DomiSeven Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Jag har köpt Generatorn genom Roadster, jag är ganska säker på att laddlampan (som sitter i mitt dash2-instrument) lyste och slocknade som den skulle förrut. Motorn avstängd men tändningen på, laddlampan lyser. Med motorn igång ligger batterispänningen på 14,4-14,7V och laddlampan lyser fortfarande, att varva upp motorn hjälper inte. Jag har provat att koppla en 4W-lampa på sidan av, mellan IG på generatorn och en tråd som går in i instrumentet och som enligt dokumentationen ska vara till för "alt wiring/field drive" (0V to activate) men får den aldrig att lysa. Lite trött nu men det här felet har funnnits sen jag fick tillbaka Omexen, tror jag i alla fall, för jag kan inte minnas att den skulle ha strulat innan det. Vad gör man? Quote
Thomas Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 har du provat med bara lampa utan Dash 2 inkopplat på lampkabeln Quote
DomiSeven Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Jo det har jag också testat, då lyser den aldrig. Det jag har gjort då är att koppla lampan mellan IG(D+) och B+ på generatorn. Kopplar jag lampan mellan B+ och Generatorns chassie lyser lampan så det är inget fel på den. Jag läste på startmotor.se att det skulle vara en 4W-lampa men har även testat med 21W (tror jag det var) men det kanske inte har nån skillnad vilken effekt lampan har. Laddlampan på Dash2 halvslocknar precis när startmotorn dras runt men bara precis då, om det kan vara en ledtråd. Quote
Christer J Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Vad har du mer för uttag på generatorn? D+ och IG är inte samma sak. Du borde i kombination med IG, ha ett uttag som heter L som lampan ska kopplas till. Jag förmodar att generatorn är Japansk? Quote
DomiSeven Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Ja det finns ett stift till, står inte nån märkning på det. Inte säker på ursprung men Japansk låter troligt. Quote
Christer J Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Det där är en Nippondenso och IG är 15+, alltså tändlåsspänning in och den andra är L som lampan ska kopplas till. Håller du stiften så att de bildar ett T så är den övre vågräta IG och den lodräta L. Sen fungerar det. Quote
DomiSeven Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Ahh utmärkt :) Tändlåsspänning = spänning på det stiftet när tändningen är på? Det finns inget sån tråd i Westfields kabelstam, då är det ännu en punkt där grejer Roadster säljer inte passar ihop. Quote
Christer J Posted July 31, 2010 Posted July 31, 2010 Japp. IG är lika med 15+, alltså 12V när tändningen är på. Gäller Japanska generatorer. Quote
DomiSeven Posted July 31, 2010 Author Posted July 31, 2010 Nu funkar det =) Tack för hjälpen. Skrivet på min Nexus One med Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.