att veta vad jag håller på med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Beror på om du vill kunna köra med låg brännslenivå eller inte. Ju lägre nivå det är i tanken ju viktigare är det med catchtank /surge box Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Kilkenny, det var intressant. Hur gjorde du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 har du några skvalpskott i din befintliga tank? har du inte det så bör du nog ha catchtank oavsett bilens användningsområde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 30, 2010 Author Share Posted October 30, 2010 (edited) "har du några skvalpskott i din befintliga tank? har du inte det så bör du nog ha catchtank oavsett bilens användningsområde." Tanken är en båttank med skvalpskott på mitten. Den är triangelformad med "spetsen" neråt (se bild). Har inte riktigt klart för mej vad catchtanken fyller för funktion. Är dess funktion enbart till för att säkra bränsletillförseln vid centrifugala krafter (acc-broms-sväng) eller fyller den någon annan funktion? Eftersom jag har sluttande sidor på tanken borde bränslet alltid sträva efter att nå lägsta punkten dvs botten på tanken, kombinationen med skvalpskott på mitten borde ytterligare se till att bränsle finns på lägsta punkten. Kan tänka mej att vid låga nivåer blir "skvalpet" större och borde medföra störningar i bränsletillförseln. Frågan är ju också vilka krafter innehållet utsätts för? Emotser påpekanden och erfarenheter från deltagarna på detta eminenta forum. Hälsar Antas från snöslasket vid kusten i norr. Edited September 5, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Bränslet slungas obönhörligen utåt i svängarna. I ditt fall kommer alltså bränslet upp i de övre hörnen. Prova att springa sick sack med vatten på ett fat.. En liten burk som pumpen sitter i och som returen går in i, eller en yttre tank före pumpen som "reserv" då du svänger gör att pumpen inte suger luft och därmed säkrar bränsletrycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Det är så pass lite jobb att fixa en catchtank, så gör det oavsett så är ett potentiellt problem iallafall ur vägen. Hög och smal och 1L volym så är den lätt att gömma. Jag byggde min egen av ett 3" rör och har den fram i bilen för att ha ett så kort högtrycksystem som möjligt. ~0,2 bar tryck i framledning och retur genom kardantunneln till catchtanken och sedan högtryckspumpen och catchen framför pedalstället tanken stående med 1/2" anslutning i botten där pumpen suger. 4,5 bar till fuelrailen och returen från regulatorn kopplad på catchtankens topp liksom returen bak till tanken. Den temp. ökning det innebär för bränslet att ha catchen i motorrummet innebär inget problem i dagsläget. Bifogar en skiss från min hemsida om bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 (edited) Tack Arrowsmith för en tydlig och klargörande bild. Ser att du har dubbla filter och dubbla pumpar. Är båda filtren och pumparna av samma typ (stora, Volvoliknande)? I natt vaknade jag och började fundera över detta med catchtank. Nej, det var ingen mardröm! Jag hade tänkt försöka använda Ford Scorpions (V6, 2,9 -88) bränslesystem så intakt som det går. Såvitt jag känner till har den bara en (1) bränslepump och ett bränslefilter. På mitt bygge får jag plats med en catchtank under ordinarie tanken. Bränslepumpen är monterad på högra sidan om tanken, var filtret ska placeras har jag inte funderat över ännu. Catchtanken har jag tänkt ska urluftas upp till påfyllningen, catchtanken fylls när man tankar i stora tanken (förbindelsen är inritad på bilden). I mina funderingar borde catchtanken ständigt vara full och kunna hålla bränsle (inget skvalputrymme) när bränslet rör sej i stora tanken. Försökte rita en anspråkslös principskiss. OBS! Returledning från motorn är ej inritad, den ska gå till tankens överdel. Jag behöver synpunkter, råd och dåd. Edited September 5, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Kilkenny, det var intressant. Hur gjorde du den? svetsade dit en mindre tank under den stora helt enkelt, självrinn ner i den, principiellt som på antas fina bild, så har jag nån liter i reserv när jag börjar svänga, om den funkar vet jag inte ännu, :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 I ditt falla hade jag tillverkat en catchtank av ett 100mm rör svetsad direkt i tankbotten med bara ett 10mm hål borratt i tankbotten och anslutit både pump och retur till catchen, givetvis gör man catchen så djup som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 svetsade dit en mindre tank under den stora helt enkelt, självrinn ner i den, principiellt som på antas fina bild, så har jag nån liter i reserv när jag börjar svänga, om den funkar vet jag inte ännu, :) Fan så brilliant! Svetsa på en "låda" eller ett "rör" under tanken med ett 10 mm hål för "självpåfyllning". Min tank är i rostfri plåt, får nog börja leta efter rostfritt och engagera en klient att svetsa. Och jag som hade tänkt svetsa ihop en friliggande catchtank under huvudtanken! Till Gerhard. Varför ansluta returen till catchtanken? Kan den inte gå till huvudtanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Då fyller returen catchen, och bara den mängd bränsle som motorn förbrukar behöver ner genom 10mm hålet inte hela flödet till pumpen. Men det funkar säker att dra returen till tanken också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Dra returen till catchtanken det finns flera som fått problem när returen går till tanken. Jag är inne på tank nr 2 och båda har haft en liten tank under huvudtanken på ca 0,7 liter med returen kopplad till catchen och det har fungerat riktigt bra. Jag har bara fått bränslebrist en gång och det var på rakan förra året på Kinnekulle. När jag kom in i depån hade jag mindre än 0,5 liter kvar totalt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 jag kör som Arrowsmith fast med returen tillbaka till catchen, sedan när den är full så går det i retur till huvudtank. Jag har numera även satt ett högflödes bullit bränslefilter på högtryckspumpens sugsida då jag ifjol fick in något som låste pumpen. kan vara något från svetsningen av catchen som lossnat? den gick ca 1000 mil innan det hände och pumpen var tvärlåst även om jag polvände den och knackade på den. när jag sågat sönder den så funkar den men var ju förstörd så ny inhandlades. Det är ju så med en högtryckspump att minsta luftbubbla så tappar den trycket och motorn dör ner. Ett alternativ är om man kan ta hela enheten från en originalbil t.ex. SAAB 9000 där pump o catch i ett. men då måste man se till att den når lika långt ner i botten av tank som original så man inte får luft när man har t.ex. 5-10 ltr kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 (edited) Tack för alla intressanta synpunkter. Jag har ingen att diskutera eller hämta råd från här uppe i Konungarikets befriade område, ni sydlänningar är alla guld värda! Det lutar åt att jag gör en "låda" eller "rör" under tanken som catchtank. Donatorn (Ford Scorpio 2,9 -88) hade såvitt jag vet ingen "catchtank", ett(1) filter och en(1) bränslepump. Kom just in från garage/verkstad efter att ha gjort fäste och och monterat kolkanister på rörhögen. Fan vet om det har någon betydelse ur miljösynpunkt (möjligtvis i Californien), den sitter nu där åtminstone ur politisk synvinkel. Tillbaka till catchtanken. Jag har lite svårt att förstå varför returledningen ska gå tillbaka till catchtanken med denna konstruktion. Catchtanken är ju alltid full (om inte huvudtanken är tom) så returbränslet borde inte ha någon betydelse. Enl mitt tänkande borde gå lika bra att den går till huvudtanken (enklare montering för mej). Se bifogad enkla skiss. Edited September 5, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Som du ritat så går det bra att returen leds tillbaks till tanken. Inbyggda catchtankar som sitter i tanken har ju ibland bränslenivån i tanken under catchtanken och av den anledningen så går returen ner i catchen, ibland via en ejektor som suger med bränsle från botten av tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 På min "järnhäst" (Suzuki Intruder 1400) är "reservtanken" utformad som ett rör som sticker upp i tanken. När man tankar fylls också "reservtanken". Dock måste man manuellt slå över till "reservtanken" vid bränslebrist. Påminner lite om en "catchtank". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Det beror på att man vill få bränslet i catchen att räcka längre när det inte fyller på från huvudtanken. Jag har för mig att 1G är som att luta tanken 45grader och då behöver det inte vara särskillt låg nivå för att det skall sluta fylla catchen. Morty har verkligen lyckats med sin om man inte märker något innan bensinen är helt slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Min bild är bara korrekt ur flödessynpunkt jämfört med bilen. Returen från fuelrail och regulator ansluter till returen mot tanken i ett T-rör alldeles vid cachtanken. På bilden ser det ut att vara längre bort, så är det inte i verkligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Tack Arrowsmith för en tydlig och klargörande bild.Ser att du har dubbla filter och dubbla pumpar. Är båda filtren och pumparna av samma typ (stora, Volvoliknande)? Som förpump vid tanken så använder jag en Holley "RED" rotorpump som lågtryckspump. I motorrummet använder jag en Walbro GSL 392 som högtryckspump. Som regulator använder jag en helt linjär (1:1) Aeromotive A1000. Bränslefilter kommer från VW/SEAT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 off inspruts topic på min vw buggy som har en platt liggande jeep dunk som bränsle tank(25 liter) har jag svetsat fast ett rostfritt halvlitermått på undersidan med ett mindre hål från tanken.. jag har iofs bara förgasar motor.. men som det är nu kan jag köra till sista droppen..inga prob i kurvor.. skar upp på ovansidan och monterade original tankmätaren.. vart bara att skära ut bajonetten i original tanken och ritsa /råga ut med sticksågen.. tillbaks till insprut topic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 off inspruts topic på min vw buggy som har en platt liggande jeep dunk som bränsle tank(25 liter) har jag svetsat fast ett rostfritt halvlitermått på undersidan med ett mindre hål från tanken.. jag har iofs bara förgasar motor.. men som det är nu kan jag köra till sista droppen..inga prob i kurvor.. skar upp på ovansidan och monterade original tankmätaren.. vart bara att skära ut bajonetten i original tanken och ritsa /råga ut med sticksågen.. tillbaks till insprut topic. ett av problemen här är ju att en ordentlgt högtryckspump på insprut tömmer din lilla catchtank väldigt fort även om inte motorn behöver soppan , skickar man då inte tillbaka returen till catchen hamnar den uppe i ett hörne med engång vid 1g . förgasare är ju annars perfekta egna inbyggda behållare i en del av em med nål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Tack för alla intressanta synpunkter. Jag har ingen att diskutera eller hämta råd från här uppe i Konungarikets befriade område, ni sydlänningar är alla guld värda! Det lutar åt att jag gör en "låda" eller "rör" under tanken som catchtank. Donatorn (Ford Scorpio 2,9 -88) hade såvitt jag vet ingen "catchtank", ett(1) filter och en(1) bränslepump. Kom just in från garage/verkstad efter att ha gjort fäste och och monterat kolkanister på rörhögen. Fan vet om det har någon betydelse ur miljösynpunkt (möjligtvis i Californien), den sitter nu där åtminstone ur politisk synvinkel. Tillbaka till catchtanken. Jag har lite svårt att förstå varför returledningen ska gå tillbaka till catchtanken med denna konstruktion. Catchtanken är ju alltid full (om inte huvudtanken är tom) så returbränslet borde inte ha någon betydelse. Enl mitt tänkande borde gå lika bra att den går till huvudtanken (enklare montering för mej). Se bifogad enkla skiss. Matarpumpen kan ju suga luft och går då returen via catchen så har den alltid maximalt med bränsle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted December 13, 2010 Author Share Posted December 13, 2010 (edited) Så var då catchtanken tillverkad. Materialet togs ur ett rostfritt rör (1 mm) som plattades till på långsidorna. Catchtanken är utformad att passa in i utrymmet under tanken. Förbindelsen mellan huvudtanken och catchtanken är ett hål (10 mm) i botten på huvudtanken. Nu återstår att slipa svetsfogarna och kolla tätheten. Återstår även att införskaffa bränsleslang, 15 mm inre diameter mellan pump och catchtank, ca 20 cm med 90 graders böj. Antas (-20,7 c i Luleå) Tankeställare Edited September 5, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 13, 2010 Share Posted December 13, 2010 det kan bli bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.