Jump to content

Esab caddy mig c160i


Fredde

Recommended Posts

Hej.

Kanske bäst att börja i rätt ände med verktygen, inför ev byggande.

Lokala stor-svets-försäljaren ville kränga på mig en Esab caddy mig c160i.

Tittade först på julas esab maskiner, men han påstod att "de va-postorder-inte-bra-byggda-i-polen-maskiner???", vilket jag tyckte lät konstigt.

Hur långt klarar man sig med caddyn inför ev rambygge, någon som har erfarenhet av ovan nämnda svetsar?

MVH Fredde

Link to comment
Share on other sites

dyrare svetsar har högre precision på strömkällan men när man bygger en sånhär ram behöver man inte ställa några direkta krav på att ljusbågen ska vara stabil (den är tillräckligt bra på de billigare). av de som jula har så tycker jag att den c170 borde bli bra. c141 orkar max 130 A med 54 A över 60% intermittens och ska du då svetsa fast lite tjockare 5mm plåtar till diffen så kommer du verkligen plåga maskinen. När jag svetsade fästena för diffen låg jag på 160 ampere för att få en rejäl genombränning även om det skulle gå med lägre, om man svetsar långsammare o lite lägre trådmatning.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en Kemppi MinarcMig 150 Adaptive (fint och långt namn). En liten enfasare. Mitt resonemang var att jag vill inte misslyckas på grund av dåliga grejer. Säger Kemppi 150A då är det 150A, med Jula är jag inte så säker på det. Dessutom, varför förstöra sin fritid med dåliga verktyg?

Att det dessutom är svårt att veta helt säkert om en svets är bra eller dålig utan att använda bågfilen tycker jag dessutom är en anledning att ha en maskin som man har 100% förtroende för.

Link to comment
Share on other sites

Har också en kemmppi, likadan som Rohan har :)

Rekommenderas skarpt för speciellt nybörjare då den är tokigt lätt att ställa in (bara en ratt,nästan)

Trots det så har min inte krånglat eller gått dåligt någon gång på dom tre år jag ägt den, och jag smiskar den ändå rejält emellanåt :prop: :515:

Link to comment
Share on other sites

Som ett tillägg till det Rayman skrev så märks skillnaden mellan Esabs "polen" svetsar och de lite dyrare när man svetsar tunnplåt.De billigare har som sagt inte lika stabil ljusbåge och lite lägre effekt för att tända ljusbågen. Men de fungerar bra till det också med lite träning.Anders

Link to comment
Share on other sites

Caddyn lämnar max 160A,

35% intermittensfaktor, A/V 150/20,5

100% intermittensfaktor, A/V 100/19

Då med 16A propp.

Siffrorna e väl inte helt dåliga?

Esab e aldrig dåliga grejjer o förstår inte varför han dömde ut julas svetsar...

Tack för era synpunkter, funkar kempin så gör nog caddyn de med =)ska sova på saken.

MVH Fredde

Link to comment
Share on other sites

Julas apparat kan säkert vara tillräckligt bra. Att det florerar rykten om att Esabs billigaste inte är tillräckligt bra är i mina ögon lite oroande. Finns det Esab-maskiner på Jula nu för tiden? Jag hittar bara Telwin.

Jag kan förklara lite hur jag tänker. (Jag skrev det här och sen läste jag tråden igen och insåg att det kanske inte var riktat mot mig. Men nu när jag skrivit det får ni läsa. ;))

Att mäta upp fantastiska siffror kan vem som helst, leverera i verkligheten är en helt annan sak. Kemppi har jag 100% förtroende för, Jula... njae.

En svetsmaskin är en apparat som jag i alla fall vill kunna använda om många år. Oavsett om jag använt den varenda dag eller om den samlat flera centimeter damm. När jag tar fram den om 10 eller 20 år ska den fungera. Återigen tror jag mer på Kemppi än Julas billigaste. Sen kan man köpa både tre och fyra Jula-maskiner för samma pengar som två Kemppi.

Jag tycker att rätt verktyg och rätt kvalité är viktigt. Det betyder att jag ställer mig vissa frågor. Hur mycket ska det användas? Hur viktigt är det att det fungerar? Hur frustrerad blir jag om det inte fungerar? Hur stor risk tar jag genom att köpa det billigaste? Jag sammanfattar det i dumsnålt.

Sen gör var och en som han finner bäst. Jag kan inte säga att det är rätt eller fel. Jag kan däremot förklara hur jag gjort min bedömning och det tog jag mig friheten att göra. Hoppas att även mina åsikter tas med en liten nypa salt.

Slutligen, jag kunde inte vara mer nöjd med min Kemppi. Den får plats i bokhyllan Billy inklusive slangpaket och sladd. Fungerar riktigt fint dessutom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...