Antas Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 (edited) Hade en lång diskussion med en lokal lackbutik igår. Detta med att måla aluminium var inte det lättaste. Mina karossidor är gjorda av en reklamskylt. Det föreföll som om den röda färgen var ett plastöverdrag men, ack nej, det är färg. Enl lackexperten kan det inträffa att underliggande färg krackelerar när man målar över med acryl 2-komponent. Jag ställer frågan till er som har sprutmålat själva. Vad har ni använt för färg? Om jag måste ta bort den befintliga färgen från karossidorna, hur göra? All information och erfarenheter tas tacksamt emot. Antas i ett gråkallt Luleå Edited December 20, 2010 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 15, 2010 Author Share Posted June 15, 2010 Byggandet är ju ett nöje i sej. Har nog löst problemet med lackeringen. For under em till en reklamfirma och fick reklamskyltar, förmodligen gör jag nya karossidor. Denna gång med den omålade sidan utåt! Den röda färgen löstes upp av thinner och att slipa bort den ger repor, kemisk färgborttagning fräter på aluminium, varmluftspistol kräver också skrapning. Lackkillen trodde att det skulle kunna gå att spruta thinner på plåten och använda slipnylon, kändes inte speciellt inspirerande. Hmm....kanske göra helblanka sidor, bakstycke och motorhuv denna gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Det går bra att slipa aluminium men man får vara lite försiktig och ha tålamod. Lite beroende på hur plåten ser ut från början och vilken finnish man vill ha men jag börjar aldrig med grövre papper än 150. Jobbar sig uppåt i grovlek och avslutar med att polera med trasor om det är blank finnish man är ute efter. För en mjukare/matt yta använder jag grå Scotch-brite att avsluta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 15, 2010 Share Posted June 15, 2010 Ska du ha en rent lackad yta sedan är de inga problem. Lös upp så mycke som möjligt och slipa resten. Slipa med 180 alt 240. Lägg sedan en etsprimer. sedan på den lite filler om de behövs för repornas skull. Sedan på med topplacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 (edited) Prova med vedbovarianten i min ungdomm så målades en hel del bilar med servalack med ett förblufande gott resultat. Det enda knöliga är att torktiden blir lite längre. Förtunna med aceton det vet jag fungerar men vanlig förtunning fungerar oxå. Prova på en liten bit så får du en uppfattning om resultatet. Den största nackdelen kan nog vara att pigmenten är mindre ljusäkta men en seven står ju sälland ute hela året. Michael W Edited June 17, 2010 by Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 Ska under dagen prova att ta bort färgen med cellulosaförtunning. Lackkillen påtalade mycket bestämt att jag måste använda kolfiltermask vid appliceringen annars kan man bli svårt förgiftad! Han rekommenderade påläggning med sprutpistol eller en enkel pumpflaska och sedan gnida med slipnylon. Tänkte hålla till utomhus vid provet. Hmm...undrar om grannarna behöver kolfiltermask då? Återkommer om resultatet. Min dagliga gärning ligger mera åt det juridiska hållet därför är det intressant att kontrollera alla varningsmärkningar, instruktioner, CE-märkningar och allt annat som försvårar en enkel tillvaro. Nåja, det finns faktiskt orsaker till varningarna och de ska man absolut ta ad notam. Hmm...man blir förgiftad av alkohol också......inte fan har jag sett någon varningstext på flaskan....PAL (Produktansvarslagen)är kanske tillämplig på Systemets varor......intressant mål i domstol. Mja...varför förstöra fredagsnöjet (vinet till middagen och en brun till kaffet). Njut av livet och byggeriet! Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 (edited) Rapport om färgborttagningen. Det gick alldeles utmärkt med cellulosaförtunning. Tur att jag inte hade köpt dyr 2K färg och lackat och hela ytan hade krackelerat!!!!!! Efteråt såg det ut som ett blodigt knivslagsmål på gräsmattan. Nu återstår frågan, hela bilen BRG (British Racing Green) eller blankpolerad aluminium (förutom skärmar, nos och scuttle)? Kom gärna med förslag och synpunkter. Jodå, jag använde rekommenderad skyddsutrustning (kolfiltermask). Antas i ett soligt Luleå Edited December 20, 2010 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 jag tycker det är snyggt med blanka sidor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Nu är detta min högst personliga åsikt. Vissa färger (ljusa) går inte så bra ihop med aluminium, det ser ofta lite halvfärdigt ut. Är plåtarna raka och snygga så kan du överväga att ha dom blanka, men som Tomas skriver, bara sidorna. Det blir för mycket olika fält om du har huven blank, då sidorna och nos/scuttle inte är skarvade på samma ställe. Du har ju alltid möjligheten att prova iom att det går att måla fler delar om det inte skulle se bra ut i DINA ögon. För det är ju DU som byggare som ska gilla din bil. Vi andra ska bara avundas. Christer J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 Andras avundsjuka ger den största och bästa njutningen. En kompis till yngsten kom förbi. Han jobbar på en reklamfirma och kom med ett intressant förslag. De klär bl.a. taxibilar med film som rivs av när bilen säljes vidare. Hans förslag var att applicera film på raka ytor och sprutmåla dubbelkrökta ytor. Filmen går med lite jobb att lägga även på dubbelkrökta ytor. Hmm.....något att tänka på! Gör det lätt att byta kulör och utseende på bilen. Frågan är, blir det lika bra som lackering? Filmen för hela bilen kostar inte mer än max 400 SEK, kan vara värt att prova. Han hjälper mej dessutom att applicera den. Hmm....kolfiberlook ser ju dyrt ut............Eftersom jag tillhör 40-talisterna kanske "flower-power" looken med blommor är passande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Använder man produkter med bra kvalité och är nogrann vid foliering så håller det mycket bra och länge. Transparant lackskyddsfolie används ju ofta som stenskottskydd på bilar. 400 spänn är ju inte så mycket att orda om. Vet av egen erfarenhet att det kostar ca 9000kr att få folie applicerad på stötfångare, framskärmar, huv och speglar på en bil, vill man löpa linan ut och foliera hela bilen så får man räkna med ca 25000 kronor. Bara att köra på och testa :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Jag tycker inte om blankt på sjuor... tycker det ska vara lackat mer eller mindre enhetligt. Kanske en annan färg på bakskärmar och speglar? Typ orange med svarta skärmar, speglar, lampor och båge eller liknande kombo. När min bil blir klar blir det nog grönt eller orange... gröna ormfjäll över hela skulle vara läckert! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.