Thomas Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 Herrejösses. det var snabblyftande kamaxlar det, ser mycket trevligt ut. Quote
pelleöberg Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 Herrejösses. det var snabblyftande kamaxlar det, ser mycket trevligt ut. haha ja dom ser lite värre ut än orginal :) Burton har motsvarande kammar, enligt dom ska dom leverera ca 200-240hk beroende på toppen. undrar hur mycket mikuni rs38 orkar med ? Quote
Thomas Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 sitter de nära toppen så klarar de nog dryga 200hkr. Quote
pelleöberg Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 sitter de nära toppen så klarar de nog dryga 200hkr. tror du så lite? hittade denna tråden på rejsa http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36002 "Høyeste jeg har hørt på Mikuni RS38'er er 256hk... 40'er burde vel klare litt mer da. Men da er det viktig - som du sikkert vet - å klemme de kloss inntil toppen og ha lengder og konus på trakter riktig avstemt derfra og ut... De fløder veldig mye til å være så "små".. Hvor store halsringer har du i de 48'ene nå?" Quote
Thomas Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 Så lite? Är det lite? Jag skrev dryga 200= mer än 200 och ju närmre toppen ju mer klarar de och kan du sätta dem kloss mot toppen? Hur som helst så är det bra förgasare. Man får inte glömma effekten under toppeffekt för själva toppeffekten används inte mycket under körning. Utan mest används varvet/effekt på väg upp mot toppeffekt Quote
pelleöberg Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 Så lite? Är det lite? Jag skrev dryga 200= mer än 200 och ju närmre toppen ju mer klarar de och kan du sätta dem kloss mot toppen? Hur som helst så är det bra förgasare. Man får inte glömma effekten under toppeffekt för själva toppeffekten används inte mycket under körning. Utan mest används varvet/effekt på väg upp mot toppeffekt jo de är sant, jag har dom inte så nära toppen, enda sättet att dom riktigt nära är att flytta isär dom och göra en ny brygga och gasaxel och tillverka ett nytt insug med helt raka korta rör. har lurat på det men det är ganska mycket jobb. tror det blir ett projekt för nästa vinter. Quote
Thomas Posted March 1, 2012 Posted March 1, 2012 Titta på Baging hur han har gjort. det är nog så nära man kan komma. Quote
pelleöberg Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 (edited) Titta på Baging hur han har gjort. det är nog så nära man kan komma. har sett, det är nog det ultimata, värkar dock vara lite bökigare att bredda en rs brygga då man inte kan ställa varje trottel och synka dem som en spjällbrygga. alla går via en stång med 4 hål i. men det går säkert, har inte satt mig in i det riktigt än.. hittade en liten tråd om det här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=58185 Edited March 1, 2012 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 har även varit och köpt en ny kompressor som förhoppningsvis levererar lite mer än den gamla med 10L tank :) vilket slit de var att få in den i bilen.. Quote
pelleöberg Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Det blev GG. Får se hur det går att få upp tempen på dessa. Helt klart mjukare än hockypuckarna jag har åkt o sladdat med. Pelle :) Quote
pelleöberg Posted March 28, 2012 Author Posted March 28, 2012 nu sitter bromsarna bak på plats med nya belägg. Har även lackat fälgarna svarta, blev helt ok för en garagelack. passade bra till bilen tycker jag :) stag till toppen på båda sidor behövdes för motorn ska sitta still! nu är motor och drivlina klart så har börjat med inredningen lite nu, ska klä golv och sidor med svart filtmatta och sen blir det en kolfiber panel (kanske fake) beror på vad stålarna räcker till samt en dashlogg Quote
pelleöberg Posted April 2, 2012 Author Posted April 2, 2012 Ikväll så blev det uppstart av motorn efter vintervilan och kamaxelbytet. Efter en massa krångel med utebliven gnista på stiften och dött batteri så hoppa den igång. Men jag fick sätta dit hederliga brytarspetsar då det visa sig att Ignitor har kastat in handduken efter vintervilan. Men nu går går den i allafall så imorn så blir det inkörning av nya kammarna. Blev orolig ett tag då min o sonens bokade resa till Nurburg ring o få åka några varv på Nordslingan skulle skita sig. Blir avresa den 25 april. Det blir nog en trevlig resa. Har lite tid kvar för lite finjustering av Rs förgasarna. Pelle :) Quote
ezroller Posted April 4, 2012 Posted April 4, 2012 Stöddig ljuddämpare du har. Bilen hörs väl knappt? :hypocrite: Quote
Thomas Posted April 4, 2012 Posted April 4, 2012 härligt. nu är den väl snart besiktigad. :racesmile: Quote
pelleöberg Posted April 4, 2012 Author Posted April 4, 2012 Låter inte så högt som man kan tro. En racerbil ska låta tycker jag i allafall. Och bilen är besiktad o godkänd så det är bara o tuta o köra. pelle :) Quote
pelleöberg Posted April 21, 2012 Author Posted April 21, 2012 (edited) filmade en liten snutt idag, har nog mera hästar att hämta med en exakt bestyckning och inställd tändning, men har en bra grundinställning nu och den går helt ok. Har 4.10 i bakaxeln nu. Edited April 21, 2012 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted April 21, 2012 Author Posted April 21, 2012 ett till klipp, ljudet blev dock dåligt. Quote
pelleöberg Posted May 6, 2012 Author Posted May 6, 2012 nu är vi hemma från nurburgring resan, riktigt häftigt har det varit. blev tyvärr ingen film då kameran fick ett tekniskt haveri samt att det var förbjudet att filma. bilen avlastad vid vandrarhemmet. Det blev 3 varv på banan sen blev vi stoppade pga för hög ljudnivå hehe, men det räckte endå roligt var det. vi kom ner på fredagen och då kördes det racing på banan, VLN adac H&R cup. bla Rickard Göransson var med och körde en Z4. Quote
pelleöberg Posted May 10, 2012 Author Posted May 10, 2012 Idag så har det varit montage av ny kardan då det visa sig att den förra avkortade vibrera när man kom upp i lite fart när vi åkte på nordslingan. Men nu så ska detta vara avhjälpt. Provtur i helgen om spöregnet vill sluta. Pelle :) Quote
Jonsolo89 Posted May 19, 2012 Posted May 19, 2012 Riktigt roligt att se vad som händer med bilen! Den har verkligen förändrats och förbättrats. Verkligen skönt att se att den hamnade i rätt händer! //Jon Quote
pelleöberg Posted May 20, 2012 Author Posted May 20, 2012 (edited) Kul att du gillar förvandlingen av bilen . Bygget fortskrider hela tiden med förbättringar. Men du har ju byggt en bra bil från grunden då allt är välgjort. Just nu så är det stillestånd på bilen då jag o grabben körde haveri på kardanstången när vi körde en fullgasrepa. Hål i kardantunnel o stol plus spräckt sprängkåpa på växellådan. Samt ett stort blåmärke på grabbens rygg. Har kunnat gå mycket värre , så vi hade nog tur ändå. Nu så blir det kardanfångare i bägge ändar, vill inte vara med om detta igen. Pelle :) Edited May 20, 2012 by pelleöberg Quote
Stadig1 Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Ajaj!! Sånt där kan gå illa speciellt i fullgas! Har sett kardan haverier tidigare och det ingiver respekt när man ser vilken skada de kan ställa till med. Tur att ni klarade er lindrigt iaf! Har du några bilder på förödelsen? Ibland kan det vara bra att visa varför man skall ha kardanfångare.. //Jesper Quote
pelleöberg Posted May 21, 2012 Author Posted May 21, 2012 Ja , jag har lite bilder i telefonen så jag tar hjälp av grabben o lägger in dessa ikväll. Man kan väl säga att vi hade en jäkla tur att det inte blev värre än blåmärken. Kardan small av mitt på o den vispa runt som en vass kniv så det kunde gått riktigt illa. / pelle Quote
Jonsolo89 Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Skönt att höra att det inte vart några värre personskador, bilar kan man alltid laga. Låter vettigt med kardan fångare, speciellt nu när det är mycket mer effekt i bilen. //Jon Quote
pelleöberg Posted May 21, 2012 Author Posted May 21, 2012 Ja kardanfångare är nog ett enkelt o billigt sätt o skydda sig./ Pelle Quote
pelleöberg Posted May 24, 2012 Author Posted May 24, 2012 Nu så är bilen lagad igen med svetsad sprängkåpa o ny kardan. Återstår dock att montera kardanfångare så det ska fixas fort nog. Blir lite stilla cruising på lördagkväll i Sandviken./ pelle :) Quote
svante Posted May 25, 2012 Posted May 25, 2012 Jag vet hur det känns när kardanen löper amok... Hände mig för nåt år sen. Quote
Thomas Posted May 25, 2012 Posted May 25, 2012 Pelle. Vad var orsaken till haveriet? Var insticket för lite? Quote
pelleöberg Posted May 27, 2012 Author Posted May 27, 2012 Jag är inte helt säker , men det ser ut som bakre knutkorset gick sönder först och sen tog med sig resten och vred av röret och även främre korset. Men som sagt jag kan inte vara säker på vad som hänt först. Men otäckt var det iallafall. / Pelle. Quote
pelleöberg Posted May 27, 2012 Author Posted May 27, 2012 Jag är inte helt säker , men det ser ut som bakre knutkorset gick sönder först och sen tog med sig resten och vred av röret och även främre korset. Men som sagt jag kan inte vara säker på vad som hänt först. Men otäckt var det iallafall. / Pelle. Quote
pelleöberg Posted May 27, 2012 Author Posted May 27, 2012 Oj då , blev visst två likadana inlägg. Quote
pelleöberg Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 Jag har funderat på att byta ut min fördelare och skaffa riktig tändning. frågan är bara vad man ska ha.. någon som har några tips? ett edis4 system kanske, någon som vet hur det fungerar exakt? eller msd dis2? /Pelle Quote
kengren Posted June 11, 2012 Posted June 11, 2012 Jag har funderat på att byta ut min fördelare och skaffa riktig tändning. frågan är bara vad man ska ha.. någon som har några tips? ett edis4 system kanske, någon som vet hur det fungerar exakt? eller msd dis2? /Pelle Här kommer en länk på edis Ms2 Extra http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm kenneth Quote
pelleöberg Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 Här kommer en länk på edis Ms2 Extra http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm kenneth Tackar för det. Pelle Quote
pelleöberg Posted June 11, 2012 Author Posted June 11, 2012 En dum fråga kanske i sammanhanget, men styr edis4 och megasquirt lådan bara tändningen. Jag kör ju förgasare o behöver bara tändning. Pelle :blink: Quote
kengren Posted June 12, 2012 Posted June 12, 2012 En dum fråga kanske i sammanhanget, men styr edis4 och megasquirt lådan bara tändningen. Jag kör ju förgasare o behöver bara tändning. Pelle :blink: Hej pelle kolla denna tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=1092 där diskuteras olika former av tändning kenneth Quote
pelleöberg Posted July 4, 2012 Author Posted July 4, 2012 (edited) Nu har jag äntligen bytt ut fördelaren mot elektronisk tändning, funkar grymt bra lär jag säga, startar mycket lättare och snabbare och går bättre, systemet kommer från en yamaha fj1200 motor, det var väldigt enkelt att montera. enda felet blev att varvmätaren visar hälften så lite pga dubbelspolen. Triggern dubbelspole databox har även byggt ett annat avgasrör med 2 ljuddämpare för att få ner ljudnivån inför kullen! /Pelle Edited July 4, 2012 by pelleöberg Quote
pelleöberg Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Jag har också fått bytt toppackning efter kinnekulle körningen.Hade problem hela tiden med hög temp. Lugn körning inge problem men när man stressar den så sticker tempen. Ska byta kylare till två ihopsvetsade golf 2 kylare. Då borde jag vara av med bekymret. I annat fall kanske jag provar med elektrisk vattenpump.Pelle :) Quote
Jocke4U Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Elektrisk vattenpump klarade inte av Kinnekulle vid hård körning. Funderar på och som skall analyseras lite mer 1) Kylyta och där har jag idag en beg MB190 kylare, en ny kylare och mer yta (tjockare) kan nog bidraga. Har mailat http://radtec.co.uk/ men inte fått svar (engelsmän :( ) 2) Evakuering, att det under hård körning blir för stort övertryck i motorrummet och mer luft kan inte pressas igenom. Borde man kunna verifiera genom att köra utan huv Quote
Morty Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Jag får inte upp tempen på min sedan jag satte elpumpen (Lilla EWP 80 pumpen)... Normal gatkörning gav 55-60°C. Bana ca 70°. EWP ecu'n visar att den pulsar pumpen. Inför SSM blockerade jag en stor bit av kylaren med en aluminiumplåt och lyckades nå 80° och då kyler jag även oljan med kylvätskan :) Quote
Jocke4U Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Morty: Kör du utan den digitala controllern då eller, annars borde den väl reglera tempen?! Sen har du väl ny fin Radtec kylare och rejäla evakueringar på sidorna om jag inte missminner mig?! Quote
pelleöberg Posted July 18, 2012 Author Posted July 18, 2012 Min ligger på runt åttio när man kör lungt och stack iväg på 100-110 när man kör hårt. Men jag tror nog att det är kylaren som är boven i dramat. Liten o gammal från en honda civic. Provar o byter den först. Pelle Quote
Morty Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Morty: Kör du utan den digitala controllern då eller, annars borde den väl reglera tempen?! Sen har du väl ny fin Radtec kylare och rejäla evakueringar på sidorna om jag inte missminner mig?! Kör med den digitala controllern och den reglerar när den väl blir varm om bilen står still länge. Har en Radtec kylare och evakueringar på sidorna, men också hel bottenplåt under hela bilen. Pelle byt kylaren till en frisk innan du mixtrar med pumpen. Det finns anledningar till varför det sitter mekaniskt drivna pumpar original med termostat. Quote
pelleöberg Posted July 26, 2012 Author Posted July 26, 2012 Härom kvällen så blev det vägning av bilen. 4 vågar från Lidl som pallar 180kg och vågen stannade på 565kg med olja o vatten men tom tank. Passade även på att justera in cornerweight när jag hade den på vågarna. Så nu felar det max 5kg mellan vänster o höger. Men målet är o försöka att banta den ytterligare 25 kg med nya fälgar bromsok o hjulnav i alu , mindre batteri och ta bort det som inte är absolut nödvändigt. . Pelle ;) Quote
pelleöberg Posted August 6, 2012 Author Posted August 6, 2012 Nu så är jag av med problemet med hög kylvattentemp.Ny kylare från en nissan micra , större får jag inte plats med. Men nu så ligger tempen runt 55 grader vid lugn körning och sjunker några grader när man ökar farten. Så nu ska det nog gå att köra hårt på bana och den ligger lågt i temp ändå.Pelle ;) Quote
pelleöberg Posted August 13, 2012 Author Posted August 13, 2012 Ikväll så har det skruvats lite i garaget. Har bytt diffklump och monterat lamelldiff med 4,88 i utväxling. Toppfarten blir ca 175km o det tror jag räcker för min del. Men blir nog lite piggare upp genom växlarna skulle jag tro. Blir provkörning nån kväll då kardan o kardanfångare är på plats. :eclipsee_steering: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.