pelleöberg Posted August 19, 2012 Author Share Posted August 19, 2012 Nu så har det varit provkörning med nya utväxlingen på 4,88. Blev en stor skillnad dels med diff så nu går det att drifta med fina sladdar. Men det är riktigt bra drag iden. fullt sjå o hinna med o växla när man drar den till 7500-8000rpm. Riktigt roligt måste jag säga. Pelle :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Trevligt! :thumbsup: Varvar sådär 5000 i 100 eller? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 Japp ligger på 5000 rpm så det surrar på rätt så bra. Så nu så är det hörselpluttar som gäller vid några längre turer. Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted September 23, 2012 Author Share Posted September 23, 2012 Har varit lungt i garaget en tid, men har i allafall köpt en mondeo som grannen hade stående på gården. Har tagit ur motorn och lite mera bra o ha saker. Satt en blacktop i den då det var -98 årsmodell. Har tagit av toppen på den och detta blir ett av vinterns projekt. Större insugsventiler och 2mm större solida lyftare.Så nu blir det att köpa värsta kammarna från Cat cams till denna topp. Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted November 9, 2012 Author Share Posted November 9, 2012 har fått hem lite grejer till motorn nu, accralite 86.5 kolvar och parner H stakar. , Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 9, 2012 Share Posted November 9, 2012 Jag har med Accralite 86,5mm kolvar men då till opel c20xe motorn som jag åker med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 (edited) nya blacktop motorn börjar ta form, fått tillbaks blocket från borrning och monterat kolvar stakar och vev med nya lager har även fått paket från usa med heavy-duty ventilfjädrar och Crower titanretainers, dessa väger endast 6 gram mot 22 gram org. toppen är helt ihopmonterad och färdigbearbetad. nästa steg är att köpa nya kamaxlar, siktar på att nå 250hk. har funderat på att bli modern och gå över till sprut och spjällhus, men allt kostar pengar så det får vänta ett tag. / Pelle :) Edited January 10, 2013 by pelleöberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Tjusigt. Jag var också inne på 250hkr men stannar nog kvar runt 200hkr. Ska jag ha 250hkr så ligger toppeffekten vid 8000rpm och det innebär att man bör växla vid minst 9000 rpm. och det sliter mer. jag vill nog ha mer driftsäker och bra lågvarv. runt 225 hkr är nog max vad jag ska lägga mig.om man inte går upp i volum. Men det är jäkligt skoj med effekt på varv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 ja, det är ju det som är så fränt med en motor med mycket hästar. Man vänjer sig snabbt o vill ha mer. Ska bli kul o få provköra när motorn är klar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 bottendel klar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Ser riktigt fint ut! :thumbsup: Kul me lite pulver i maskineriet till sommaren!!! :) Skulle vara intressant att få reda på va det hela har kostat när du är klar, tänkte göra en liknande resa me min motor nästa vinter om allt klaffar. //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 3, 2013 Author Share Posted March 3, 2013 Ser riktigt fint ut! :thumbsup:/> Kul me lite pulver i maskineriet till sommaren!!! :)/> Skulle vara intressant att få reda på va det hela har kostat när du är klar, tänkte göra en liknande resa me min motor nästa vinter om allt klaffar. //Björn Tackar, ja det ska bli trevligt med lite effekt i motorn :) den har kostat allderles för mycket, runt 30 för allt till motorn utan förgasare/insug och avgas. och då har gjort all bearbetning av topplocket själv. /Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 (edited) Tackar, ja det ska bli trevligt med lite effekt i motorn :)/>/> den har kostat allderles för mycket, runt 30 för allt till motorn utan förgasare/insug och avgas. och då har gjort all bearbetning av topplocket själv. /Pelle Dra mig i skäget, då går HELA res kassan åt till motorn nästa vinter! Då blir man inte populär hemma! :wacko:/> "sova i vebon igen" :unsure:/> Det drar iväg! Det får bli toppen först, sedan får man ta botten året efter. Kul att följa hur det blir när det är klart! //Björn Edited March 3, 2013 by Nallemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 19, 2013 Author Share Posted March 19, 2013 (edited) ja börja med toppen :) där kan du hämta mycket effekt för ganska små pengar. jag har nu tillverkat ett nytt insug samt breddat förgasarbryggan och tillverkat trattar samt en filterplatta. ska matchportas /Pelle :)/>/> Edited March 19, 2013 by pelleöberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mikunis. fint värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 filterbasplattan på trattarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 fått nya kamaxlarna, catcams värsta som finns till zetec matchportat nya lyftare från burton utan shimsjustering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Det är väl shims på undersidan av tryckarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 lash caps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Funkar likadant. Det blir säkert en kul motor du bygger. När är det tänkt att starta upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 Det dröjer nog en vecka till innan det det är dags för uppstart. Ska bli spännande o få höra gången på nya motorn :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 tänkte sälja min andra motor, den jag körde med på kinnekulle förra året, http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Zetec_2_0_16v_47242314.htm?ca=5&w=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 nu är allt nästan klart, första uppstart imon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Trevligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Nu så är motorn äntligen startad efter en massa krångel med startmotor som inte ville dra runt den plus utebliven gnista. Motorn låter riktigt vass med ett härligt vasst avgasljud. Men jag har en bra bit ner till 95db den saken är klar. Nu blir det lite lugn inkörning. Sedan en körning på rullar och finjustera allt o se hur mycke hästar det blev. Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Vi väntar me spänning på va resultatet blir! :) //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 (edited) Hej Pelle. Är nyfiken på att höra mer om den elektroniska tändningen. Gjorde du några modifieringar eller allt helt orginal så som den var konfigurerad på motorcykeln? Styrs tändningen med TPS eller map-sensor? Har en extra pinto och en uppsättning hojförgasare som jag tänkte para ihop och funderar även på att uppdatera tändningen till något elektroniskt. Sneglar lite åt megajolt eller liknande som är mappningsbart men ett locost-alternativ som hojtändning är klart intressant om man kan få det att lira bra. Edited October 24, 2013 by stuff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 (edited) Hej Pelle. Är nyfiken på att höra mer om den elektroniska tändningen. Gjorde du några modifieringar eller allt helt orginal så som den var konfigurerad på motorcykeln? Styrs tändningen med TPS eller map-sensor? Har en extra pinto och en uppsättning hojförgasare som jag tänkte para ihop och funderar även på att uppdatera tändningen till något elektroniskt. Sneglar lite åt megajolt eller liknande som är mappningsbart men ett locost-alternativ som hojtändning är klart intressant om man kan få det att lira bra. Tändningen som kommer från en Yamaha fj 1100 är helt orginal. Har bara gjort ett fäste i motorn för o skruva fast ringen med bägge givarna. Har funkat klockrent. Ingen tps och tändningen inställd efter att fått provat sig fram. / Pelle :)/> Edited October 25, 2013 by pelleöberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted October 26, 2013 Share Posted October 26, 2013 Hej pelle! Lite nyfiken om du har kört motor på rulla, tänkte på hur mycket effekt det blev? Jag ska börja me att få i din gamla motor nu tänkte jag. Har vintern på mig! :) Ha det gött! //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Nä,har inte kommit iväg på körning på rullar än.Bilen har vållat mej en hel del skruvning i sommar. Det mesta har krånglat och det har hållt i sig tills nu. Så jag ska göra ett sista försök , annars så får jag göra det i vår. I vinter ska motor o låda ur då dogbox lådan krånglar , fyran hoppar ur när man inte har fullt drag. Blir byte av ingåenda axel och treans o fyrans dogring. Hoppas det kommer o bli bra med din nya motor./Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Hej Pelle. Om 4:an hoppar ur så kolla/byt skiftgaffeln. Det kan ha blivit lite böjd så att den inte går in i "låst" läge. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 Ja , jag ska kolla på den när det blir dax och riva isär lådan. Har rivit isär lådan tididgare och dogringen och ingreppen på fyrans drev är slitna , så jag tror i första hand att det är det som är boven. Men som sagt, ska kolla på gaffeln oxå./Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 24, 2014 Author Share Posted May 24, 2014 (edited) var ett tag sen jag uppdaterade tråden, men nu går bilen riktigt bra, har monterat ett omex 200 tändsystem istället för mc tändning,varvstoppet står på 7500 nu ska ev höjas lite :) motorn är dock inte 100% insälld men ska fixas i bänk snart :) Edited May 24, 2014 by pelleöberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Trevligt. Du kanske kan bjuda på en åktur någon dag så att jag får en liten motivationsboost? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Absolut, bara att höra av sig så blir det en åktur. Pelle :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Det ser ut som jag får skruva mer än o åka i sjuan.Igår tog jag provtur med nya kardanstången från North west propshaft. Funka perfekt , men efter några mil så sluta den o dra. Dra o på släp hem o tog nyss ur motorn. Helt rent på splines i lamellcentrumet. Den har jag köpt på kl racing o nitat på sinterlamellen. Skumt, får ta ringa dit på måndag o höra efter om det är fler än jag som råkat ut för detta./ Pelle :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Tråkigt värre. Det där råkade jag ute för på ett par Omega 3000, ingående axeln i växellådan hade utslitna splines. Den ena vibrerade pga obalans när lamellen hamnade slumpmässigt och den andra drev inte pga samma fel som din. Men orsaken var sliten ingående axel i lådan så det glappade redan från början. Har du kollat din? Det borde synas på den delen av axeln som inte går in i lamellen. Alternativt har dom glömt härda splinesen i lamellen.. Fabrikat? Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Ingående axeln ser ut o vara hel i splinen. Har använt en fyrpucks sinter lamell från KL Racing. Ska höra med dom om de kan va nå härdfel på prylarna. / Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Det ska ju vara rätt bra passning i splinesen och viktigt med rätt smörjmedel. Saab rekommenderar Molycote G Rapid Plus, men jag brukar köra med Sachsfett som är klistrigt o bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 En kanske dum fråga men har du stödlager i vevaxeln för växellådans ingående axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Ja ,sitter ett nållager i veven.Kontakta KL Racing idag o hörde med dom om vad som kunde va galet. Men där blev jag idiotförklarad för jag hade gjort precis allt fel enligt honom.Så där har jag handlat färdigt med detta kundbemötande.Pelle :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Ja ,sitter ett nållager i veven.Kontakta KL Racing idag o hörde med dom om vad som kunde va galet. Men där blev jag idiotförklarad för jag hade gjort precis allt fel enligt honom.Så där har jag handlat färdigt med detta kundbemötande.Pelle Man ska nog vara mer ödmjuk om man säljer Kinesiska delar, och kanske inte lita på att kvaliten är 100 alla gånger.. Och vad kunde du gjort för fel som slitit ut splinesen om det inte var nåt fel på profil eller passformen? Dom kanske inte räknar med att en sinterlamell sitter på en trimmad bil. Men det finns betydligt namnkunnigare firmor som säljer "specialkopplingar" som inte håller måttet. Som en firma som säljer sportavgassystem hade i sin garanti "gäller endast om bilens effektökning inte överstiger 5%". Medan dom lovade 5-8 hk på min 109 hk BMW, räkna själva så ser man att garantin föll direkt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Ja en del är idioter och skulle inte sälja grejer om de inte är ödmjuka mot kunden. de är trots allt inte utan konkurrens. jag kan nämna att en bekant köpte förra året kamaxlar till volvo B234 där inkl tryckare. tryckarna blev repiga för nockarna var för skrovliga i kanterna. han tröttnade på dem så slipade vi av lite på kanterna o bytte tryckarna o sen funka det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Tror nog att man vinner på att vara lite mer tillmötesgående. Han lever ju på kunderna trots allt.Fd kund :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Gjorde ett icke vetenskapligt test ikväll o jämförde lamellcentrumet på sinterlamellen och en volvo orginal.Måste nog säga att centrumet från KL Racing är mycket mjukare. Filade lite o slog ett litet körnslag och kan bara konstatera att Volvo orginal blev det betydligt mindre märken på. Så jag tror nog stålkvaliteten ligger nog på Kina nivå. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Hur har det gått här då? Fått ordning på splinesen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Jo då , det funkar nu igen. Nu så sitter det en original lamell i så är det är fart på kärran igen. :) /Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelleöberg Posted August 18, 2014 Author Share Posted August 18, 2014 (edited) Har inte hänt så mycket i sommar, men har i allafall varit iväg o kört bilen på rullar. Hade en del bekymmer med krånglande startmotor och kortslutning i soppapumpen. Så toppeffekten blev väl inte riktigt vad jag hade hoppas på. 228 hk vid 6900rpm o vridet på 226. Har analyserat vad som som bromsar dom sista hästarna och det är nog mitt avgasrör. Lite för långa primärrör och en för kort o för trång kollektor. Ska göra ny kollektor och ett 2,5 tums rör efter kollektorn i stället för 2 tum. Sen så blir det en ny körning på rullarna så får vi se vad det blir. Pelle :)/> Edited August 18, 2014 by pelleöberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.