ZoLo John Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Tjena! Eftersom jag är student så kommer mitt bygge bli ganska långdraget p.g.a. begränsad budget o.s.v. Jag tror det kommer dröja ett tag från att jag svetsar chassit till att göra SFRO 1. Och då kommer ju chassit rosta om jag inte kan få på nån färg. Kan man måla chassit innan SFRO 1? Är det möjligt eller är det bara slöseri, eller får man helt enkelt inte göra det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 det är svetsarna de inte vill ha målat för att se hur de är gjorda, men resten kan du måla och kanske du kan klarlacka svetsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZoLo John Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 Så man kan inte lägga på nån zinkbaserad färg? Kan man inte se igenom det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 det ser du inte igenom. men lägg det på hela ramen utan just på svetsen, den kan du lägga på sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZoLo John Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 Okej, funderade på att lacka ramen med hammarlack sen. Går det att måla hammarlack över zinkbaserad färg? Och klarlack också om jag nu kommer använda det på fogarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 jag har målat hammarlack på zinkfärg utan problem men zinkfärgen behöver några dagar på sig innan övermålning. det brukar stå på burkarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Chassit kan vara grundmålat innan SFRO1. Från SFRO:s hemsida: "Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nerslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 vanlig grundfärg suger och suger även fukt så det rostar. Men det är klart hör med sfro om du kan zinka det och det kallas grundfärg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZoLo John Posted August 2, 2010 Author Share Posted August 2, 2010 Får nog ta kontakt med Gustaf och fråga honom vad som gäller och vad som är okej och inte okej. Hoppas på att zinkfärg är okej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Varför bara inte spruta på någon rostskyddande olja tex någon dinitrolsort. Kan tvättas bort senare och man kan garantera att du kommer på något mer fäste eller så som behöver svetsas dit dagen efter att du grundmålat chassit. Hammarlack kan man måla på allt men inget på hammarlack.... /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 (edited) Jag resonerade med Gustaf R om målning innan SFRO1 för jag vill kunna flytta om ramar och dessa skall kunna stå utomhus till och från men ändå vara någorlunda väderskyddade (läs rostskyddade). Det var ok om jag bara använde en "tunn grundfärg". Det är helt ok för min del tror den kommer bli grön, blaskigt grön för att vara exakt. Den blaskiga gröna färgen har en fördel till det är när ramen skall blästras syns det lätt var den är respektive inte är färdigblästrad. Där jag blästrat tidigare hos en Cummins elller om det nu var en Detroit diesel så blir ramen matt grå. Biltemas grundfärg är just matt grå därför kommer jag inte köra med den färgen, först utan en utspädd grön färg som jag råkade ha hemma (också från Biltema i och för sig). Som alltid bör du kolla med SFRO besiktaren så du säkert vet vad som gäller just ditt bygge. Edited August 3, 2010 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Borsta rent svetsarna med stålborste eller roterande stålborste så det blåa försvinner, så rostar inte svetsarna alls lika mycket. Min har inte rostat på 18 månader hittills.Är garaget ibland litefuktigt eller att du inte förvarar ramen utomhus räcker det att fukta en trasa med lite 5-56,WD40 eller liknande och stryka på rören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts