Jump to content

Kompressor/turbo VS SFRO


BjW

Recommended Posts

Hej Gott folk

Som i mitt fall då så hade jag tänkt att bygga med Zetec 2.0

Om jag då bygger på en kompressor på den motorn och bara plockar ut 150hk och landar på en vikt som är lagom till detta (740) så har jag iaf hört att SFRO inte släpper igenom det eftersom dem antar att man skall skruva upp effekten efter.

Jag vill ju egentligen bara göra det dels för karaktär men främst för att lära mig. Skall jag vara orolig över att inte kunna få igenom en sån layout?

MVH/ Björn

Link to comment
Share on other sites

om du har en motor med 150hk orginal och utrustar den med kompresson och ändå tar ut samma effekt så är motorn uppenbarligen strypt, det är därför det blir dumt. om du bara är ute efter att lära dig är det något enklare att ta en motor med säg 100hk orginal och med kompressor skrämma upp den till 150.. (pinto t.ex.?)

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt så har Zetec 2.0 137 hk enligt pappren. Om man tar ett lågt effektuttag säg 15 hk mer.

Då går dem väll enligt principen "Du trimmar ju upp den när du kommer hem! Den går vi inte på lilla gubben."

Den här frågan var väll mer om det går, jag har en zetec 2.0 redan som jag tänkte använda. Sedan får vi se vad bilen landar på, jag hade inte tänkt att satsa spartanskt och sedan vikta upp den för att klara kraven utan det blir vad det blir. Om det sedan finns utrymme för att stoppa i en kompressor rent viktmässigt, hur många hk måste jag öka på utan att bli stoppad för att "jag kommer ju trimma"?

Tack för det snabba svaret Jay-c

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om att specifikationen på motorn ska vara rimlig. Överladdning ger som tumregel minst 10% effektökning per 0,1 bar och normalt sett har man laddtryck på minst 0,2-0,3 bar. Så 20-30% effektökning är det lägsta rimliga normalt sett.

Sedan kan förstås en kompressionssänkning minska grundeffekten så lite "flex" kanske man kan säga finns. En Zetec turbo som ger 150 hk behöver alltså inte vara orimligt men då räknar man med liten turbo (typ motsvarande Saab 2.0 lättrycksturbo), förmodligen ingen intercooler osv.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...