Jump to content

tips på donator?


Rayman

Recommended Posts

jag planerar nu för nästa bygge som ska bli min ursprungliga ide med en bakmonterad motor från en framhjulsdriven bil, som en Atom. Jag funderar på en motor från en volvo 850 eftersom de har vajerstyrd växling, hjullager som skruvas fast och inte har allt för komplicerat elsystem. vad finns det annars för alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Alla framhjulsdrivna Volvos har vajestsyrd låda, bra. Synd bara att man inte gärna tar hjulupphängningen från en sådan.

Audi har också mycket med vajerlåda tyvärr oftast längdställd motor. A3 och TT har tvärställt.

Honda Civic från 88-99 har väldigt fin framvagnsgeometri. där skulle man enkelt kunna ta hela framvagnsbryggan och smacka in bak. enda nackdelen är egentligen att lådan inte är vajerstyrd men lyckligtvis är det enkelt att passa in en modernare drivlina från just Honda(k20a2 exempelvis). :)

Har för mig att Accord var lite tidigare än Civic med wirelåda men osäker på årsmodellerna där.

det är inte helt enkelt att hitta en framhjulsdriven bil med dubbla a-armar orginal..

Link to comment
Share on other sites

jag planerar nu för nästa bygge .....

Ohaaaa, vi har en ny "Cealm junior" tror jag; fast denna gång från väschöttaslätta :) Som redan har tow-bar på sin första bil (ej klar) och redan projekterar på nästa bygge. Finns solklara bindningar till Arboga :D

Link to comment
Share on other sites

hehe mm. nuvarande bygget står stilla eftersom jag saknar maskiner o pengar för o fortsätta. det blir väl klart när eller om jag får jobb. till skillnad från cealm så vill jag bygga lätta fordon som inte spräcker asfalten.

fast detta kommer bli mycket seriösare. allting kommer jag själv tillverka förutom ev laser/vattenskärning med så lite delar som möjligt från donatorn. tanken är den nämligen att göra detta som ett testexemplar o se om man kan försöka "slå mynt" på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...