Jump to content

Kardanproblem


Antas

Recommended Posts

Min donator är Scorpio 2,9-88.

En av mina klienter (yrkessvetsare och fd. Fordmekaniker)ska korta av kardanaxeln.

Scorpions axel är tvådelad med stödlager. Mot vx-lådan sitter en Hardyskiva som jag tänker behålla (rekommenderas av klienten).

Problemet är att kardanknutarna inte går att byta, de är fastnitade på plats. Bakre knutkorset (med medbringaren mot diffen) har inte jämna rörelser i båda leden. Det känns som lätta "ryck" när man rör den.

Min tankegång var att skaffa en till axel från skroten med felfritt bakre knutkors. Idag gick jag igenom ett antal Scorpioaxlar på skroten, samtliga hade "ryck" i bakre knutkorset.

Nåja, tänket gick vidare och jag kom på att Sierran förefaller ha utbytbara knutkors (kollade i Biltemas katalog) och borde dessutom ha samma dimensioner på axlarna som Scorpion. Om så är fallet kunde bakre medbringaren med knutkors gå att använda till min Scorpioaxel. Men ack vad jag bedrog mej. På bilskroten lyfte man fram en Sierra (den stod naturligtvis underst!), mätte axeldiametern och den var större än på Scorpion!

Tyvärr har min klient farit till fjälls för att fiska så jag kommer inte åt mina axlar och kan mäta diametern och ange den här.

Bilskrotaren tyckte att jag kunde använda min Scorpioaxel även om den "ryckte". Fan, jag vill ju att det ska bli perfekt!

Någon som har någon lösning eller tankegång över hur att förfara?

Antas som har lidit svårt som medföljare till hustrun för inköp av trädgårdsmöbler denna soliga dag.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en sjuka dom bilarna dras med. Knuten rör sig nästan inte alls, och därför sliter lagren bara på en punkt, och kommer att vibrera. Har bytt ett antal på Sierror, det finns knutkors att beställa på dimensionen, så det ska inte vara omöjligt att hitta till Scorpion. Har inte dim här, men mät när du kommer åt.

Link to comment
Share on other sites

Min tankegång var att skaffa en till axel från skroten med felfritt bakre knutkors. Idag gick jag igenom ett antal Scorpioaxlar på skroten, samtliga hade "ryck" i bakre knutkorset.

Hej Antas.

Anledning att alla mellan axlar du provat och har det "rycket" du pratar om, är att det är en delad bakaxel så slitaget på knuten blir bara på ett begränsat läge i knuten.

När jag köpte min rally låda följde det med en mellanaxel men då den varit monterad i en opel så var det ju fel knutkors mot bakaxeln, jag var på skroten och botaniserade lite

och kom fram till att volvons knutkors var lämplig i storlek mot axeln...kapade bort opel korset svetsade fast volvons del i stället. Sen så svarvades en medbringare som bultades fast i balaxeln och borrade dit volvos bultmönster.

//Nisse från ett soligt Umeå :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Antas.

Anledning att alla mellan axlar du provat och har det "rycket" du pratar om, är att det är en delad bakaxel så slitaget på knuten blir bara på ett begränsat läge i knuten.

När jag köpte min rally låda följde det med en mellanaxel men då den varit monterad i en opel så var det ju fel knutkors mot bakaxeln, jag var på skroten och botaniserade lite

och kom fram till att volvons knutkors var lämplig i storlek mot axeln...kapade bort opel korset svetsade fast volvons del i stället. Sen så svarvades en medbringare som bultades fast i balaxeln och borrade dit volvos bultmönster.

//Nisse från ett soligt Umeå :)

håller just nu på med kortning av kardan - om jag har fattat det rätt så sitter knutkorsen på sierran med segersäkringar - scorpion har visst kraftigare knutkors och dessa är pressade - jag kortar en scorpioaxel och får knutkorsen ipressade

kengren

Link to comment
Share on other sites

De sitter med presspassning och sedan är det nitat istället för låsring. Det är inte så stor skillnad mellan sättet att låsa. Låsringen ger ett fast läge, medan den andra får mätas in. Oftast så blir det tydliga märken efter det gamla korset och monterar man på samma ställe är det sällan något problem. Några bra körnslag så är saken biff.

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...