Jump to content

Postens fantastiska service och brist på kompetens!


Antas

Recommended Posts

Jag kan inte undanhålla er dagens fantastiska historia från svenska Postens fabulösa värld.

Köpte stötdämpare från Rally Design i GB. Det gick alldeles utmärkt förutom att de var för långa (inte Rally Designs fel) 14 inches, borde ha varit 12 inches. Kontaktade Rally Design och hörde mej för om det gick att byta. Det gick alldeles utmärkt, det var bara att skicka tillbaka dom.

Den 28 juni gick jag till Posten, köpte deras ”Blå paket” för 30 SEK och betalade frakten till England 280 SEK.

Tyckte att det tog tid, oväntat med tanke på tidigare leverans. Kontaktade Rally Design, de hade inte fått något paket!

Det visade sej att paketet hade färdats Luleå-Malmö och tillbaka till Luleå. Här skulle jag lösa ut det med 100 SEK!!!!

Posten påtalade att Tullverket hade stoppat paketet eftersom det innehöll gas (!).

Jag ringde upp Posten centralt (020-232 221), efter div. hänvisningar till olika avdelningar svarade en kvinna. När det framgick för henne att det var en reklamation slängde hon på luren.

Jag ringde upp igen och begärde att få tala med någon person i chefsställning, inte oväntat fanns ingen tillgänglig! Begärde att denna ”någon” skulle ringa upp mej (ingen har ännu ringt).

Ringde upp Tullverket (0771-520 520) som lät meddela att dom inte hade något med denna typ av varuhandel inom EU att göra. Lämnade kolli nr. till tulltjänstemannen som då direkt kunde se att Tullen inte var inblandad. Intressant var att tulltjänstemannen privat hade råkat ut för något liknande (hon ville att jag skulle ringa henne och meddela hur fallet gick).

Posten däremot vidhöll att det var Tullens fel!!!! Posten hänvisade även till Exportrådet (!).

Någon ljuger, vem?

Jag utgår här ifrån att det är Posten som har förfarit felaktigt.

Förnyad kontakt med Posten. De meddelar att paketet inte fick transporteras med flyg. Påtalade att det inte var mitt problem, de har mottagit och accepterat att utföra tjänsten. Valet av transporttyp båt, tåg, flyg, lastbil eller annat är inom deras kompetensområde. Jag har inte specificerat eller haft önskemål om speciellt transportsätt, endast att godset ska nå destinationen.

Intressant är att jag har betalat 280+30 SEK för en tjänst där utföraren (Posten) pga inkompetens inte har informerat beställaren (jag) om att man inte kan effektuera beställningen och därmed åsamkat beställaren kostnader och tidsutdräkt utan beställarens förskyllan (förlåt det juridiska facksnacket!).

Märkligt att det går utmärkt att skicka FRÅN England men inte TILL England.

Nog måste man väl för fan kunna anta att Posten kan sin sak!

Sverige är fantastiskt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Fyh sjutton!

Jag lider med dig.

Men vad händer nu då. Kommer du få iväg paketet?

Se det inte som ett lidande.

Pga mitt yrke betraktar jag det som ett nöje. Hmm...mer eller mindre perverst nöje.

Skillnaden mellan en död katt och en död jurist på motorvägen är att det är bromsspår framför katten!

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning. Gillar din inställning till det hela och kunde inte låta bli att känna mig lite engagerad. Så svärfar har fått ett mail då han sitter som chef för ett utdelnings kontor på Posten. Ska bli riktigt roligt att höra hans åsikt och delar gärna med mig av den sen. Tills vidare säger jag bara KÖR HÅRT :515:

Link to comment
Share on other sites

quattro: Då får du se till att din svärfar inte stoppar transporten till CealmSeven Industries huvudkontor i Arboga för då blir även jag gramse på Posten..........

Link to comment
Share on other sites

Ha Ha! Några hinder för CealmSevens Industries hoppas jag verkligen inte det blir. Han hade inte så mycket att komentera mer än att det verkar vara bedrövligt skött. Tyvärr verkar de ha problem med den interna reklamationen. Funktionen helt ur funktion är nog en bra beskrivning för hela landet där. Men det är ändå ingen ursäkt för att kunna skicka ett sådant paket. Finns ju som sagt fler sätt än flyg om det nu skulle vara problemet vilket han inte kunde tro.

Håller tummarna och önskar lycka till! Uppdateringar önskas när det händer nått.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom det en paketavisering från Luleå. Lustigt det står inte Gasdämpare........ däremot står det ett "Med vänliga hälsningar Postens Logistik". Låter trevliga de där på Posten ...... eller hur Antas?

Kan hämtas tidigast 16:00 14 juli och senast 28 juli. Då åker jag ner till stan (fast det är norrut egentligen men det är en j-kla backe till stan därav ner till) och hämtar paketet mot kvällen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

När jag läste aviseringsavin noga hittade jag en intressant detalj. Om jag har lantbrevbäring kan jag få paketet utkört---- Det är klart jag vill det. Då fanns det en webbadress att gå till. Vilket jag gjorde.

Här kan du som har lantbrevbäring boka/avboka utkörning av dina försändelser. Allt du behöver är kolli-id/brev-id/sms-kod och det mottagande postnumret. Vi levererar din försändelse 1-2 vardagar efter din bokning. Om du bokar innan klockan 12:00 helgfri måndag till fredag levererar vi normalt din försändelse redan nästkommande vardag.

Undrar om det kostar eller är gratis? Det går inte att få fram än för jag kunde inte boka för paketet var inte framme än det var bara aviseringen som var framme. En annan fråga är om det blir Posten eller ICa handlaren som kör ut paketet? Troligen Posten men då måste de åka till ICA för att ta ut paketet.

DEt här skall bli intressant imorgon och se om jag kan boka utkörning eller ej. Eller ej gäller om de tar betalt men ingår det i lantbrevbäring då vet jag .......

Link to comment
Share on other sites

Det är en gratistjänst för oss med lantbrevbäring. Kollade nyss med Postens Logistik. Den jag pratade hade aldrig förut fått frågan så hon fick kolla med en kollega först. Det är en service som Posten har. Förutom att med flyg frakta ner "gasdämpare" utan problem till Arboga........

Nu åker jag troligen ner om stan i annat ärende och går in själv på ICA och hämtar paketet men jag ville i alla fall få veta vad som gäller för lantbrevbäring och frågar man inte får man nästan aldrig veta något heller...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Man upphör aldrig att förvånas!

Idag mottog jag en skrivelse enl. bifogad bild från Posten.

Posten har inte ens varit i kontakt med mej och efterhört mina synpunkter. Man fortfar att påstå att Tullen är inblandad vilket Tullen tidigare har förnekat.

"Tulldeklarationen" var tydligt ifylld, inte "otydligt" som insinueras i Postens skrivelse.

Trots behandlingen av ärendet vägrar man att betala tillbaka mina kostnader.

Som jag tidigare har påpekat ska en ansvarig chef kontakta mej. Ingen har ännu bemödat sej att kontakta mej (16 juli).

Idag har jag skickat en skrivelse på två sidor med invändningar till Posten. Blir intressant att se om Posten tar den ad notam.

Postens agerande finner jag både oprofessionellt och beklagansvärt.

Nej, Posten får inget förnyat förtroende!

Ärendet kommer att drivas vidare!

Man upphör aldrig att förvånas!

Idag mottog jag en skrivelse enl. bifogad bild från Posten.

Posten har inte ens varit i kontakt med mej och efterhört mina synpunkter. Man fortfar att påstå att Tullen är inblandad vilket Tullen tidigare har förnekat.

"Tulldeklarationen" var tydligt ifylld, inte "otydligt" som insinueras i Postens skrivelse.

Trots behandlingen av ärendet vägrar man att betala tillbaka mina kostnader.

Som jag tidigare har påpekat ska en ansvarig chef kontakta mej. Ingen har ännu bemödat sej att kontakta mej (16 juli).

Idag har jag skickat en skrivelse på två sidor med invändningar till Posten. Blir intressant att se om Posten tar den ad notam.

Postens agerande finner jag både oprofessionellt och beklagansvärt.

Nej, Posten får inget förnyat förtroende!

Ärendet kommer att drivas vidare!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det är bra Antas att du går vidare.

Av olika skäl är jag nuförtiden inblandad inom transporter Det rör sig om väldigt stora mängder gods som går både inom- och utomlands. Det är Posten och DHL som flyttar huvuddelen av godset åt oss. Lite spännande i brevet du fick är passusen om farligt gods. För inrikes flyg försöker vi skicka så mycket som möjligt med farligt gods under termen "begränsad mängd". UN numret avgör vad och hur mycket som kan gå i det begreppet.

Transportstyrelsen Begränsad mängd

Skulle totalen bli för stor i en sändning finns det inget som hindrar oss att dela upp ett större paket i två eller tre mindre paket och sedan skicka varje som begränsad mängd. Det är billigare dessutom med Posten än med DHL och pall.

Sedan misstänker jag att Posten också läser fel, dvs dämparna är av fabrikat Gaz det är nödvändigtvis inte samma som ordet gas. Det ordet använder sig Posten av i brevet till dig.

Lycka till med fortsättningen. Känner jag dig rätt vore det mycket enklare om Posten sa,, Förlåt och betalade tillbaka fraktkostnaden. Men varför göra något enkelt när man äntligen kan få Antas efter sig. Kan det vara så Posten tänker........

Link to comment
Share on other sites

Det märkliga är att försändelsen kom tillbaka oöppnad.

Såvitt jag förstår kan man knappast se på röntgen att det står GAZ på dämparna.

GAZ är varumärket inte innehållet. Posten borde besitta den sakkunskapen att GAZ och gas inte är samma sak.

Snart åskar det i Luleå är det Posten som bråkar?

Antas.

Till 99,9% snäll och försynt men genomgår en metamorfos när han (eller andra) råkar ut för inkompetens, arrogans och oproffssigt bemötande och behandling.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara enklare att bara uppge "bildelar" på paketet, men jag förstår verkligen irritationen över att paketet var enkelriktat. Lika med fraktpriserna, Det är ofta billigare att få hit grejorna än att skicka inom Sverige. Skicka utomlands är ju horribelt. vi beställde en vevaxel från Asien och frakten hit gick lös på 1200:-. På frågan vad ev returfrakt av samma paket (om delen ej var OK)skulle kosta fick vi beskedet 6200:-(DHL) som levererade paketet hit..

Link to comment
Share on other sites

Pga mitt yrke följer jag instruktioner och bestämmelser noga.

På innehållsdeklarationen angavs tydligt "coilovers" och jag meddelade dessutom muntligt till Postens personal vid inlämningen att det var stötdämpare. Om de skulle ha agerat korrekt så skulle de ha informerat om att Posten ej befraktar stötdämpare. Att ta betalt för frakten gick alldeles utmärkt. Därför finner jag det mycket märkligt att man i efterhand meddelar att man inte tänker befrakta godset.

Om man är konspiratoriskt lagt kan man fundera om Posten har satt i system att ta emot betalning och sedan meddela att man inte fraktar godset och kräva att kunden betalar för att få tillbaka det skickade godset och dessutom vägrar att betala tillbaka för ej utförd beställning.

Ett klart fall för massmedia.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte undanhålla er fortsättningen på dokusåpan med Posten som huvudaktör.

Jag har skrivit ett brev till chefen för Posten Sverige och bl.a. ställt frågor om den påstådda s.k. "utredningen" som Posten uppges ha gjort. Varför har jag inte blivit kontaktad av "utredaren", vilka frågor har ställts till Postens personal på inlämningsstället mm? Varför får jag inte ta del av den påstådda "utredningen"? Utreder man sej själva ligger misstanken inte långt bort att resultatet alltid blir "det är inte vårt fel", tanken förstärks ytterligare när de inte vill visa utredningen.

Ärendet har anmälts till Post- och Telestyrelsen. Konsumentverket och Luleå kommuns Konsumentvägledning är informerade och följer den fortsatta händelseutvecklingen.

Nationella och regionala massmedia har informerats.

Idag kom den första artikeln: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5494469

OBS! I artikeln står att jag har fått utredningen vilket är fel.

Intressant var att igår kontaktade journalisten Posten. Posten uppmanade journalisten att be mej kontakta "utredaren". Märkligt att Posten inte ringde direkt till mej!

I samtalet med "utredaren" beskyllde hon mej för att ha gjort fel, hon kunde dock inte peka på vad felet skulle vara. Hennes attityd var "stöddig" och aggressiv, gick i försvarsställning tämligen omedelbart. En viss tvekan hördes när jag informerade henne om att allt material i ärendet kommer att offentliggöras. Efter en stund kom ett halvkvädet "förlåt". Återbetalning av mina utlägg kom inte på fråga, jag skulle få möjlighet att ta ut det "farliga" godset ur paketet så skulle Posten (troligen!) ombesörja ny transport. Detta skulle ju medföra att ett tomt paket skulle skickas till England!!!!

Efter mycket argumenterande skulle mina utlägg återbetalas. Det blir spännande att se om det verkligen sker.

Massmedia brukar betecknas som "tredje statsmakten. Konstaterar bara att när de griper in då händer saker.

Antas i ett gråmulet Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Bra och sakligt skriven artikel.

Kan nämna att stötdämparna som utsattes för Postens ohemula behandlig mår bra i Arboga efter inrikesflygfrakten hit.

Link to comment
Share on other sites

Hälsa stötdämparna att jag ofta tänker på dom eftersom de har berett mej mycket nöje och att de sköter sej bättre och mera kompetent i fortsättningen än svenska Posten!

Återstår nu att se om Posten klarar att leverera de nya stötdämparna från England.

Hmm....undrar om jag ska kontakta Posten och meddela att jag har mottagit nya stötdämpare som Posten har befraktat.......Nåja, de har inte kommit ännu!

Antas, nästan alltid snäll och vänlig.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har idag haft ett långt samtal med den Trautman som omnämns i artikeln. Han medgav att händelsen var dåligt skött av Posten.

Kvarstår det faktum att det faktiskt var Posten som informerade mej att det var Tullen som stoppade försändelsen. När jag kontrollerade detta med Tullen fick jag bekräftat att de inte var inblandade vilket också är logiskt (fri handel inom EU). Posten har alltså farit fram med uppenbart felaktiga uppgifter. Posten har iom mottagen betalning av frakten ingått avtal med mej (beställaren) att de har påtagit sej att utföra transporten (tjänsten). Hur de då transporterar har jag inte med att göra, de är fackmän och jag har vänt mej till dom för att de ska besitta sakkunskap inom detta område. Att skylla på en underleverantör (flygbolaget) är något som jag finner både oetiskt och oskickligt. Posten har i avtal påtagit sej att se till att paketet når adressaten, hur Posten gör är deras ensak men för beställaren är det oeftergivligt att avtalet ska hållas.

Analogt kan man fundera över vad som skulle hända om man vänder sej till landstinget för att göra en hjärtoperation. Man betalar 200 SEK till sjukvården för att få hjälp, de har ju sakkunskapen. När halva operationen är utförd avbryter personalen och säger att patienten kan avlida och han borde själv ha tagit reda på hur t.ex. klaffbyte går till. "Reklamationsavdelningen" meddelar i ett standardiserat formulär att "han får skylla sej själv" när han inte tog reda på hur en hjärt-lungmaskin fungerar, det saknar betydelse att han var nersövd. Liknelsen var långsökt men vissa likheter finns.

Posten har först hävdat att ingen återbetalning skall ske men har nu ändrat sej och ska återbetala mina utlägg (muntlig information från Posten).

Detta kan inte tolkas på annat sätt än att Posten medger att de har förfarit felaktigt.

Ärendet är anmält till Kommerskollegium eftersom Posten sannolikt har hindrat det fria varuflödet inom EU (varor från England till Sverige tillåts medan varor till England från Sverige stoppas). Ärendet är också anmält till Post- och Telestyrelsen,information har skett till Konsumentverket och Konsumentvägledningen.

Om Posten inte hade varit så förb...nonchalanta, inkompetenta och aggressiva hade jag låtit händelsen vara men nu bestämde jag att detta inte skulle vara opåkallat.

Händelsen är egentligen en skitsak som hade kunnat segla förbi ut i oändlighetens ocean men Posten har sej själva att skylla när de inte har förmågan att agera kompetent. Omsorgen om kunderna har stora brister i Postens verksamhet. Jag har funderat mycket över hur åldringar, invandrare och andra med bristande kunskaper i svenska, personer med låg utbildning, liten självsäkerhet och låg självkänsla blir misshandlade av Posten och andra aktörer.

Förhoppningsvis kanske händelsen får effekten att man ser över inlämningspersonalens och annan personals utbildning och information till kunder.

Tror det var Einstein som yttrade: "Bara två saker är oändliga, universum och mänsklig dumhet. Och jag är inte säker på det förstnämnda".

Känner en viss motvilja att skriva om detta till er men i förlängningen så angår det ju er eftersom en del av er är köpare/säljare/returnerare av bildelar till/från Storbritannien.

Sköt om er kära bilbyggare och använd DHL eller andra kompetenta speditörer.

Antas i ett grått Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

ny artikel i dag - som inte säger nånting om postens ansvar

jag vet inte - men nog borde väl Antas stå utan skada, posten har åtagit sig att ombesörja frakten och då får dom väl för bövelen lösa sina problem med andra aktörer i kedjan?

Nya artikeln förändrar ingenting.

Att Tullen inte var inblandad bekräftades när jag kontaktade dom tidigare så det är helt korrekt. Däremot påstod Posten vid mina kontakter med dom att det var Tullen som hade stoppat paketet.

Att journalister inte går att styra eller hota är känt. Posten önskar nog för "död och pina" att han inte skulle ha skrivit dessa rader i artikeln "Anders Eliasson skickade i väg paketet enligt postpersonalens anvisningar och betalade sammanlagt 310 kronor i porto" osv.

Fortfarande kan Posten inte förneka att dom har tagit på sej att transportera godset till mottagaren (ingått avtal iom betalning mm).

Fallet följer den händelsekedja som brukar vara "normal" i dessa sammanhang.

1. Förnekelse och försök till att "blunda" inför händelsen

2. Panik när det inte hjälper att neka eller blunda.

3. Alla resurser koncentreras för att "avleda" uppmärksamheten från fallet

4. Dementier och "det är någon annans fel" aktiviteter.

Händelsekedjan brukar vara mycket tydlig i politiska sammanhang. Se bara på händelsen med "sexköpsministern" under Almedalsveckan. Det finns massor av exempel där regeringar och/eller ministrar och statsråd har farit fram med osanningar för att rädda "sitt eget skinn" (bordellaffären under Palmes tid, Anna Sjödins aktiviteter på krogen, IB-affären m.fl.)

Mitt antagande är att det råder full panik i Postens ledning och kalabalik på reklamationsavdelningarna. Jag är luttrad efter 30+ år i yrket, har sett värre saker!

Sista artikeln kan bli mycket farlig för Posten. Deras stora "dementimaskin" har startat och de försöker med alla medel att skylla ifrån sej.

Stigges inlägg på den artikeln var mycket bra och saklig. Hans inlägg kommer att medföra att svetten bryter fram hos Postens ledning men sannolikt saknar de förmågan att tänka taktiskt fn utan agerar istället obetänksamt och i panik.

Tänk vad enkelt händelsen skulle ha kunnat lösas om Posten hade agerat proffsigt och genomtänkt istället för nonchalant och arrogant.

Mitt "stalltips" är att jag tror att detta kommer att få interna konsekvenser hos Posten.

Personligen är jag inte ett dugg förvånad över det som sker, tycker bara att det är patetiskt och oproffsigt att skylla ifrån sej.

Antas i ett soligt Luleå

(på väg till gymmet för att plåga kroppen)

Link to comment
Share on other sites

Kära bilbyggare,

idag kl 11:30 meddelade Posten muntligt att de ersätter samtliga kostnader och utbetalar en goodwill på 2000 SEK.

Detta kan inte tolkas på annat sätt än att Posten medger att de har förfarit felaktigt.

Posten har förhoppningsvis tagit händelsen ad notam och torde revidera intern utbildning av personalen, agerande och uppträdande av personal vid reklamationer, ansvariga chefer agerar snabbare, kunderna respekteras, ej skicka ut "standardiserade" brev vid kontakter med kunder, om/när man gör "utredningar" kvalitén förbättras mm.

Antas i ett soligt men ovarmt Luleå (ovarmt=inte så varmt)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Bra Antas!!!!

Det är så en slipsten skall dras. Dessa speditionsföretag skiter i oss småkunder och gör som dom vill. Se bara mina problem med DHL tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla glada tillrop!

Vad det i slutänden handlar om är etik, moral och hänsyn till den lilla människan. Nej, jag tänker inte på mej själv utan på alla som inte har ork, utbildning, erfarenhet, styrka och kunnande när en "övermäktig" och självgod "body"(=företag, organisation, myndighet mm) tar sej friheter och utnyttjar sin status och tror att man har all makt och inte kan ifrågasättas.

Medmänniskor är det viktigaste vi har under vår jordavandring, allt annat är nulliteter. Hmm.....att bygga Lotus Super Seven kopior är nog det näst viktigaste oavsett vad våra hustrur anser.......Flåt, det kan ju finnas kvinnliga byggare också.

Kort filosofiskt tänkande av en lätt vinberusad bilbyggare uti Konungarikets nordligaste utpost

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jösses, det tog skruv! :) Bra jobbat! Typiskt ett sånthär tillfälle som en vettig organisation lär sig av direkt istället för att försöka sopa under mattan. Tyvärr ser man det alltför sällan, utan det krävs nästan alltid att man ryter till...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oförutsägbar är Postens företagsfilosofi.

Idag kom 4 stötdämpare och två fjädrar från Rally Design i England.

Läs, hör och häpna, befraktare var Posten!!

Hmm...undrar om jag ska kontakta Posten och fråga om jag måste skicka tillbaka paketet eftersom det måste ha blivit något fel när Posten har befraktat stötdämpare till Sverige? Samma regler måste väl gälla till/från Sverige...eller hur?

Tyvärr cealm, det tycks i nuläget inte vara så att jag kan leverera flera stötdämpare till dej. Beklagar detta djupt och medkännande.

Antas i ett varmt Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Vänta bara Posten ringer strax och säger att det blivit ett litet litet misstag. Hör av dig då.

Du vet jag har brist på dämpare. Jag har tio stycken hemma men behöver totalt 22 stycken. Brist 12 stycken. Hittills förresten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...